Hoofdsponsor

1/35 US Tracked Tractor

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
Omaha 1.jpg

Als ik hier ben dan blijft de drang naar modelbouw toch bestaan. Ik heb enkele jaren papier uitgeprobeerd maar dat gaf mij toch niet de nodige voldoening en dus keren we terug naar onze oude liefde: plastiek.

Maar we zijn in vakantie modus en dus houden we het redelijk simpel met een voertuig waar ik niet te veel verfjes en kleur voor nodig heb.
In juni ben ik hier gestart met de loader (ondertussen afgewerkt) maar nu gaan we een stapje zwaarder, zelfs eens iets met tracks.

Boxart.jpg

Toen Mirror Models enkele jaren terug een serie crawlers uitbracht mochten ze de naam van de machine niet gebruiken want in feite is dit een Caterpillar D7 tractor en al hun andere modellen bulldozers zijn hier op gebaseerd.
Deze kit heb ik eens 2de hands kunnen kopen van iemand die zich hier aan miskocht had. Hij had blijkbaar een bulldozer gewild doch had een tractor gekocht want meer is deze kit niet: een tractor op rupsbanden initieel in dienst bij de US Army voor het trekken van o.a. de 155mm Long Tom of de 8 inch Howitzer en door hun omschreven als Heavy Tractor M1.
Met de komst van de Allis-Chalmers M4 High Speed Tractor zal onze tractor een andere rol toebedeeld krijgen.
Er bestaan foto's van dit voertuig in Britse dienst en bezig een zware lading weg te slepen vanop één van de Engelse landingsstranden in Normandië.
Dergelijke tractoren hebben tevens een grote rol gespeeld bij de aanleg van de Alkan Highway in de US of bij de Ledo Road in Azië.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

De instructies zijn uitgeprinte computer tekeningen, heel duidelijk maar toch iets te weinig gedetailleerd als men er de referenties bij neemt.

Parts 1.jpg

Er zijn 13 sprues waaronder 5 voor de afzonderlijke track links, zal dus nog plezant worden.

Parts 3.jpg

Parts 5.jpg

Tevens krijgen we een set decals, glas voor de koplampen, wat PE en metalen veren voor de ophanging.

Color 1.jpg

Er zijn 2 kleuropties, een civiele in gele kleur en ons doel, een militaire in Olive Drab.

Reference 1.jpg

Als vuil boeksken ter plaatse gebruiken we deze Tankograd publicatie met nauwkeurige omschrijving van alle types.

Reference 3.jpg

We gaan er voor zorgen dat we er enkel nog diesel moeten ingooien om hem te starten.
 
Mooi en nog nooit van dat merk gehoord
ik ben benieuwd

Mark
 
Die werktuigen zijn altijd de moeite om te bekijken.
Veel plezier en volg.
 
Mooi werktuig; de uniformiteit in kleur zou je met verweren wat kunnen afzwakken.
 
Vandaag was mijn gezelschap naar de Mont St.-Michel en bleef ik lekker alleen achter met de drie honden.
Tijd dus om aan dit model te beginnen.

Volgens het plan starten we met de motor waarbij we ons tegoed kunnen doen aan veel kleine onderdelen. Mirror Models moet niet onderdoen voor MiniArt op dat vlak. Wel jammer dat de computertekeningen van de instructies erg donker zijn, je riskeert al eens een pijltje te missen.

Engine 1.jpg

Was bijna vergeten een foto te maken. Blad 1 van de instructies is in hoofdzaak het stuk vooraan aan het motorblok.

Engine 2.jpg

Enkele stukken en een beetje gesakker verder om de combinatie stukken 67, 66, 59 en 60 op de juiste plaats in de juiste positie te krijgen.
Het blok zoals nu te zien meet 5 cm x 4 cm.
Beetje laten drogen en we kunnen verder doen.
 
mooie start en mooie detals aan de motor met de hendels

Mark
 
T is een keer wat anders dan een tank he :biggrin: . Nog wel een leuk model. Motor ziet er al goed uit.
 
wow i love it als het maar met motoren is he knap en mooie details
 
Gisteren kunnen verder werken aan de motor en het chassis.
De motor werd opgesmukt met allerlei bijkomende onderdelen, het chassis werd in elkaar gestoken.
Niettegenstaande redelijk goed uitgelegd blijkt Mirror Models toch niet zo simpel te zijn. Het is niet altijd logisch het bouwplan tot in de details te volgen. Had ik dit gedaan dan zou de PE radiatorschroef nu reeds onherkenbaar geplooid zijn geweest.

Engine 1.jpg

Engine 2.jpg

Aan deze motor moet nog het één en ander toegevoegd worden.

Chassis 1.jpgChassis 2.jpg

en het chassis kan nog wat opkuis gebruiken ook.

Tenslotte een dryfit:

Dryfit 1.jpg

Dryfit 2.jpg

Dryfit 3.jpg

Deze avond nog wat verder bouwen.
 
Volg mee want zo een tuigen zijn steeds interessant.
 
Vermits ik hier redelijk beperkt ben in materiaal sla ik bij deze bouw enkele stappen over die ik vanaf volgend weekend thuis wel zal inhalen.

Gisteren enkel nog enkele stukken toegevoegd aan de motor en het frame.

Angle blade.jpg

Deze onderdelen, de geschrapte nummers, vormen een stuk dat blijkbaar onder hoek kan geplaatst worden.
De combinatie rechts, BB, is een onderdeel dat thuis moet gebouwd worden want je mag niet uit het oog verlezen wat de voorkant is.

De verdere bouw van deze crawler zal dus thuis geschieden, heb de bouw ervan op verplaatsing een beetje overschat, volgende maal moet ik iets simpeler meenemen.
 
We zijn er thuis opnieuw langzaam ingevlogen en hebben de in Normandië niet geplaatste onderdelen hier nu wel bevestigd op de motor.
Tevens werd deze op het chassis verlijmd en alles lijkt te passen.

Engine fitted 1.jpg

Het is een groot beest. Even ter vergelijking een figuur van een oude Duits er naast geplaatst.

Engine fitted 2.jpg

De 3 gaten in de balk moeten nog gedicht worden omdat dit een crawler is. Tevens moeten de bougies nog verbonden worden alsook een aantal leidingen die vermeld worden in de instructies. De radiator staat nog los want de PE schroef moet er ook nog op.

Engine fitted 3.jpg

Er is dus nog werk aan en dan zijn we nog niet eens beginnen schilderen en verweren want dat moet ook gebeuren voordat de motorkap er op gaat.
 
Ook ik volg weer.
Caterpillar uit die tijd is geweldig om zien.
 
Ik neem aan dat dat motorblok moet worden gespoten in de kleur van de body?

Naast het Tankograd-boek dat je toont heb ik nog twee boeken liggen over (onder andere) deze imposante machine. Ooit aangeschaft ten behoeve van de Miniart-kit. Hier de boeken en een foto van de motor, ter inspiratie voor verwering.





Beetje zweten doet zo'n ding he... als 'ie dat niet doet weet je dat er iets mis is :D



Mocht je van een bepaald detail foto's uit een van deze twee boeken nodig hebben, laat maar weten.
 
Machtig he zo een machine zoiets zie ik ook graag
toffe werkzaamheden
Marc
 
@ Pascal: Bedankt om te blijven volgen. Zo een collectie bulldozers, dat zou wat zijn hé !!

@ Roy: De Tankograd publicatie heeft weinig kleurenfoto's en indien nodig zal ik hier graag gebruik van maken.
Het motorblok moet inderdaad in dezelfde kleur als de body, dus Olive Drab waarvoor ik mijn spuitbus Humbrol 155 zal gebruiken. Pas daarna kan het verweren beginnen natuurlijk.
Momenteel aan het uitvissen waar er overal leidingen moeten komen. Het plan vermeld er enkele, de detailtekeningen van Tankograd verduidelijken de rest.
Zou mij bijna gelukkig moeten prijzen dat ik indertijd al die grote Volvo motor gebouwd heb, was een goede oefening.

@ Coachke: Vind dit ook machtiger dan een tank omdat je hier alles meer open ziet maar we zijn er nog lang niet.
 
Inderdaad altijd veel te zien bij dit soort machines.
 
Ok ik zal het zo doen, dat ik een aantal foto's van het blok plaats en dan uit het boek 'U.S. Army Earth Movers In Detail Part 1' van WWP. In dat boek zie ik een 'fair use' mededeling, waaruit blijkt dat gedeelten van het boek mogen worden gereproduceerd voor zover dat als doel heeft research en/of review. Dat het bijdraagt aan Erwins research moge voor zich spreken, maar ook andere liefhebbers en geïnteresseerden van/in dit voertuig zullen dit als onderdeel van research kunnen beschouwen. Daarnaast vind ik het netjes wanneer ik een korte review schrijf van het boek.

Het boek U.S. Army Earth Movers In Detail Part 1 is in 2014 uitgekomen en werd opgesteld door Jan Horák en Frantisek Korán. Het bevat 155 pagina's. Ondertitel is 'Photo manual for modelers'. Uitgegeven door Wings & Wheels Publications; er is ook een tweede deel verschenen.

In het boek staan walkarounds rondom de volgende voertuigen: Clark Airborne CA-1 Dozer, Cletrac, IH T-en 6, Allis Chalmers HD-15A, Cat D2, Cat D4, Cat D7, Cat D8, Scraper LeTourneau en Cat Grader No. 12. Allemaal nogal brute, in de meeste gevallen imponerende voertuigen. Niet alleen staan er kleurenfoto's in (walkarounds) maar ook foto's uit de tijd dat de voertuigen in dienst waren. Plus hier en daar wat toelichting natuurlijk. Het is een aanrader dit boek in huis te halen voor wie een van deze voertuigen wil gaan bouwen en detailleren, of wil weten hoe ze geschilderd zouden kunnen worden bijvoorbeeld. Het boek is nog te verkrijgen; vaak zie je dat dit soort literatuur na een paar jaar nergens meer (redelijk geprijsd) te koop is en dat is jammer, ze worden vaak niet meer herdrukt. Ik zie nu een exemplaar liggen voor 36 dollar bijvoorbeeld, maar er is vast meer te vinden.

Dan nu de foto's van het blok van de D7. Het hoofdstuk over de D7 in dat boek telt trouwens 36 pagina's.











Onder andere de rode accenten kunnen het detail-schilderwerk leuk en interessant maken, mocht je daarvoor kiezen. Succes met het vervolg van de bouw.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan