Update 3 : samenstellen aandrijving "Bouwen #3"
Hoi Pipeloi, gelijk maar doorstampen hier

geen zorg... ik heb geslapen nog tussendoor !
Bouwen #3 (terug naar
Bouwen #2,
klik hier)
Transmissie (vernieuwde versie)
Ik schreef dus iets over de oorspronkelijke lijn van de automobiel...
Zoals de overbrenging (motor naar bak) gemodelleerd is, was toch niet helemaal naar de zin :
Voertuig is te lang geworden... de achteras staat te ver naar achteren.
Is er in geslopen vanwege het "gemak" van de as met kruiskoppelingen. Te snel tevreden geweest met het idee
en my preciousss linesses vergeten...
Achter as + Versnellingsbak
(p26) Achter as naar voren brengen was op zich een stukje cake.
Gele pijl: De achterbrug in gaten te hangen die verder naar voren zaten in de body en klaar is Kees...jaja...
In de achterste gaatjes zijn tijdelijke "stoppers" geprikt zodat de achterbrug een vaste neutrale stand heeft tijdens pas-en-meet werk.
Echter : de as (met kruiskoppelingen) kon niet meer toegepast, want die zou nu een stuk korter moeten
en ook in een te steile hoek komen te staan.
Rode pijlen :Het hoogteverschil tussen de aansluitpunten was de dealbraker.
Had het (gele) FAMO deel al naar de achterkant verplaatst voor ruimte winst... te weinig.
Wat nu ?
(p27, p28, p29) De oplossing was snel bedacht : nog een tandwielkast erbij dan maar ? (snel bedacht, dat wel....)
Niet gedraald en meteen een 2e kast aangepast (alsof 't nix kost).
Meteen ook de 2 kasten aan elkaar en tegen het differentieel gelijmd.
Alles moet wel netjes in lijn staan met- en op elkaar, dat was leuk puzzelwerk

Is aardig gelukt zover, meeste delen zitten nog los, er is nog steeds genoeg ruimte genoeg voor aanpassingen
(p28 ) Dit resultaat is een goed uitgangspunt om iets te gaan verzinnen voor een defintieve voet voor de motor.
Moet daarbij rekening houden met de veerweg van de achteras
(p29) Niet perfect, maar toch ook niet slecht, als ik zo vrij mag zijn
Koppeling (van motor naar versnellingsbak)
(p30) Heb me een flexibele overbrenging verzonnen die mee beweegt tijdens veren van de achter as.
Een stukje van een truck motor, en een 1:35 Panzer toren-ventilator-cover waren geschikte onderdelen.
Wanneer je
p28 goed bekijkt beslaat in-en uitveren zo te zien een langer traject dan die koppeling kan mee bewegen...
Nu zou het een zeer korte (stugge) vering kunnen zijn, maar voor een "Cruiser" is dat eigenlijk niet zo fijn...
Ik heb al een verklaring en zal nog een schets hiervan plaatsen.
(p31) De koppeling is wezenlijk één geheel, maar is voor een makkelijke eindmontage van de achterbrug+koppeling+motor
in twee helften uitgevoerd. Eén deel in de motor steken en het andere in de versnellingsbak... simpel toch ?
(p32, p32a) De droge passing is veelbelovend in ieder geval.... nu maar eens een fijne fit voor de motor gaan maken.
Motor testfit
(p33) Allereerste idee voor de motor montage was : een grondplaat die op een dot MagicSculp gedrukt zou worden.
Naar aanleiding van de redelijk nauwkeurig passende koppeling is er door geborduurd op de grondplaat.
Een montage met pennetjes leek me robuust genoeg en leek niet ingewikkeld.
Er was wel veel schatten en dryfitten nodig omdat precies meten lastig was onderin de (gevulde) motorruimte.
Door de pennetjes lang te houden is er ruimte voor een zo precies mogelijke uitlijning met de bodem van de auto body.
Transmissie (final solution)
(p34, p35, p36) De opzet zoals ik er dik tevreden mee ben.
Er is een 1:35 Teller mine toegevoegd als hydroliek pomp.
Aan het gele FAMO deel kan een PTO (
Power Take Of) gemaakt worden alsook een koppeling voor handmatig aanzwengelen van de motor (of iets anders ??).
Afwerking met hevels en drukleidingen en weet ik wat komt later.
(p36) Voor nu zit de "complete" aandrijf-lijn wel even goed zo.... tijd om eens terug te keren naar de voorwiel ophanging...
In de volgende update komt dus de voorkant weer aan bod...
..en ik verklap bij deze dat ook die, (net als de transmissie) compleet... yep, i did it again
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben met uitleggen, vindt het niet echt makkelijk werk
om een duidelijk en samenhangend verhaal te bakken, maar zoniet, ook daar over lust ik op-en aanmerkingen !
tot de volgende keer, leuk dat u er bij was hier
Nu tijd voor een warme hap,
goudgeel gefrituurd groetje