Hoofdsponsor

1/48 Supermarine Spitfire Mk.XVI [DONE]

Ik denk dat Walter deze foto bedoeld :

attachment.jpg

Er zit hier en daar nog een kier :

* links waar de onderste en de bovenste kant van de vleugels samen komen.
* links waar de "clipped wing" (vleugel-uiteinde) aan de vleugel vast zit.
* onderkant, net achter de cockpit (dat gedeelte noemt men de "gull-wing".
* en net daarachter waar de romphelften samen komen.

Dat is niet uw fout, dat is de pasvorm van de kit. Een deel van de kieren is op te lossen door te schuren en te dryfitten.
Plamuren kan natuurlijk ook, maar dan zult ge meer dan 1 keer moeten plamuren en schuren om alles dicht en glad te krijgen.

De primer-laag dient niet alleen om de verf te laten hechten, het toont ook de plaatsen waar er nog kieren zitten.

Dikwijls is het nodig om na de primer-laag opnieuw te plamueren en schuren.

MAAR, ik vind dat het er allemaal zeker niet slecht uitziet. Het zal zeker een mooi model worden. Maar als ge de tips die

hier zijn gegeven gaat toepassen op een volgend vliegtuig, gaat ge zien dat het er nog beter gaat uitzien.

En dat is modelbouwen, iedereen leert met elk model iets bij :)
 
Awel Pascal...dat is nu eens op en top uitgelegt zele ;););)...is bijna een howto...toch een bangelijk forum ;);)
Top maatje ........;););)
 
Inderdaad ,bedankt ,deze raad maakt het nogmaals eens duidelijk dat ik hier op het juiste forum zit!!!!!!
Ik ga deze raad zoals alle vorige meenemen naar mijn volgend project!
Bedankt eveneens voor het kwinkslagje dat ik het al bij al als groentje niet slecht doe?!
Ben nu bezig met mijn allereerste oilwash:O
Grtz yves,
 
Yves, goed bezig voor een beginnend modelbouwer! you've got that spi(ri)t! En het is dat wat je model maakt!
Enkele tips:
- als je naden wil wegwerken: het meeste (als de naden echt "grand canyons" zijn) opvullen met stretched sprue (= uitgerokken stukjes sprue) of stukjes evergreen-styrene en tamiya thin cement (vierkantig potje tamiya-lijm met groen dekseltje) om alles in elkaar te laten smelten. Wanneer je daarna nog moet plamuren plak je best de stukken af rond het te plamuren stuk. Zo krijg je enkel plamuursel in het op te vullen gedeelte. Als alles droog is trek je de tape eraf en moet je enkel wat schuren op de plaats waar de naad zat. Zo zal je ook minder kans hebben dat je andere details wegschuurt.
- Wat het verven betreft: als je schildert --> laagjes!!! Je ziet op één van je foto's de strepen van je penseel. Dit valt zeker te vermijden door in fijne laagjes te schilderen met goed verdunde verf. Of doe het nog simpeler: spuitbusjes (Tamiya). Die hebben heel wat mooie kleuren in hun gamma.
- wat de afwerking van je spit betreft: eerst een glansvernis, dan de decals, daarna nog een laagje vernis erover om de decals te beschermen. daarna pas start de verwering d.m.v. washes.
Nog een tip wat de decals betreft: de decals met een scherp mesje zo dicht mogelijk bij de tekening/letters uitsnijden. Zo heb je geen last van "silvering". Dit is het randje van je decal die zichtbaar blijft.
Ik hoop dat dit je wat kan helpen. Voor de rest: keep up the good work!!!
 
Goedemorgen...dank u voor de goede raad Mad ice ! Het is inderdaad zo wanneer je ontwerp bijna af is en krijgt dan deskundige beschouwingen kan je beter zien waar het niet juist zit...Maar weet nu al een pak meer dan voorheen en dat is bedoeling...al doende leert men...;)
Grtz yves,
 
Hey,

Yves, dat is helemaal niet slecht man, al doende leert men...
Misschien een kleine tip nog erbij, voor het volledig samenlijmen van de beide romphelften, eerst droogpassen (dus zonder de lijm) om te kijken hoe alles past.
Indien er te grote openingen, opstaande randen, zijn, kun je de paspennetjes wegsnijden die normaal aan de binnenkant van de rompen zitten. Waarom, omdat je dan veel meer speling hebt en alzo kun je bijsturen tijdens het verlijmen van de beide romphelften, alzo kun je die lastige opstaande randen vermijden.
Openingen zul je indd moeten vullen en daarna bijschuren.
Neem alle tips rustig door en je volgend model zal er al een stuk anders gaan uitzien. Maak voor jezelf een soort van stappenplan op die je poogt te volgen. ;)
 
Heel juist Swaken, de meesten onder ons zijn ook zo begonnen, volgen blindelings het bouwplan en zit er een kier gaan we ervan uit dat het zo hoort... ervaring en niveau bouw je langzaam op.
De vliegtuigjes uit mijn beginperiode, nu al meer dan 40 jaar geleden (jaja.. ben ook met vliegtuigjes begonnen ooit) werden zo'n 30 jaar geleden letterlijk tot schietschijf gepromoveerd toen ik wijlen mijn mentor leerde kennen, de frustratie was op dat moment hoog!
Deze man die heel wat ouder was dan ik stond op een hoog niveau, (van beroep was hij ingenieur), door destijds bij hem thuis samen eenzelfde model te bouwen leerde ik de knepen van het vak met diverse prijzen op wedstrijden tot gevolg... ik beweer niet dat ik nu tot de top behoor, verre van zelfs want ik zie hier soms dingen passeren waar ik zelfs niet eens zou aan beginnen.
In die tijd bestond er geen internet, laat staan een forum zoals dit en uit de ervaring die ik leerde van mijn mentor heb ik één ding geleerd: wijs een ander op zijn fouten, maar op een positieve manier, maak hem wegwijs hoe hij ze kan corrigeren of op een volgend model kan vermijden en net dat gebeurt er hier op het forum.
Yves hier heeft een goeie start gemaakt, een veel betere zelfs dan ik destijds en zijn motivatie is hoog, onze zaak is nu om zijn motivatie te blijven sterken tot hij het (bij wijze van spreken) perfect model aflevert.
 
Knap werk hoor voor jouw eerste build, en trouwens 1/48, ik heb dat bog booit gedaan, maar misschien toch
eens overwegen om en 1/32 te doen voor de volgende ?
ik zie dat jij kabeltjes hebt getrokken dus blijkbaar wel zin hebt om misschien wat extra te detaileren, in dat geval
ga voor 1/32 ! ;)

love spitfire'ss (en p51's) (eigenlijk alle warbirds)
 
Mijn ware forumvrienden,bij deze uit ik mijn dank aan allen die mijn spit tot giertoe geevalueerd hebben!
Heb al enorm veel opgestoken bij dit eerste project en ben er van overtuigd dat ik al die raad meeneem naar het volgende al een hele stap voorwaarts zal zetten!
En idd heb nu nog een memphis belle liggen 1/48 misschien daarna eens overstappen op 1/32... maar daar vind je wel minder keuze heb ik al gezien !
grtz yves,
 
Heb een probleem mannen,heb de beginnersfout gemaakt om mijn landings gestel niet als laatste te monteren met gevolg door het vele bewegen om.te plamuren en qchuren en verven zijn deze afgebroken ,heb het terug gelijmd maar zijn terug losgekomen . en ze zijn de eerste keer echt afgebroken !!
Hoe kan ik dit best herstellen ?
grtz yves ,
 
Maak er eens enkele detail foto's van als je wil.
Dan kunnen we het probleem beter inschatten.
 
Ok zal da zo spoedig mogelijk doen maar ben nu aan het werken en kan er op de moment geen foto van maken zal ietss voor vannacht of morgen zijn...alvast bedankt
Grtz yves,
 
Heb het landingsgestel proper gemaakt en de resten zoveel mogelijk weg geschuurd en terug gelijmd ,het resultaat is redelijk goed !
Moet nu wel voorzichtig zijn met vernissen e.d....
Grtz yves,

Toch bedankt van de reactie....
 
Of toch nie....? Help!!!:(

attachment.php
[/IMG]

attachment.php
[/IMG]

De foto's zijn niet zo duidelijk misschien maar hoop dat er iemand er een oplossing kan vinden hoe ik het mooi kan repareren??
Grtz Yves,
 
Even uitboren, stukje stijve draad erin en terug vastlijmen. dat is het een beetje steviger terug.
Onderdelen die heel stevig vast moeten zitten durf ik ook wel eens met 2componenten lijm te doen.

En delicate onderdelen zou ik ook als laatste monteren, want om te vernissen heb je het landingsgestel niet nodig, dit kan perfect als laatste. Maar dat is leergeld, weet je voor het volgende model ;)
 
Da van die stijve draad heb ik nie direkt beet Lox665?
Grtz Yves,
 
Dat stukje stijve draad fungeert dan als koppeling tussen de beide onderdelen.
Dit is sterker dan een gewoon gelijmde koppeling.
Dus in beide onderdelen, waar ze aaneen moeten gezet worden, een gaatje boren, een stukje stijve draad, of eventueel een speld of iets dergelijks inlijmen, en tegeneen zetten/lijmen.
 
Ah ok op die manier...zal da eens proberen ! Bedankt...!
grtz yves,
 
Wat je ook zou kunnen doen is kijken of er een metalen landingsgestel verkrijgbaar is.
Heb er van Scale Aircraft Conversions wel eens een paar voor een Spitfire gezien.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan