Hoofdsponsor

1/48 Supermarine Spitfire Mk.XVI [DONE]

yves

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mei 2013
Berichten
1.902
Hier volgen een paar foto's van mijn eerste bouwpakket tot waar ik nu ongeveer zit. Aangezien het mijn eerste keer is dat ik het onder de kenners gooi zal er veel op aan te merken zijn maar dat verontrust mij niet alle kritiek is welkom daar wordt een mens alleen maar beter van...:)

De Motor

attachment.php
[/IMG]

De cockpit,de riempjes dat idee heb ik op het forum opgedaan waarvoor dank!

attachment.php
[/IMG]

Al wat verder gevorderd maar lang nog niet airborne^^

attachment.php
[/IMG]

Tot hier zit ik nu...

attachment.php
[/IMG]

Ben nu aan de bommen bezig en moet zoals je vooraan kan zien nog wa plamuren...

Grtz Yves,
 
Nog geen goede raad of meningen gekregen:(
Nog wat bijgewerkt ...
attachment.php
[/IMG]

Wat kabeltjes getrokken,
attachment.php
[/IMG]

Nu wat bijschuren en hij is klaar voor de grondverf!!
Grtz Yves,
 
Wat mij betreft ben je goed bezig, op welke schaal werk je en ik vraag me af: zijn die riemen op de stoel niet een beetje aan de brede kant?
 
Op schaal 1/48 en idd ze zijn misschien wa te breed maar voor de eerste keer was dit al een prestatie voor mijzelf, alleen in de verhoudingen moet ik nog wat vorderen.
Ga misschien proberen ze eruit te halen en fijner te maken maar denk het niet meer mogelijk is vermits ze achteraan de stoel vastzitten.
grtz Yves,
 
Hallo Yves, goed bezig zo te zien de bekabeling in de motor ziet er goed uit, misschien iets voorzichtiger omspringen met de lijm scheelt achteraf wat plamuur en schuurwerk, voor de rest doe rustig verder. We blijven volgen.
 
Hoi Yves, het was maar een voorzichtige opmerking, noem het een "beginnersfout" die we vroeger allemaal wel gemaakt hebben en meer dan één ook! :P

Die schaalverhoudingen zijn ook niet altijd even gemakkelijk, zoals ik al zei: je bent goed bezig maar probeer niet van de eerste keer te ver te springen, ervaring groeit met de dag en op de eerste plaats moet je zorgen dat je zelf tevreden bent met wat je doet en bereikt.
Wat je nadien fout deed en wat kan verbeterd worden kan je toepassen op je volgende model en zo zal de ervaring en de kwaliteit van je bouwkunsten gestaag vorderen... staar je niet blind op de resultaten van anderen en probeer ook niet ze te evenaren, dat werkt op den duur de-motiverend.
Werk rustig op je eigen tempo, tast je eigen mogelijkheden af en als je uiteindelijk zelf tevreden bent met het eindresultaat is je doel bereikt.

Als je mijn eerste modellen moest zien, dan lach je je een breuk denk ik! :laugh:
Wat jij nu laat zien als zijnde je eerste model is tegen mijn eerste modelletje toen al een meesterwerk!

Keep up the good work!
 
Bedankt voor deze bemoedigende commentaar Walesha!!! Mijn bedoeling is om met deze spit een diorama proberen te maken van een spit in onderhoud met het nodige personeel erbij,dat zou dan ook mijn eerste keer zijn dat ik figuren ga lijmen en schilderen...
Heb ook nog een Memphis Belle liggen1/48 om met te starten maar zoals je zei alles op het gemakske he !!
Grtz yves en nog eens bedankt...
 
Graag gedaan hoor, maar meteen ook aan een dio beginnen?
Ik stel voor om de rubriek "diorama's" hier eerst eens ten gronde te bekijken en de diverse bouwverslagen zodat je weet wat je te wachten staat en waar je aan begint... ook betreft de figuren, daar is er ook een rubriek over... er bestaat tegenwoordig een gulden regel: "eerst zoveel mogelijk info verzamelen en dan beginnen" en die info vind je ondermeer hier.
Zoals je zelf zegt: "op het gemakske"... neem je tijd om eerst alles hier met betrekking tot je project door te nemen, haal er de nodige info en de truc's & tips uit en je zit goed... schroom er niet voor om uitleg te vragen indien iets niet goed gaat of niet lukt, daar is dit forum voor.
 
Heb al reeds menige uren aan het neuzen geweest op desbetreffende topic's,t idee achter zo een dio is d aaat ik het vliegtuig wil aankleden in een situatie om er meer identiteit
aan te geven..bv. een technieker van de RAF die aan de motor aan't werken is,misschien is een diorama niet de juiste verwoorsing voor zo een idee?
 
Zoals een ondergrond van de tarmac of grasland...?? Alle ideeën zijn welkom!!!
Grtz yves ,
 
De term "diorama" is veelzijdig... wanneer spreekt men over een "diorama"? Een diorama is een al dan niet denkbeeldige situatie die in 3D wordt uitgebeeld, sommige dio's zijn volkomen denkbeeldig, anderen zijn gebaseerd op foto's van bestaande situaties;
Er is een verschil tussen een "vingnette" en een "diorama", een vingnette is een voetstuk waarop je één of een paar figuren opzet of een voertuig dan wel een vliegtuig met of zonder één of meerdere figuren... een "aangekleed" voetstukje dus... een diorama gaat verder dan dat, dat betekend dat je daar een stuk slagveld, een garage met alles erop en eraan, een stuk zee met een zeeslag enz. gaat weergeven... veel uitgebreider dus met heel wat meer deails en toebehoren zoals gebouwen hangars enz. en ook veel meer figuren. Een dio is dus grotesker opgezet dan een vingentte.
Zoals ik al eerder zie: bekijk eens de rubriek "diorama's" hier en het zal je duidelijk worden.

Btw: als je spit zich situeerd in WO2 kan ik je een grasveld aanbevelen, betonnen startbanen waren toen heel heel zeldzaam.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Okidoki bedankt het is dus een vingentte wat ik wil maken en aangezien de periode is gras de beste oplossing.
Voila kzen weeral wa wijzer se!!:8
grtz yves,
 
Nog geen goede raad of meningen gekregen

Het is een Spitfire, da's helemaal mijn ding ^^

Bij 9 van de 10 Spitfire kits heb ge kieren / spleten / naden tussen de vleugels en de romp, én onder de romp net achter de cockpit. Deze kieren kunt ge plamuren zoals ge nu hebt gedaan, maar probeer de plamuur zo dun mogelijk en alleen IN de kier aan te brengen. Dat spaart een hoop schuurwerk.

De kieren kunt ge ook dicht maken door (voordat ge de vleugels aan de romp lijmt) een stukje plastic te lijmen op de plaatsen waar de kieren zitten.

Een kit past zelden als een puzzle, om veel plamuren en schuren te vermijden, kunt ge dryfitten (jawel droogpassen :$ ).
Dat wil zeggen dat ge vóór dat ge iets gaat lijmen, de stukken op elkaar klemt (met bijvoorbeeld wasknijpers) en kijkt of alles netjes past en aansluit. Eventuele kieren kunt ge dan al bijwerken, en dan opnieuw droogpassen. Net zolang tot alles zo goed mogelijk past, en dan pas lijmen.

Kost wat meer tijd, maar geeft minder kopzorgen, een mooier model, en meer plezier :)
 
Okeeeyy nog een spit liefhebber,bedankt voor deze wijze raad Wet Sellery en inderdaad her past niet zogoed opmekaar zoals het zou moetn ben blij dat ik geen eenmalig geval ben en neem deze raad ook mee naar mijn volgende projecten ! Zoals ik al laten weten heb wat mijn bedoeling is qua presentatie is mijn vraag of ik de bommen aan het vliegtuig moet monteren of niet aangezien er een technieker aan bezig is en de bommen worden eigenlijk pas aan het vliegtuig gehangen juist voor het airborne is?!
grtz yves,
 
Heb ondertussen wat verder gedaan aan mijn spit...
Grondverf schilderen..
attachment.php
[/IMG]

attachment.php
[/IMG]

Onderkant voorzien van kleur..
attachment.php
[/IMG]

En den bovenkant ook natuurlijk...
attachment.php
[/IMG]

Dan de camouflage...
attachment.php
[/IMG]

attachment.php
[/IMG]

Nu nog de details en decals maar ga eerst mischien nog wa weathering en/of slijtage willen aanbrengen?!
En hoe zit da met vernissen..op het laatste?
Grtz Yves,
 
En manne wa vind ge der van tot hiertoe alle raad en opmerkingen zijn welkom hé !!
Grtz yves,
 
Ik ken niks van militaire vliegdinges.....
Maar wat ik wel zie is dat je de verf schildert met een penseel. Dit valt toch op.
Volgende keer verf, ook je grondverf, MEER verdunnen en MEERDERE fijne laagjes aanbrengen.
Dan ga je minder last hebben van het streep-effect.
Dit is geen negatieve kritiek hoor, enkel een tip om je niveau omhoog te krikken.
 
Je hebt daar volkomen gelijk in en had dat wel gedacht dat da merkbaar zou zijn achteraf bezien,alleszins bedankt voor de raad om het de volgende keer anders aan te pakken !
Grtz yves,
 
Euuuh.... zie ik daar op de eerste foto niet een joekel van een naad??? :unsure:
 
Welke foto de allereerste welke bedoel je Walesha ?
Grtz yves,
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan