Hoofdsponsor

1/35 Diorama "The Rusty Admiral."(kruiwagen gevuld en af). [DONE]

• Onderwerp starter Onderwerp starter GUnit
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat een rotweer voor de modelbouwer vandaag zeg !!! Amper fatsoenlijk daglicht !!! :@

Niettemin, de houtkleur heb ik er toch in twee tonen over gespoten, natuurlijk na een eerste fijn laagje satijn zwart als basis.

Morgen ga ik nog wat zacht blauw over enkele delen zetten (draagarmen, de steunbeugels, de poten). Dit doe ik met de haarlakmethode zodat ik ineens kan chippen achteraf. En dan de sausjes en filters...

Update 10, de kruiwagen deel 2 :

Maar nu twee foto's van het dingetje met blauw papiertje als achtergrond, om toch maar wat effekt te sorteren. Ook wat met de fotoshop van Photobucket gespeeld.

5-24.jpg

6-23.jpg

Ook nog even dit voor de Weergoden :ApplausApplausApplausApplausApplausApplausApplausApplaus

Laatst bewerkt:
Elke keer dat ik hier kom kijken sta ik weer versteld van wat je allemaal doet G.
Keep up the good work.

Aha, je hebt er ééntje gemaakt met een metalen wiel, zo ene in de aard staat er hier bij ons in het heemkundemuseum... wat de schildering betreft, ik heb ooit een paar karren gebouwd van Historex, die waren in witte plastic dus heb ik die geschilderd met burnd sierra en opgelicht met umber, beide olieverven... zo kreeg ik het effect van eikenhout dat met carbolin was behandeld.
Nu ja, al die speciale verfjes en technieken die er nu zijn bestonden toen nog niet.

Camaro, ge weet dat de deur van mijn topic altijd open staat he !

Buzzy, het moet nog net echt gemaakt worden, dit was nog maar de acrylverftoestand. De magic (ik ga maar even mee in jullie woorden) moet er nog aan toegevoegd worden. Het prille begin is er zie hieronder.

Walesha, bedankt om je werkwijze van die tijd hier uit te schrijven, olieverf is inderdaad dé verf voor spectaculaire effecten !

Update 11, de kruiwagen deel 3 :

Na de acryllaagjes om de kleuren te bepalen (blank hout, roestkleurig metaal, blauwe verf) was het tijd voor de Spielerei.

Deze update gaat over het eerste verouderingseffect op de kruiwagen...

Voor dit doel heb ik eerst wat Raw Umber olieverf uitgeknepen op een stukje papier, en dan ben ik ne koffie gaan drinken !

De bedoeling hiervan is zoals de meesten weten, om de aanwezige olie in deze verf eruit te trekken (anders blijft de olieverf meer glanzen en da's niet mooi).

De olieverf werd dan gemengd met een heel klein beetje white spirit, zodat er een stug papje (zelfs geen wash te noemen) ontstond.

Die werd overal op en tussen gesmeerd met een zacht penseel. Een tiental minuten later begon ik alles terug te verwijderen, met uitzondering van hoekjes en kiertjes.

De nerfjes van het hout werden eveneens gespaard van al te zware poetswerken.

Met een proper penseel bevochtigd met white spirit kon ik het blauwe van de draagarmen etc. weer wat oplichten.

Een eerste verwering is nu achter de rug :

7-18.jpg

Morgen is het werk van vandaag praktisch opgedroogd en kan ik verder met de volgende stap. Die wordt lokaler uitgevoerd maar dat beschrijf ik morgen.

Vriendelijke groeten van Guy.

man, jij gaat dat nog verbeteren?
Ik zou al heel blij zijn moest ik tot zulk een resultaat komen.
Klasse met een grote K.

Weer zo'n kunstwerk van onze Guy dat lijkt gefotoshopped te zijn ;-)

Jij doet toch altijd dat tikje meer hé, zie die nerven lopen en die verwering, subtiel maar toch echt.

Ja, G... 't Is weer van dat hé... oh en ah en verder geraken we weer niet.
Subliem mooi en goed beschreven ook nog. Laat de volgende maar komen G'ke...;);)

Mark

G zou je een een liniaal naast de kruiwagen kunnen leggen, volgens mij is deze namelijk heel klein
Door de omvang wordt het respect dan weer heel groot

Fred

Hier in West-Vlaanderen zeggen ze als ze zoiets zien...."mo vint toch ,zo schoane "of "tis bére manje"

Zo echt.....zo Guy ;)

Hoi Guy,

Ik ben gisteren nog in het heemkundig museum bij ons geweest waar in den aard zo'n "bakkruier" staat die je nu maakt... hij lijkt er heel hard op maar aan het uiteinde van het metalen frame staan daar wel houten handgrepen op, zie rode cirkel op de foto..

main.php

Het is een houten kruiwagen en dus geen stalen handgrepen. :wub:

Even twee voorbeeldjes

kruiwagen.jpg

steenkreugel-a3-scherm.jpg

@Ron,

Ik vrees dat je even niet mee bent, de kruiwagens die jij toont zijn niet het model wat Guy maakt... tot na de oorlogsjaren werden kruiwagens ter plaatste door de smid en de schrijnwerker gemaakt en daar was geen specifiek staandaardmodel voor.... de kruiwagen die Guy hier maakt, in onze contreien een "bakkruier" genoemd dateerd uit de jaren '30 van vorige eeuw en had idd een metalen frame, een metalen wiel en een houten bak. Hier bij ons in het heemkundig museum staat er zo ene die op een paar details gelijk is aan dit modelletje maar aan de handgrepen achteraan het frame staan dus houten grepen zoals het heft aan een mes.

Buzzy, met de pigmenten erop zal het er ongetwijfeld realistischer uitzien. Maar ik ben al tamelijk tevreden hoor vriend.

Leysend, dit was heel leuk om te doen, eerst referenties verzamelen (dan kan er niks misgaan)en dan een voormiddagje plastic snijden en lijmen.

Kawaminator, natuurlijk wordt het beter, er volgen nog roesteffecten, stof etc.

Ratticus, de nerven kraste ik er simpelweg in met een vijltje, en dan sneed ik de onderdelen eruit. Echt simpel dus. Er volgt een SBS over dit effect.

Ha Mark, blij dat jij ook altijd in de buurt bent met een reply'ke, het gaat nog veel leuker worden morgen !

Fred, voor jou geen lineaal (even niet binnen handbereik), maar wel een wijsvinger (WEL binnen handbereik haha).

8-16.jpg

Filip, dat zijn mooie woorden vriend !

Walesha, inderdaad, dat is zeker iets wat tot de mogelijkheden behoort. Ik heb gekozen voor de gemakkelijke versie, namelijk gewoon rechttoe rechtaan houten steunen die bij de uiteinden wat afgerond werden voor een iets comfortabeler grip. Ik geef toe dat ik uit mijn referentiefoto's een beeld heb gedistilleerd welk hier nu te zien is, want er zijn immers zoveel soorten kruiwagens met onderlinge verschilletjes dat het onmogelijk is om niet historisch accuraat uit de hoek te komen, alles kan schijnbaar. De plekken waar de handen de steunen omvatten moeten natuurlijk nog wat afgesleten verf gaan vertonen later. De blauwe verf op deze plekken zal ik nog terugdringen tot op het blote hout.

Ron, man dat zijn mooie foto's !!! Die baksteenkruiwagen is echt een juweeltje.

schaal 1/35 was dat he?
Jij moet voor een firma gaan werken om zulke dingen te verkopen man :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan