Hoofdsponsor

1/200 RMS Titanic (1:200) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
dag Rinie,

prachtig tot nu toe, de boeg ziet er goed uit, evenals de kont.

Vraagje: doe je lijm ook tussen de planken of alleen op de spanten?

de groetjes ,

Laurent
 
dag Rinie,

prachtig tot nu toe, de boeg ziet er goed uit, evenals de kont.

Vraagje: doe je lijm ook tussen de planken of alleen op de spanten?

de groetjes ,

Laurent

Dank je Laurent!
De lijm zet ik vooral op de spanten. Alleen op de plekken waar de latjes minder goed aansluiten zet ik ook lijm tussen de latjes. De romp wordt straks natuurlijk zowiezo nog afgewerkt met de nodige plamuur.
 
Rinie,

je zou beter op de volledige lengte van de latten lijm aanbrengen, zo mijd je zwakke punten en latere wrijvingen. als de romp geen "blok" vormt, kan je problemen krijgen met het schuren, latjes die plooien terwijl de omringende latten blijven staan. En zo krijg je pputten en bultjes bij het schuren...

vooraleer je plamuurt moet je wel de romp behandelen tegen vocht, ik gebruik G4 daarvoor

Nu, in je geval, moet je nu niet lijm overal aan je romp wrijven, de G4 zal ervoor zorgen dat de kleinere spleten goed gevuld worden

de groetjes,

Laurent
 
Hoi Rinie

De plamuur van de action heeft zich goed gehouden en wordt zo
glad als een babykontje na het schuren.


Henny
 
Rinie,

je zou beter op de volledige lengte van de latten lijm aanbrengen, zo mijd je zwakke punten en latere wrijvingen. als de romp geen "blok" vormt, kan je problemen krijgen met het schuren, latjes die plooien terwijl de omringende latten blijven staan. En zo krijg je pputten en bultjes bij het schuren...

vooraleer je plamuurt moet je wel de romp behandelen tegen vocht, ik gebruik G4 daarvoor

Nu, in je geval, moet je nu niet lijm overal aan je romp wrijven, de G4 zal ervoor zorgen dat de kleinere spleten goed gevuld worden

de groetjes,

Laurent

Bedankt voor het advies Laurent.
Ik heb nooit met G4 gewerkt, maar ik heb wel eens gelezen dat dit nogal een troep geeft/lastig is om netjes aan te brengen. Ik zou deze stap dan ook liever overslaan en meteen met plamuur aan de slag gaan. Of denk jij dat ik dan in de problemen kom?

groeten, Rinie
 
Hoi Rinie

De plamuur van de action heeft zich goed gehouden en wordt zo
glad als een babykontje na het schuren.


Henny

Bedankt voor de info Henny! Ik ga deze week meteen even langs bij het plaatselijke Action filiaal ;)

groeten, Rinie
 
Rinie,

Je kan het best eerst het hout een laagje primer geven vooraleer er plamuur op te doen. Zo hecht de plamuur beter ;)

Als je G4 gebruikt dan hoeft dit niet denk ik.
 
Rinie,

Je kan het best eerst het hout een laagje primer geven vooraleer er plamuur op te doen. Zo hecht de plamuur beter ;)

Als je G4 gebruikt dan hoeft dit niet denk ik.

Dank voor de tip Michel. Dus eerst de romp schuren, dan een laagje primer, dan plamuren en dan weer schuren (de laatste twee stappen eindeloos herhalen ;))?
Heb jij G4 gebruikt bij jouw krabbenkotter of heb je met primer gewerkt?

groeten, Rinie
 
Dank voor de tip Michel. Dus eerst de romp schuren, dan een laagje primer, dan plamuren en dan weer schuren (de laatste twee stappen eindeloos herhalen ;))?
Heb jij G4 gebruikt bij jouw krabbenkotter of heb je met primer gewerkt?

groeten, Rinie

Ik heb noch G4 noch primer gebruikt :$

Ik wist dit toen nog niet. G4 gebruikt men vooral om waterdicht te maken of balsa hout sterker te maken. Laurent weet hier veel meer over.

Ik zou voor een statisch model met primer werken zoals je net schreef.

Groeten,

Michel.
 
Dag allemaal,

te herinnering: G4 is een PU hars, die zoals alle PU produkten, polymeriseert met de luchtvochtigheid. Deze G4 wordt oorspronkelijk in de polyesternijverheid gebruikt als ondergrond op hout aangebracht, om een betere hechting te krijgen voor glasvezel/hars laminaties. Rechtsreeks polyester en glasvezel op een houten ondergrond aanbrengen zonder G4 is om problemen vragen ( delaminaties )

G4 zou op varende en statische modellen gebruikt moeten worden, het impregneert het hout en maakt het damp & waterdicht, wat een primer niet zal doen.

G4 is geen troep, het kan met een kwast aangebracht worden, het is in de weken na opening vloeibaar als water, en nadien begint het stilletjes te verharden in de fles (lees : dat wordt stroperiger met de tijd). Zes maanden na opening mag je de fles wegsmijten, het zal volledig verhard zijn.

Dus :
- altijd een kleine beetje hoeveelheid in een kommetje gieten (oude lege propere blikdoos, bodem van plastieken fles, enz) en direct nadien de flesopening schoonmaken en de fles toedoen.
- NOOIT NIMMER het overschot in de fles teruggieten.

Na G4 kan er glasvezel met polyester/vynilester/epoxy harsen aangebracht worden, maar is niet echt nodig bij een goede gebouwde romp, dus een romp waar de latten aan de spanten en ook aan mekaar gelijmd zijn. Ik breng alleszins nooit glasvezel aan mijn rompen.

Ik bouw houten schepen sedert meer dan 15 jaar, en ik heb nooit ooit een scheur in mijn rompen kunnen bemerken, terwijl zij regelmatig in het water gaan. G4 plastificeert het hout zodat wij niet meer van een houten rompen moeten spreken.

eens G4 gepolymeriseerd is, wordt het heel hard, en dus moeilijk te schuren. daarom niet teveel aanbrengen, de lekers mijden als de pest, lekers direct afwrijven als je aan de buitenkant van de romp met G4 smeert. Voor een gewone romp, met een abachi op triplex huid, drie fijne lagen zijn meer dan genoeg. je moet stoppen met G4 aan te brengen op het moment dat het hout niet meer "drinkt". Je mag de eerste lagen G4 laten drogen vooraleer je verder doet, andere mensen raden aan om de verdere lagen aan te brengen als de vorige laag nog "tacky" is, als het nog een beetje plakt.

Ik begin altijd met G4 aan te brengen aan de binnenkant van mijn rompen, zo kan ik zien aan de buitenkant dat de spleten tussen de latjes goed geimpregneerd wordt. bij zachtere houtsoorten kan G4tot aan de kern gezogen worden, en zelfs gebeurt het dat de G4 aan de andere kant van het hout uitkomt, ik heb het al meegemaakt met goedkopere junk triplexhout die van fruitkisten kwam

Het kan nadien geplamuurd , geschilderd met allerlei verven ( email, acryliek, verven op basis van lijnolie, andere) worden, zonder geen enkel probleem.

NOOIT NIMMER de romp eerst plamuren of met een grondlaag bedekken en dan G4 aanbrengen, het heeft geen nut, het hout wordt daarmee niet beschermd.

Dus, Rinie, voor de prijs dat een liter G4 kost ( 17 à 18 € ), laat het niet liggen, de dag dat je je pijp uitblaast (binnen 80 jaar of zo), gaat je model nog altijd op de kast pronken...

En als je teveel G4 hebt, geef het door aan andere modelbouwers die het kunnen gebruiken, of gebruik het op je houten tuinstoelen als vernis (op bloot hout natuurlijk)...

Liefst buiten werken, of zend madame op vakantie voor twee of drie dagen, G4 stinkt als de pest, maar toch veel minder dan polyester hars. Liefst ook latex wegwerpbare hanschoenen aandoen en oude kledij dragen, daar G4 plakt en mooie zwarte plekken maakt op de huid en op de kleren. Geen zicht als je naar de café gaat om vrouwen te versieren, of als je juist deze week met je baas moest gaan eten om een loonsopslag te vragen...

Hopend dat mijn antwoord niet tekort komt

de groetjes,

Laurent
 
Laatst bewerkt:
G4 zou op varende en statische modellen gebruikt moeten worden, het impregneert het hout en maakt het damp & waterdicht, wat een primer niet zal doen.

Dus ook al is het niet de bedoeling dat je schip of boot ooit met water te maken krijgt, toch G4 gebruiken dus.
Weer wat bijgeleerd.

Erik.

P.S. Je kan G4 waarschijnlijk niet met een airbrush aanbrengen?
 
een airbrush zou ik niet gebruiken, liefst met een luchtverfpistool werken , G4 kan met een verdunner aangelengd worden, deze verdunner is te verkrijgen bij Vosschemie, maar voor een romp van een meter/een meter en half lang, zou ik met de kwast werken. Koop een reks heel goedkope kwasten, je ken deze later in de vuilbak smijten, ze zijn nogal moeilijk te kuisen nadat zij G4 in hun haar gezien hebben.

de groetjes,

Laurent
 
Hele mooie en duidelijke uitleg,Laurent.

Bedankt ervoor,deze uitleg is ook voor mij zeer verhelderend.

Ron.
 
Bedankt voor de zeer uitgebreide en zeer duidelijke uitleg Laurent!
Dit is zeer verhelderend en leerzaam.
Ik ben er nog niet uit of ik het aandurf om deze voor mij compleet nieuwe techniek toe te passen op mijn Titanic, maar ik neem het na deze uitleg zeker in overweging.

Groeten, Rinie
 
Rinie,

over het gebruik van G4, niet over denken, gewoon doen ...

zo eenvoudig is dat, je zulkt versteld staan van het resultaat ...

de groetjes,

Laurent
 
Rinie,

ik ben van plan om de romp van mijn Bismarck ook in te smeren met G4.

Zal nog eventjes duren voor ik zover ben maar eens de romp af gaat er G4 op.

Kan nu eens kijken hoe jij dat doet ;)

Grts

Johan
 
Inderdaad :mooie uitleg en allemaal waar.

Ik heb het nu voor de eerste keer ook gebruikt,en het valt zeer goed mee.

Ik denk alleen dat ik het er te dik heb opgesmeerd.(3 dikke lagen.De romp blinkt nu en het is juist alsof er een laklaag opzit).

Ik vind de opvulcapiciteit van G4 wel niet veel.Vult gaten van 1mm niet op.

Wel rekening houden dat waar je G4 gebruikt, de houtlijm daar later minder hecht als je nog iets wilt monteren.
 
Vandaag weer stug doorgewerkt aan de romp.
Ik heb weer een aantal rijen latjes toegevoegd en de schroef-assen zijn geplaatst. Deze pasten niet goed, er moest nog flink wat gevijld en geschuurd worden om de voorgeboorde gaten passend te maken.

DSC_0001-35.gif

DSC_0002-36.gif

DSC_0003-41.gif

DSC_0004-34.gif

Vooral aan de achterkant van de romp zitten een paar kiertjes, maar die krijg is straks wel weg moet de nodige plamuur.

groeten, Rinie
 
Je gaat hard.

Maar als ik die spiegel zie moet ik je wel op een puntje wijzen. Je hebt bijna niet verjongd, nu zie je dat de latjes gaan torderen. En dat heeft dus als gevolg dat je latjes niet mooi aansluiten. Dan zou je ook echt even de latjes over de lengte moeten lijmen.

Ik ben een beetje bang dat als je nu gaat schuren, de latjes erg dun gaan worden daardoor. En dan met alle gevolgen van dien deze gaan barsten enz.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan