Hoofdsponsor

1/6 Sd.Kfz.167 StuG IV (Metal kit ) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Droop , gisteren zaten Silenoz en ik ons af tevragen wat " hard solderen " is. Is dat solderen met een vlam ( in het dialect : met een "salamo" ), want aangezien het metaal zo heet word denken wij dat.
Zo zie je dat je model ook buiten het forum ter sprake komt....... :8 ;)

Dat hebben jullie goed gezien mannekes.

Je kunt op 2 manieren solderen: hard en zacht.

Zachtsolderen doet men met een boutje op stukken die niet al te veel verhit mogen worden (vb. scheepsrelingen, PE, enz.). We spreken hier dan van temperaturen tot max. +/- 450°.

Grote metalen stukken zoals bij de StuG moet men hardsolderen.
Dit doet men dan met de vlam en daarvan lopen de temperaturen dan op van 450° tot een goeie 700° c.
'Met de vlam' bedoel ik gewoon een gasbrandertje. Een chalumeaux wordt gebruikt om te lassen en da's weer helemaal iets anders. ;)

Het spreekt vanzelf dat een verbinding door hardsolderen veel steviger is dan een verbinding door zachtsolderen.



Voilà zie, zo simpel is't. ^^



Droop
 
Vervolg


droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60540-007.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60541-008.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60542-009.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60543-010.jpg


Waarvoor ik nu die bouten nodig heb waarvan Stefan sprak, dat zien jullie in één van de komende update's. ;)



Droop
 
dat belooft, ie gaat snel vooruit. benieuwd hoe de vering juist in elkaar gaat steken eenmaal gemonteerd (mocht ie rijdend uitgevoerd worden).

Nog een vraagje over het hardsolderen, is dat dan niet meer met tin ,maar met die zilverdraden (hoger smeltpunt dan tin)?
 
Hey Droop,

Proficiat met de geleverde werkzaamheden aan uw machien.
Ik volg in alle stilte deze bouw.

Dat hebben jullie goed gezien mannekes.

Je kunt op 2 manieren solderen: hard en zacht.

Zachtsolderen doet men met een boutje op stukken die niet al te veel verhit mogen worden (vb. scheepsrelingen, PE, enz.). We spreken hier dan van temperaturen tot max. +/- 450°.

Grote metalen stukken zoals bij de StuG moet men hardsolderen.
Dit doet men dan met de vlam en daarvan lopen de temperaturen dan op van 450° tot een goeie 700° c.
'Met de vlam' bedoel ik gewoon een gasbrandertje. Een chalumeaux wordt gebruikt om te lassen en da's weer helemaal iets anders. ;)

Het spreekt vanzelf dat een verbinding door hardsolderen veel steviger is dan een verbinding door zachtsolderen.



Voilà zie, zo simpel is't. ^^



Droop

Welk toevoeg materiaal gebruikt ge bij uw hardsolderen, koper- of zilverstaven ?
Het toevoegmateriaal bepaald ook voor een deel uw temperatuur van stukken
==> hoe kleiner uw temperatuur hoe kleiner de kans op vervorming van uw te solderen stukken.
allez dat is wat ik ondervonden heb.
 
Prachtig bouw op zo een grote schaal ,

mooi werk geleverd met je dremel , kan het zijn dat ik nog over de gangse lijn van de plaatwerk nog een opening zie of moet er daar nog aan gewerkt worden


tom
 
Dat "Pfaff-duits" is in orde zeg .
Voor de nederlandse vrienden , Pfaff was een doelman die in Duitsland ging keepen en hij sloeg zo'n taaltje uit in het begin.

@ Droop : tx voor de uitleg, weten we nu ook weer
 
Dat gaat weer goed vooruit, die resin delen welk materiaal is dat ? lees dat je deze met epoxy lijmt daarom mijn intresse in het materiaal.
 
Hoi iedereen,

Voor de mensen die interesse hebben in het soldeerwerk, raad ik deze link aan. Kwestie van hier niet teveel van het onderwerp af te wijken. ;) Alvast veel leesplezier.
Als ik eens wat tijd heb dan zal ik er eens een 'how to' over maken.


@ Tom: De kieren in het plaatwerk worden in een later stadium nog allemaal met polyester dicht gemaakt. Jaja, dit wordt hier een echte carrosseriewerkplaats. :D


@ Famo: Tja, de mannen spreken dat Pfaff-Duits zodat ze voor iedereen toch iet of wat verstaanbaar blijven. Als ze alleen zijn dan spreken ze deftig Duits met een Hamburgs accent. :laugh:


@ René: de resin die wij gebruiken is een synthetische harssoort.
Meer uitleg vind je hier, maatje. ;)
Dat spul laat zich inderdaad door middel van epoxy zeer gemakkelijk op metaal bevestigen. Dit zit echt muurvast!



Droop
 
Mooie update Droop,

Dat extra werk aan de wielbeugels geeft een knap resultaat.

Gelijmd met epoxy : welk soort en welk merk gebruikt ge hiervoor ?

Groeten

Pascal
 
Hoi Selderken,

Ik gebruik daarvoor de Kombi van Bison.

Dat spul gebruikte ik al bij m'n rc schepen en ben daar zeer tevreden over. ;)



Droop
 
Vervolg


droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60787-011.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60788-012.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60789-013.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60790-014.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60791-015.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60792-016.jpg


Zo, Stefan heeft ook nog iets te maken?
Ik ben nu wel benieuwd wat dit zal kunnen wezen.



Wordt vervolgd,



Droop
 
Hahaha, een borstelsteel lol

Ben ook wel benieuwd wat het volgende zal zijn dat Stefan zal maken :)
 
Gemakkelijk zo een draaibank zeg.
En zo zit Frau Droop nu op haar knieën om te vegen want die mannen hebben haar borstel steel gepikt :laugh::laugh:
 
Jongens dit is zo'n supper topic om te volgen,en weer een mooie update...
 
@ Beyond: Jaja, een doodgewone metalen borstelsteel bracht de oplossing.
Ik had voor de loop al een aluminium staaf liggen die ik nog volledig moest afdraaien en uitboren maar die onnozele steel heeft me nu al dat werk bespaard. :)


@ DJs: Die draaibank zou ik voor geen goud meer willen missen. Je moest eens weten wat ik voor mijn projecten allemaal al gedraaid heb. Zo'n ding is z'n geld meer dan dubbel waard.
Djs zei:
En zo zit Frau Droop nu op haar knieën om te vegen want die mannen hebben haar borstel steel gepikt :laugh::laugh:
En het ergste is dat ze ter hoogte van haar knieën nu al twee gaten in haar kousen heeft.
2.gif
:laugh::laugh:





@ Danny: De mannen laten je danken voor het leuke compliment. ^^


@ Koen: En dit geldt uiteraard voor jou ook. ^^



Droop ;)
 
met veel bewondering geniet ik van iedere update die ons toont van de stug
zo'n draaibank is echt wel handig

tom
 
@ Tom & Famo: bedankt mannekes. :dry:






Vervolg

droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60858-017.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60859-018.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60860-019.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60861-020.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60862-021.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60863-022.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60864-023.jpg



droopy-ke-albums-sd-kfz-167-stug-iv-picture60865-024.jpg




Wordt vervolgd,



Droop
 
Nu heb je je mannen ook nog aan de draaibank gezet, en ze hebben zo te zien net werk geleverd :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan