Hoofdsponsor

1/84 amerigo vespucci 1/84 [!]

17_001.JPG

zo deze plakken ertegen na veel speurwerk en paswerk

8_003.JPG


11_002.JPG


nu moeten al deze gaatjes uitgeboord worden alles moet bijgeplamuurd worden en opgeschuurd en dan is het de bedoeling dat ik alles ga aflakken .

4_005.JPG
 
18_001.JPG


ik weet niet of je het goed kan zien ludo maar daar heb ik bv zo een stukje tussen geplaatst ..

aan de andere kant is dit ook het geval maar daar moest ik het in spiegelbeeld doen dus aan de voorkant van het schip
 
Ja, dat ziet er veel beter uit. anders ga je blijven plamuren tot het einde der tijden.
 
alle gaatje zijn geboord en de dekken zijn beplankt .
nu ga ik de onderbouw van de dekken verder afwerken



6_006.JPG


6_008.JPG


3_007.JPG


de dekken zijn nog niet opgeschuurd
 
dat ziet er veelbelovend uit , heel mooi beplankt en wat een hoop latjes zeg 8)
 
idd daar ben ik ff mee bezig geweest
het ( logboek ) :-) beschreef 8 cm
heb dit is opgezocht en dat zou ong kunnen kloppen .
enkel de houtsoort is wat donkerder .

1_95.jpg


maar idd een mooi werkje als het gedaan is
 
Een gemiddelde schoen heeft een lengte van ongeveer 30 cm.
Als je dan kijkt naar de officier, die met de armen gekruist, dan zou ik eerder schatten dat de beplanking een 12 cm. is.

Wel een mooie Amerigo die je hier neerzet.
Nu nog wat schuren en dan aflakken.
 
juist men schoen is gemeten en op de kop 30 cm ,straffe dingen die je zegt ben je helderziende :-)
het zou kunnen wat je zegt ja
maar ik ga ze toch maar laten liggen denk zou dat niet het beste zijn ;-)
 
Je beplanking ziet er goed uit.
En of het nu 12 of 8 cm. is, wie gaat daar over vallen.
 
1 Voet of 1 feet is 30.48 cm, vandaar dat een voet ongeveer 30 cm is hooy ;)
 
nu worden er planken gebruikt van een halve voet breed , vroeger 17 eeuw waren deze wel 1 voet breed.

maar je krijgt er wel een mooi dek door en het werk dat er inkruipt geeft het zeker een goed gevoel zeker als het er mooi en strak inligt 8)

En of het nu 12 of 8 cm. is, wie gaat daar over vallen.
ja daar zijn tog al enige woorden aan vuil gemaakt tussen de scheepsbouwers , en het maakt wel degelijk een groot verschil als je een groot dek hebt ( wie legt er nu banden van 8mm breed op zijn auto als ze 12 moeten zijn :) )
 
Inderdaad, moet Dirk bijstaan Eric :)
Dit is een groot verschil, en als er een iets is waar de scheepsbouwer naar kijkt is de lengte breedte en de vertakking van de beplanking of van het dek, dus om de hoeveel rijen ze verspringen, is van groot belang, zeker voor de kenners :)
 
Weer iets bijgeleerd.
Zal er op letten als ik verder ga met mijn Amerigo.
Weet nu dat jullie kritisch rondkijken. ;)
 
jawate seg
ik denk dat ik maar best alles afhaal zeker :-) eeeuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmmm nee toch maar niet .:-)
heb het is nagelezen en idd in de beschrijving staat 8 cm .
dus heb ik me er ong aan gehouden toch 8.3 om precies te zijn .
 
hehe, is maar ter info hoor, ik heb de mijne of mijn Dek ook niet op de correcte manier gedaan, veel geleerd van Ward en van Dirk amazone :)
 
Weer iets bijgeleerd.
Zal er op letten als ik verder ga met mijn Amerigo.
Weet nu dat jullie kritisch rondkijken. ;)

kritisch rondkijken,.... Bekijk het liever "positief rondkijken" met doel aanvullen van en voor kennis van scheepsbouw details.
Wie er iets aan heeft.... gebruik die tips, zo kunnen wij onze modellen in waarde verhogen.
Enfin, het volgende:

De dekken,
voor de 16 eeuw was de breedte van de dekplanken 30-45cm
in de 17 eeuw 20-40 cm
in de 18 eeuw 20-36cm
in de eerste helft 19 eeuw 15-20 cm
in de tweede helft 19 eeuw 10-15 cm.

de dikte van deze planken liepen van 2,8 cm voor de onderste dekken tot 1 cm voor de bovenste dek. Dit volgen de last die het moet dragen.
Tussen de dekplanken bleef er een groef van 9mm. voor het calfaten ( waterdicht maken van het dek);

groetjes
ward
Soms kunnen er kleine verschillen zijn volgen de scheepswerf;
 
Mooie en nuttige info ward, zoals altijd ;)
Bedankt
 
Aan de afmetingen van de dekplanken zie je dat de bomen steeds dunner werden bij het hakken.
Calfaten werd gedaan met vlasvezels of sisal in pek gedrenkt, ook de romp werd zo behandeld. ( sisal, hiervan werden ook de touwen gedraaid.)
Voor het evenwicht van het schip werden stenen gebruikt die op de kiel gestapeld werden.
Dus als je een doorsnede bouwt, vergeet de keien niet.

Johan.
 
heel nuttige info . Ik ga hier rekening mee houden
en hoe zit
het met de lengte ervan dan ?
 
heel nuttige info . Ik ga hier rekening mee houden
en hoe zit
het met de lengte ervan dan ?

Volgens mijn bronnen, doorgaans 6 meter lengte.
;)en nu wij er toch over hebben:;)
Verder een detail uit "historische scheepsmodellen" van W.zu Mondfeld
Het inlaten van de dekgangen en nagelingen


scannen0001-3.jpg

Deze zijn wel van toepassing tot de 18 eeuw.
Nu, zie op de foto van de Amerigo Vespucci, dat het inlaten om de twee gangen zijn.

groetjes
ward
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan