@Roy : Jawadde dadde ! das een serieuze analyse dat ge gemaakt hebt en dat waardeer ik , eerlijk !
Eventjes hier en daar op antwoorden vind ik dan ook maar normaal.
-Alles MOET kaarsrecht zitten voor mij daar ik geen beschadigingen aangebracht heb en hij strak op een sokkel staat. Zie hem daar al staan bv met een scheef wiel.... daar zou ik mezelf onsterfelijk belachelijk maken.
-Ik ben zot van splintercamouflage. Ik heb me gebaseerd op een foto van een flak88 waar het wapen in het grijs was en het schild alleen in een grijs-groene 2 tonen softedge camo stond. Dus dacht ik waarom geen geel wapen en onderstel en splinter wintercamo. Wel heb ik eens overleg gepleegd met Silenoz om zijn gedacht te weten.
-Photo-etch en dergelijke. Daar heb je gelijk in maar geloof me vrij het is soms nog eens serieus het kopje breken hoe je het moet aan boord leggen hoor. Soms is een plan opstellen om iets te scratchen wel noodzakelijk.
-De verwering: ik had eerst gewone chipping aangebracht maar op aanraden van DJs en InFlandersFields heb ik er 3D-chipping van gemaakt. De rainmarks was de eerste keer dat ik dat produkt van AK gebruikte en kreeg daaromtrent ook uitleg van 2 vernoemde bouwers hoe en wat.
Zwaar vet-sporen en restanten zijn een uitprobeersel van mijnentweege. Die engine oil glossy finish is een produkt die na droging bruinblinkend uitslaat. Nu, als je kijkt op
grondverzetmachines,vrachtwagens, aanhangers zie dat die vetrestanten die uit de bewegende gedeeltes komt vuil en grafiet bevat en daardoor zwart uitslaat. Dus heb ik eerst zwarte olieverf aangebracht, een beetje laten drogen en dan dat produkt erop en na droging heb je een blinkend zwart resultaat.
-Drybrush op de voeten is grafietpoeder ( in micro-stof vorm) die ik aangebracht/er op gewreven heb met een kort afgesneden penseel. Op de reeds aangebrachte mig-pigmenten. De handgrepen op de bedieningswielen alsook de andere handgrepen heb ik ook zo behandeld maar deze had ik eerst met gunmetall beschilderd. Daarna heb ik een lichte burnt sienna pinwash aangebracht zo halverwege de lengte van de handgreep om een kleurschakering te bekomen in het grafietpoeder.
Voor de rest geen dry-brush.
-Het houtwerk is heel simpel te maken hoor : eerst gewoon mat geel van Humbrol, dan matte vernis en dan een wash van burnt umber. een 5-tal minuten de wash laten drogen en dan afblenden met WS.
-Die leidingen heb ik zoals gezegd in visdraad gemaakt en die legt zich perfect in de bochten die je wil. Ik was eerst op zoek naar rubberdraad van 0.5 mm maar vond dat niet en kwam uit bij zulke draad en ben zeer content met het resultaat.
-die korrelige substantie in de wielen is lichte ophoping van pigmenten. Is een beetje werk aan maar ja.....
-Ik heb geen kleurenmodulatie gedaan met de verf, maar krijg verschillende kleurschakeringen omdat ik de vernis die ik op het geheel zet, meng met een kleur. Hier was dat mat blauw van Tamiya dat ik in de vernis gedan heb. En dan is het gewoon spelen met de hoeveelheid zeer fijne lagen die je hier en daar 2 tot meerdere keren op elkaar aanbrengt. Verder bekom je ook kleurschakeringen door het aantal lagen filter,washes die je op welbepaalde plaatsen aanbrengt.
Ik heb geen strikte volgorde van werken op dat gebied,het is spelen op het moment zelf met de bewerkingen die je uitvoert en de produkten die je aanbrengt.
-In de vlammendemper zit er gewone zwarte matte tamiya verf al van voordat ik hem dichtlijmde. De lichte roetsporen die je kan zien langs de buiten kant is zwarte pigment van mig die ik aangebrachte heb d.m.v een penseeltje met dat pigment eraan in dat gaatje rond te draaien.
Hoever je kan gaan met modelbouw, tja ....
Gewoon geleidelijk aan heel voorzichtig, beetje per beetje de lat hoger leggen en je eigen werkwijzen distilleren uit je eigen "uitvindingen" gecombineerd met de reeds gekende methode, hypes en produkten. Zo ga ik te werk. Niet te beroerd zijn om raad te vragen en ook niet te beroerd zijn om nu en dan eens een model vertikaal te klasseren in de vuilbak (zoals ik ! )
Wat dat vertikaal klasseren betreft, tis zonde van de verloren tijd maar ge leert er uit !
Wat dat koppelstuk betreft heb je het volkomen juist Roy. Als er een plaats is waar er zeker vet restanten zullen zijn is het wel daar é ,en meer bepaald tussen het bovenste en onderste gedeelte . Want dat is de scharnier van de dolly en het chassis van het geschut.
Wordt zeker aangepast ! tx !!
En wat je zegt in samenvattend, tja ik ben maar een modelbouwer als iedereen, ik doe gewoon mijn best. Maar toch bedankt.
@coachke : dank u wel. Weet je, soms sta ik te kijken naar civiele voertuigen en dan denk ik : " hoe begin je daar aan met al die chrome en blinkende toestanden" . Chapeau daarvoor !
@plastiekprutser : ook Gij zijt bedankt voor de comments. Wat die aanpassingen betreft. Ach, het zit te diep jong ! Het eerste dat ik doe als ik een doos open doe is de details bekijken en zit al te denken dat gaat eraf en dat moet veranderen want het is niet naar mijn goesting.
En het rare is ik doe dat zo graag é die aanpassingen, ik doe dat zo graag é......
@ PeiperJ : ach allemaal niet te zwaar aan tillen hoor, zand er over en op naar de volgende
![Wink ;) ;)](http://www.modelbouwen.be/images/smilies/1/wink.gif)
![Happy ^^ ^^](http://www.modelbouwen.be/images/smilies/1/happy.gif)
Ik zal direct mijn replytje verwijderen sie,
Toch bedankt om mij al in de galerij te plaatsen, weer al werk gespaard voor mij !
@GUnit : Guy, onder ons gezegd en gezwegen : Dankt U !