Beste Modelbouwers.
Hierna volgt het tweede deel van de constructie van de stijgtrap van de LM namelijk de bouw van de achterkant (onderdeel Nr 65).
Op onderdeel Nr 65 monteren we eerst onderdelen Nr 66 en Nr 67. Deze vormen de basis waarop achteraf de achterste stuurraketten worden geplaatst .
Vervolgens stellen we de consoles voor de stuurraketten samen (stap 26 van het bouwplan – onderdeel Nr 70/71 en stap 27 – onderdeel Nr 70/71) en bevestigen deze op de voorziene plaats.
Nadat aan de binnenkant van de stijgtrap een laag matte zwarte verf werd aangebracht en de rand aan één helft werd voorzien van kleine stukjes plasticard (om de lijmnaad te verstevigen), kunnen beide delen aan mekaar worden gekleefd (Foto Nr 44 en Nr 45).
Foto Nr 44
Beide delen van de stijgtrap van de LM werden aan de binnenkant voorzien van een matte zwarte verflaag.
Foto Nr 45
Alvorens beide delen aan mekaar te kleven werden kleine stukjes plasticard aangebracht welke de lijmnaad steviger moeten maken.
Nu kunnen de voorkant en de achterkant van de stijgtrap aan mekaar worden gekleefd waarna het geheel kan worden opgeschuurd. Eens te meer blijkt de matige kwaliteit van het model. Beide helften passen vrij slecht (was reeds bij de dry-fit gebleken) waardoor er in de naad een redelijke hoeveelheid secondelijm (en achteraf redelijk wat schuurwerk) nodig is om de romp mooi glad te krijgen (Foto Nr 46).
Foto Nr 46
Beide romphelften passen vrij slecht op mekaar. De naad werd opgevuld met secondelijm. De lijmnaad is hier reeds gedeeltelijk opgeschuurd.
Het is bij het schuurwerk van dergelijke oppervlakken (veelhoekig patroon met talrijke vlakken) een beetje opletten dat de verschillende vlakken mooi egaal worden opgeschuurd en dat de vorm van het model niet verloren gaat. Voor dergelijke schuurwerkjes maak ik steeds een schuurblokje op maat. Gewoon een beetje schuurpapier op een houten blokje kleven en we kunnen aan de slag. De grootte van het houtblokje en de korrel van het schuurpapier (grof, minder grof…) worden gekozen al naargelang de behoefte --foto nr 47 en 48
Foto Nr 47
Foto Nr 48
Schuurblokje op maat. Gewoon een beetje schuurpapier (korrel grof of fijn al naargelang de behoefte) op een houtblokje kleven.
Na een eerste schuurbeurt worden de kleinere putjes en oneffenheden nog even opgevuld met secondelijm (foto Nr 49).
Het resultaat van de tweede schuurbeurt zie je op foto Nr 50.
Foto Nr 49
Na een eerste schuurbeurt worden de kleinere putjes en oneffenheden nog even opgevuld met secondelijm en gaan we over tot de tweede schuursessie van onze LM.
Foto Nr 50
Resultaat na enkele uurtjes intensief schuurwerk.
Nu de stijgtrap in zijn definitieve vorm zit gaan we eerst een kleine herstelling uitvoeren.
Aan de bovenkant van de stijgtrap zit de aansluiting waarmee de LM bij de eindassemblage zal worden vastgeschroefd op de CSM (Commando en Service Module).
Tijdens de bouw is één van de taps waarmee de LM op de CSM wordt geschroefd afgebroken. Deze zal dus moeten worden vervangen. Omdat de aansluiting van de LM/CSM in een latere fase nog moet worden gewijzigd (hier kom ik later in detail op terug bij de bouw van de CSM) worden de originele taps vervangen door iets grotere exemplaren (Foto Nr 51) zodat het geheel iets steviger wordt en het samenvoegen van de onderdelen (LM/CSM) later vlotter zal verlopen.
Foto Nr 51
Een van de originele taps op de LM (bovenkant op foto) is afgebroken. Beide taps worden vervangen door iets grotere exemplaren zodat de aansluiting met de CSM bij de eindassemblage iets steviger wordt.
Tot de volgende voor de verdere detaillering van de stijgtrap van de LM (constructie van de Rendez-vous radar en de antennes).
Hierna volgt het tweede deel van de constructie van de stijgtrap van de LM namelijk de bouw van de achterkant (onderdeel Nr 65).
Op onderdeel Nr 65 monteren we eerst onderdelen Nr 66 en Nr 67. Deze vormen de basis waarop achteraf de achterste stuurraketten worden geplaatst .
Vervolgens stellen we de consoles voor de stuurraketten samen (stap 26 van het bouwplan – onderdeel Nr 70/71 en stap 27 – onderdeel Nr 70/71) en bevestigen deze op de voorziene plaats.
Nadat aan de binnenkant van de stijgtrap een laag matte zwarte verf werd aangebracht en de rand aan één helft werd voorzien van kleine stukjes plasticard (om de lijmnaad te verstevigen), kunnen beide delen aan mekaar worden gekleefd (Foto Nr 44 en Nr 45).

Foto Nr 44
Beide delen van de stijgtrap van de LM werden aan de binnenkant voorzien van een matte zwarte verflaag.

Foto Nr 45
Alvorens beide delen aan mekaar te kleven werden kleine stukjes plasticard aangebracht welke de lijmnaad steviger moeten maken.
Nu kunnen de voorkant en de achterkant van de stijgtrap aan mekaar worden gekleefd waarna het geheel kan worden opgeschuurd. Eens te meer blijkt de matige kwaliteit van het model. Beide helften passen vrij slecht (was reeds bij de dry-fit gebleken) waardoor er in de naad een redelijke hoeveelheid secondelijm (en achteraf redelijk wat schuurwerk) nodig is om de romp mooi glad te krijgen (Foto Nr 46).

Foto Nr 46
Beide romphelften passen vrij slecht op mekaar. De naad werd opgevuld met secondelijm. De lijmnaad is hier reeds gedeeltelijk opgeschuurd.
Het is bij het schuurwerk van dergelijke oppervlakken (veelhoekig patroon met talrijke vlakken) een beetje opletten dat de verschillende vlakken mooi egaal worden opgeschuurd en dat de vorm van het model niet verloren gaat. Voor dergelijke schuurwerkjes maak ik steeds een schuurblokje op maat. Gewoon een beetje schuurpapier op een houten blokje kleven en we kunnen aan de slag. De grootte van het houtblokje en de korrel van het schuurpapier (grof, minder grof…) worden gekozen al naargelang de behoefte --foto nr 47 en 48

Foto Nr 47

Foto Nr 48
Schuurblokje op maat. Gewoon een beetje schuurpapier (korrel grof of fijn al naargelang de behoefte) op een houtblokje kleven.
Na een eerste schuurbeurt worden de kleinere putjes en oneffenheden nog even opgevuld met secondelijm (foto Nr 49).
Het resultaat van de tweede schuurbeurt zie je op foto Nr 50.

Foto Nr 49
Na een eerste schuurbeurt worden de kleinere putjes en oneffenheden nog even opgevuld met secondelijm en gaan we over tot de tweede schuursessie van onze LM.

Foto Nr 50
Resultaat na enkele uurtjes intensief schuurwerk.
Nu de stijgtrap in zijn definitieve vorm zit gaan we eerst een kleine herstelling uitvoeren.
Aan de bovenkant van de stijgtrap zit de aansluiting waarmee de LM bij de eindassemblage zal worden vastgeschroefd op de CSM (Commando en Service Module).
Tijdens de bouw is één van de taps waarmee de LM op de CSM wordt geschroefd afgebroken. Deze zal dus moeten worden vervangen. Omdat de aansluiting van de LM/CSM in een latere fase nog moet worden gewijzigd (hier kom ik later in detail op terug bij de bouw van de CSM) worden de originele taps vervangen door iets grotere exemplaren (Foto Nr 51) zodat het geheel iets steviger wordt en het samenvoegen van de onderdelen (LM/CSM) later vlotter zal verlopen.

Foto Nr 51
Een van de originele taps op de LM (bovenkant op foto) is afgebroken. Beide taps worden vervangen door iets grotere exemplaren zodat de aansluiting met de CSM bij de eindassemblage iets steviger wordt.
Tot de volgende voor de verdere detaillering van de stijgtrap van de LM (constructie van de Rendez-vous radar en de antennes).