Hoofdsponsor

1/200 RMS Titanic (1:200) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volg deze op de voet, heb die van Amati (in 100 delen) liggen voor volgend jaar of zo.

Idem.
Misschien nog eens een duobuild plannen.

Erik.

P.S. Mega, ik geniet van je topic en steek hier heel wat op voor mijn eigen toekomstige bouw.
 
Dank voor de complimenten mannen, leuk dat jullie mijn vordering volgen!
Wim, Erik: ik kijk al uit naar jullie duobuild ;)

Groeten, Rinie
 
Vanavond heb ik weer een klein stapje gemaakt, ik heb de eerste rij huidplaten langs stuurboord aangebracht:

DSC_0011-26.jpg

Het lastige hier is dat de romp niet kaarsrecht is, maar ligt gebogen in een U vorm: iets hoger bij boeg en kont en iets lager in het midden. Ik heb aangenomen dat de opbouw deze lichte buiging moet volgen. Of zit ik er naast?

Groeten, Rinie
 
Bij de Titanic die ik had liep dit idd iets mee met de vorm van het schip. Dat is idd niet alijd even gemakkelijk. Nu had ik niet van die mooie voorgedrukte latjes maar echte kleine latjes fineer. Dat was dus eerst aftekenen op de romp.

Maar ik zie dat je toch over de lak heen gaat lijmen?
 
Bij de Titanic die ik had liep dit idd iets mee met de vorm van het schip. Dat is idd niet alijd even gemakkelijk. Nu had ik niet van die mooie voorgedrukte latjes maar echte kleine latjes fineer. Dat was dus eerst aftekenen op de romp.
Ok, dan laat ik de opbouw geleidelijk meelopen met de romp. Niet te weinig en niet teveel...

Maar ik zie dat je toch over de lak heen gaat lijmen?
Nee hoor, ik heb een strookje kaal geschuurd, waar nu de witte beplanking overheen zit. Het is wel zo dat ik dit kale stuk weer van een dun randje zwarte verf heb voorzien om ervoor te zorgen dat de achtergrond van de patrijspoortjes netjes zwart is. Maar wel zo dat er voldoende 'kale' ruimte overblijft om de lijm te laten hechten. Niet te weinig en niet teveel...;)

Groeten, Rinie
 
Hmmm, ik heb dit toch wel vaak fout zien gaan. Ik zou het blijven werken met volledig kaal hout. Zo krijg je geen barstjes door het loslaten van kleine stukjes hout enz. Daar waar de lijm net niet goed hecht. Maar goed, dat is voor je zelf.

Mijn motto in houtbouw, is altijd. Eerst bouwen, dan komt de schilder om het af te werken. ;)
 
Het was eigenlijk veel te warm, maar ik heb toch nog een rijtje huidplaten toegevoegd. Weinig tekst, wel weer een paar foto's ;)

DSC_0019-3.jpg

DSC_0020-2.jpg

DSC_0021-5.jpg

DSC_0022-1.jpg

Nog wat plamuur tussen de plankjes en nog wat schuren en dan op naar de volgende rij...

Groeten, Rinie
 
Hmmmm..... ik blijft toch hameren op het lijmen.

1_DSC_0019-3.jpg

Aan de foto kun je al zien dat de lijm niet goed pakt. Hierdoor krijg je straks problemen. Hout is een levend product. Het blijft dus werken. Straks na de zomer word het winter. Dus warmte en vocht verandering. Daardoor krijg je krimp het uitzetting van het hout. Met als gevolg. Scheuren etc.

Maar je moet het zelf weten. ;)
 
Kijk Rik, dat zie ik graag! Iemand met hart voor de zaak. Ik waardeer het zeer dat je met zoveel enthousiasme mij blijft adviseren.

Ik ben nog eens goed gaan kijken en ben bang dat de huidplankjes zo vast zitten dat ik ze niet meer zonder schade los gewrikt krijg. Aan de andere kant betekent dat dan ook dat de lijm zijn werk toch nog wel heeft kunnen doen.

Op de eerdere foto lijkt het inderdaad of het plankje half los hangt, maar op deze macro zie je dat de plank toch netjes langs de romp vastzit:

DSC_0023-3.jpg

Nogmaals, ik waardeer je adviezen zeer, dat is immers een van de redenen waarom ik op dit geweldige forum zit, maar ik heb voldoende vertrouwen om hier zo verder te gaan. Ik durf het ook niet aan om de plankjes los te wrikken.

Desnoods moet ik deze winter de kachel wat harder opstoken ;)

Groeten, Rinie
 
Pak de strandstoelen dan maar vast voor de winter :laugh:

Even serieus, vind het er goed uitzien, heb niet zulke scherpe ogen als Rik. Zelf vind ik het ook prettig als er iemand kritisch meekijkt, je komt toch tot betere prestaties.
 
Dank je Wim!

Vanmorgen heb ik nog wat rondgeneusd op mijn favoriete TRMA site. Ik was op zoek naar de goede kleur voor de belettering van de romp.
Ik vond al snel deze pagina: TRMA Hull Stripe color.
Hier staat alles wat ik wil weten over de kleuren. De kleur voor de belettering is humbrol 154, dit is ook de kleur van de streep die nog langs de bovenkant de romp moet lopen.

Verder niet veel gedaan (te warm ;)), maar ik kon het niet laten om toch nog wat fotootjes te maken:

DSC_0025-2.jpg

DSC_0026-2.jpg

Zij-aan-zij met de Smit Rotterdam in dezelfde 1:200 schaal. Moest ik ook maar weer eens wat aan verder knutselen...:D

Groeten, Rinie
 
Rinie,het gaat er erg goed uitzien.Alleen wil ik je toch ook iets meegeven.Ik denk ook dat dat datgene een beetje is wat Rik bedoeld.

De huidplaten lijm je nu tegen de rompwand aan.Onder deze huidplaten zit nu verf.
Deze verf heeft zich in de porien van het hout genesteld.Zoals het ook hoort.

Doch nu de porien "gevuld"zijn,is er minder plaats voorde lijm om erin te kunnen lopen.
De huidplaten zullen niet los gaan hierdoor,maar de hechting is toch minder nu.Dat is ook waarschijnlijk dat waar Rik steeds tegenaan loopt.Beter is om,in een volgend project,de ondergrond,waar je materiaal tegen gaat lijmen,"neutraal"te laten.

Als ik op reeds geverfde delen materiaal ga lijmen,schuur ik ook steeds de verf eronder weg,waardoor het te verlijmen materiaal meer kontakt maakt met de ondergrond.Dat geeft een betere hechting.

Doch als ik het kan voorkomen,breng ik nooit verf aan op onbehandeld hout,om zo de lijm een betere kans te geven om zich in de porien te vloeien.

Daarom ook hier mijn advies(kan het niet laten:P)om de te verlijmen oppervlakten toch even lichtjes te schuren.

Ron.
 
Bedankt voor het advies Ron. Rik heeft me inderdaad ook al gewaarschuwd. Ik probeer de romp zoveel mogelijk te schuren voordat ik de huidplaten vastlijm, en ik zal daar nu nog extra aandacht aan besteden. Een (tweemaal) gewaarschuwd mens telt voor twee ;)

Groeten, Rinie
 
Vandaag heb ik het voordek beplankt. Ik krijg er steeds meer handigheid in om die met die mini latjes te werken. Het is zelfs leuk werk :D

DSC_0066.jpg

DSC_0070.jpg

En ik heb er meteen een likje lak op gezet, ook op het achterdek:

DSC_0071.jpg

DSC_0072.jpg

Ik ben best tevreden met dit resultaat. Op het voordek moet de ankerruimte nog zwart verven, iets voor de volgende keer!

Groeten, Rinie
 
Rinie,

Erg netjes gelegd die smalle latjes!
Gebruik je gewone houtlijm? en kun je het een beetje schoonhouden tijdens het leggen?
 
Rinie,

Erg netjes gelegd die smalle latjes!
Gebruik je gewone houtlijm? en kun je het een beetje schoonhouden tijdens het leggen?
Dank je Wim.
Ik gebruik inderdaad gewone houtlijm. Ik probeer maar een heel klein beetje lijm per latje te gebruiken en zo blijft het netjes schoon.

Groeten, Rinie
 
Eerste foto permalink 265 ( uw laatste foto's)
Die opening aan de boeg, waar straks iets met het anker gebeurd, dit wordt in de meeste bouwhandleidingen als hout voorgesteld, maar dit is eigenlijk metaal.
Je zou dat grijsachtig mogen maken.
Heb dit ergens op een forum over de Titanic opgestoken.
Verder ziet het er prima uit.

Erik.
 
Het ankerkluis hoor wit te zijn van binnen. Echt deze fout word zo vaak gemaakt. Let op het seinhuisje op dit dek. En het anker op het achterdek. Dat zijn de verschillen met haar zusje. Verder waren ze identiek. ;)
 
Het ankerkluis hoor wit te zijn van binnen. Echt deze fout word zo vaak gemaakt.

Dank voor de tip Rik:
Peter Davies-Garner heeft de ankerkluis zwart geverfd, inclusief de plateau's:

128_2811.gif

zoals je ziet heeft hij de randen van het ankerhuis wit gemaakt.
Moet het ankerhuis volgens jou helemaal wit worden?

Let op het seinhuisje op dit dek. En het anker op het achterdek. Dat zijn de verschillen met haar zusje. Verder waren ze identiek. ;)
Wat bedoel je hier precies mee, waar moet ik op letten bij het seinhuisje en het anker op het achterdek?

Thanks,
Rinie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan