Hoofdsponsor

1/45 Wapen van Hamburg 1:45 Corel door Dick [!]

D

Dick

Guest
Hallo mensen,
Ik heb mij al voorgesteld in de gallery voorstellen en wil nu 'n verslag bij gaan houden van het WvH
Door mijn CVA zal het wel heel traag gaan (ik ben rechts handig en deze hand is juist voor 80% uitgevallen)
Ook kan ik niet meer zo makkelijk logisch denken en combinaties maken maar met wat geduld en vrij veel ervaring denk ik toch 'n heel eind te komen.
Toch zal ik ondanks mijn ervaring jullie hulp wel regelmatig nodig hebben denk ik want ik kan ook niet zo goed meer in het voren denken.
Maar goed ik heb tijd genoeg en ik zie wel waar het schip strand.
Eerst maar eens 'n paar foto's van de stand van zaken, ik laat de foto's van de kit e.d maar achterwege want die heeft Germt al laten zien.
De achterkant gaat wel goed, er komen wat stealers in maar dat is geen probleem.

attachment.jpg

Met de boeg beginnen de problemen al want als ik de latten op het grootspant meet kom ik op 33 stuks.
Bij de boeg houd dat in 2mm per stuk, met latten van 2mm dik en ik zet ze vast torderen ze zodat als het ware van iedere lat de voorkant gelijk is aan de achterkant van de lat daar voor zodat het als het ware 'n trapje word.
laat ik de planken hun natuurlijke loop nemen moet ik ze helemaal afschuinen zodat je dit verhaal krijgt.
Met mijn ene hand krijg ik die dikke planken ook niet vlak gedraaid op de spanten.

attachment.jpg


attachment.jpg

De eerste concessie moet ik nu al doen volgens mij en dat is de romp wanneer ik éénmaal onder de waterlijn zit vanaf de kiel beplanken en dan verder op de plaats van het groot spant dichtmaken met wiggen.
Wanneer de hele romp later goed geschuurd is gaat dat kleine stukje onder het galjoen rooster volgens mij niet meer opvallen.
Het is wel niet conform de regels van het beplanken maar ik zou het anders ook niet weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi zo Dick, een tweede WvH op het forum.
Over het beplanken hoef je je géén zorgen te maken Dick, het is bij mij nagenoeg hetzelfde gegaan.
Inderdaad, als de boel straks goed geschuurd is en in de kleur staat zie je het "foutje" aan de boeg niet meer
 
Ik heb het eens goed bekeken Germt en als ik bij de boeg de zoals ze nu op haar kop staat de bovenste 2 latten weg haal en dan vanaf de kiel begin.
Dan kan ik in ieder geval de latten vlak houden ten opzichte van elkaar.
Al is het dan niet helemaal correct dan blijft de romp wel vlak.
Naar boven toe gaat het makkelijker zoals ik het bekeken heb.
 
Welkom Dick met de WvH op deze afdeling :).
Ga mijn stoeltje aanschuiven hier.
 
Welkom met je verslag Dick, goed om je weer bezig te zien.
Misschien kun je om de latjes goed op elkaar te laten aansluiten en het torderen tegen te gaan paperclips gebruiken en de latjes goed in water te laten voorweken. Bij mijn Victory is dat goed gelukt en daar kwam ik ook uit op 2 x 2 mm bij de boeg. Maar ik had daar geen vulhout gebruikt.
Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat ik een andere bouwwijze hanteer, ik monteer het boegdeel achteraf na de beplanking. Daardoor kan ik de planken bij de boeg bij het aanbrengen een stuk verder laten doorlopen waardoor ze bij de boeg gemakkelijker te buigen en draaien zijn. Bij jou gaat dat niet meer, misschien bij het volgende schip?
 
Wim, bedankt maar neem wel 'n hele luie stoel want de bouw kon weleens heel lang gaan duren .:D

Jan, ook bedankt en de latten zijn bij de boeg verjongd naar 2x2 massief noten, dat gaat niet lukken met paperclips.
Om te torderen mag ik wel lijmtangen gebruiken.
Ik heb bewust voor deze methode gekozen en de scheg vooraf op 'n huidplank tegen de valse kiel gelijmd zodat ik de huidlatten er makkelijk tussen kan steken dit is op de foto lastig te zien.
Zo hoef ik aan de voorkant niks op te klemmen maar zelfs zo draaien de latten op die 2x2 gewoon rond in die sponning.
Maar ik heb met 'n proeflatje op verschillende plekken de ronding van de boeg gevolgd en dan moet het met behulp van 'n paar stealers wel lukken denk ik.
Ook gaan de huidlatten nu wel mooi strak in de sponning passen.
Dus ik vind die sponning met zo'n ronde boeg perfect werken ook al omdat de overgang huidlatten naar de scheg gelijk mooi strak is afgewerkt.
 
Germt, even 'n vraag.
Het bewuste trapje wat niet op tekening staat van overloopdek naar beneden het ruim in waar heb je die precies zitten?
Want voordat ik de romp dicht maak wil ik onder de trap 'n plateau maken waar de trap op komt te rusten als je begrijpt wat ik bedoel, kan er nu
nog makkelijk bij vandaar.
 
ben geen botenbouwer , maar volg toch verschillende projecten op dit forum.
en Dick jij bent er zo eentje dat ik zeker stilzwijgend volgen.;)
succes!!!!!:)

grt nicolas
 
Germt, even 'n vraag.
Het bewuste trapje wat niet op tekening staat van overloopdek naar beneden het ruim in waar heb je die precies zitten?
Want voordat ik de romp dicht maak wil ik onder de trap 'n plateau maken waar de trap op komt te rusten als je begrijpt wat ik bedoel, kan er nu
nog makkelijk bij vandaar.

Die trap heb ik weggelaten Dick, die staat te ver naar achteren om er later nog iets van te zien.
Ik heb dus alléén de zichtbare trappen op het bakdek, halfdek en kampanje dek geplaatst.
 
Oké Germt, helemaal duidelijk dan ga ik ook niet moeilijk doen want je kunt hem idd. Uit geen enkele hoek zien
Bij blijft bij mij dus ook gewoon weg, weer 'n probleem minder niewaar.
 
Het gaat hier langzaam maar gestaag, ik hoop eind volgende week de romp ongeveer half dicht te hebben.
Foto's komen dan ook weer.
 
Eindelijk maar weer 'n paar foto's van de vorderingen aan deze kant.
Al ben ik per dag ongeveer 2 uur aan het bouwen gaat het heel traag maar dat maakt niet uit, ik kom iedere dag weer iets verder.
'n Foto van de voorzijde.
attachment.jpg

En van de andere kant, ik kies ervoor om vanaf nu alles van af de kiel omhoog te beplanken.
attachment.jpg

Hier is goed te zien dat het goed werkt door eerst de scheg op 'n huid lat te plaatsen, het sluit mooi aan.
attachment.jpg

En eentje van de vorderingen aan de achtersteven.
Daar ik heel moeilijk kan verjongen met één en 'n kwart hand doe ik dat bijna nergens ook aan de boeg niet.
Hier maak ik veelvuldig gebruik van stealers.
attachment.jpg

En 'n totaal overzicht, wel zal ik in het midden als de onderkant tegen de bovenkant sluit 'n paar punten krijgen.
Ik weet het, het hoort niet zo maar het is voor mij de enige oplossing.
Omdat het onderwater schip toch geschilderd word heb ik hier niet zo veel problemen mee.
Ook zal er wel 'n film laagje plamuur over komen maar dan word alles wel spiegel glad.
attachment.jpg

De volgende foto's komen als dit gedeelte van de romp helemaal dicht is.
 
ziet er goed uit dick ;)

je schiet anders goed op moet ik zeggen had zeker niet gedacht dat je hier al zouw zijn 8)
 
Het gaat wel niet snel Dirk maar daar staat tegenover dat ik tijd genoeg heb.:)
 
Ondertussen is de romp voor het eerste gedeelte dicht en de foto's volgen nog.
Maar ik heb even 'n vraag voor Germt.
Germt, als ik jouw foto's bekijk heb je op het onderste dek gebruik gemaakt van schaar stroken maar als ij de tekeningen van Quinger bekijk en het model van de Italiaan hebben mis ik ze daar.
Is dit van jou 'n eigen interpretatie omdat je dit mooi vond of mis ik hier wat?
Zelf vind ik jouw versie wel mooier maar nu twijfel ik wat ik doen zal.
 
Ik heb daar ook in dubio gestaan Dick
Ik heb voor schaarstokken gekozen van wege de originele afmetingen van het schip.
Schaarstokken dienen voor meer stijfheid in het geheel te krijgen.
Schaarstokken waren ook gebruikelijk bij grote Hollandse schepen.
Als ik naar de foto's in het boek van de WvH kijk lijken daar de planken naast de roosters ook breder dan de rest van de dekbeplanking, dus vermoed ik dat er weldegelijk schaarstokken hebben gelegen, maar dan in dezelfde kleur als de beplanking.
Mijn keuze om ze donker te maken is puur cosmetisch, en vaak toegepast.


En als laatste; ik vondt het zelf ook mooi
 
Ben ik helemaal met je eens Germt en wat denk je, ikga nu ook voor de voor de schaarstokken want ook vind het mooier en het is idd. zo ook verklaarbaar.
 
Ik zou wel weer wat foto's willen plaatsen maar ben weer even kwijt hoe dat moet.
 
Ik zou wel weer wat foto's willen plaatsen maar ben weer even kwijt hoe dat moet.

Dick......foto's uploaden naar uw foto album ...foto kiezen welke je wilt er op zetten ,onder foto staat Gegevens de vB code nemen kopieren en plakken
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan