Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.7-1 Flakvierling (herstelling) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hèhè...alvast netjes aangepakt die koperen versie van de Flak-loop ;) , ziet er een stuk beter uit zo.

Wachten nu natuurlijk om nog meer van zo'n mooi's zijn zien verschijnen!
 
Goed bezig man.
Ziet er al stukken beter uit.
 
Hey,

Xavier, dat ziet er meer of goed uit, die afvoerpijpen smeekten om vervangen te worden :)
Neen neen, je hebt dat zeer goed opgelost ;)
Indien je de zijkanten wil vervangen kun je micromesh gebruiken, is zeer fijne grilles in PE, dit geeft een zeer realistisch resultaat. :)
 
Indien je de zijkanten wil vervangen kun je micromesh gebruiken, is zeer fijne grilles in PE, dit geeft een zeer realistisch resultaat. :)

Kan jij gedachten lezen dan :huh:
Heb hier zulke mesh liggen (nog van Famo gekregen), probleem is dat de zijkanten die er nu op liggen tegen de spatborden van de tracks, met veel te veel lijm :@, gelijmd is, en ik waarschijnlijk schade ga hebben als ik deze probeer te verwijderen...
Ben nog volop aan het nadenken hoe ik het toch zou kunnen oplossen (uitboren is misschien een optie, maar niet zonder risico..)
Mocht jij, of iemand anders, een oplossing hebben hoor ik het graag :)
Alvast bedankt voor de complimentjes, doet altijd goed om deze te krijgen :D
 
Xavier,

Steek hem eventjes 24 uren in de diepvries, modelbouwlijm wordt broos daaardoor waarbij demontage dan - normaal gezien toch - een makkie wordt :)
Gedachten lezen kan ik, nog, niet, maar ik zelf zulke mesh liggen vandaar mijn gedacht natuurlijk. ;)
 
De voortgang gaat gestaag de goede kant op... erg mooi tot nu toe.

Om de conusvormige uiteinden van de loop na te bootsen, zou je (met een teststukje) kunnen proberen zo'n stukje met het uiteinde aan je Dremel of Proxxon multitool te bevestigen en dan een conusvorm eruit te schuren / vijlen.
 
Steek hem eventjes 24 uren in de diepvries, modelbouwlijm wordt broos daaardoor waarbij demontage dan - normaal gezien toch - een makkie wordt :)

Intussen zijn ze reeds verwijderd :) Met een zeer scherp mesje (vingers kunnen getuigen...) alles kunnen verwijderen.
Eerste zijkant is reeds gedaan (heb nog geen foto's genomen, die komen misschien later deze avond nog (of morgen ;) )

Om de conusvormige uiteinden van de loop na te bootsen, zou je (met een teststukje) kunnen proberen zo'n stukje met het uiteinde aan je Dremel of Proxxon multitool te bevestigen en dan een conusvorm eruit te schuren / vijlen.

Die stukjes zijn een beetje conusvormig gemaakt door met een grote naald (+-12 cm lang! ) in één uiteinde te steken en dan met een hamertje lichtjes te kloppen. Het is echter niet zo duidelijk te zien, maar ja, die vuurmonden zijn slechts een 3mm groot :ohmy:....
Ben tevreden met het resultaat hoor, is tenslotte "maar" een opwaardering van een oude kit... :8
Heb hier nog twee andere Sd.Kfz.7 staan die moeten opgewaardeerd worden, een 7/1 en een 7/2. Voor die andere 7/1 heb ik reeds AM loopjes liggen ;) Maar dat is voor later...
Straks kijken voor de foto's, heb nog wat verder gewerkt aan de Flak, het chassis en zoals reeds gezegd aan de netten aan de zijkant. Nu eerst wat relaxen bij het vrouwtje ;)
 
Loopjes zien er netjes uit, Beyond. Dit gaat echt een metamorfose worden zo, knap.
 
Deze nieuwe lopen zijn een echte verbetering en komen veel realistischer over mooi werk Beyond. ..
 
Bedankt Swa en Danny :)

Een beetje tijd genomen om foto's te trekken.
Zoals reeds gezegd, de Flak heeft nog wat extra detail gekregen, zoals een stipje tyreen vooraan, een extra wieltje voor de bediening, de rekjes voor de magazijnen en dan nog een stukje vizier van de originele Hasegawa Flak, omdat dit toch iets fijner is dan de Revell.
attachment.jpg

attachment.jpg

Dan enkele foto's van het chassis, waar de luchttanks (?) aangebracht zijn en de winch, waar ik een stukje riggin draad heb rond gedraaid en via een geboord gaatje naar achteren heb laten lopen. Op het einde komt er nog een haakje hangen..
attachment.jpg

attachment.jpg

Niet dat er nog veel van te zien zal zijn, maar het geeft toch iets meer vulling ;)
attachment.jpg

Met de zijwanden van de laadbak was ik ook niet zo tevreden, dus heb ik deze zo goed mogelijk verwijderd. Met een scherp breekmes heb ik eerst de lijnen, waar het stuk moest los komen, zachtjes ingekerfd, en daarna iets harder. Zowel aan de bovenkant, als de zijkant. Daarna met een afgeronde scalpel de restjes op de fender mooi weg geschraapt, zelfs ietsje meer dan waar de zijwanden stopten. De reden is simpelweg omdat er te veel lijmresten zichtbaar bleven. Deze extra ruimte is dan opgevuld met een stukje styreen, om op die manier terug een mooi rechte lijn te verkrijgen aan de zijkant.
attachment.jpg

Dan is er al één zijkant gemaakt, zoals Swaken reeds had geschreven, met micromesh en stripjes styreen. De onderzijde heb ik met metaalfolie gedaan (van een bakje van lasagne, meeneemchinees,..). Dit omdat het fijner is dan de styreenstrips, en niet echt zichtbaar zal zijn na montage. ook heb ik met hetzelfde metaalfolie een afdruk gemaakt van de schop op het originele deel, en met een stukje ijzerdraad als steel bevestigd aan de buitenzijde (nu onderzijde)
Zo zit het er nu uit na bevestigen
attachment.jpg

attachment.jpg

Zo, tot de volgende :wavey:
 
Bedankt Swa en Danny :)

Een beetje tijd genomen om foto's te trekken.
Zoals reeds gezegd, de Flak heeft nog wat extra detail gekregen, zoals een stripje styreen vooraan, een extra wieltje voor de bediening, de rekjes voor de magazijnen en dan nog een stukje vizier van de originele Hasegawa Flak, omdat dit toch iets fijner is dan de Revell.
attachment.jpg

attachment.jpg

Dan enkele foto's van het chassis, waar de luchttanks (?) aangebracht zijn en de winch, waar ik een stukje riggin draad heb rond gedraaid en via een geboord gaatje naar achteren heb laten lopen. Op het einde komt er nog een haakje hangen..
attachment.jpg

attachment.jpg

Niet dat er nog veel van te zien zal zijn, maar het geeft toch iets meer vulling ;)
attachment.jpg

Met de zijwanden van de laadbak was ik ook niet zo tevreden, dus heb ik deze zo goed mogelijk verwijderd. Met een scherp breekmes heb ik eerst de lijnen, waar het stuk moest los komen, zachtjes ingekerfd, en daarna iets harder. Zowel aan de bovenkant, als de zijkant. Daarna met een afgeronde scalpel de restjes op de fender mooi weg geschraapt, zelfs ietsje meer dan waar de zijwanden stopten. De reden is simpelweg omdat er te veel lijmresten zichtbaar bleven. Deze extra ruimte is dan opgevuld met een stukje styreen, om op die manier terug een mooi rechte lijn te verkrijgen aan de zijkant.
attachment.jpg

Dan is er al één zijkant gemaakt, zoals Swaken reeds had geschreven, met micromesh en stripjes styreen. De onderzijde heb ik met metaalfolie gedaan (van een bakje van lasagne, meeneemchinees,..). Dit omdat het fijner is dan de styreenstrips, en niet echt zichtbaar zal zijn na montage. ook heb ik met hetzelfde metaalfolie een afdruk gemaakt van de schop op het originele deel, en met een stukje ijzerdraad als steel bevestigd aan de buitenzijde (nu onderzijde)
Zo zit het er nu uit na bevestigen
attachment.jpg

attachment.jpg

Zo, tot de volgende :wavey:
 
Wow daar begint al snel leven in te komen zeg! Nuttige en nauwkeurig aangebrachte stukjes plastic hier en daar... en wat een verschil, die zijkant. Dat ziet er echt indrukwekkend uit. Wellicht neem je in overweging om ditmaal geen soldaat met een zwaar wapen op die klep te zetten. :)
 
Xavier,

Een hele verandering, goed spul he die micromesh... :)
Dat wordt een hele uitdaging om deze goed te krijgen maar in je handen komt dat goed ;) Ik volg..... :)
 
Bedankt voor de reacties :)

Blijkbaar is de brailleschaal toch een beeeetje :-)laugh: ) het zwarte schaap, te zien aan de weinige reacties en interesse :(
Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet mee verder doe :nowink:, ik hou wel van deze kleine modellen :))

Hier dan de vorderingen aan dit model.

Een bankje gemaakt voor de schutters tijdens het verplaatsen.
attachment.jpg

De driepoot waar het geschut op staat heeft ook een beetje detail gekregen.
attachment.jpg

Ook de zeteltjes zijn iets verfijnd.
attachment.jpg

De tweede zijkant is nog niet klaar, en dus gewoon even voor het zicht bevestigd, vandaar dat het nog wat los hangt.

Dit is het totaal plaatje tot nu toe.
attachment.jpg

attachment.jpg

Tot de volgende :wavey:
 
Mooie details B.
Gelukkig kan ik braille lezen. (alleen spijtig da mijn scherm dan vol vingers staat)
 
The revival of an old kit, spannend en leuk om volgen.
 
Inderdaad niet mijn favo schaal maar volg deze wel met interesse omdat ik het onderwerp zo interessant vind in combinatie met het restauratiekarakter van de bouw wat ik altijd leuk vind om te zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan