Belgische Seaking MK 48 Schaal 1/48 (Revell).
Beste vrienden,
Door omstandigheden is het hier bij mij afgelopen twee jaar vrij rustig geweest op vlak van modelbouw. Ik heb onlangs wel een Boeing 737 van Sabena kunnen afwerken (zie hiervoor bouw Boeing 737-300 Sabena zonder verslag). Tijd dus om ons vanaf nu terug iets intensiever te verdiepen in onze hobby.
Om er een beetje in te komen heb ik afgelopen week de bouw van een Seaking helikopter heropgenomen. Ik had dit model vele jaren geleden opgestart en het lag sindsdien onafgewerkt stof te vergaren in een of andere kast in mijn werkruimte.
Bij deze nemen wij het project terug op, daar waar het toen is blijven liggen en vervolgen wij de bouw van de Seaking helikopter van de Belgische luchtmacht, de alom gekende “Search and Rescue” helikopter van het 40e te KOKSIJDE (die ondertussen werd vervangen door de NH90).
De bouwdoos zelf betreft een uitvoering van de Amerikaanse Navy SH-3H op schaal 1/48. Deze bouwdoos werd initieel uitgebracht door Hasegawa en werd in 2001 opgenomen in het gamma van Revell (bouwdoos Nr 04466).
Aangezien het de bedoeling was om er de Belgische uitvoering (Westland Seaking MK 48 van te maken had ik toendertijd dus ook enkele update sets aangeschaft. Naast de bouwdoos werd een update set van Flightpath aangekocht (RAF Westland Sea King HAR.3/3a Conversion Set) aangezien deze versie (SH-3) vrij grote gelijkenissen heeft met de MK48.
De radarkoepel en de wielkasten (drijvers met opblaasbare gallon, de zogenaamde floating gear) komen uit de set NBR 4814 van PWMP (Plastic World Modeling Products). Voor de decals gebruiken we het decal vel van Daco Products (Nr DCD 4872).
Op foto Nr 1 zie je de gebruikte bouwdoos en toebehoren.
Foto’s Nr 2, 3 en 4 tonen de bouw zoals die jaren geleden werd aan de kant gelegd.
Op foto Nr 2 zie je enkele van de toen uitgevoerde aanpassingen. Venster Nr 1 werd dicht gemaakt en er werd een nieuw venster uitgesneden voor de navigator (huidig venster Nr 2). Het venster achteraan werd vervangen door een panoramavenster.
De Belgische versie van de Seaking heeft een hoofdrotor met 5 bladen. Deze versie maakt deel uit van de bouwdoos. De staartrotor in de bouwdoos heeft eveneens vijf bladen. Voor de Belgische uitvoering (6 bladen) zal dus de update set van Flightpath worden gebruikt (deze set bevat zes white metal bladen). De stabilisatievin komt uit de set van PWMP.
Op foto Nr 3 zie je de nieuwe radarkoepel (laatste Belgische versie) en een nieuwe goot gemaakt met Evergreen profiel.
Foto Nr 4 toont de gedeeltelijk afgewerkte cockpit. Op de buitenkant merk je tevens enkele aanpassingen in PE afkomstig uit de set van Flightpath.

Foto Nr 1
Bouwdoos Revell Seaking Nr 04466 met update sets en decals.

Foto Nr 2
Enkele aanpassingen aan het model. Venster Nr 1 werd dicht gemaakt en vervangen door een nieuw venster (bestemd voor navigator). Achterste vensters werden vervangen door een panoramavenster (bol venster).
Voor de Belgische versie van de Seaking wordt gebruik gemaakt van de rotor met 5 bladen. De stabilisatievin werd vervangen door een nieuw exemplaar uit de set van PWMP.

Foto Nr 3
Nieuwe radarkoepel (Belgische versie) en nieuwe goot uit Evergreen.

Foto Nr 4
Gedeeltelijk afgewerkte cockpit en enkele aanpassingen aan de buitenzijde afkomstig uit de update set van Flightpath.
Tot de volgende voor de heropstart van de bouw van onze Seaking.
Beste vrienden,
Door omstandigheden is het hier bij mij afgelopen twee jaar vrij rustig geweest op vlak van modelbouw. Ik heb onlangs wel een Boeing 737 van Sabena kunnen afwerken (zie hiervoor bouw Boeing 737-300 Sabena zonder verslag). Tijd dus om ons vanaf nu terug iets intensiever te verdiepen in onze hobby.
Om er een beetje in te komen heb ik afgelopen week de bouw van een Seaking helikopter heropgenomen. Ik had dit model vele jaren geleden opgestart en het lag sindsdien onafgewerkt stof te vergaren in een of andere kast in mijn werkruimte.
Bij deze nemen wij het project terug op, daar waar het toen is blijven liggen en vervolgen wij de bouw van de Seaking helikopter van de Belgische luchtmacht, de alom gekende “Search and Rescue” helikopter van het 40e te KOKSIJDE (die ondertussen werd vervangen door de NH90).
De bouwdoos zelf betreft een uitvoering van de Amerikaanse Navy SH-3H op schaal 1/48. Deze bouwdoos werd initieel uitgebracht door Hasegawa en werd in 2001 opgenomen in het gamma van Revell (bouwdoos Nr 04466).
Aangezien het de bedoeling was om er de Belgische uitvoering (Westland Seaking MK 48 van te maken had ik toendertijd dus ook enkele update sets aangeschaft. Naast de bouwdoos werd een update set van Flightpath aangekocht (RAF Westland Sea King HAR.3/3a Conversion Set) aangezien deze versie (SH-3) vrij grote gelijkenissen heeft met de MK48.
De radarkoepel en de wielkasten (drijvers met opblaasbare gallon, de zogenaamde floating gear) komen uit de set NBR 4814 van PWMP (Plastic World Modeling Products). Voor de decals gebruiken we het decal vel van Daco Products (Nr DCD 4872).
Op foto Nr 1 zie je de gebruikte bouwdoos en toebehoren.
Foto’s Nr 2, 3 en 4 tonen de bouw zoals die jaren geleden werd aan de kant gelegd.
Op foto Nr 2 zie je enkele van de toen uitgevoerde aanpassingen. Venster Nr 1 werd dicht gemaakt en er werd een nieuw venster uitgesneden voor de navigator (huidig venster Nr 2). Het venster achteraan werd vervangen door een panoramavenster.
De Belgische versie van de Seaking heeft een hoofdrotor met 5 bladen. Deze versie maakt deel uit van de bouwdoos. De staartrotor in de bouwdoos heeft eveneens vijf bladen. Voor de Belgische uitvoering (6 bladen) zal dus de update set van Flightpath worden gebruikt (deze set bevat zes white metal bladen). De stabilisatievin komt uit de set van PWMP.
Op foto Nr 3 zie je de nieuwe radarkoepel (laatste Belgische versie) en een nieuwe goot gemaakt met Evergreen profiel.
Foto Nr 4 toont de gedeeltelijk afgewerkte cockpit. Op de buitenkant merk je tevens enkele aanpassingen in PE afkomstig uit de set van Flightpath.

Foto Nr 1
Bouwdoos Revell Seaking Nr 04466 met update sets en decals.

Foto Nr 2
Enkele aanpassingen aan het model. Venster Nr 1 werd dicht gemaakt en vervangen door een nieuw venster (bestemd voor navigator). Achterste vensters werden vervangen door een panoramavenster (bol venster).
Voor de Belgische versie van de Seaking wordt gebruik gemaakt van de rotor met 5 bladen. De stabilisatievin werd vervangen door een nieuw exemplaar uit de set van PWMP.

Foto Nr 3
Nieuwe radarkoepel (Belgische versie) en nieuwe goot uit Evergreen.

Foto Nr 4
Gedeeltelijk afgewerkte cockpit en enkele aanpassingen aan de buitenzijde afkomstig uit de update set van Flightpath.
Tot de volgende voor de heropstart van de bouw van onze Seaking.