Hoofdsponsor

1/84 amerigo vespucci 1/84 [!]

ff een domme vraag mss

men romp word volledig gespoten en je ziet van de beplanking niks meer .
welk nut heeft verjongen dan ? van de 2de beplanking wel te verstaan

ik ga dit wel doen om te leren voor e volgende schepen die ik zoek te maken maar is ff een vraagje aan de profs .

Davy
 
Ben geen prof in deze, maar het nut van verjongen zie ik ook niet als je niets meer van de beplanking gaat zien.
Het verjongen gebeurt om een zo natuurgetrouwe romp te laten zien, die later in de beits of olie wordt gezet.

Om te leren is het wel ideaal, alle foutjes worden straks weggepoetst :).
 
attachment.jpg

ff een foto van de originele .

je ziet ik denk een stalen romp of ben ik mis

Davy
 
Ik ben geen prof maar weet wel dat het een stalen romp is . Bij het model is het de bedoeling dat je hem netjes sluitend afplakt met de tweede beplanking , achteraf volgt het plamuren en glad schuren , pas als je gaat '' gronden '' zie je of alles goed strak staat , dwz. geen spleetjes of houtlijnen . Er zijn trouwens al verslagen van andere modelbouwers over dit schip ...
;)
 
hier nog eens een update zonder foto's

te weinig tijd op het moment om telkens foto's te plaatsen maar het word beter hoop ik ;-)

beplanking laag 1 is voltooid .
nu ga ik schuren en dan verder, maar na het schuren ga ik alles inpakken om te verhuizen .

nu ga ik tussendoor het onderste dek al beplanken voor ik dit ga lijmen op de spanten .
om de eenvoudige reden dat het een niet te groot onderdeel is en dat kan boven op de verhuisdozen dan .

is het best nadien de lindelatjes van het dek te vergrijzen of dit doen voor ze worden gelijmd ?

davy
 
hoe kan ik best de lengte van de dekplanken berekenen ?
er is weinig over vermeld , eerder in dit topic is geschreven 8.3cm

klopt dit op schaal 1/84

davy
 
hoi davy dat zou wel kunnen kloppen hoor dit maakt planken van 697 cm of om niet te nauw te rekenen 7 meter lang.

voor een schip als dit is dat een normale lengte denk ik kijk wel hoe het een beetje uitkomt met je plankjes zodat je niet te veel afval hebt.
als je tussen de 7 en 10 cm zit kan je denk niets verkeert doen .
 
1ste foto is origineel dek

attachment.jpg

volgende foto is dus verkeerd getekend van mij toch ??????

attachment.jpg


volgende foto is dus verkeerd getekend van mij toch ??????

Davy
 
plankje 1 is 8.4cm

en 2de verspringt 2.8 cm
 
Wat jij tekent is de vierplanksmethode, waarbij er telkens drie verspringende planken zitten voor je weer dezelfde hebt. Op de foto is het de drieplanksmethode met telkens twee verspringende planken ertussen.
plank 1 op 0 cm, plank 2 op 2.1 cm en plank 3 op 6.3 cm en dan weer op 0 cm. dat lijkt me redelijk uit te komen.
grts
Johan
 
hoi
ff een tooltje laten maken door een nonkel uit een soort metaal .

attachment.jpgattachment.jpg
dat zou het moeten worden , zo snij ik er drie tegelijk en gaat het werk iets sneller , dit word op een snijplank bevestigd
Davy
 
ff een kleine update

hier zijn 2 foto's van de eerste beplanking .
je zal zien dat je niet veel kan zien door men toestel dat stuk is .

dit zal zeer snel veranderen men exuzes alvast hiervoor .

dichtbij foto's nemen lukt helemaal niet dan is het een witte plaat .
genoeg zever over de kodak hier zijn ze .

attachment.jpg

attachment.jpg

Davy
 
de beplanking ziet er goed uit. dit belooft wat voor de toekomst
nu een verzoekje indienen thuis voor een nieuwe camera:)
 
heb juist ne f40 pocher aangeschaft dus zal nie veel moete zagen denk ;-)

kheb eral 1tje op oog hoor , volgende week is hij binnen .

Davy
 
de opening voor het roer afzagen om te schuren ????
als er zijn die hier ervaring mee hebben dan hoor ik het graag .


dan zit dit niet in de weg , heb er al enkele gezien die dit gedaan hebben .

Davy
 
ff een andere vraag ; morgen ga ik om lijm voor de 2de beplanking .

welk is nu het beste om scheuren tegen te gaan , houtlijm of bisontix ?

en hoe lijm je dan met houtlijm ? zonder latjes te beschadigen dan ?

vorige keer gebruikte ik bisontix maar dan kan je dekopse kanten moeilijk lijmen .

Davy
 
davy dat is een mooilijke man :)
ik heb mijn fineer ( 2 de laag) ook met bisontix gedaan en vond dit heel goed werken
houtlijm werkt ook goed maar je hebt wat meer tijt nodig om het te laten uitharden.

welk is nu het beste om scheuren tegen te gaan

denk niet dat het aan de lijm licht maar waar je u model neer zet hitte en vochtigheid zijn absolute houtscheeftrekkers . dus niet voor het raam waar de zon op staat.
ook niet bij de verwarming. als je in een kamer of werkhuis werkt zonder verwarming moet je u model laten klimatiseren voor je het echt binnen of direkt op een warme droge plaats zet.
omdat het hout zo dun is is het ook erg gevoelig aan deze dingen en dat kan lijden tot scheuren en spleten

en hoe lijm je dan met houtlijm ? zonder latjes te beschadigen dan

doe wat hotlijm op je vinger en smeer het dan op het latje kan je mooi uitstrijken zodat er overal lijm aan het plankje hangt en niet enkel een meet lijm in het midden en aan de zijkant niets.

ik hoop dat je er iets aan hebt want zou het anders ook niet echt weten. ;)
 
Zo een eerste keer grof geschuurd
Nu beetje bijwerken met opgevangen schuursel en lijm , opnieuw schuren en latjes plakken maar

Davy
 
schrik niet als je het mengsel zaagsel met lijm aanbrengt, het kleurt donkerbruin op, maar dat geeft niets, er komt toch nog een 2e laag overheen.
 
Lastig te zien op de foto's maar het ziet er toch goed uit.

Zaagsel met houtlijm is prima kan ik de rest bijtreden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan