We zijn ondertussen meer dan een jaar verder voor wat het vervolg aan de bouw van onze Seaking betreft. Enerzijds is er geruime tijd overgegaan omdat andere projecten werden verder gezet (of afgewerkt) en anderzijds omdat ik afgelopen jaar op zoek ben gegaan naar een werkbare manier om de glaspartijen van de cockpit te bevestigen (zie vorige post).
De bouw is wel een heel stuk gevorderd zodat wij vandaag een vrij omvangrijke update kunnen plaatsen.
In afwachting dat we de glaspartijen van de cockpit plaatsen gaan we eerst de decals aanbrengen. Zoals gezegd gebruiken we hiervoor het decal vel van Daco Products (
Foto Nr 26).
Foto Nr 26
Stencilling Seaking Daco (DCD4872) schaal 1/48.
Ik maak hier geen reclame voor Daco maar ik wil toch nog even vermelden dat deze producent decals aanbiedt van een superieure kwaliteit. Tevens heeft hij een redelijk aanbod in Belgische onderwerpen. Voor de Seaking maak ik gebruik van de laatste versie van de Seaking stencilling (herdruk van de oorspronkelijke decals).
Op de heli dienen zo’n 150 decals te worden geplaatst. Op
foto Nr 27, 28 en 29 zie je het resultaat van dit werkje.
Sommige decals waren niet zo gemakkelijk aan te brengen en dienden verschillende keren met decal setting te worden behandeld. Het plaatsen van de decals kostte me zo’n 15 uur.
Foto Nr 27
Foto Nr 28
Foto Nr 29
Foto Nr 27, 28 en 29. Aanbrengen decals.
Nu moeten de clear parts van de cockpit worden geplaatst. Een werkje waar ik een beetje tegenop zie omdat dit het meest delicate werkje van onze bouw betreft

.
Nog een korte schets van het hiervoor gesitueerde probleem. De clear parts van de cockpit sluiten niet mooi aan (zie vorig deel van dit topic –
foto’s Nr 24 en
Nr 25). Om dit onderdeel correct te kunnen bevestigen heb ik een lijmsoort nodig die een goede sterke hechting geeft en snel werkt (genre secondelijm). Probleem is dat de lijmvlakken nogal klein zijn (de lijm moet dus krachtig zijn) en dat het risico op een witte waas op de heldere vlakken (glaspartij van de cockpit) bestaat. De lijm mag dus niet agressief zijn en ook geen sporen nalaten op de geverfde delen.
Ik had nog een reservemaquette liggen waaruit ik enkele kleinere onderdelen heb gebruikt voor een ander model.
Deze maquette wordt nu in mekaar gestoken inclusief de initiële fout waarbij dus de glaspartij van de cockpit ook hier een beetje uit verband komt te staan. Daarna wordt de neussectie in dezelfde verfsoorten gezet als de Seaking uit ons project (basislaaq enamel Revell, daarop enkele laagjes oranje Vallejo en op het laatst een laag glansvernis enamel Revell). Ook de randen van de glaspartij worden in de definitieve kleuren geverfd (Revell beige zijdemat Nr 314 en Tamiya Nr X-25 clear green voor het gedeelte dat als zonnescherm moet dienen).
De glaspartij voor onze test wordt afgeplakt met tape (
foto Nr 30). Voor de cockpitramen van de Seaking uit ons project zullen masks van Eduard worden gebruikt.
Foto Nr 30
Afplakken glaspartij van testmaquette.
Nu kan de test beginnen, op hoop van zegen

.
Belangrijk is dat de cockpitramen goed op hun plaats gefixeerd worden en dat die tijdens het lijmen niet bewegen of verschuiven. Ik had eerst gedacht aan het gebruik van tape om alles te bevestigen maar het gebruik van een rubber elastiek leek mij een beter alternatief. Deze elastieken bestaan in verschillende maten en lengtes, zijn eenvoudig aan te brengen en blijven gemakkelijk op hun plaats zitten. Op
foto Nr 31 zie je hoe de clear parts van onze testmaquette werden vastgezet.
Foto Nr 31
Vastzetten clear parts van testmaquette.
Eens de clear parts op hun plaats zitten kan in de randen (op de lijmvlakken) een beetje lijm worden aangebracht. Ik gebruik hiervoor de normale CA lijm die ik altijd gebruik (vloeibare secondelijm Bison – tube van 3 gram). Voor alle zekerheid neem ik nog een kleine voorzorg. Tijdens het lijmen plaats ik een kleine ventilator naast het model zodat eventuele lijmdampen worden weggeblazen (
foto Nr 32). Doordat de clear parts van de cockpit niet volledig zijn afgesloten (de zijramen links en rechts van de piloten worden pas achteraf geplaatst) kunnen eventuele lijmdampen op deze manier worden verwijderd.
Foto Nr 32
Plaatsing ventilator voor afvoeren van eventuele lijmdampen.
Sinds ik het probleem met de clear parts heb vastgesteld heb ik er sterk aan getwijfeld, maar voor het eerst heb ik nu wel het gevoel dat het goed komt met de Seaking. De clear parts zitten vrij stevig vast en sluiten mooi aan op de body van de helikopter. Er zijn niet direct lijmsporen zichtbaar op de verf en er is nergens een witte waas te bespeuren op de glaspartij (
foto Nr 33 en Nr 34). Het verfwerk op de testmaquette stelt niet veel voor maar het is hier enkel de bedoeling om te testen in hoeverre glaspartij en verf op de lijm reageren.
Foto Nr 33
Foto Nr 34
Foto’s Nr 33 en Nr
34. Resultaat van de test voor het vastzetten van de clear parts. De clear parts zitten vrij stevig vast en sluiten mooi aan op de body van de helikopter. Er zijn niet direct lijmsporen zichtbaar op de verf en er is nergens een witte waas te bespeuren op de glaspartij.
Het verfwerk is uiteraard niet denderend maar in deze was het enkel de bedoeling na te gaan in hoever de verf en raampartijen reageren op het vastzetten met secondelijm.
Nu kunnen we dus overgaan tot het vastzetten van de definitieve onderdelen op ons model
(foto Nr 35).
Foto Nr 35
Fixeren van de clear parts op het model.
Het resultaat ziet er zoals ik gehoopt had vrij degelijk uit

. De clear parts zitten ook hier vrij stevig vast en sluiten mooi aan op de body van de helikopter. Er zijn niet direct lijmsporen zichtbaar op de verf en er is nergens een witte waas te bespeuren op de glaspartij. Op
foto Nr 36 zie je de aangebrachte clear parts van onze cockpit. Voor deze cockpit heb ik gebruik gemaakt van de masks van Eduard maar dit bleek niet zo’n denderend succes. De verf is bij het verwijderen van de masks op vele plaatsen losgekomen (en op andere plaatsen onder de masks gevloeid). Hier zal dus redelijk wat hersteld moeten worden
Foto Nr 36
Aangebrachte clear parts op het model.
De clear parts zitten ook hier vrij stevig vast en sluiten mooi aan op de body van de helikopter. Er zijn niet direct lijmsporen zichtbaar op de verf en er is nergens een witte waas te bespeuren op de glaspartij.
Het gebruik van de masks van Eduard blijkt echter geen succes en er zal heel wat hersteld moeten worden.
Vooreerst wordt de overtollige verf (die onder de masks was gevloeid) met een X-acto mesje losgesneden en daarna weggekrabd met een tandenstoker. Vervolgens worden de ramen afgeboord met zeer dunne strookjes Tamiya tape van 1mm en 2 mm breed (
foto Nr 37).
Foto Nr 37
Afplakken cockpit met oog op herstelling verflaag.
Een nieuwe verflaag (Revell enamel beige) wordt nu aangebracht met een dun plat penseel. Het resultaat zie je op
foto Nr 38.
Foto Nr 38
Herstelde verflaag op cockpit
Voor de onderste sectie van de cockpit worden nu de voorziene zwarte decals gebruikt. Op foto
Nr 39 zie je de afgewerkte cockpit. Voor deze laatste foto heb ik even het FOD-shield voor de motorinlaat geplaatst.
Foto Nr 39
Afgewerkte cockpit.
Ik heb redelijk wat fouten gemaakt tijdens de bouw van deze helikopter, vooral te wijten door gebrek aan ervaring met dit soort kits.
Met het probleem van de cockpit beglazing had ik nooit gedacht om deze bouw tot een goed einde te kunnen brengen maar zoals het model er momenteel bij staat vind ik het resultaat vrij behoorlijk.
Tot de volgende voor de verdere afwerking van onze Seaking.