Hoofdsponsor

1/35 12.8 cm K44 L/55 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik las hier : wereldklasse, en dat is het enige woord dat ook in mij nu opkomt ! Dikke proficiat Famoke !
 
@Roy : Jawadde dadde ! das een serieuze analyse dat ge gemaakt hebt en dat waardeer ik , eerlijk !
Eventjes hier en daar op antwoorden vind ik dan ook maar normaal.

-Alles MOET kaarsrecht zitten voor mij daar ik geen beschadigingen aangebracht heb en hij strak op een sokkel staat. Zie hem daar al staan bv met een scheef wiel.... daar zou ik mezelf onsterfelijk belachelijk maken.
-Ik ben zot van splintercamouflage. Ik heb me gebaseerd op een foto van een flak88 waar het wapen in het grijs was en het schild alleen in een grijs-groene 2 tonen softedge camo stond. Dus dacht ik waarom geen geel wapen en onderstel en splinter wintercamo. Wel heb ik eens overleg gepleegd met Silenoz om zijn gedacht te weten.
-Photo-etch en dergelijke. Daar heb je gelijk in maar geloof me vrij het is soms nog eens serieus het kopje breken hoe je het moet aan boord leggen hoor. Soms is een plan opstellen om iets te scratchen wel noodzakelijk.
-De verwering: ik had eerst gewone chipping aangebracht maar op aanraden van DJs en InFlandersFields heb ik er 3D-chipping van gemaakt. De rainmarks was de eerste keer dat ik dat produkt van AK gebruikte en kreeg daaromtrent ook uitleg van 2 vernoemde bouwers hoe en wat.
Zwaar vet-sporen en restanten zijn een uitprobeersel van mijnentweege. Die engine oil glossy finish is een produkt die na droging bruinblinkend uitslaat. Nu, als je kijkt op
grondverzetmachines,vrachtwagens, aanhangers zie dat die vetrestanten die uit de bewegende gedeeltes komt vuil en grafiet bevat en daardoor zwart uitslaat. Dus heb ik eerst zwarte olieverf aangebracht, een beetje laten drogen en dan dat produkt erop en na droging heb je een blinkend zwart resultaat.
-Drybrush op de voeten is grafietpoeder ( in micro-stof vorm) die ik aangebracht/er op gewreven heb met een kort afgesneden penseel. Op de reeds aangebrachte mig-pigmenten. De handgrepen op de bedieningswielen alsook de andere handgrepen heb ik ook zo behandeld maar deze had ik eerst met gunmetall beschilderd. Daarna heb ik een lichte burnt sienna pinwash aangebracht zo halverwege de lengte van de handgreep om een kleurschakering te bekomen in het grafietpoeder.
Voor de rest geen dry-brush.
-Het houtwerk is heel simpel te maken hoor : eerst gewoon mat geel van Humbrol, dan matte vernis en dan een wash van burnt umber. een 5-tal minuten de wash laten drogen en dan afblenden met WS.
-Die leidingen heb ik zoals gezegd in visdraad gemaakt en die legt zich perfect in de bochten die je wil. Ik was eerst op zoek naar rubberdraad van 0.5 mm maar vond dat niet en kwam uit bij zulke draad en ben zeer content met het resultaat.
-die korrelige substantie in de wielen is lichte ophoping van pigmenten. Is een beetje werk aan maar ja.....
-Ik heb geen kleurenmodulatie gedaan met de verf, maar krijg verschillende kleurschakeringen omdat ik de vernis die ik op het geheel zet, meng met een kleur. Hier was dat mat blauw van Tamiya dat ik in de vernis gedan heb. En dan is het gewoon spelen met de hoeveelheid zeer fijne lagen die je hier en daar 2 tot meerdere keren op elkaar aanbrengt. Verder bekom je ook kleurschakeringen door het aantal lagen filter,washes die je op welbepaalde plaatsen aanbrengt.
Ik heb geen strikte volgorde van werken op dat gebied,het is spelen op het moment zelf met de bewerkingen die je uitvoert en de produkten die je aanbrengt.
-In de vlammendemper zit er gewone zwarte matte tamiya verf al van voordat ik hem dichtlijmde. De lichte roetsporen die je kan zien langs de buiten kant is zwarte pigment van mig die ik aangebrachte heb d.m.v een penseeltje met dat pigment eraan in dat gaatje rond te draaien.

Hoever je kan gaan met modelbouw, tja ....
Gewoon geleidelijk aan heel voorzichtig, beetje per beetje de lat hoger leggen en je eigen werkwijzen distilleren uit je eigen "uitvindingen" gecombineerd met de reeds gekende methode, hypes en produkten. Zo ga ik te werk. Niet te beroerd zijn om raad te vragen en ook niet te beroerd zijn om nu en dan eens een model vertikaal te klasseren in de vuilbak (zoals ik ! )
Wat dat vertikaal klasseren betreft, tis zonde van de verloren tijd maar ge leert er uit !

Wat dat koppelstuk betreft heb je het volkomen juist Roy. Als er een plaats is waar er zeker vet restanten zullen zijn is het wel daar é ,en meer bepaald tussen het bovenste en onderste gedeelte . Want dat is de scharnier van de dolly en het chassis van het geschut.
Wordt zeker aangepast ! tx !!

En wat je zegt in samenvattend, tja ik ben maar een modelbouwer als iedereen, ik doe gewoon mijn best. Maar toch bedankt.

@coachke : dank u wel. Weet je, soms sta ik te kijken naar civiele voertuigen en dan denk ik : " hoe begin je daar aan met al die chrome en blinkende toestanden" . Chapeau daarvoor !

@plastiekprutser : ook Gij zijt bedankt voor de comments. Wat die aanpassingen betreft. Ach, het zit te diep jong ! Het eerste dat ik doe als ik een doos open doe is de details bekijken en zit al te denken dat gaat eraf en dat moet veranderen want het is niet naar mijn goesting.
En het rare is ik doe dat zo graag é die aanpassingen, ik doe dat zo graag é......

@ PeiperJ : ach allemaal niet te zwaar aan tillen hoor, zand er over en op naar de volgende ;)^^
Ik zal direct mijn replytje verwijderen sie,
Toch bedankt om mij al in de galerij te plaatsen, weer al werk gespaard voor mij !

@GUnit : Guy, onder ons gezegd en gezwegen : Dankt U !
 
Dank voor de uitgebreide toelichting, weer het een en ander geleerd!

Maar ik ga het bouwverslag toch nog eens helemaal doornemen :)
 
Dit is te mooi om na te doen. Zo'n hoog niveau. Proficiat.
 
Dankt U.
Gewoon goed plannen en durven.
Simpel ;)
 
Ondertussen is het naamplaatje er op gezet. Nu ja, hij staat er al op van zaterdag hoor maar hier zijn de pics.

attachment.jpg

attachment.jpg

En dat zal het zijn é.
 
Ik heb hem met open mond staan bewonderen in Helchteren. Die details doen het hem toch hoor, en dat in combinatie met die camo... chapeau. Ge zijt er toch ook mee in de prijzen gevallen dacht ik :unsure:
 
Dikke proficiat met je trofeeën, maatje. Meer als verdiend.

Groeten Rik
 
schitterend stuk geschut geworden... en het resultaat van zondag -> dubbel en dik verdiend
 
Yep.. ook zondag in Helchteren gezien! Wat een prachtig dikke beest!
Proficiat voor de prijzen!

Thierry
 
Het is en blijft genieten van deze prachtige jongen en zoals al vermeld geen top maar pure Wereldklasse Famo...;)
 
Hey,

Peter, ik zie hem alleen maar via foto's en moet nu al zeggen dat het een prachtig stukje knalbuis is geworden :)
Als je in de prijzen zijt gevallen, u niet zeer doen he... ;) :) , dan is zeker een dikke proficiat op z'n plaats, goed gedaan man ;)
 
Heb hem ook op Moveleo zien staan. Heel knap stukje vakmanschap en dikke proficiat met je behaalde prijzen. Als ik mij niet vergis was hij zelf best of show. Ik heb je in ieder geval toch met een beker zien rondlopen.

Proficiat,

JM
 
Stunning, op moveleo had ik hem ook zien staan. Wat een ding, helaas dat ik afgelopen tijd niet lop het forum heb gezeten om te weren dat deze van jouw was.......

Maar echt prachtig, was deze nu ook best of show?

Groet Martin
 
@ Tomas , InFlandersFields , Silenoz , Roy vd M , Thierry , Danny_Jeurissen , Swaken , Jeanke , VisjeMar :
Dankt U wel, zou ik zeggen !!!!!
Ik ben blij dat het resultaat van de vele uurtjes die ik gespendeerd heb om er iets moois van te maken gewaardeerd worden. Bedankt nogmaals

En wat de prijzen betreft zal ik de link naar mijn topic ( in de hall of fame ) plaatsen sie : doorscrollen naar reply 118

http://www.modelbouwen.be/threads/5192-nog-eentje-erbij/page8

Bij deze wil ik ook de gasten feliciteren die een prijs wegkaapten op de beurs van Moveleo !!
 
Laatst bewerkt:
Zo, dan eindelijk alles doorgenomen... Erg leerzaam! Zou je misschien eens willen uitleggen hoe je de 3D-chipping aanbrengt?

Wat betreft camo met tape aanbrengen: ik gebruik daarvoor Tamiya tape die ik twee keer op een proefobject bevestig en meteen weer los haal zodat de grootste kleefkracht weg is maar de tape toch nog goed plakt. Dan pas plak ik de tape op het te camoufleren model.
 
3D-chipping kan je op 2 manieren aanbrengen.
1. je schildert eerst je je donker gedeelte, in mijn geval Valleyo : german c. black brown (panzer series) en dan ga je er een zeer fijn lijntje basiskleur rondleggen.
2. je schildert eerst je basiskleur als chipping en dan zet je je donker chipping kleur in de midden van het vlekje basiskleur.
Ik zet wel eerst mijn filters op het model vooraleer te chippen.

Wat die tape (ook bij mij Tamiya ) betreft kleef ik dat eerst op een spiegeltje om te versnijden en zodoende is er ook al van de zwaarste kleefkracht weg.
 
Ik denk dat ik het even moet zien op plaatjes of zo, want hoe je het beschrijft kan ik het me niet goed inbeelden hoe je het bedoelt. Misschien bij je volgende project een korte tutorial? :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan