Hoofdsponsor

1/18 SBD 3/4 Dauntless [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Knap man. ziet er wel een groot gevaarte uit.
Hoe groot is de vleugelwijdte?
 
Amai Jean, dit is wel een imponerend model aan het worden, ik zou ook wel willen weten welke spanwijdte deze heeft.
 
@Gunit en Buzzy : Lengte van het toestel +- 50 cm , spanwijdte +- 70 cm. Als hij helemaal af is zal ik eens een foto trekken met het vliegtuig in mijn handen zodat je een volledig zicht hebt op de grootte. Eén groot probleem: waar ga ik hem zetten als hij af is.

Groetjes

Jean-Marie
 
Ik blijf er bij ,het is een mooie machine blijft de max wat mij betreft ,robust stukje vechtmachine. heel mooi samengesteld echt goed gedaan. Top stukje
nb:tussen mijn uniformen WOII is nog plaats voor een vliegmachine!!!!!
 
Ik blijf er bij ,het is een mooie machine blijft de max wat mij betreft ,robust stukje vechtmachine. heel mooi samengesteld echt goed gedaan. Top stukje
nb:tussen mijn uniformen WOII is nog plaats voor een vliegmachine!!!!!
Eentje op schaal 1:1.....ammaai...dat zal verbouwen zijn maatje.........:D:D:D
 
Hallo,

Vervolg van het verhaal, de decals zijn nu geseald met Parket Plus. :8 Is nu dus tijd om de panellines in te kleuren met een zogenaamde sludge wash. Had dit nog nooit gedaan dus heb ik even een test gedaan op de onderkant. Resultaat viel goed mee met altijd in n het achterhoofd het gezegde "less is more".

De foto's

Voor de sludge wash
attachment.jpg

Plakkaatverf erop gekliederd
attachment.jpg

Overtolllige plakaatverf er met een vochtige doek er terug afgehaald.
Test geslaagd. :laugh::laugh:
We weten weer wat doen de volgende dagen
attachment.jpg

Alles blinkt misschien nog een beetje te fel maar op het einde komt er nog een matte vernis op. Of zou ik hem blinkend laten ??

Grtz
Jean-Marie
 
Mooi gedaan maar let er wel op dat je geen solsplus erover doet of acrylvernis hé want dan loopt je verf er terug uit. Nu moet je sealen met een vernis op oliebasis!
 
@Michel : Nu heb je mij toch een beetje aan het schrikken gebracht :ohmy: . Plan was om na de sludge wash alles te sealen met Acrylic Matte Vernis van Vallejo uit een spuitbus. Ging er wel niet rechtstreeks met de spuitbus opzitten maar de inhoud via de airbrush erop spuiten. Denk je dat dit geen goed idee is ? En wat bedoel je met een vernis op olie basis. Nooit van gehoord en waar kun je dat vinden en kan je dat in fijne laagjes spuiten.

De onderkant is nu volledig ingesmeerd met grijze plakaatverf. Ben aan de rechterkant al begonnen met het overtollige er terug af te halen. Zie foto

Grtz,:23:
Jean-Marie

attachment.jpg
 
Hey,

Je moet geen schrik hebben maar een acrylverf is op waterbasis. Veelal zit er in een spuitbus geen water maar wel een alcohol maar daar lost de plakkaatverf ook in op.

Een verf op oliebasis is een verf die in olie zit of in een solvent op oliebasis zoals thinner of white spirit... Je vind die ook in spuitbus maar dan staat er meestal achteraan in de kleine letters hetvolgende op: op alkyd basis . En dus niet op acryl basis. Ook al spuit je het er van ver op heb je nog de kans dat de verf terug oplost.

Plakkaatverf of gouache is niet hetzelfde als acryl. Acryl is watervast na drogen maar plakkaatverf dus niet, die lost altijd terug op met water. Daarom gebruikt men dat ook vb. in scholen omdat het terug uit de kleren te wassen is.

Ik gebruik soms ook een sludge wash maar dan eerst sealen met vernis op oliebasis, een tijdje laten drogen (enkele dagen) en als je er dan terug een laagje solsplus overzet dan kan je weer verder met acryl. Acryl rechtstreeks op oliebasis kan problemen geven, vandaar de solsplus ertussen.

vb van zo een vernis is die van motip: http://www.verfonline.eu/media/cata...19eda06f020e43594a9c230972d/f/i/file_82_8.png

opgelet: de duurdere en betere lak van motip in de zwarte bussen is acryl!

Dus deze zijn acryl: http://www.takolako.rs/user/include/takolako/images/items/bezbojni_zastini_lakV.jpg

Staat er achteraan op in kleine letterkes ;)
 
Ah ja, ik ben nu ook bezig met een sludge wash en ga op een teststrookje nagaan of ik het kan sealen met tamiya acryl lak want dat ruikt meer naar een ether dan alcohol maar moet het nog testen...
 
Michel bedankt voor de uitleg. Zal voor alle zekerheid ook eerst een test met mijn Vallejo acryl vernis doen om te zien of de waterverf niet uitloopt.

Jean-Marie
 
Graag gedaan, ik lees het wel als je het hebt getest zekers ;)
 
Hallo iedereen,

Mijn vliegerke is nu bijna helemaal af :tongue: . Het enige wat ik nu nog moet doen is een antennedraad spannen tussen de staart en dat uitsteeksel aan de cockpit. Weet eigenlijk niet goed hoe daaraan te beginnen (help :| ). Mijn idee was om garendraad te gebruiken, knoopje erin leggen en aanspannen langs de andere kant, maar dat knoopje staat mij niet aan, is niet mooi als het zichtbaar is :unsure: . Maar de draad moet wel stevig vastzitten omdat het een autorit moet overleven :$ .

Mijn machien is juist op tijd klaargeraakt. Voor wie hem eens in het echt wil zien, hij zal te bewonderen zijn op zondag (6/10) op de National Convention in Affligem. Hij is ingeschreven voor de wedstrijd categorie A7.

@Michel : het sealen van de sludgewash heeft geen probleem opgeleverd. De plakaatverf is niet uitgelopen. Denk dat het solvent in de spuitbus van Vallejo hydrofoob is. De geur doet mij een beetje aan een soort ether denken.

De foto's -foto-


attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpgattachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

GRTZ :wavey::wave::23:

Jean-Marie
 
Knap man, ga ik zondag zeker eens bewonderen.
Ik ben gans de dag aanwezig op de BTB stand.
 
Mooi toestel geworden! :wow:

Betreft de antenne heb ik een paar foto's gevonden ivm de bevestiging ervan, niet direct van een vliegtuig maar wel een draadantenne:

attachment.jpg

attachment.jpg

En zo te zien werd dat zelfde systeem ook bij een vliegtuig toegepast, kijk maar naar zijn staart:

attachment.jpg

Ik hoop dat je er iets aan hebt? :huh:
 
Bedankt Walter voor het opzoekingswerk. Heb nu al een beter idee hoe ik de draad ga bevestigen
 
Persoonlijk zou ik geen garen gebruiken voor de antenne (dit pluist, je kan het wel een beetje oplossen door de draad langs was te wrijven, maar...). visdraad kan een optie zijn, te kleuren met een stift of bijschilderen, en als je deze strak wilt krijgen, kan je dit bijspannen door er een wierookstaafje of soldeerbout onder te houden.
 
@Silenoz: Zal dus geen garen gebruiken maar spijtig genoeg heb ik geen visdraad in huis. Ga het eens proberen met fruitopbinddraad.

Om een idee te krijgen van de grootte van het vliegtuig heeft mijn vrouw een fototje getrokken met mij erbij.

GRTZ
Jean-Marie

attachment.jpg
attachment.jpg
 
Da's een groot beest Jean (daar bedoel ik het vliegtuig mee hé ^^ ).

Is heel mooi en strak gebouwd en geschilderd. Ik zou er nog wat washes op zetten om de details naar voor te brengen.
 
WOW, dat is inderdaad een groot vliegtuig, zeer mooi gemaakt moet ik zeggen :)
Maakt het vliegtuig toch mooi he die panellines met een wash bewerken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan