Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Droop,
ik weet niet hoe dik de staaldraad voor haaien vangst is maar dit bestaat ook voor snoek en andere zoetwater roofvissen is mischien beter qua schaal ??

Grts

Johan

oke,droop
je roept maar als het zover is
groetjes,ronny
hoi,johan
zeker geen slecht gedacht,is denk ik nog beter kwa maatvoering
bedankt maatje voor het idee

Droop,
ik weet niet hoe dik de staaldraad voor haaien vangst is maar dit bestaat ook voor snoek en andere zoetwater roofvissen is mischien beter qua schaal ??

Grts

Johan
De draad zal inderdaad niet te dik mogen zijn, Johan.
Maar ik zou eerst eens de diameter van een 1:1 kabel moeten opmeten en die dan in schaal omzetten.

Droop

De EVO05 ziet er zo mooi uit8) Als je de omgeving even weg denkt dan zou je niet anders denken dat het een echt vissersschip isApplaus

Pssst, niet verder vertellen hé ? Sinds een paar weken plaatst Droop "getrukeerde" foto's op ons forum. Op die foto's is het model deskundig vervangen door foto's van de 1/1 EV05. Maar als ge héél goed kijkt, naar al die schitterende details, het prachtige schilderwerk, de mooie verwering en die geweldige verlichting, ziet ge dat dit geen model KAN zijn, en dat het hier wel degelijk om een écht schip gaat. :) Blijft wel tussen ons hé ?

Groeten, Pascal

@ Anton & Pascal: Jongens, dit is té veel eer hoor. Ik moet er verdikke van
7.gif
.

@ Pascal: Zot manneke! :laugh::laugh:

Droop

droop zeg nu zelf,
als ge de foto bekykt,waar op ge de stuurboord kant laat zien,dan is het toch net een echt schip die by nacht tegen de kaai is afgemeerd.
groetjes,ronny

droop zeg nu zelf,
als ge de foto bekykt,waar op ge de stuurboord kant laat zien,dan is het toch net een echt schip die by nacht tegen de kaai is afgemeerd.
groetjes,ronny
Hartelijk dank, maatje.
Maar jouw hulp heeft daartoe héél véél aan bijgedragen, schipper. ;)^^

Droop

Man, ik kan niet wachten om deze schoonheid op het water te zien! Zowel 's nachts als overdag! Droop is zoals goede wijn, hij wordt beter met de jaren (in 't modelbouwen dan toch :) )
Nu, aan de andere kant, zo een fel verlicht schip is een uitgelezen doelwit voor mijn U-boot!! :-D

Nu, aan de andere kant, zo een fel verlicht schip is een uitgelezen doelwit voor mijn U-boot!! :-D

Wel opletten want Droop heeft aan beide zijden een heel effectief wapen : U-boot netten !! :laugh:
Ik hoor het nu al : "Kijk eens wat ik gevangen heb" :P

Groeten, Pascal

Klein Loewietje zei:
Nu, aan de andere kant, zo een fel verlicht schip is een uitgelezen doelwit voor mijn U-boot!!
Wel opletten want Droop heeft aan beide zijden een heel effectief wapen : U-boot netten !! :laugh:
Ik hoor het nu al : "Kijk eens wat ik gevangen heb" :P

Groeten, Pascal
Heel juist, Pascal'leke! En wat we hebben gevangen, dat gooien we niet terug hoor.

:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

Droop

Luc,is dit toegestaan,dus de positie lichten[bakboord in dit geval] en dan eronder een groen licht?.

file.php

Lijkt mij verwarrend als je dit op zee met slecht zicht in de nacht zou tegenkomen.

Ron.

Dit is geen groen licht hoor, Ron.

Door de foto is dit ietwat verkleurd. De schijn is eerder blauw-wit. ;)

Droop

ron,
dit is zeker niet toe gestaan
is te zeggen rood bakboord licht met een groen er onder.
echter by de kotter van onze vriend droop is het een zacht blauw licht die onder de brug zit
ik denk dat de foto inderdaat verwaring brengt.
het is net alsof het licht groen is op de foto.
en by slecht zicht was het by ons aan boord standing order geregeld de radar te plotten

en het aanvarings alarm van de radar op volle volume zetten.
groetjes,ronny
ver'dikke,droop is my net voor

:)..Bedankt jullie beiden(:laugh:)voor het antwoord.
Dat dacht ik al,maar de kleur heeft mij in verwarring gebracht.

Ron.

Zoals beloofd, ben ik even gaan rondneuzen en -horen wat betreft die gekleurde lichten.
Dit schijnt een nieuw fenomeen te zijn, vooral op coasters en vissersboten.
Helaas zonder functionele waarde of wettelijke verplichtingen.
Gewoon, er is er eentje die ermee gestart is enkele jaren geleden, in een kerstperiode en te lui was om het te verwijderen na de feestdagen. De rest is beginnen kopieren van hem.

Het schijnt trouwens specifiek veel gebruikt te worden bij de Nederlanders. Rare snuiters, die mannen....

Hé Rik....??

Onvoorstelbaar die Droop, hij brengt zelfs verlichting aan met "color-flow" :O :laugh: :laugh: :laugh:
Groeten, Pascal
Onnozel manneke! pan_kloppen.gif

:D:D:D

ExSerCo zei:
Zoals beloofd, ben ik even gaan rondneuzen en -horen wat betreft die gekleurde lichten.
Dit schijnt een nieuw fenomeen te zijn, vooral op coasters en vissersboten.
Helaas zonder functionele waarde of wettelijke verplichtingen.
Gewoon, er is er eentje die ermee gestart is enkele jaren geleden, in een kerstperiode en te lui was om het te verwijderen na de feestdagen. De rest is beginnen kopieren van hem.
Dank je wel voor je opzoekingswerk, Dominiek'ske.
Waarschijnlijk waren er al mensen die dachten dat ik een vijs los had, maar dit staaft nu mijn beweringen. :D

De zandzuigers Scelveringe en Swalinge zijn volop met deze blauwe lichten uitgerust. Gisterenochtend zag ik zelfs een binnenschip met deze verlichting. Dat heeft wel iets hoor. 8)

Droop

He, he, he. Ik had al eens geschreven dat ik dacht dat het meer groenkleurig was. Gelukkig komt dit door de foto zoals droop aangeeft.

Wat wel klopt is dat men op schepen tegenwoordig aan het stunten met de verlichting is. Daar zien we steeds meer van. Op de waal zien we zelfs hele kerstbomen voorbij varen. En dan eenmaal bij onze verkeerstoren inzicht gaat alles uit. Fraai gezicht. Het is idd overgenomen maar niet per definitie van de kerst. Meer vanuit de gepimpte auto´s. Die hebben vaak ook allerlei neon verlichting aan en daar wil men de show natuurlijk mee stelen. Dat is doorgeslagen in de scheepsvaart. Wat mij betreft heeft het wel wat. Maar niet ten tijde van dienst. Dan moet je toch ook aan de veiligheid denken.

Maar het is in de regelgeving voor de vaarwegen absoluut niet toegestaan. Er mogen enkel groen en rood licht gevoerd worden en dan de functie lichten. Dus ook de lichten in de masten voor wat je aan het doen bent. Vissen of niet. Dan mag je kleine boordverlichting voeren. Deze verlichting moet per definitie niet zichtbaar zijn als zijnde navigatie licht en mag ook niet feller zijn dan een bepaalde lux. Dat zal ik moeten opzoeken. Dus enkel voor het kunnen zien van een persoon aan boord. Maar op een zeemijl niet meer zichtbaar. Daar deze bij droop dus feller schijnt dan de rest zou dit dus theoretisch strafbaar zijn.

Wat ik wel moet toevoegen is dat het hier om een schaalmodel gaat. Dat moeten wij niet vergeten. Dan gaat het dus ook nog eens om het schaal effect. En dan gaan er toch hele andere regels in werking. Omdat wij bij een schaalmodel juist helemaal in gaan op de werking van dit soort zaken willen wij dat juist laten zien. Daardoor zullen we de regels niet gaan toepassen. En juist laten zien hoeveel lampjes we nu eenmaal aan boord hebben. Dat gaat juist om de indruk ervan. En niet om de juiste weergave van het lux gegeven en de juiste toepassing. Al kunnen we de toepassing zoveel mogelijk benaderen. Het blijft een schaalmodel.

Dus droop het volle lof hiervoor. Het vraagstuk is natuurlijk altijd een debat waard. Maar waar het om gaat is wat de modelbouwer wil uitbeelden. Is dat gehaald, dan is het geslaagd. En dat is bij deze wat mij betreft helemaal geslaagd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan