Beste vrienden, alvorens de decals op mijn model te plaatsen doe ik een oproep om volgend probleem op te lossen.
Zoals ik in het begin van dit topic heb gezegd ben ik ettelijke jaren geleden met de bouw van deze Seaking begonnen. Het uitvoeren van dryfits behoorde toen nog niet tot mijn routine waardoor ik bij het in mekaar zetten onvoldoende aandacht had voor een juiste passing van de verschillende onderdelen. Zo is de aansluiting van de clear parts voor de cockpit een probleem. Op de drie bijgevoegde foto’s (
foto Nr 23 t.e.m.
25) zal je merken dat deze niet perfect passen. De onderkant zit nog vrij goed maar de bovenkant is een beetje uit balans.
Voor de verdere bouw van de helikopter en de afwerking in het algemeen denk ik dat ik alles wel in orde zal krijgen. Alleen voor de cockpit vrees ik een beetje. Dit onderdeel zal waarschijnlijk voor het voornaamste stressmomentje van dit project zorgen

.
Voor het aanbrengen en vastzetten van de clear parts voor de cockpit zal het gebruik van de juiste lijm bepalend zijn. Wat ik nodig heb is een lijm die een stevige verbinding geeft (er zal wel wat spanning op de clear parts en de contactoppervlakken van de cockpit komen te zitten - terwijl de te lijmen oppervlakken niet zo groot zijn). Bijkomend moet het een lijm zijn die snel droogt (genre CA) en bovendien mag de lijm geen vlekken (witte waas of andere sporen) achterlaten op de clear parts of op de geverfde oppervlakken. De lijm moet dus een goede en snelle verbinding geven maar mag anderzijds niet te agressief zijn zodat de geverfde delen niet worden beschadigd. Ik weet het, ik ben dus op zoek naar een soort van wonderlijm

. Het probleem is dat ik de bevestiging van de glaspartijen van de cockpit niet kan realiseren zonder een zekere druk op de randen en op de clear parts uit te oefenen (dient dus ter plaatse gefixeerd). Op het ogenblik dat deze druk wegvalt dient het onderdeel dus goed (en definitief) vast te zitten.
Ik heb zelf wel wat ervaring met allerlei soorten lijm maar voor de combinatie van de verschillende eigenschappen waaraan deze lijm moet voldoen (sterk, sneldrogend, geen sporen achterlaten…) had ik toch graag jullie advies.
Laat maar weten hoe jullie bovenstaand probleem zouden oplossen.
Hieronder vinden jullie de foto’s die een en ander verduidelijken.
Foto’s Nr 23, 24 en 25.
Foto Nr 23
De onderkant van de clear parts sluit nog mooi aan.
Foto Nr 24
Foto Nr 25
De bovenkant van de clear parts valt links binnen en rechts buiten de omtrek van de cockpit.
Met dank voor alle bruikbare info,
Tot de volgende ...