Hoofdsponsor

1/72 ESCI German Truck LKW. 3Ton. Opel Blitz [wip]

hehe, moeilijk kan ook ;)
Ik ga het zeker eens uittesten, lijkt me niet enkel voor dit project handig, maar toekomstgericht ook.
Ik bekeek miliput eigelijk puur als opvulmiddel ook, maar niet gedacht aan dit soort opties
 
Wat je ook kan gebruiken is papieren zakdoek, schilderen in een basiskleur dan onderdompelen in behanglijm en dan op je huif plaatsen. Met Militput lukt het ook alleen is het voor mij moeilijk om het flinterdun uit te rollen, het breekt iedere keer.

Grtz Bart.
 
papieren zakdoek is een van de dingen die ik aan het testen ben, en tot hiertoe lijkt me dit nog een van de beste resultaten te geven.
Ben al aan het proberen geweest met de miliput ook, maar ik heb hetzelfde probleem als jij denk ik.
Breekt/scheurt constant
 
Ik geef de voorkeur aan een papieren servet, scheelt blijkbaar iets in papierdikte.
Servet zonder tekening natuurlijk en groot bijkomend voordeel is dat je ze kan kopen in diverse kleuren. Ik gebruik donkergroene servetten waarvan de kleur kan dienen als basiskleur.
 
:O
Twee pagina's moeten bij lezen sinds gisteren...

Blijkbaar heb ik enkel foto's van aan de binnenkant geplaatste baren gezien (of er gewoon niet op gelet :8 )
Maar je hebt dus veel keuze ;)

Als je de strips op de laadbak met CA lijm (=sec. lijm) wil kleven, start dan met aan de binnenkant te lijmen. Loopt het mis, dan zal er niets te zien zijn aan de buitenkant, en moet je de bak niet opnieuw maken ;)

Zakdoekje voor het dekzeil lijkt mij ideaal, je kan ook verdunde houtlijm gebruiken ipv behanglijm. Deze wordt ook hard na drogen.
Ik kijk al uit naar de volgende (2 pagina's) update :laugh:
 
Inderdaad, keuze genoeg voor de plaatsing van de baren.
Maar het sal blijkbaar toch langst de buitenkant gebeuren (wispelturige trut dat k ben :p )
De strips zijn momenteel dus gekleefd met houtlijm, en tot hier toe ziet het er naar uit dat dat best nog gaat houden.
Heb ook al enkele kleine "buisjes" geplaatst waarin de baren gestoken gaan worden.
Deze zijn gemaakt van het isolatiemateriaal dat rond het metaal zat dat ik voor de baren gebruikt heb.
27386890813_8e18fe557c_o.jpg
 
Ik heb het zeildoek op mijn Dingo ook vervangen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
mooi, met wat heb je dat gedaan?
lijkt me metaal te zijn?
 
Ik vind dat het er al keurig uitziet.

Steven's methode zag er inderdaad mooi uit, maar ook weer typisch iets voor schaal 1/35 en niet voor 1/72 (is mijn mening toch he).
 
Het is een pakket printplaten van Kodak. In eender welke vorm te vouwen. Ik zou niet weten waarom een schaalverschil van 1/2 het plots ongeschikt zou maken ten opzichte van de andere materialen die hier benoemd zijn, het is alleen wat moeilijker om er aan te geraken. Op deze schaal begint de textuur van materialen moeilijk zichtbaar te worden, zodat plastic en hout er eender uitzien.
 
Laatst bewerkt:
Steven ik denk dat jij hier vooral vanuit theorie redeneert, net als met die impressies van achter in de strip om bouten of dergelijke na te bootsen. Dat gaat om verschillende redenen gewoon echt niet werken.

Als de dikte van de printplaten voor schaal 1/35 goed werkt, hoe zou het dan met diezelfde platen en dezelfde dikte op 1/72 werken? Ten minste een van beide klopt niet. Als A 100 is dan is 0,5*A niet eveneens 100. Bovendien is het op schaal exponentieel lastiger om de vouwen er netjes in te maken.

Tel bij de dikte van de printplaten nog eens de primer + verf + eventuele verweringslagen op en je zult zien dat de eindverhoudingen niet zullen -kunnen- kloppen. Op jouw laatste foto ziet het er prima uit, maar het zou zeker niet dikker moeten worden. Een verkleining van ruim twee keer zal, zo voorspel ik zonder orakelgerelateerde gaven, niet tot de gewenste resultaten leiden. Dan kan Koen beter een van de eerder genoemde adviezen gebruiken.

Jij, die elke dag objecten opmeet en aan de hand daarvan scratcht, zou een en ander toch als geen ander moeten beseffen. Ik snap niet dat ik dit aan jou aan het uitleggen ben.
 
Op deze schaal begint de textuur van materialen moeilijk zichtbaar te worden, zodat plastic en hout er eender uitzien.

Nu, dat ben ik dan weer met je eens. Persoonlijk had ik de houten plankjes ook niet verzaagd maar had ik het gewoon plastic gelaten. Maar hoe het nu is geworden, ziet er zeer keurig uit.

Het is me trouwens niet duidelijk wat je met die aanvulling bedoelt te zeggen.
 
De laadbak van Hondafan vind ik ook zeer geslaagd, maar daarom niet beter dan de versie uit de kit omdat hij nu geprobeerd heeft om die te imiteren, waardoor je ermee gaat vergelijken. Je kan ook een andere kant uitgaan.

attachment.jpg

Ik heb even een foto gemaakt van een foto uit een artikel in Military Modeller van deze maand. Dit kan je met hout wel doen op 1/35 wat je zelden in plastic zal tegenkomen in een kit, het hout ziet er werkelijk geërodeerd uit. Daarvoor moeten de planken wel nog kleiner gesneden worden dan ze in de kit zijn. De planken zitten ook niet zo netjes hier, alsof de laadbak ter plaatse ineengetimmerd is op maat van dit voertuig (dat je overigens niet in werkelijkheid zou tegengekomen zijn omdat de auteur het geschutsstuk verzaagd heeft om op de bak te passen). Als de planken echter nieuw aangemaakt zijn uit de fabriek bedoel ik hier hetzelfde mee als jij, dat de kit moeilijk te overklassen zal zijn. In sommige gevallen heeft de kit een overdreven houtachtige textuur, zoals de laadbak van de Zvezda Maultierkit bijvoorbeeld, waar de nerven er als perkament opliggen.

Het probleem dat je opmerkt is gemakkelijk te omzeilen door A aan te passen. Dan vervang je het materiaal dat ik gebruik door een dunnere versie, bijvoorbeeld aluminiumfolie of de door Coachke geliefde Chokotoff-verpakkingen. Dat mag ik wel aan de verbeelding van de bouwer overlaten.
 
Het probleem dat je opmerkt is gemakkelijk te omzeilen door A aan te passen. Dan vervang je het materiaal dat ik gebruik door een dunnere versie, bijvoorbeeld aluminiumfolie of de door Coachke geliefde Chokotoff-verpakkingen. Dat mag ik wel aan de verbeelding van de bouwer overlaten.

Je mag dat best aan de verbeelding van de bouwer overlaten, maar in jouw geval ried je dus die printplaten aan en stelde je vervolgens hardop de vraag waarom dat niet op 1/72 zou kunnen.

Zeg dan dat Koen iets in de trant van die printplaten zou kunnen gebruiken, maar dan dunner; zoals (dik) aluminiumfolie.

Hoe dan ook, meen ik in jouw bericht te lezen dat je het inmiddels met me eens bent wat de dikte betreft, dus stel ik voor dat we het nu aan Koen overlaten om te beslissen hoe hij het wil proberen aan te pakken.
 
Tot hiertoe is de papieren zakdoek nog steeds de winnaar.
Nu ga ik daarmee even verder experimenteren, en zodra die testjes voorbij zijn post ik het resultaat.

Lijm en verf heeft droogtijd nodig dus ben ik op het gemak al eens aan het denken over het dioramatje waar deze moet opkomen.
Juist 1 vraagje daarover al, plaats ik de bouw van het diorama hier, of moet deze dan een nieuw onderwerp krijgen in het diorama gedeelte van het forum?
 
Diorama mag in het diorama gedeelte gepost worden ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan