Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
wat een pech aan het water luc.
maar in de badkuip ziet het er ook geweldig uit:D
volgens mij heb je goed gehandeld en niet de held uit gaan hangen en door het ijs zakken.
Inderdaad Dirk.

Het zou echt een gekkenwerk geweest zijn om met een model waarin ik al zoveel tijd en centjes heb gestoken, risico's te nemen. Ik doe het liever rustig aan. ;)

Droop

Tja,dat is grote pech.Doch bij alle grote projecten zie je dat de natuur niet met zich sollen laat.
Dus nu een verplichte pauze voor de maiden trip.

Ron.

Dus de ijsbreker was nog niet sterk genoet. :unsure: Flink pak ijs dan. :P

Wel even balen toch. Maar zo´n test in de badkuip doet het iig ook wel.
Over de waterlijn gesproken ik zie in jou onderschrift het schip ook dieper liggen dan de waterlijn aangeeft. Ik zou het dus ook zeker zo laten. :laugh:

Luc,

gelukkig geen ijs in het bad dat had pas echt balen geweest.Wat je waterlijn aangaat een volgeladen viskotter ligt lager in het water (met je uitrusting is een goede vangst gegarandeerd), dus absoluut realistisch. Ik heb in Denemarken viskotters zien binnen varen naar de visfabriek, waarvan ik mij afvoer hoe ze bleven drijven.

Fijn te zien dat ze in optima forma haar maiden zal kunnen maken in de lente.

Grts

Johan

Jammer van de maidentrip Droop, maar gezien je badkuiptest toch niet zo'n ramp. Dat door het verminderen van je ballans iets minder stabiel wordt, iis zoals Ronny al aanhaalde, niet echt een probleem. Ik ben zelfs bezig met mijn Flower-korvet minder stabiel aan't maken, zodanig dat het niet te 'stijf' in het water ligt, maar mooi meebeweegt op de deining.
Veel succes nog met de bouw en de testen, dit is nog steeds het eerste topic waar ik naar kom kijken als ik inlog!

Johan

@ Rik: Ik heb geen ijsbreker gezien hoor. Misschien zat die zelf ergens in een hoekje vastgevroren. :laugh::laugh:

@ Johan (singha): je verhaal over die Deense kotters bevestigd het verhaal van Ronny.
Dus, dit is dan het beste bewijs dat ik me over het al dan niet op de waterlijn liggen, niet teveel zorgen hoef te maken. :)

@ Johan (Loewietje): Tja maatje, aan onze Blaarmeersen was het écht niet te doen hoor. En de Olayinka met een paar schaatsen aan haar romp zou toch ook geen zicht geweest zijn, hé? :laugh:
Ik vind het wel komisch dat ik er alles zou aan doen om haar stabiel te laten liggen en jij doet er alles aan om je Flower minder stabiel te maken. :8

dit is nog steeds het eerste topic waar ik naar kom kijken als ik inlog!
Ge zijt een braaf ventje.
11.gif

Droop

Als ik je morgen tegen het lijf loop in Eeklo, zal ik wat meer tekst en uitleg geven over het uitballanseren van m'n scheepje.

Johan

Okidoki, ik kijk er al naar uit om je nog eens te ontmoeten. 't Is toch alweer een tijdje geleden, hé? ^^

Ziet er pragtig uit droop, had ook niet anders verwacht. Kan Ronny zijn uitleg over stabiliteit alleen maar bij springen bij te veel stbiliteit zijn de traagheidskrachten groter groter wat slecht is voor constructie en maag van de bemanning. Vrachtschepen met opbouw op achterschip zijn verschrikkelijk in echt zwaar weer.
Stel je een cargo voor 204 m land 14000 ton bij uitvaren kanaal ter hoogte Brest november storm 10 à 11 Bf
golfhoogte 11 m afstand tussen twee golftoppen 300 à 400 m ,iedere golf brak over de voorsteve en rolde niettegenstande vier golfbrekers naast de luiken tot tegen de opbouw meer dan 150 m verder.
Bij verplaatsen van een 120 kg en 80°C deksel van centrifugaal olie fiter ,gewoon even wachten tot schip naar beneden bewoog kon je dan alleen optillen en op een speciale schraag plaatsen om te reinigen.
Mijn wacht niet kunnen uitdoen 3 dagen zeeziek zo erg dat als sloeber van 20 j op moeke roept:(
Kan het mij nog altijd levendig voorstellen:tongue:

Amaai René, van dit verhaal te lezen alleen, word ik al zeeziekl.
2.gif
:D

Zulke verhalen/ anekdotes vind ik zeer interessant. :)

Droop

rene
om moeke roepen is geen schande,in een december storm 1980,op de terug reis van de yslandse visgronden .
aan boord van de 0.81 john een yslander van 54 meter
11 boufort van uit zw met de kop op de zee.
plots een enorme golf ,het schip zakt verder en verder in de zee,schipper geeft vol achteruit,waardoor het schip zich opnieuw langzaam opricht ik riep ook achter moeke
en om een propere onderbroek
groetjes,ronny

Sappig toch, die zeemansverhalen.

Daar mogen jullie heel m'n bouwverslag mee doorspekken.

Ik geniet hier met volle teugen van. :)

Droop

hoi,droop
nog eentje verteld door myn grootvader
tydens de oorlog voer hy op de kustvissery uiteraard werden ze door wachtschepen bewaakt
by het aanleggen in oostende,staat er een duitse soldaat op de kaai,die met wyt gespryde armen,en aldoor roepen achtung, achtung de drumende mensen probeerd teggen te gouwden
roept myn grootvader terug,acht tongen ja,ja
maar ze zyn niet zo groot als dat ge daar toont
groetjes,ronny
en nu terug ontopiek

@Ronny: :D:D:D:D:D

Allez vooruit zulle... terug tijd voor een nieuwtje ^^:

Ik heb vandaag mijn bestelling van Flevoland binnen gekregen:

DSCN9040.png
Een zakje met harpsluitingen (bij ons soms beter gekend als 'kelfjes'). Die zal ik nodig hebben om de blokken aan verschillende plaatsen aan het schip te bevestigen.
Het leuke van deze dingetjes is, dat ondanks hun grootte, ze net als de 1:1-sluitingen zijn gemaakt.
Zelfs de boutjes zijn van draad voorzien en draaien net zoals de grote in de sluitingen.
Knappe dingetjes! ^^

DSCN9042.png
En m'n scepters zijn nu ook gearriveerd.

Deze 2 zaken had ik broodnodig en nu kan ik terug verder met de bouw van deze kotter. :P

Wordt vervolgd,

Droop

Mooie spullen Droop :)

Zijn die harpsluitingen ook op schaal 1/35 ? Ben heel benieuwd hoe die scepters er gaan uitzien. (heb namelijk geen flauw idee wat een scepter is :wub:)

Groeten, Pascal

Dat is fijn Droop, kunnen we straks weer mooi genieten van een update van jou hand.

Die harpsluitingen zijn idd er mooi. Jammer dat het erg moeilijk is om deze zelf te buigen na het draaien. Misschien maar eens proberen. Eerst een staafje draaien met ronde koppen er aan. Dan de koppen vlakken, waarna je de gaatjes kunt boren en de draad in het kleine gaatje kunt tappen. Hierna de pen maken en daar het zelfde kunstje waarna je de harp rond een metalen staafje in vorm buigt doormiddel van verhitten.

Railingen op bovendek

@ Pascal: Scepters zijn de verticale stutten van de railingen. ;)
Harpsluitingen vind je in verschillende afmetingen terug op een kotter. Dus is het moeilijk te stellen of ze nu juist op schaal zijn of niet. Maar gezien de afmetingen zullen de sluitingen die ik gekocht hebben, redelijk goed de werkelijkheid benaderen.

@ Rik: Ik zou die harpsluitingen idd zelf kunnen maken maar gezien de lage aankoopprijs kan ik daar echt niet m'n tijd insteken. :nowink: Het sop zou de kool niet waard zijn. ;)

Update

Ik heb deze avond de railingen op het upper deck kunnen maken.
Deze zijn terug gemaakt uit messing draad en de messing scepters.

Enkele foto's:

file.php

file.php

file.php

file.php

Morgen ga ik ze in hun witte kleur steken ('k heb nu eventjes geen zin meer: te moe :sleep:) en ga ik de vlotten met hun lijnen aan de railingen bevestigen.
Daarna kan ik aan de dek- en navigatieverlichting beginnen.

Wordt vervolgd.

Droop

Droop, je Princess begint meer en meer op een echt scheepje te lijken, met elk detail komt ze meer en meer tot leven! En ik ben serieus onder de indruk van de D-sluitingen! Je hebt echt wel een topleverancier!

@ Maffen: Aan boord van heel wat schepen liggen de vlotten zo in hun bedding, en inderdaad, er komt een beetje mankracht bij kijken, maar het is zeker te doen!

Aan boord van heel wat schepen liggen de vlotten zo in hun bedding, en inderdaad, er komt een beetje mankracht bij kijken, maar het is zeker te doen!

Nu dacht ik ook dat als het schip gaat zinken deze vlotten vanzelf blijven drijven en daardoor via het koort opengetrokken word. Dus vaak is het ook een kwestie van wachten.

vraag me af hoe de mensen aan boord die vlotten overboord zullen zetten?moet al met z'n twee zijn om een vlot van zijn bedding te lichten
Een vlot dat nog in z'n tonnetje zit zal je inderdaad moeilijk alleen kunnen opheffen.
'k Heb er hier bij ons indertijd genoeg mogen aan sleuren en ik weet gerust wat zoiets weegt. :8
Maar met twee pesonen is het zeker te doen om zoiets uit z'n beugels te laten rollen en in het water te laten vallen. Als het schip dan ook nog wat slagzij maakt, dan gaat het heel wat eenvoudiger.
Er zijn ook beugels met een hefboomsysteem die het van boord laten rollen heel wat gemakkelijker maken.
De beugels die ik gemaakt heb worden -zoals Johan het ook zegt- nog regelmatig gebruikt.
Ook bestaan er beugels die de vorm van een veldbed hebben waarin een vlot dan op een net ligt.

@ Johan: bedankt maatje. ;)

@ Rik: Ik heb altijd geleerd dat men die vlotten overboord dient te rollen zodat de luchtfles door de ruk van de koord geactiveerd wordt.
Ik weet niet of een zinkend schip waarbij het tonnetje nog aan boord is, zo'n luchtfles kan doen opengaan.

Dit is iets voor onze Ronny, denk ik. :)

Droop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan