Hoofdsponsor

Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
Bedankt jongens voor de reactie's,
maar ik moet de bemanning eens aan het schrobben zetten want het dek ziet er niet al te proper uit merk ik op de foto's

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
Na enkele avonden fijn boetseerwerk staat de god van de zee in tweevoud op het hakkebord.

ooit was ik eens zover geraakt , tijd om figuur 2 een beentje korter te maken.

98 (1).jpg

Hierna helaas ook nog even ont-armen en opnieuw de ledematen plooien en voorzien van zijn gevaarlijk wapen

98 (2).jpg98 (2).jpg
98 (3).jpg

nadien terug wat biceps toevoegen. De golfjes onderaan de figuren leken me uiteindelijk niet geslaagd en werden opnieuw verwijderd.
Wel niet 100% gelijk met het origineel, maar beter gaat me niet lukken vrees ik.

98 (4).jpg

Bij het monteren op het hakkebord begon plots 1 lantaarn uit en aan te gaan wat wees op een los contact.
Gelukkig was het dek te verwijderen zonder te moeten breken en kon het los contactje terug hersteld worden.

98 (6).jpg

98 (5).jpg

tot zover ben ik tevreden , nu de golfjes nog eens opnieuw trachten te boetseren en dan nog een laagje verf.
Tot later , Marc

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Wow, .... ik weet niet wat ik nog meer kan zeggen, zo is het dus om sprakeloos te zijn...

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Goed bedacht en uitgevoerd Marc.
Weer mooie details rijker.

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
Het weekend is alweer gepasseerd en het zonnetje kwam even bij ons piepen zodat ik de gelegenheid kwam om enkel buiten foto's te nemen.
Veel valt er niet te vertellen, ik moest nog wat golfjes een een oester met zwarte parel maken om de figuren op de achtersteven te vervolledigen. Daarna moest alles nog op kleur gebracht worden.
Laat ik beginnen met de ketting aan het roer dat ik tussen de verschillende verf lagen door nog gemonteerd heb gevolgd door Neptunus en de Pearl
99 (3).jpg99 (1).jpg99 (2).jpg
99 (4).jpg
kleur, komt op de foto niet helemaal overeen met de rest maar ik kreeg de juiste kleur niet meer gemengd en in het echt zie je het niet zo goed, vanwege de grootte valt het niet echt op.
Ondertussen nog enkele kleine te doen dingetjes ontdekt, we blijven dus nog even verder bouwen aan de laatste items.
tot later, Marc

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Prachtig, die patina is ook heel erg overtuigend.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Marc, heeft deze Black Pearl al water gezien?
Met al die masten en ander gerief zou hij wel eens uit balans kunnen geraken en dat wil niemand meemaken.

Mooie details weerom bij de afwerking, prachtig om volgen.

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
bedankt allen voor de reactie,
Erwin, ik weet dat het alweer een poos ( jaartje) geleden is maar op pagina 14 vind je de eerste vaartest en nog wat meer info.
of je klikt gewoon HIER om er snel heen te gaan

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
Het heeft even geduurd, maar voor deze update had ik recht veerstaal nodig , niet het gekende spiraaltje dat je kan uit trekken of induwen maar het basismateriaal een rond staafje van 1mm doorsnee van ongeveer 30cm lang dat steeds opnieuw recht nadat je het buigt. Door de feestdagen heeft het wat langer geduurd voor het in mijn bezit was, vandaar de vertraging.
Waarom zullen sommige denken? zoals je op volgende foto kan zien zorgen de gording en neerhaler van de zeilen dat de onderste hoek helemaal naar boven en achter word getrokken. ( vergeef me als de benaming niet correct is)
100 (2).jpg
Nu was deze opdracht beter uitgevoerd tijdens het maken van de zeilen voor ze aan de ra hingen; maar dat merk je pas als je er aan bezig bent :)
100 (1).jpg
100 (3).jpg

100 (5).jpg

100 (4).jpg
Na menig maal mijn vingers getracht aan het zeil te hechten , missie eindelijk volbracht, Ik moet er nog even over nadenken of ik nu het stuk gording vanaf het blok naar de ra nog ga aanpassen daar het nu lijkt of er dubbel touw loopt. Maar nu heb ik er even geen zin meer in.
Uiteindelijk mag ik wel besluiten dat ik in mijn opzet ben geslaagd en nu ook de onderste hoeken van de zeilen blijven waar ze horen, ook tijdens het draaien van de ra's gaan de onderste hoeken netjes mee.
100 (6).jpg
100 (7).jpg
Klaar om het volgende puntje verder onder de loep te nemen, tot later,
Marc

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Telkens als ik denk dat deze ver afgewerkt is, kom jij met iets anders aandraven.
Man, man, man, ik ga niet weten waar ik eerst moet kijken als ik deze in het echt ga zien.

Michel

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 jul 2008
Blijft indrukwekkend. Waar had je het verenstaal voor nodig Marc?

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Ik snap niet echt veel van de uitleg, maar ik vermoed dat het stalen staafje in de "zomen"(voor zover een zeil zomen heeft) verwerkt zit ? (daar lijkt die verdikking toch op aan de rand van het zeil)

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
Inderdaad Danny, Ik heb in de onderste zoom van het zeil een veerdraad ingenaaid zodat de buitenste hoeken niet constant naar achter staan geplooid door de druk van het touw, maar omdat de touwen die ik aan de zeilen heb bevestigd elastische koord is omdat anders deze het zeil belemmerde te draaien trokken deze het zeil ook naar boven toe nu de onderkant niet meer plooide. Dus ook van de onderste hoek richting de ra ( dwars hout aan de mast waar het zeil aan hagt) een stuk veerstaal naast de bestaande koord gemonteerd. veel uitleg , veel werk, voor een beetje resultaat.

hoop dat het wat duidelijker is en anders vraag je maar.
Ben ondertussen wel aan het laatst klusje bezig , lang gaat het dus niet meer duren voor het gans project klaar is :)

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Hier gaan we lang staan kijken als die af is.
Laat ons hopen dat we elkaar snel terug kunnen zien en dat we dit schip van naderbij kunnen bewonderen.

Bovenaan