Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
dag,vrienden
wat myn voorgangers,zeggen klopt als een bus.
een vlot van pakweg acht man neem je niet eventjes onder de" arm om ze over boord te zetten,daar zyn inderdaat twee man voor nodig.
wat rik zegt klopt ook vlotten dryven,maar er is inderdaat een maar.
gezien de opstelling in het vlotenrek,en er spanbanden over de vlotten zyn kan deze uit zyn eigen niet los komen waneer het vaartuig zinkt.
deze worden door de bemaning manueel over boord gezet gewoon door de sliphaak die op de spanband zit los te trekken en het vlot over boord te hooien.
als men dan de vanglyn van het vlot aantrekt en na ongeveer 15 meter lyn er een ruk aan geeft word het vlot automaties opgeblazen.
ee"n tweede manier is waneer men niet meer by de vlotten komt
deze door de automaat dit is een pot waar een mesje inzit bevestigt op de spanbanden van het vlot word gelost

deze zyn meest al ingesteld op 5 meter diepte daar het schip zink komt er water in de pot ,eens op diepte word door de druk het mesje geaktieveerd waar door de spanbanden worden doorgesneden en het vlot vrykomt.
op de vang lyn van het vlot is dit sisteem ook voorzien echter is deze op een andere diepte ingesteld,
door dat het vlot naar de oppervlakte komt zal op een gegeven moment de vanglyn strakstaan en het vlot aktieveeren
de vang lyn zal door de kracht breken een vry komen van het schip
en dan met veel geluk kom je meschien by het vlot,maar in storm heb ik er wel myn bedenking over
groetjes,ronny

Dank je wel voor de mooie uitleg Ronny. Dat laatste stuk is dus eigenlijk waar ik het over had. Maar kon het moeilijk uitleggen omdat ik het fijne er ook niet van wist. Zoals het mesje en die pot. Slim heel slim.

Idd. In een storm zal het allemaal lastig zijn. Ook het manueel overboord gooien zal al een opgave appart zijn. Gelukkig is het niet zo vaak nodig maar het zou een uitkomst kunnen zijn. Je zult het maar nodig hebben toch. Dan wil je wel dat het goed werkt. En ermee om kunnen gaan. :O

Ik heb 10 jaar bij de firma SKB gewerkt, ik deed daar het onderhoud van die vlotten en dergelijke, wat ronny verteld is idd in grote lijnen correct.
Dit potje word hydrostattic release genoemd, en het gaat inderdaad in werking als er druk in dit systeem komt, van 2.5 tot 4 meter, je hebt ook andere die dan op andere drukken zijn afgeregeld en die dan grotere dieptes nodig hebben om het systeem in gang te zetten.
De werking zelf is door middel van een veer en een membraam en een mesje de dan vrij komt en het touw doorsnijd.

Die vlotten wegen wel redelijk veel, een 8 pers vlotje zal een persoon in nood (geen dwerg) zeker wel over de reling kunnen gooien, vlotten voor meerdere personen zal moeilijk gaan, je hebt nu tegenwoordig al stoelen waar de vlotten inliggen die een kantelsysteem hebben, dus als je de veiligheids pin van de stoel er uit trekt dan kanteld de stoel en kan het vlot in het water vallen, is zo opgesteld dat het een vrije val over de reling en voorbij onderliggende dekken heeft, zodanig dat het vlot wel in het water en niet op een lager gelen dek terecht komt, spreek vanzelf.

Dekverlichting: de eerste stappen

Zo, en terwijl jullie zo gezellig over de reddingsvlotten aan het keuvelen waren, heb ik alvast een begin gemaakt aan de dekverlichting. :D
Aan Ronny en Dirk alvast een bedanking voor de technische én interessante uitleg.

file.php

Rondom het stuurhuis komen er 7 lampen: 3 vooraan en telkens 2 aan bak- en stuurboord.
Achteraan zijn die niet nodig omdat het achterdek via de lampen van de achtermast verlicht wordt.

Ik heb nu de draadjes aan de 6v-lampjes gesoldeerd.
Deze zijn nu in hun behuizing geplaatst en van de buitenwereld via een glaasje afgesloten.
Daar de voeding voor de lampen ook 6v bedraagt hoef ik ze enkel maar parallel te schakelen.

Na mijn kleine pauze die ik nu aan het nemen ben, ga ik de navigatieverlichting aansluiten en dan de dekverlichting van de gepaste beugels voorzien waarna ze aan de railingen kunnen geplaatst worden.

Droop

Die voorbereidingen zien er goed uit Droop. Zo kun je straks nachtvaarten gaan maken!
Zet je ook gekleurde lampjes in of is het allemaal wit licht?

groeten, Rinie

Nightshots of a trawler

@ Rinie: deze verlichting is compleet wit. ;)

Update

file.php

Hier ben ik nog volop bezig met de bedrading van de lampen.
Zoals jullie ook kunnen zien heb ik de lichtbakken niet aan de railingen maar aan het stuurhuis zelf bevestigd.
Eerlijk gezegd vond ik dit veel mooier én moderner. :dry:.

En na een hele tijd met de soldeerbout in de weer te zijn geweest, was het dan tijd om terug enkele nightshots te maken van de Olayinka.

Enjoy the pics:

file.php

file.php

file.php

file.php

file.php

file.php

Het licht schijnt nu nog door de bakken heen, maar als die eenmaal zullen geverfd zijn, dan zal dit probleempje ook van de baan zijn.

Ik hoop dat jullie er van genoten hebben.

Wordt vervolgd.

Droop

ApplausApplausApplausApplausApplausApplausApplausApplausApplausApplaus

-foto--foto--foto--foto--foto--foto-

Dat ziet er toch wel heel indrukwekkend uit
Droop.

Maar voor als je het nog niet begrepen hebt. Mijn complimenten. :P:P:P

Prachtig Droop, die zou ik wel eens willen zien op de Blaarmeersen 'by night'!!
Moet een zalig zicht zijn.

Johan

droop,
we hebben al een sterk schip met veel vermogen,
veel licht op dek,alleen nog in de zyden langs de onderbouw iets meer licht graag.
hooi de netten maar aan boord,want nog een maand en de tongen zitten onder de kust.
luc maatje ik zeg u nogmaals,moest het een echt schip zyn.
ik zou ze met plezier naar de visgronden voeren.
voorwaar knap werk,
groetjes,ronny

Iedereen bij deze bedankt voor de lovende woorden.:)

@ Johan: Blaarmeersen by night? Misschien iets voor de komende zomer? ;)

droop,
we hebben al een sterk schip met veel vermogen,
veel licht op dek,alleen nog in de zyden langs de onderbouw iets meer licht graag.
Daar ben ik van plan Ronny, om van dat blauwe licht te gebruiken dat je nu meer en meer op schepen ziet. ;)

Droop

@ Maffen.

Dit is niet mijn schip, maar ik wil wel even inhaken op jou inbreng, die ik overigens heel erg snap.

De keuze van ledjes en lampjes is voor vele in deze tijd snel gemaakt. Maar nu even over het uiterlijk. Ik heb voor mijn kareldoorman ook ledjes gebruikt. Doch voor het eerdere schip de titanic heb ik een serie gewone lampjes gebruikt. Vergis je niet het zijn er wel zo´n 400 die daar in zitten. Dus dat vraag veel stroom. Echter zou ik dit met ledjes doen zou ik wel veel stroomsterkte besparen en dus met een kleinere trafo kunnen werken en ook had ik koeler nodig. Maar het uiterlijk van het licht is wel veel mooier vind ik persoonlijk dan de koude led verlichting.
Het volgende schip, zal ik dus dan vanuit die redenen ook weer met gloeilampjes verlichten.

Ik vind, en dat is wel persoonlijk, dat de lampjes die Droop gebruikt qua uiterlijk zichtbaar licht echt mooi.

Dus ledjes is niet altijd de beste oplossing.

zijn dat gewone gloeilampjes Droop? vandaar dat geel licht (nog effen muggeziften) had er beter 3mm ultra brite led's 10000mcd ingestoken,in de mijne zullen er per dekstraler 3 inzitten die een fel wit licht geven, ook komt een straler op een beugel die dan op een plaatje komt aan de binnenkant van de brug, in je opstelling staan de stalers veel te dicht bij de brug zodat je nu veel licht"verlies" hebt.

Ik denk niet dat m'n lampen té dicht geplaatst zijn.
Als je kijkt naar de onderstaande foto van het 1:1 schip, dan zie je dat het licht meer op de overkapping van het stuurhuis schijnt dan op het dek zelve:

file.php

Maffen, ik heb de indruk dat je ook met rc-schepen in de weer bent?
Misschien kan je eens enkele foto's plaatsen van jouw werken? Dit in een apart topic uiteraard.

Droop

Laatst bewerkt door een moderator:
Droop Maffen bedoeld de doorsnede van het lampje. De ledjes dus van 3 mm. En niet de maat van het lamphuisje.

Maffen bedoelde toch dat m'n lampen te dicht bij het stuurhuis geplaatst zijn, Rik?

in je opstelling staan de stalers veel te dicht bij de brug zodat je nu veel licht"verlies" hebt.

Met de foto wil ik hem aantonen dat dit niet zo is.

Droop

zijn dat gewone gloeilampjes Droop? vandaar dat geel licht (nog effen muggeziften) had er beter 3mm ultra brite led's 10000mcd ingestoken,in de mijne zullen er per dekstraler 3 inzitten die een fel wit licht geven

Ach zo, hier de eerste zin. Daar had ik dus mijn verhaal op gebaseerd.

ook komt een straler op een beugel die dan op een plaatje komt aan de binnenkant van de brug, in je opstelling staan de stalers veel te dicht bij de brug zodat je nu veel licht"verlies" hebt.

Daar had jij nu juist op geantwoord. :wub:

Vandaar de verwarring Sorry.

Da's nikske hoor Rik. ;)

Hier was ik nog vergeten op antwoorden:
zijn dat gewone gloeilampjes Droop? vandaar dat geel licht (nog effen muggeziften) had er beter 3mm ultra brite led's 10000mcd ingestoken,in de mijne zullen er per dekstraler 3 inzitten die een fel wit licht geven,
De reden dat ik voor lampjes en niet voor led's heb gekozen is dezelfde als waarom ik nu nog liever een lp boven een cd prefereer: het gebrek aan 'warmte en diepte'. ;)

En zoals het spreekwoord zegt: de gustibus et coloribus non disputandum est ;)

Droop

Erg realistisch en ook sfeervol mag ik wel schrijven.

Hoewel verkeerd,doet mij dit meer denken aan een plezier vaartuig.
Prachtig allemaal.

En hoewel ik ook een liefhebber ben van led verlichting,heb je hier toch een prima keuze gedaan.
Leds geven veel punt verlichting,ook de "zachte"leds nog.Nu heb je een breder spectrum.

Ron.

@ Rik: :D:D:D:D

@ Ron:
Hoewel verkeerd,doet mij dit meer denken aan een plezier vaartuig.
Prachtig allemaal.
Wacht maar tot ik de visgeur heb aangebracht en die volop uit je luidsprekers komt aangewaaid. :laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

Droop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan