Hoofdsponsor

1/35 1:35 Fantasy : Crazy Racer [wip]

Peter van Dijk

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jan 2011
Berichten
3.013
Hallo allemaal :)

eindelijk dan weer eens wat gepruts van mijn kant, en gelijk zeg ik erbij dat ik mijn
stinkende best ga doen om de WIP notificatie van dit topic uiteindelijk in DONE te laten veranderen.
Dat is niet mijn drive, maar wel het doel.

Crazy Racer... was da ?? nou, een Gekke Raceauto dus :P
Heb er al verscheidene getekend door de jaren heen, en nu gaat ik er eentje bouwen dan.
Welnu, ik ben al een maandje af en aan bezig met dit mobiel, dus kan al vlot een hoop laten zien.

Om mezelf niet gelijk weer voorbij te hollen in topic activiteit, doe ik het stukje bij beetje bijspijkeren,
want ik ken mezelf... wil alles tegelijk, in één keer perfect en wel nu meteen !!

Crazy Racer, the Story
Het verhaal erachter ga ik hier later bijplaatsen, nu eerst zin om met het plastic in huis te vallen.

Basis idee
-Een fantasie racewagen bouwen uit delen van bestaande modellen. Veel uit de scrapbox, of
kanibaliseren van reeds gebouwde modellen, en indien de verleiding te groot wordt zal ik ook
roofbouw op nieuwe kits durven plegen :ohmy:
-Het vehikel op een ondergrond plaatsen, en er een verhaaltje van maken met een
stukje terrein en twee figuren (de piloten).

Heb meerdere concepten al eens laten zien hier, en kon uiteraard weer niet kiezen, maar
knoop doorgehakt en gekozen voor dezen mafketel op wielen :
CR1_001_zpsavxeabc1.jpg

CR1_002_zpscmesa9wp.jpg

Hoe de auto bouwen
-Scratchbouw zal nodig zijn om onderdelen geloofwaardig aan elkaar te smeden.
-Converteren van bestaande delen (in alle aanwezige schaalverdelingen) zal vaak nodig zijn om dat smeden mogelijk te maken.
-Een aantal sub-constructies zullen volledig gescratched moeten worden, wanneer de scrapheap niet toerijkend is.
De racer wordt gebouwd in de schaal 1:35 ongeacht de schaal van de scrap onderdelen.

Bouwplan
Basis ingrediënten :
-Carrosserie : Body van Italerie Schwimmwagen 1:35
-Voorwielen : Meccano
-Achteras + wielen : Monogram Truck 1:24 (ik geloof een Kenworth)

Zelf verzinnen + bouwen :
-Interieur
-Motor
-Transmissie
-Ophanging/ Vering
-Chassis is niet nodig, deze Crazy Racer is samengesteld uit sub-constructies
-Overige : voertuig besturing+ bediening, electriek, hydroliek, pneumatiek, uitrusting... en wat nog...

Paint Job
Flashy, Frolijk, Fris.... mot nog verzonnen worden maar heb reeds idee van lichtgrijs met oranje/zwarte striping.
Ook sponsor stikkers en "techno aanduidingen" (je weet wel, van die gestencilde
texten zoals bijv. "remove engine before flight"... :|)


Bouwen #1
(p3) Ben begonnen met inspectie van de Schwimmer body, daar deze al tig jaren geleden al eens geplakt was.
Lijmverbindingen waren niet goed meer en heb dat eerst opnieuw verlijmd.
Ook alvast met een motor-idee gespeeld en gekeken hoe deze ingebouwd kan worden.
CR1_003_zpsovblprj4.jpg

Tussendoor ordenen is echt lekker...en zo gebeurd ook (stofzuiger is heel fijn daarbij !)
CR1_004_zps6eod5myv.jpg

(p5) Ik had dus die twee Meccano wielen, en die moeten ergens aan vast komen toch liever...já toch...
Kon geen geschikte kant-en-klare as vinden, dus aan de slag met de profielen van plastiek.
Eis : stevige ophanging, beweegbare wielen (ten minste sturend samenstellen, later verlijmen mag)
Remmen zijn niet verplicht, en besloot ik voor deze racer ze voor het gemak weg te laten. :P
Volgens de CR reglementen mag men zelfs ankers gebruiken voor stopping power dus allee... gaat ik niet moelijk doen...
Vering ??? euhh...dat nemen we mee... komen we wel uit... have faith :laugh: (ik zei toch dat ik al zowat een maand verder ben 8))
CR1_005_zpsiycwgav8.jpg

(p6)Aan de Meccano wielen zitten "naven" (vast aan velg) met 2x gaten met schroefdraad.
Met een werkende en complete as als voorbeeld ben ik van leer getrokken (ook schuifmaat en geo-driehoek zijn onontbeerlijk).
Zodra het er overtuigend uit gaat zien zal ik tevreden zijn...
Alles is hier nog uiteen te nemen.
CR1_006_zpspm7sm8sj.jpg

(p7)Hier de uiteindelijke onderdelen tijdens een dryfit. De shroefjes zullen nog worden afgewerkt naar een passende look.
Verlijmen komt na uitlijnen en synchroniseren van links met rechts,
eerst echter moeten de wielen ergens aan vast komen zitten...
CR1_007_zpssykuksay.jpg

(p8 )Dat is dan gemaakt met een stuk H-profiel en 2 buisjes waaraan de fusee's draaibaar gemonteerd kunnen worden.
Stukje ijzerdraad gebogen voor effect en voila, daar staat verhip een voortrein die nog netjes sturen kan ook.
CR1_008_zpszcgrkldk.jpg

(p8a) De fusee is met een staafje plastic gefixeerd. Het bovenste eind is plat gesmolten, het onderste eindje moet hier nog, maar kan pas
zodra het bijbehorende buisje afgekort is op maat van de buiten-afstand tussen de fusee armen. Dan zit het geheel lekker "strak".
(mocht ik het fusee verhaal niet goed vertellen, dan hoor ik het wel...)
CR1_008a_zpsbkntdyko.jpg

Tot zover dit verslag, zit al in overuren nou, dus schluss jetzt .
Snel genoeg hoort u meer... onder andere over de Thermo Plastrix® motor. (direct naar "Bouwen #2, klik hier)

bedankt voor het kijken, en zoals gewoonlijk : vragen staat vrij !

Crazy Groetjes...
piet_zpseededa2f.gif
en vergeet niet je schoen bij de kachel te zetten... Sniklaas dwaalt weer over de daken... sinterklaas_zpsda3facc3.gif
 
Laatst bewerkt:
Geweldig alleen zonde van het ter ziele gegane vw model he ;) zo, eentje mis ik in mijn VW collectie , maar er is een maar het is geen juiste schaal voor mij en ik denk dat deze niet in 1/24 te verkrijgen is
Voor de rest ziet het er weer .............................................................................................................................................................
fantastisch uit ben zeer nieuwsgierig
Marc
 
veel plezier met dit speciale project ;)
 
tof dat je weer aan het bouwen bent Peter
ik volg geamuseerd ,

vgr Marc
 
Dat ziet eruit als een stabiele stuurinstallatie. Maak je hem ook stuurbaar?

Misschien de spatschermen van de Schwimmwagen aanpassen of verwijderen, ik heb het idee dat ze nu weinig tot geen doel treffen ;)

Mooi begin alvast.
 
Succes Peter met je specialleke ;)
 
Super mooie start Peter ben benieuwd welk Crazy monster je hier gaat creëren....😲😲😲
 
Senk joe ferry matsj gaais :D

Coachke, niet getreurd ;) Deze expendable mag blij zijn dat-ie op deze manier toch nog aan de beurt komt :D
En er staat nog een verse onaangebroken exemplaar in het schap van Tamiya, inclusief
PE en resin terrein wielen.
Bovendien nog de 1:16 uitvoering van Eduard.... een WIP die ook geduldig wacht op voltooing...
In 1:24 heb ik er ook nog nooit één kunnen vinden... niet als bouwdoos dan, wel als metaal auto.

Roy, uit het vervolg zal blijken hoe het er uiteindelijk uit komt te zien....
Het is niet mijn bedoeling om de wielen bestuurbaar te houden.
Nu nog wel, dat doe ik meestal tijdens de bouwfase.
Als dan het voertuig klaar is voor de verfbeurt, kies ik een wielstand en verlijm ik de boel.
Zeker nu vanwege de plaatsing in een klein diorama.

De spatschermen blijven misschien gewoon zitten.... inderdaad zijn ze nu niet geschikt als spatschermen, maar
het idee achter de Crazy Racer is :
De mensen die een dergelijk vehikel wilden bouwen hebben besloten de body van de Schwimmwagen te gebruiken.
Die spatschermen zijn vanwege de doorlopende lijn heel kenmerkend voor de Schwimmwagen en dat
wilden ze graag behouden.
Maar omdat jij er over begint zal ik nog eens bekijken of ik wellicht die lijnen op een andere manier
net zo fraai kan weergeven.

Ideeën daarover zijn ook van harte welkom !

Einde bericht, want ik ga nu de tweede update opstellen.

Grroetels :)
 
Ga je hem in het diorama 'in actie' neerzetten? Denk er dan aan dat het weinig realistisch is als de wielen niet ten minste de illusie van beweging geven. Misschien dat de wielen die illusie wel kan worden meegegeven op soortgelijke wijze als hoe men met propellers van vliegtuigen doet. Indien meer info gewenst, hoor ik het wel.
 
HA! ja Roy, dat zou ik graag eens doen met een wielvoertuig, de illusie van rolllende actie weergeven..

Potdorie man :O daar zeg je wat eigenlijk :huh: :33:

Het is me vaker gebeurd tijdens een project dat iemand een opmerking maakt, waarvan ik
diep van binnen voel dat het een rake is waar ik niet omheen kan omdat ik er niet omheen wil :|
Vaak betekende dat dat er herbouw nodig was, maar het was 't ook dubbel en dwars waard steeds ^^

Bij Crazy Racers draait het om rollen hot damn... Hell on Wheels ik zeg...
Lijkt me in ieder geval niet erg ingewikkeld om zulk effect erin te krijgen.
Er zal weer wat gedaan werk herzien moeten worden, maar dit idee vind te leuk om te laten liggen...thanx mate ;)

Het topic zelf wordt voorlopig eerst bijgewerkt tot waar ik nu ben met de bouw,
tussentijdse tips en ideeën neem ik in ieder geval graag mee !

rrrrrrrrrrrrrollende groet ;)
 
Ja ik zag namelijk zo'n voertuig voor me in een bocht, met allemaal opspattende steentjes en tollende wielen...

Die opspattende steentjes (plus stof) zijn denk ik ook wel te maken, maar dat zal enig nadenken en planning vergen om het er professioneel en geloofwaardig te laten uitzien. Ik moet toegeven dat ik niet zo 1, 2, 3 zou weten hoe je dat zou moeten doen; maar het moet toch mogelijk zijn (wellicht)...
 
in een bocht is inderdaad nog mooier !
Dat gaat denk ik wringen... in het verhaal tenminste.

Wat ik nog niet verteld had (moet "CR,the Story" nodig posten) over deze racer :
Is van de "Cruiser" klasse. Voertuigen voor lange intercontinentale rallies over verharde wegen.
Bocht kan wel, maar zou dan heel flauw gemaakt moeten worden.
Uiteraard kan bij rechtuit gaan opvliegend stof en gruis net zo goed...
Zit te denken aan een fijn iets dat rond de banden "zweeft" zoals kosmisch puin rond een planeet, en dan
ook met effect van snelheid... streperig of zoiets, misschien iets zoals beweging in cartoons wordt uitgebeeld :8

Draaiende velgen : velg (met gaten of spaken) opbouwen in een aantal lagen van clear sheet ?
Elke laag doorschijnend spuiten en zorgen dat gaten of spaken juist niet overlappen ?

Ook profiel van banden verwijderen denk ik..

??? :D
 
Dat zou voor de voorste velgen misschien lukken, maar de achterste (vrachtwagen-) wielen hebben een ingewikkelder reliëf..
 
Yep ! dan zou ik die velgen welhaast moeten kopiëren in clear resin en iets kunnen doen met de gaten misschien..........

de raderen draaien ;) wel leuk om uit te denken dit soort zaken.

heb nog ergens een plannetje genoteerd staan over een soortgelijk idee voor een "rijdende" tank.
Beweging in een statisch model brengen is immer nog een pittige uitdaging...2 B continued...
 
Update 2 : Motor en Achteras "Bouwen #2"

Ja daar was ik alweer, hallo allemaal :)

Beter zo vlot mogelijk de reeds gemaakte foto's tot een verslagje verwerken.
Niet alleen om zelf up to date te zijn, maar stel dat ik al dingen doe waar ik misschien
goeie tips voor had kunnen krijgen...

Allee, verder met het verslag !

Bouwen #2 (terug naar "Bouwen #1, klik hier)
De voorwielen zitten nu dus comfortabel aan een balk. Bon !
Nu eerst eens aandacht voor de motor.
Ik heb genoeg motorblokken liggen die ik zo uit een doosje kan bouwen,
maar ik wil iets anders...maar wat ??

Motor (een verzonnen krachtbron, uitgevoerd met bestaande en verzonnen techniek)
(p9)De basis moest in ieder geval robuust zijn. Daarop kan dan van alles vastgeschroefd worden..
Tijdens zoeken naar geschikte onderdelen heb ik vooral gelet op vormen en niet op wat het werkelijk voorstelde.
Qua terminologie voor de motor onderdelen zal ik bij de gebruikte kitparts zeker ook de normale aanduiding gebruiken,
maar in de loop van het verhaal zal duidelijk worden wat de kitparts "werkelijk" moeten voorstellen...
Affijn...na wat gespit in het scrap magazijn had ik dit bij elkaar gesprokkeld :
CR1_009_zpsad8h5l9o.jpg

(inzet p11) De canteen bekers zitten nogal delicaat aan de stukjes sprue en door pennetjes in de bekers te plaatsen
werd het een onderdeel dat makkelijker te plaatsen zou zijn.

Aldus ontstond een eerste opzet (p11, p12, p13, p14)
Ook zijn gebruikt : BrenCarrier kistje; delen van Sherman tracks; 0,6 + 0,4mm looddraad;
stukjes koperdraad; plakjes isolatie van electro draad; stukjes flexibele en vaste plastic buis.
CR1_011_zpsmm4jtja1.jpg

De gasmasker bussen en canteen bekers zitten nog los.
De geboorde gaatjes zijn om verdere bekabeling en leidingen in te monteren.
CR1_012_zpsesyqt0sm.jpg

(p13) Het was direct al nodig om meerdere delen van de body weg te zagen :
De motorkap en het tussenstuk waarop origineel de uitlaat staat.
En dan nóg is het maar een krappe fit zo....
CR1_013_zpshe8hvuft.jpg

(p14) Nog een hap uit de body genomen.
Hier zijn ook goed de twee verschillende Sherman track delen te zien.
CR1_014_zpsffyowds3.jpg

(p15 P16) Ik vond de motor toch iets te stekelvarken-achtig...
dus maar eens twee setjes er tussenuit geplukt... vind dit al beter..
CR1_015_zpslab45h5r.jpg

CR1_016_zpsh2o6eemc.jpg


Ophanging Achteras
Nu eens kijken naar het rijwiel gedeelte....vanuit de motorruimte moeten de PK's naar de wielen.
motor >> transmissie >> wielen.

(p17) Een rauwe opstelling, gemaakt met de primaire componenten.
Wat voor mij belangrijk is : ik wil zoveel mogelijk de oorspronkelijke lijnen van het basis ontwerp proberen te behouden.

Van concept naar uitvoering is dan een puike uitdaging om de juiste constructies te moeten uitdenken :D
Het is dan wel een "cCCP*Fantasmart©" verzinsel, maar ik wil deze graag "realistisch" laten uitzien.
Bekende concepten als motor, transmissie, rijwiel gedeelte, blijven herkenbaar.... dat is mijn keuze.
Een zwevend shapeshiftend alien vehikel wil ik ook wel, maar dat is voor een andere keer.
CR1_017_zpsrxxwknuu.jpg

(p17) De achteras met wielen komen van een 1:24 Kenworth (Monogram)
Motor heeft van zichzelf al "voetjes" maar definitieve positie is nog niet bepaald (nu nog een wankelmotor dus :laugh:)
Wat nu nodig ?
-Een constructie om de achteras aan de Schwimmer-body te krijgen. (zonder chassis dus)
-Vering voor de achteras.
Daarbij komt : ik wil een transmissie tussen motor en wiel-assen (en wát voor transmissie?).

(p18, p19)
De middenbok van een 1: 8 Revell motorfiets bleek een prachtige "achterbrug".
De as gaten in de body zijn mooie bevestiging punten..met stukjes plasticcard aangepast voor de achterbrug.
CR1_018_zpswcgmqvq0.jpg

(p19) De look van die middenbok moet behouden blijven !
en het differentieel wil ik netjes rechtop houden, dus vandaar deze constructie met schuin geplaatste buisjes.
De schuinte van de gaten in de montage beugels is op het oog gedaan met een 5mm boortje :
Eerst recht gat geboord 0,5mm.
Dan met boortje schuin "boren" en daarbij bewegend van voor naar achter (langs de ... as ? wie weet 't ?)
Met vijl fijn afgewerkt tot beide steunen zo goed als gelijk waren. Hoefde niet zo excact omdat er
voldoende speling was om tijdens het verlijmen nog een laatste correctie te kunnen doen (controle met schuifmaat).
De verschuifbare zwarte rubber ringen om de uiteinden van de brug maken positioneren van de achteras makkelijker.
CR1_019_zpsuvaevb6q.jpg


Vering van de achteras komt later aan bod. Die buizen komen daarbij van pas.

Transmissie
Motor >> koppeling >> versnellingsbak >> ?
Een aparte overbrenging van de versnellingsbak naar het differentieel is niet
nodig omdat de versnellingsbak rechtstreeks boven op het differentieel gebouwd gaat worden.
Daar koos ik voor omdat ik geen andere mogelijkheid zag vanwege het laag gelegen aansluitpunt van het differentieel.

Wel nodig : overbrenging van motor naar versnellingsbak.
Een as was voor de hand liggend hier, en wilde deze uitvoeren met twee kruiskoppelingen.

Aldus weer fijn aan het frotten geslagen...
CR1_020_zps5dh8muzy.jpg

(p21 p22) Buisje waar ik twee kruiskoppelingen van kon maken + 2 putty balletjes voor de kogelgewrichten.
Het boortje is even een hulp asje. En ja...de uitsparingen in het buisje zijn wat slordig geef ik toe...
CR1_021_zpsi61xxxzl.jpg

CR1_022_zpsblv6cmtv.jpg

(p23) Omdat ik niet van af tekeningen werk, moet er veel "on the fly" geknutseld worden.
Daarom een verstelbare as om de aansluiting tussen motor en versnellingsbak makkelijk te kunnen aanpassen.
De A wijst naar asjes die in en uit verschuifbaar blijven tot het geheel netjes in lijn staat.
Vanwege de kruiskoppelingen is ook het positioneren van de motor niet ingewikkeld.
CR1_023_zpsjzvnppni.jpg

Nu moest er dus ook iets verzonnen worden wat er voor versnellingsbak moest komen...
Zien of er iets voor een tandwiel behuizing kon doorgaan...denken in vormen......en of ik die ergens van ken...
Het werd een ammo box uit een 1:35 M16 Halftrack....en ook iets wat over was van de lier aandrijving van een 1:35 SdKfz 9 FAMO.
Nog mooier : de match van die twee delen was verbluffend, zowel maten als gaten !...
meteen een dat-vind-ik-leuk-kaarsje aangestoken :laugh:

(p24, p25) Alles dryfit hier ... en so far vind ik 't er al gaaf uitzien, al zeg ik het zelf embarassed_zpsb3837df2.gif
Nu ook tijd om een vaste plek voor de motor te gaan bepalen en dan kan de versnellingsbak
stevig aan het differentieel gelijmd worden.
Ook al beetje prutserij met de vering, dit zal een soort hydrolische toestand worden met hulpveren denk ik zo.
CR1_024_zps3lvxcmp9.jpg

CR1_025_zpsjueirqpz.jpg

En al doende groeit dit beestje...
Tussendoor is er alweer een tof idee hier op m'n dashbord beland (dank u Roy ;) )
Wordt almaar leuker !.....

.... en gekker.... wacht maar tot de volgende aflevering.... niet dat ik ontevreden was met
de kruiskoppelingenoplossing, maar het zat 'm in wat anders..... zei ik niet iets over een oorspronkelijke lijn?...gretverrrr....
(spring naar "Bouwen #3" klik hier)
Komt goed !....... nee écht Whistling_zpsprpfftch.gif
Ikke slapen nu, alweer veel te bont gemaakt...07_zpsavvfxgt6.gif
Vrolijk knikkebollend groetje koffie3_zpsf5641390.gif
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er al erg mooi uit Peter! Stoer uiterlijk.
 
Bedankt Roy :)

nu mijn ogen van 1920x1080 terugzetten in een matrasresolutie...:sleep:

Laterzzzz
 
Niet echt mijn ding maar wel interessant om volgen en leuk te zien waartoe allerlei restjes voor kunnen gebruikt worden. Doe zo verder Peter!

Wat dat opvliegend stof betreft kan je misschien gebruik maken van zeer sterk uitgetrokken watten, lichtjes gespoten in stofkleur en hier en daar een restje vijlsel of zo in verwerkt dat stof moet voorstellen.
 
Bedankt Erwin :)
Jouw suggestie staat genoteerd. Ik ga tussen de bedrijven door maar 'ns wat proefjes doen...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan