Hoofdsponsor

1/18 SBD 3/4 Dauntless [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
is ook zo de koelmantel koelt de loop, dewelke niet geperforeerd is, als dat bij een spitfire zo is zal het wel overal hetzelfde zijn
de kogel zou zn snelheid en penetratievermogen verliezen door perforatie van de loop
goed opgemerkt werner!
 
De SBD Dauntless was bewapend met machinegeweren kaliber .50 in de vleugels, de draaibaar opgestelde machinegeweren, achteraan de cockpit waren van het kaliber 7.62 (mm).
zie op "you tube" het filmpje: Browning 1919 First Person Shooter en je krijgt een duidelijk beeld van dit wapen en de verhouding van de koelmantel over de loop.
 
Dat moet inderdaad een grote lap plastic zijn... djeezes. Kun je dat ding wel ergens kwijt? :D
Ik denk dat deze ongeveer even groot is als een B-52 op 1/72.

Al goed werk dat je er al hebt ingestoken.
 
@Flynn : Is inderdaad een groot beest :ohmy: Afmetingen zijn 50 op 70 cm. Waar ik die ga zetten als hij af is voor mij ook nog een raadsel. Misschien hang ik hem wel ergens aan het plafond 8).

Vandaag dagje vrij dus was het airbrush dag. De cockpit in interior green gespoten, de binnenkant van de flaps in het rood, de motor in gun metal en de bommen in olive green.

Nu nog alles mooi inkleuren en de cockpit kan definitief in elkaar gestoken worden. Ben al begonnen met de machinegeweren.

attachment.jpg
attachment.jpg

Groetjes,

Jean-Marie
 
Bedankt Pascal voor de links. Als al de onderdelen ingekleurd zijn ga ik er nog een lichte wash Burnt Umber opzetten. Niet teveel want ik denk dat die vliegtuigen op vliegdekschepen redelijk goed onderhouden werden.

Groetjes,

Jean-Marie
 
Hallo iedereen,

Weer een dagje bezig geweest. Alles is ingekleurd. Volgende stap is een laagje Parket plus leggen, nachtje laten drogen en daarna een lichte wash opleggen met burnt sienna.

de foto's,

De pilootstoel zag er maar een beetje armzalig uit. Heb een kussentje gemaakt van plasticard met een beetje tissue errond. Verder heb ik er veiligheidsriemen aan toegevoegd. Die zijn gemaakt met afplaktape en draad om fruit op te binden. De buckle komt uit de scratchbox.
attachment.php

Het kastje moet nog bijgewerkt worden. Had daar een vlek met Gun metal, maar is precies nog niet helemaal weg
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
De decals van de cockpit aangebracht. Daar ben ik minder blij mee. Het minste dat je beweegt en ze scheuren. Dat beloofd als ik de decals van de vleugels moet zetten.
attachment.jpg

De kleuren van al de knopjes en wijzertjes zijn misschien niet allemaal correct. Heb het zo een beetje naar mijn smaak ingekleurd.

Groetjes,

Jean-Marie
 
Laatst bewerkt:
Voilà, Parket plus is erop gespoten. Kan nu de hele nacht op de verwarming uitharden. Morgen gaan we washen.

Groetjes

Jean-Marie
 
De washes staan erop. Heel de cockpit heeft een lichte wash gekregen met Burnt Umber en de rode vleugelkleppen hebben een wash gekregen met donkerrode olieverf.

Cockpit is vervolgens helemaal overspoten met matte vernis. Staat nu te drogen. Nu komt de tricky part. Alles deftig ineensteken en hopen dat alles past.

Foto's volgen later.

Jean-Marie
 
Hey,

Ziet er al goed uit. Die vlek kan je desnoods wegwerken met washes en dergelijke erover te leggen. Eenmaal de cockpit samen zit is het mogelijk dat er weinig nog van zult zien.
Accentueer zeer goed de deatils in de cockpit, zodat die in gesloten toestand, nog steeds de details goed zichtbaar zullen zijn. ;)
 
Alles is nu goed droog. Met een bang hartje alles in elkaar passen. En wonder bij wonder : "alles past perfect" . Op naar de volgende stap, cockpit aan de romp bevestigen. Spijtig genoeg is er van het interieur niet veel meer te zien :( Had er nochtans heel veel tijd ingestoken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ben nu begonnen met het framework van de canopy te schlderen. Als volgt : frame afplakken, laagje verf, drogen, nog een laagje verf, tape verwijderen, retoucheren, volgende frame afplakken en zo voort tot alles geschilderd is.

attachment.jpg

We weten nog wat doen,

Tot de volgende :23::23:,

Jean-Marie
 
Hallo iedereen,

Kleine update.

De cockpit is aan de rechter romp bevestigd en past perfect. Mijn fotostudioke is een beetje klein voor dat groot monster, dus maar foto's vanop de keukentafel.

attachment.jpg

Nu kwam de kat op de koord. De 2 romphelften aaneen krijgen en inderdaad dat was niet zo evident. Er zijn 7 plaatsen die tegelijkertijd in elkaar moesten klikken en door dat je van de binnenkant niets ziet was het moeilijk om te te positioneren. Maar uiteindelijk toch gelukt. Er is wel een serieuze naad aan de onderkant van het vliegtuig maar dat krijgen we wel weggewerkt.De motor kap erop krijgen was ook al zo iets. Dacht eerst dat je geen spleet mocht zien tussen de kap en de rest van de romp. Ik kreeg dat maar niet tegoed. Tot ik de foto's nog eens goed bekeken had en inderdaad de spleet is op de foto's ook zichtbaar. Oef.

attachment.jpg

Nu kunnen we aan de voorvleugels beginnen.

Tot de volgende, :23::23:

Jean-Marie
 
Jean.......prachtig man...en zo te zien...kan je toch nog veel details zien....top man...;););)
 
Hallo iedereen,

Na een uur van sakkeren, vloeken :@, schuren en schaven zijn de vleugels uiteindelijk op de romp geraakt :tongue: . De heel fijne naden die te zien waren heb ik opgevuld met Tamyia lijm :D:D .

Alles is nu netjes afgeplakt met afplaktape. Tijd nu om alles in de primer te zetten.

Groetjes :23: :23:

Jean-Marie

attachment.jpg
 
Hey,

Ziet er goed uit, arbeid loont.. ;)
 
Hallo,

Nu mijn machien ineen steekt zijn we begonnen met de schilderwerken. Gisteren heb ik de onderkant gespoten in USAF light grey van Vallejo.
Oops :ohmy: vergeten foto te trekken.

Deze morgen begonnen met de onderkant af te plakken en erna de bovenkant gespoten in US intermediate blue ook van Vallejo. Tot deze avond laten drogen en dan ga ik er een laagje of 2 Parket plus opleggen. Hierna volgen de decals.

Nu even een vraagje. Had gisteren een discussie met mijn zoon over de manier hoe de panellines in te kleuren. Ik had in gedachten om een wash met olieverf (donkergrijs vanonder en donkerblauw vanboven)te maken en dat in de panellines te laten lopen. Maar nee zijn mijn zoon, ge moet dat met plakaatverf doen (zogenaamde sludge wash). Hij heeft mij intussen overtuigd maar nu mijn vraag : zet ik die sludge wash op een matte of op een glanzende onderlaag.

Grtz :23::wavey::23:

Jean-Marie

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Op een gladde laag vloeit hij beter open dan op een matte. Dus best op een gladde (glanzende) laag.
 
Hallo,

Nog een kleine update van de vooruitgang. De vallejo verf is geseald met 2 laagjes Parket Plus en een deel van de decals zijn geplaatst. Die aan de bovenkant zijn aangebracht, nu komt de onderkant aan de beurt. Erna nog 2 laagjes Parket Plus om de decals te sealen.

Groetjes

Jean-Marie
attachment.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan