Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
De zandzuigers Scelveringe en Swalinge zijn volop met deze blauwe lichten uitgerust.

Naar wat ik begrepen heb, is de Swalinge gestart hiermee.
Maar wat Rik zegt, dat heb ik niet bevestigd gekregen. Dit gaat niet over de verlichting die wettelijk wordt voorgeschreven qua veiligheid, maar wel over de "extra" verlichting.

Achtermast.

@ Rik: hartelijk dank voor deze uitgebreide uitleg én het vergelijken van een modelschip met een 1:1 exemplaar:
Wat ik wel moet toevoegen is dat het hier om een schaalmodel gaat. Dat moeten wij niet vergeten. Dan gaat het dus ook nog eens om het schaal effect. En dan gaan er toch hele andere regels in werking. Omdat wij bij een schaalmodel juist helemaal in gaan op de werking van dit soort zaken willen wij dat juist laten zien. Daardoor zullen we de regels niet gaan toepassen. En juist laten zien hoeveel lampjes we nu eenmaal aan boord hebben. Dat gaat juist om de indruk ervan. En niet om de juiste weergave van het lux gegeven en de juiste toepassing. Al kunnen we de toepassing zoveel mogelijk benaderen. Het blijft een schaalmodel.
Zoals jij het hebt beschreven, zo zie ik het helemaal en ik ben blij dat je het hier zo duidelijk hebt omschreven .^^ Nogmaals dank, maatje!

@ Dominiek: ik zal eens een foto nemen van de Swalinge als hij met volle verlichting aan onze kade voorbij vaart. ;)

En ondertussen ga ik lustig verder.

Ik ben ondertussen gestart met het maken van de achtermast.
Doch daar staan ook verschillende lichten op:

1_HD21_006.jpg

1_HD21_010.jpg

Wie kan mij zeggen welke kleuren de lampen hebben die ik met een rode pijl heb aangeduid én welke functie het oranje knipperlicht heeft (groene pijl).
Ook zou ik willen weten of die samen met de verlichting van de hoofdmast mogen branden of niet?

Alvast dank. :)

Droop

Kan je niet helpen,alleen een vraag: onder welke vlag moet ze gaan varen ?

Wat zegt de grote baas (alias de meter)(misschien kan zij de vlag voor U maken)

hoi,droop
ik denk, dat de vier lichten op de achter mast de rode lichten zyn,omaan te geven dat het vaartuig beperkt manevreerbaar is, by voorbeeld als de netten vast zitten aan een opstakel.
het groene pyltje is een oranje knipper licht,word wel eens op kotters gebruikt
als waneer er by voor beeld in een druk vaarwater zoals het kanaal word gevist en dan voornamelyk by het weg zetten of in halen van de netten.is als het ware een bykomende waarschuwing en tevens zeer goed zichtbaar.
het was in de tyd dat ik voerde echter niet in orde met de wet geving
toen mocht enkel een hovercraft dit oranje knipper licht voeren.
groetjes,ronny
de rode lichten worden enkel getoont als er iets slecht gaat in kombinatie met de vislichten en boord lichten.

Laatst bewerkt:
Hoi Ronny,

Dank voor het snelle reageren.
Als dit 4 rode lampen zijn die men enkel in geval van nood gebruikt, dan hoef ik die niet te schakelen en aan te sluiten. Lekker makkelijk! ^^
Ook het oranje knipperlichtje ga ik dan statisch maken.

Hier moet ik dan enkel zorgen dat de schijnwerpers werkend zijn.

@ Luc: het is wel een leuk ideetje om Olayinka de vlag te laten maken maar ik denk dat dit voor een 4-jarige een lastige opgave zal zijn. ^^
Oh ja: de EV05 zal onder Belgische vlag varen. ;)

Droop

Laatst bewerkt door een moderator:
maar ik denk dat dit voor een 4-jarige een lastige opgave zal zijn

Luc jonge ,je wilt niet weten hoe snel deze mannekes zijn met alles.Nog een jaar en dan zegt ze :Nee opa, zo moet je dat doen op die computer.

hallo droop

die rode lichten zij inderdaad voor problemen aanboord als alle rode lichten branden is het goed mis

die oranje zwaailicht /knipper licht is tegenwoordig verplicht als er gevist word daar geeft het schip mee aan dat het beperkt manouvreerbaar is.

Dat heb ik ook werkend op mijn schepen
Die doe ik samen aan met mijn vislichten.

Die maakt ik van fietslampjes van de action die kunnen knipperen .

gr ron

hoi,ron
goe gaat het nog maatje
bedankt voor de info,
de wetgeving is al weer veranderd hoor ik ,nu is het ook al weer een tyd geleden dat ik op kotters voer.
bedankt vriend.
groetjes,ronny

@ Luc: :D :D

@ Ron: Blij je hier nog eens terug te zien. ^^
Hartelijk dank voor de input. Ik ga nog eens kijken hoe ik dat knipperlichtje kan maken.
(Ik kijk al uit naar de volgende update van je mooie modellen. ;) )

Update

En hier ben ik met een tussendoor-update'tje van de achtermast:

1_DSCN9105.jpg
Om de bevestiging van de mast op het achterdek sterk te maken, heb ik eerst 2 voetjes gemaakt en die met tri op het dek gelast. Binnenin deze voeten is er een gat geboord waardoor dan later de verlichtingskabels kunnen geleid worden.

1_DSCN9106.jpg
Nu hoef ik enkel de poten van de achtermast daarover te schuiven...

1_DSCN9107.jpg
... om eens stabiele montage te hebben.
Bij de eindassemblage zullen die delen ook met tri aan elkaar gelast worden.

1_DSCN9108.jpg
De laddertjes zijn hier nu ook geplaatst.

1_DSCN9109.jpg
Achteraan in het midden van de constructie zien we al het platformpje waar dan het heklicht z'n plaatsje krijgt.

1_DSCN9112.jpg
Als we dan eens binnenin kijken, dan zien we ook 2 geboorde gaten.
Daar zullen dan ook de kabels door geleid worden die dan binnen in de poten hun weg naar beneden zullen vinden .

Zo, het begin is er.
Voor ik de mast bovenaan ga dicht maken, ga ik eerst de schijnwerpers en het heklicht plaatsen én aansluiten op de rest van de dekverlichting.

Dit wordt dan ook ... ... ... vervolgd.

Droop

Je hebt een mooie start gemaakt met de mast Droop!
Slimme oplossing zo met die twee voetjes.

groeten, Rinie

Jawadde :O

Da smijt den Droop hier zo maar effe tussendoor !!! Prachtig, echt prachtig, die mast is een project op zich ApplausApplausApplausApplaus

Groeten, Pascal

1_HD21_010.jpg

Wie kan mij zeggen welke kleuren de lampen hebben die ik met een rode pijl heb aangeduid én welke functie het oranje knipperlicht heeft (groene pijl).

Droop

:laugh::laugh: Héy, Luc, moet da nie in de categorie :$ Quis :$:laugh::laugh:???

In 1744 hadden wij kaarsen om de boel wat te verlichten, en een tot drie grote lantaarnen op het hakkeboord, deze om positielichten.
T'is veel gemakkelijker om te begrijpen. Daarom blijf ik in die antieke tijden met mijn miniatuur-bootjes:laugh::laugh:
Tegenwoordig heb je al goede zeevaartervaring nodig, zelf in miniatuur
Best dat onze Ronny er is , hé

Groetjes
Ward

Laatst bewerkt:
Mooie update Luc.

Moet je de verf van het dek verwijderen waar je de mast met tri erop 'last' of niet?

Groeten,

Michel.

verlichting achtermast

Bedankt jongens.^^

Voor de rest van de namiddag heb ik me bezig gehouden met het maken én plaatsen van de verlichting op de achtermast:

1_DSCN9113.jpg

1_DSCN9114.jpg
De lampen hebben al hun zwarte grondkleur gekregen en dit om het doorschijnen te vermijden.

En nu volgen er hele reeks nightshots. De verlichting brandt nu van de boeg tot aan de kont van de Princess Olayinka.

Enjoy the pics:

1_DSCN9115.jpg

1_DSCN9116.jpg

1_DSCN9117.jpg

1_DSCN9119.jpg

1_DSCN9120.jpg

Einde deel 1

ja,halo
even de achtermast bouwen en de verlichting er in,
fluitje van een cent voor onze droop.
luc het is weerom geslaagt,ze word mooier met de dag,
respeckt voor wat ge hier tentoon steltApplaus,ApplausApplaus
groetjes,ronny

Echter kan niet!! Prachtig Droop!
Echt een kopie van de vissersboten waarop we 's nachts zaten te vloeken :)

:laugh::laugh: Héy, Luc, moet da nie in de categorie :$ Quis :$:laugh::laugh:???

In 1744 hadden wij kaarsen om de boel wat te verlichten, en een tot drie grote lantaarnen op het hakkeboord, deze om positielichten.
T'is veel gemakkelijker om te begrijpen. Daarom blijf ik in die antieke tijden met mijn miniatuur-bootjes:laugh::laugh:
Tegenwoordig heb je al goede zeevaartervaring nodig, zelf in miniatuur
Best dat onze Ronny er is , hé

Groetjes
Ward
Hey Ward,

Er zit veel waarheid in wat je vertelt hoor. Dat is me wat met die verlichting op die vissersschuiten. :D
Goddank zijn er hier toch wat mensen die verstand van deze zaken hebben.
Ron, Rik en meer specifiek onze Ronny hebben me al heel wat goede raad gegeven.

Enne... die scheepjes uit de antieke tijden zoals jij die zo kleurrijk omschrijft, laat ik maar zo hoor.
Die zijn voor mij véél te moeilijk. ;):laugh::laugh:

Michel zei:
Mooie update Luc.

Moet je de verf van het dek verwijderen waar je de mast met tri erop 'last' of niet?

Groeten,

Michel.
Inderdaad Michel, dat heb je goed opgemerkt.
Op de plaats waar de tri wordt aangebracht moet je eerst de verf verwijderen.
Indien je dit niet doet zal de verbinding tussen de 2 stukken niet zo goed zijn.

Droop

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb zo een vermoeden wat johan bedoeld,
maar zal toch even zyn verhaal afwachten,ha,ha
ronny

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan