Hoofdsponsor

1/32 E-2C Hawkeye vacuform [wip]

markske

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 aug 2008
Berichten
1.605
Hallo na at voorbereidingen ga ik aan dit monster beginnen.
Ondertussen zal er ook at verder gedaan worden aan men F-14 gewoon om de zinnen te verzetten.
In deze kit gaat veel werk kruipen.

Het is men aller eerste vac kit.Je hebt enkel de basis vorm om te beginnen al de rest moet je zelf bouwen.
Er staan zelfs geen paneel lijnen op dus wordt een hele klus.
Ik weet dat er niet veel mensen zijn die er hier ervaring mee hebben maar ik reken op jullie hulp.
Ik ga proberen genoeg fotos te plaatsen van de hele bouw plus de nodige uitleg.

Voor referentie matriaal heb ik een foto of 100 van het web plus dit.
BILD3033_zps89819c30.jpg

Nu de kit zelf.
Zo is hij aangekomen.
BILD0060_zps8c89676d.jpg

De onderdelen.
BILD0058_zps0b42d0fc.jpg

BILD0057_zpsfeac062e.jpg

BILD0056_zps56aa835b.jpg

En nog iets wat me kan helpen is een Hawkeye maar dan schaal 1/48
Deze gaat me deels helpen bij de bouw.
BILD0321.jpg

De inhoud
BILD0322.jpg

BILD0323.jpg

BILD0324.jpg

BILD0325.jpg

BILD0326.jpg

BILD0327.jpg

De eerste grote klus is alle onderdelen los snijden en bijschuren.
Daarna begin maken aan de pit.

Mark
 
Dat is een mooi kit Mark. Wat een werk om die delen los te snijden en te schuren tot je erbij neervalt... :)
Heel veel succes. Ik ben benieuwd naar je vorderingen..

Mag ik weten waar je die Kinetic kit vandaan hebt? Ik zou die ook wel in mijn stash willen hebben..
 
Dat is een mooi kit Mark. Wat een werk om die delen los te snijden en te schuren tot je erbij neervalt... :)
Heel veel succes. Ik ben benieuwd naar je vorderingen..

Mag ik weten waar je die Kinetic kit vandaan hebt? Ik zou die ook wel in mijn stash willen hebben..

Heb deze van ebay geplukt.

Mark
 
Wow mark....wat een mooi projekt :8....gaan hier zeker met volle aandacht blijven volgen zele :D...mijn intresse is zeker gewekt:8:8
 
Wow mark....wat een mooi projekt :8....gaan hier zeker met volle aandacht blijven volgen zele :D...mijn intresse is zeker gewekt:8:8

Bedankt
Maar jullie zullen geduld moeten hebben hoor.
Zal een tijdje duren voor alles opgekuist is.

Mark
 
Over de 1/48 kit kan ik je alleen maar goed nieuws vertellen. Die ziet er met de nodige aandacht uiteindelijk als volgt uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik vraag me wel af of je met een vacuform romp dezelfde graad van detail kan halen, aangezien het moeilijk te schuren is (wat ik bij de Kinetic veel heb moeten doen).
 
Awel zie, ik ben geen vliegtuigbouwer maar deze ga ik toch wel volgen enne... met vacuform kan je idd een even goed resultaat halen dan met een plastieken bouwdoos, is enkel, zoals je al zegt, wel meer werk.
 
@Stevenvd
Mooie hawkeye dat je laat zien.
En zoals Walesha zegt.
Je krijgt er zonder problemen detail in zal wel tijd kosten.
Het matriaal is hetzelfde als plastic card.
Ik heb al een paar vacforms gezien en moet zeggen die mannen hebben er prachtig resultaat mee behaald.

Mark
 
Jawel, daar is de vacu-form :)

Om de onderdelen uit de plastic platen te krijgen, kunt ge ze eerst af tekenen (met een potlood of stift). Dan met een scriber zoveel mogelijk de onderdelen uit snijden, het moet niet altijd helemaal door de plaat zijn 3/4 is meestal genoeg. Om te kijken of ge netjes aan het snijden zijt, kunt ge de platen voor een felle lamp houden.

Om te schuren is het handig om een grote gladde ondergrond (een tegel, spiegel of een stuk glas) te hebben. Op deze ondergrond bevestigd ge een stuk schuurpapier en hierop kunt ge dan mooi gelijk schuren.

Veel werk kruipt in het maken van spanten om het geheel te verstevigen.

Succes Mark en veel plezier.
 
Dat is een mooi kit Mark. Wat een werk om die delen los te snijden en te schuren tot je erbij neervalt... :)
Heel veel succes. Ik ben benieuwd naar je vorderingen..

Mag ik weten waar je die Kinetic kit vandaan hebt? Ik zou die ook wel in mijn stash willen hebben..

Ligt nog bij minitair de Kinetic. Had deze lang op het oog tijdens de "uitverkoop", vandaar dat ik het weet.
 
Deze vacu form ga ik van heel dichtbij volgen! Kende dit niet als full model, alleen van de zeilen van zeilschepen.
Zal ook wel veel kunnen leren om met mijn zeilen betere resultaten te bereiken !
Groetjes, John
 
Hi John, toevallig dat ik hem daar ook net tegen kwam.
Alleen hoop ik dat hij nog iets goedkoper zal worden. €85 is me toch iets te gek alleen maar voor de heb. (hoe mooi het model ook is...)
 
De mijne komt van Sturmtiger en was heel wat goedkoper.
 
Hi John, toevallig dat ik hem daar ook net tegen kwam.
Alleen hoop ik dat hij nog iets goedkoper zal worden. €85 is me toch iets te gek alleen maar voor de heb. (hoe mooi het model ook is...)

Heeft 40% goedkoper gestaan! Maar ja, omstandigheden waren toen niet ok om hem zelf te kopen.
 
@Pascal
Zo was ik van plan om het te doen heb alles afgetekend met een zwarte stift.
Ik heb ook een plaat van 1m op 50cm voorzien om te schuren we zullen hier stof eten denk ik.
kwestie van die ribben ik denk dat het voor de romp nog kan mee vallen.
Ik ga wel een stuk moeten maken in de romp waar de vleugels gaan komen en werken met een ijzer profieltje voor de stevigheid.
Maar de eerste zorg zal worden alles een beetje netjes schuren en plannen hoe we dit tot een goed eind zouden kunnen brengen.

Hoe lang dat het allemaal gaat duren nog geen flauw idee.

@JohnA
Er zijn meerdere vac kits te vinden in full kit hoor.
Als deze me bevalt heb ik er reeds een andere op het oog.

Mark
 
Deze vacu form ga ik van heel dichtbij volgen! Kende dit niet als full model, alleen van de zeilen van zeilschepen.
Groetjes, John
Voor de val van de muur in 1989 was vacu-form heel algemeen en populair in het voormalige Oostblok, eerder dan spuitgietmodellen omdat het veel goedkoper was.
Vandaag is vacu-form niet meer zo populair maar her en der vind je nog wel een fullkit in vacu zoals deze bvb.
 
ik moet zeggen, je moet wel durf hebben om een Vac-form kit te bouwen, ik heb dat 1 keer geprobeerd en dat was en ramp geworden.
veel succes met de bouw :)
 
ik moet zeggen, je moet wel durf hebben om een Vac-form kit te bouwen, ik heb dat 1 keer geprobeerd en dat was en ramp geworden.
veel succes met de bouw :)
Ja Nils... dat is toch ook niet aan mij besteed hoor, net zoals jij ook eens één keer geprobeerd en was ook een ramp! :(
 
Ik ga proberen het niet op een ramp te laten uit draaien.
Hopelijk gaat het op iets trekken eens klaar.

Mark
 
en hier de eerste echte update.
Ik ben eerst met een stift langs de randen van het model geweest en dan ziet het er zo uit.
BILD0070_zpsdc52c203.jpg

Voordeel hier aan is dat je mooi de lijn ziet waar je gaat snijden.
BILD0071_zps107678bc.jpg

eens uit gesneden het volgende resultaat.
BILD0072_zpsd500d4f6.jpg

Hier zie je de witte rand van de plaat waar het onderdeel opzat.
Nu wordt het schuren tot deze witte rand weg is.
Dus nog een voordeel om de omlijning met een stift te doen.
BILD0073_zps0023d880.jpg

één motor gondel uit gesneden.
BILD0074_zps9a0e4f84.jpg

Volgende stap alle andere onderdelen uit snijden en beginnen met schuren.
Zal hier stoffig worden.

Mark
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan