Hoofdsponsor

Slowchat leden en beheerders

Ron

Bouwers voor bouwers :)
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
6.301
Opmerking beheerder: naar aanleiding van deze post:

Ik weet niet hoe de instellingen van het forum staan? Maar had die code niet beter via aanvraag voor de actieve leden beschikbaar kunnen want nu denk ik dat de alleenkijkers en nooit posters ook de code kunnen gebruiken, niet echt sportief :unsuree:
 
Dat is volgens mij technisch niet te realiseren Ron. Maar ik snap je bedenking.

Wat we hadden kunnen doen, is het Revell-forumgedeelte onleesbaar maken voor bijvoorbeeld gasten, maar daar schiet Revell niets mee op want dan zien de gasten de aanbiedingen en nieuwe uitgaven niet. Voor Revell geldt, dat de exposure belangrijker is. Die vinden het normaal gesproken prima als het bericht 50% vaker wordt gelezen, als daar tegenover staat dat weinig actieve leden of zelfs gasten de kortingscode gebruiken.
 
Uiteraard moet Revell het hebben van dit soort postings want ze betalen er in principe ook voor en ook geen probleem dat iedereen het Revell hoekje kan zien.
Maar dat ben ik dus weer, ik heb er altijd moeite mee dat die kijkers, inactieve leden mee kunnen profiteren van acties die eigenlijk voor actieve leden zijn bedoeld (neem ik aan) Dus naar mijn idee zoals ik al aangaf misschien beter geweest op aanvraag door de vaste club leden, en die is niet zo groot dat je er de handen vol aan heb en je kan het eventueel verdelen over twee mods om de code te verzenden.
 
Ik begreep je antwoord verkeerd, nu snap ik 'm.

Je voorstel is een optie, die we wel zouden moeten bespreken met Revell (het gaat er ook om wat zij willen) en waar de beheerders over kunnen spreken. Ik zal dit in het beheerdersgedeelte noteren, maar zal dan een eventuele toekomstige actie betreffen omdat deze code nu toch al geplaatst is.

Vraagstuk zou dan hoe dan ook worden: 'wat is een (al dan niet voormalig?) actief lid'. En wat denk je... ga je hierin keuzes maken, dan is er altijd iemand die zich gepasseerd voelt. Je voelt 'm al aankomen: "Ja maar ik was hier drie jaar geleden elke dag te vinden en ik heb net een scheiding achter de rug en dit en dat"... Wat je NIET wilt als forum, met zo'n sympathieke actie van een sponsor, is dat mensen er boos door worden. Of zich zelfs, via een rare gedachtesprong, juist afwenden van de sponsor. Modelbouwers zijn niet altijd even makkelijk, redelijk of weldenkend als we soms zouden hopen.

Kortom: het is niet zo makkelijk als je denkt. Maar zoals gezegd, iets om te bespreken. Onthou hoe dan ook, dat ik het met je eens ben dat dit soort kortingen idealiter bij de actieve leden terecht zou moeten komen; maar dat ik mij afvraag of dat uitvoerbaar is zonder mensen tegen de haren in te strijken en veel extra werk te verrichten (selectie, communicatie, gedoe).
 
Edit admin: naar aanleiding van deze post, het onderstaande.


Ach dat heb ik zo vaak met mijn verslagen
Ik hoop dat je het gevoel krijgt dat dit de tweede helft van dit jaar is verbeterd.

Voor de lol en info, hier een statistiek van aantallen berichten op het forum over heel 2022 (blauwe lijn betreft de berichten):

 
Laatst bewerkt:
Ze zakken ook weer beneden nu nog een opleving van de GB en over twee maanden weer op het oude niveau vrees ik.
 
Topreactie Ron, waarschijnlijk heb je geen enkel idee hoeveel werk wij in opleving van het forum hebben gestoken en nog steeds elke dag steken. Dank je wel.

We hoeven niet overladen te worden door complimenten, worden we trouwens ook niet want het wordt allemaal als vanzelfsprekend gezien, maar dit is toch weer het jammerlijke tegenovergestelde. Maar goed, Ron is en blijft Ron zullen we maar zeggen.
 
Hoezo is gewoon hoe ik het ziet en ervaar en ik krijg graag ongelijk. En hoeveel werk je er ook insteekt het draai toch om de leden hoe die op elkaar reageren, Ik merk nu al op hoe fanatiek er op iedereen werd gereageerd na de herstart en dat is nu al aan het afzwakken. Sorry 1+1 is nog steeds twee. Maar zoals ik al aangaf ik krijg graag ongelijk. En waardeer zeker het werk wat erin is gestoken.
 
Er is helemaal geen sprake van afzwakking, hoe kom je daarbij?

De toename in reacties was ook al vóór de groepsbouw zo, maar kijk nu eens naar dat bouwtopic van je Alfa. Vergelijk het aantal reacties dat je daar krijgt met die in topics die je pakweg een jaar geleden startte. Trek je conclusies.

Ik zal je zeggen wat het probleem is. Dat probleem was, en is, dat er maar een beperkt aantal bezoekende leden is. Die leden zijn na wat jij 'herstart' noemt, veel actiever geworden, maar we krijgen geen toename in bezoekende leden. Dat aantal ligt al vanaf het begin van het jaar constant op ongeveer 40 leden. Zie hier die grafiek:



Blauw is dus het aantal berichten, oranje is het aantal forumleden dat het forum op een dag bezoekt. Eerste helft jaar waren dat zo'n 40 leden per dag, die nauwelijks iets schreven. Tweede helft van het jaar nog steeds circa 40 leden, die wel veel schreven. Maar we blijven op die 40 leden steken en dat baart mij zorgen.

Reactie zorgt voor verdere reactie. Er zijn enkele vaste bezoekers die enkel hun eigen bouwtopics bijhouden en dat is op zich prima want van hen kan niet worden verwacht dat ze alle topics bekijken en ook nog van antwoorden gaan voorzien; het zou leuk zijn als het iets meer gebeurde maar we moeten realistisch blijven en ieder in z'n waarde laten. Ik ben allang blij dat bijv. Steven en Peter hier willen posten en ons hun prachtige werken willen tonen. Hadden ze ook kunnen nalaten. En zelfs moeten we respecteren dat bepaalde leden zoals Bibolan hier zo'n beetje elke dag een kijkje komen nemen, maar nagenoeg nooit iets posten. Ieder beleeft het forum op z'n eigen manier. Om toch te bevorderen dat er meer wordt geschreven, hadden we dit topic beoogd, maar dat heeft nauwelijks tot resultaat geleid. Echter kan dat komen door een mailstoring (we hebben dit topic via een mailing onder de aandacht gebracht, maar bij een onbekend aantal leden zijn die niet aangekomen). Binnenkort nog een mailing over de groepsbouw, hopelijk krijgen we daarmee mensen geënthousiasmeerd.

Conclusie, het vlees dat om het bot van dit forum zit, bestaat slechts uit een stabiele 40 personen. Dit zijn er trouwens in werkelijkheid natuurlijk best wat meer (70-80 mensen schat ik in), want de individuen binnen die 40 wisselen van dag tot dag. Ik ben blij dat we die -gemiddeld- 40 personen -gemiddeld- flink aan het schrijven hebben gekregen, mede om die reden mijn verontwaardigde reactie hierboven, ook trouwens omdat er zoals gezegd geen sprake is van afzwakking. Wanneer je schrijft dat het over 2 maanden allemaal wel weer rustig is, temper je daarmee ook het enthousiasme van de lezer van jouw post. Mag allemaal best, vrijheid van meningsuiting, maar wat schiet je ermee op als je liever hebt dat mensen wél wat posten (of daar ga ik toch vanuit). Google eens op 'self-fulfilling prophecy', dan zie je wat ik bedoel.

Hier nog een overzicht van de afgelopen drie maanden: oktober, november en december. Hier zie je dat er echt geen sprake is van afzwakking. Wel zijn er grote verschillen van dag tot dag, maar dat is normaal als je met een best kleine groep bent. Ook is trouwens te zien wat er gebeurt als je een mailing rondstuurt: in de tweede week van oktober is er gedurende 2 dagen een korte opleving in het aantal geregistreerde bezoekers... daarna komen we alweer terug op de 40.

 
Hier nog een weergave per week, die is wat duidelijker. Betreft het hele jaar 2022.



Nog voor de duidelijkheid trouwens: dat IK me zorgen maak over het niet vergroot krijgen van het aantal actieve gebruikers (=geregistreerde gebruikers die komen inloggen), wil niet zeggen dat anderen die zorgen ook zouden moeten hebben. Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat we door de talloze doorgevoerde wijzigingen en maatregelen het aantal geïnteresseerde gebruikers op zouden kunnen krikken, samen met het aantal berichten. Maar alleen dat laatste is gelukt. Hoewel ik moet zeggen dat het aantal actieve gebruikers wel IETS is gestegen in de tweede helft van het jaar, als ik de grafiek wat nauwkeuriger bekijk.

Deze inzage in de cijfers is vooral bedoeld om de discussie aan te zwengelen en te bezien of jullie ideeën hebben om het aantal forumleden dat hier zo nu en dan een kijkje komt nemen (en hopelijk wat schrijft) een boost te geven. Het gaat dus vooral om die gele lijn hierboven in het schema.

Nogmaals, over die blauwe lijn (aantallen berichten) hoor je mij niet klagen, dat is echt goed vooruit gegaan en ik wil iedereen die daaraan heeft bijgedragen (dus ook jou Ron) daar hartelijk voor bedanken. Zonder berichten, heeft het forum geen bestaansrecht.

Wij beheerders zien graag jullie ideeën tegemoet. Kan hier, kan alternatief per PM indien gewenst.
 
Awel, dat was een hele boterham om te lezen terwijl ik mijn boterham aan het eten was.

Wat de geschreven reacties betreft mogen we niet vergeten dat er nu toch ook het “like it” duimpje en andere tekens bijgekomen zijn waarmee men kan reageren. Persoonlijk maak ik er gebruik van als ik niet weet wat ik moet schrijven maar toch wil tonen dat ik volg en de vorderingen gelezen heb.
In sommige bouwtopics sta ik soms voor de brug omdat ik niet enkel “oe’s en aa’s” wil schrijven. Dit bijvoorbeeld in Steven zijn topics waar ik de vorderingen enorm volg en apprecieer maar niet altijd wil schrijven “mooie vorderingen alweer”.

Wat het mindere bezoek van sommige forumleden betreft (geen namen) weet ik wel dat het voorbije jaar voor sommige forumleden erg bewogen is geweest waarbij er minder tijd en zin was om te bouwen of tijd te besteden aan het forum. Hopelijk volgend jaar beter.

Door de problemen met het forum zijn we enkele mensen kwijtgeraakt maar anderzijds heb ik er mij over verwonderd dat we er veel terug hebben, mensen zoals jij Roy, die vroeger een grote rol speelden en die rol terug opgenomen hebben, zelfs met bouwtopics en met veel energie. Waarvoor nogmaals dank trouwens.

Tenslotte zal men ook vlugger reageren op een topic dat je meer ligt dan een ander, dat speelt ook een rol.
De groepsbouw is ook een goed idee, brengt verschillende types bouwers bij elkaar.
 
Dank voor je uitgebreide reactie en waardering, ik hoop met je mee dat sommige leden die het forum een beetje waren vergeten of die door omstandigheden geen energie of zin hadden, of geen mogelijkheid, toch weer terugkomen.

P.s. volgens mij zie je het aantal likes als gele lijn in de allereerste grafiek hierboven.
 
Wat Erwin hier boven heeft geschreven is zowat mijn gedacht.

Het duimpje wil ik ook wel eens gebruiken voor gelijkaardige redenen, gewoon om te laten weten dat ik het heb gezien of waardeer.
En eerlijkheidshalve ook soms een beetje uit "luiheid". Na jaren alle topics te hebben gelezen, bijgehouden en vaak beantwoord, ben ik op een punt gekomen dat ik iets minder de tijd neem om dit te doen. Het is natuurlijk altijd héél erg aangenaam als er nu en dan een reactie komt dat uit meer dan een duimpje of hartje bestaat, dat probeer ik dan ook nu en dan te doen, hoewel iets minder dan vroeger. Momenteel gaat er iets meer tijd naar de hobby zelf. Ook heb ik voor het eerst sinds jaaaaren al enkele keren de knop gebruikt "markeer alle topics als gelezen" :sneaky:.

Dat de privé levens belangrijker zijn dan het forum staat als een paal boven water. Ook daar zijn prioriteiten die ieder voor zichzelf moet maken.
En het is nu zo dat tijd vlugger gevuld raakt dan men denkt, en de hobby is dan het eerste dat moet inboeten...

Het weinig aantal mensen actief op een forum heeft volgens mij veel te maken met o.a. fb, tiktok, insta, noemmaarop,...
Als je alleen al op de fb pagina van het forum kijkt, zie je daar soms zaken gepost worden die hier op het forum niet aan bod komen. Mochten die mensen hun weg naar het forum vinden.....

Wat ik wel zeer sterk vind aan dit forum, is iets wat ik zelden of niet tegenkwam (verleden tijd want ik vertoef al jaren enkel hier en op scalemates), is dat er hier een groep vrienden is ontstaan van modelbouwers uit verschillende takken van de hobby. Op veel andere heb je kliekjes van elke tak, en komen deze niet verder dan hun eigen interesse posten en delen.
De ledendagen zijn ook een zéér grote meerwaarde en dragen bij aan het vriendschapsgevoel dat hier vertoefd.

Ik blijf mijn werkjes hier wel posten, met of zonder reacties, maar mét is toch wel véél aangenamer....
 
Met alles wat je zegt ben ik het eens Xavier. Hoe zouden we die mensen van andere media hier kunnen krijgen, vraag ik me dan af… standje op een beurs misschien? Dat deed het forum vroeger.
 
Ik sluit mij aan bij de woorden van Erwin,
Ook ik volg verschillende topics in stilte, dat zijn dan meestal diegene welke minder in mijn interesse gebied liggen.
Onderstaande zin is dan ook de nagel op de kop
Tenslotte zal men ook vlugger reageren op een topic dat je meer ligt dan een ander, dat speelt ook een rol.

De statistieken hierboven getoond door Roy vind ik wel eens interessant om te zien.
Bedankt daarvoor Roy, ook voor de rest van jouw werk natuurlijk.

Grtz.

Luc :cool:
 
Dank je wel Luc. Voor de duidelijkheid, mijn vraag gaat nu eens niet per se over de geplaatste berichten, maar om de hoeveelheid bezoekers van het forum (de gele lijn). Hopelijk heeft iemand ideeën om die lijn omhoog te krijgen, cru gezegd.
 
Heb de indruk dat het meeste al geschreven is en volg volledig de gedachten van de schrijvers.
Ben ook zeer onder de indruk van wat je hier doet.
Het duimpje geeft ik aan dat ik alles lees en tracht te volgen.
 
Tenslotte zal men ook vlugger reageren op een topic dat je meer ligt dan een ander, dat speelt ook een rol.
De groepsbouw is ook een goed idee, brengt verschillende types bouwers bij elkaar.
Een forum leeft van wat er gepost wordt, en we leven in een tijd waar het zoveel mogelijkheden geeft om met elkaar te communiceren dat een forum een beetje een relict is uit de begin fase van het computer tijdperk. Persoonlijk hecht ik er desondanks een grote waarde aan, omdat voor mij een geschreven wordt meer zegt als een smilie of emoji. Het is natuurlijk jammer genoeg ook gemakkelijker iemand op de tenen te treden of te bruuskeren, wat meestal zelfs niet de bedoeling is. De macht van het geschreven woord.

Alles samengevat, een forum heeft voor mij een meerwaarde tussen alle andere middelen.
Daarom dank ik iedereen die de moeite doet om het leven er in te houden.
 
op dit moment is het mijnleven de pc staat de hele dag op en iedere keer ik in de buurt ben kijk ik of reageer zoveel , mogelijk
 
Dag allemaal,

Na afloop van de komende forummeeting (18 mei) zal ik mijn taak als administrator neerleggen. Mijn oorspronkelijke taak toen ik admin werd, was herstructurering van het forum. Jullie herinneren je het nog wel... van een laaaaange forumindex met vele tientallen categoriën, iets overzichtelijks proberen te maken. Die herstructurering zit er al een tijdje op. Jelle (Camaro69) had me daarna verzocht nog een tijdje als admin mee te draaien. Dit heb ik langer gedaan dan ik van plan was, maar met liefde. Uiteindelijk staat de structuur nu en draait het forum op die structuur prima zoals het draait.

Ik heb het als eer ervaren mee te mogen helpen aan het opwaarderen van het forum. Hopelijk krijg ik binnenkort weer 's wat tijd om te bouwen, dat wordt dan voortgang met de Citroën Traction. Alsdan, zien jullie de updates wel tegemoet.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan