Hoofdsponsor

1/200 RMS Titanic (1:200) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rinie,

Ziet er allemaal weer goed uit!

En het leuke van zo'n forum is dat je onmiddellijk weer aan het werk wordt gezet :)
 
Hoi Rinie.

Terug uit de startblokken geschoten.
Mooie update, netjes bijgewerkt die opening aan het roer.
Ziet er veel beter uit zo.

Erik.
 
Ziet er helemaal anders uit zo in het zwart.
Het roer ziet er heel mooi uit, mooie aanpassing.

Ik kijk al uit naar het vervolg.
 
Dank voor de complimenten mannen!
Ik ben nu ook wel tevreden met het roer, dankzij de tips op ons onvolprezen forum!
Het zwart is vandaag mooi opgedroogd en nu zie je inderdaad heel goed alle nog overgebleven oneffenheden, dat wordt weer plamuren en schuren...:tongue: :D

Maar eerst wil ik de waterlijn alvast gaan tekenen met een potloodje. Hiervoor wil ik potlood gefixeerd op een verhoging (verfbusje, blokje hout, ...) op een vlakke ondergrond langs de romp trekken. Wordt nog lastig met deze grote dame van 1.35 meter...

Groeten, Rinie
 
Het ziet er nog niet uit, maar ik wilde toch alvast een paar fotootjes plaatsen ;)
Vandaag heb ik een eerste laagje rood op het onderschip gezet. Het zal duidelijk zijn dat de waterlijn nog niet strak gezet is, dit doe ik als het onderschip afgelakt is en ik het bovenschip met zwart kan gaan afwerken.

DSC_0002-42.png

DSC_0003-48.png

Ik ben tevreden over de kleur rood, altijd spannend hoe dat uitpakt.
Morgen meer!

Groeten, Rinie
 
Je bent weer lekker op dreef!

Ben benieuwd naar de foto's van morgen.
Was het oorspronkelijke rood niet iets bruiner?
Het staat wel mooi die kleur trouwens.
 
Moeilijke combinatie he rood over zwart heen. Beter volgende keer eerst grijze primer aanbrengen dan rood. Zul je zien dat de dekking mooier zal zijn.

Verder even een vraagje. De tweede huidlaag voor de beplating verschillen. Ga je die nog aanbrengen of blijft je Titanic glad? Dat laatste kan ik bijna niet geloven. De rij voor de buiten ofwel opliggende beplating hoort er gewoon op. Dus hoe ga je dit nu aanpakken tijdens en na de schildersfase?
 
Verder even een vraagje. De tweede huidlaag voor de beplating verschillen. Ga je die nog aanbrengen of blijft je Titanic glad? Dat laatste kan ik bijna niet geloven. De rij voor de buiten ofwel opliggende beplating hoort er gewoon op. Dus hoe ga je dit nu aanpakken tijdens en na de schildersfase?
De tweede huidlaag komt er zeker op Rik. Zonder die laag zou het inderdaad een veel te gladde romp zijn.
Ik ga de romp eerst in basis afwerken inclusief de waterlijn. Vervolgens ga ik de stroken waar de tweede huidlaag beplating moet komen licht opschuren en de beplating erop lijmen. Voorzie jij problemen?

Groeten, Rinie
 
Wel als deze houtlaag op de houtlaag komt. Moet deze netjes kaal zijn. Anders hecht de lijm niet. Houtlijm werkt doormiddel van intrekken in het hout.

Kun je anders het materiaal eens laten zien waar je mee gaat werken?
 
Wel als deze houtlaag op de houtlaag komt. Moet deze netjes kaal zijn. Anders hecht de lijm niet. Houtlijm werkt doormiddel van intrekken in het hout.

Kun je anders het materiaal eens laten zien waar je mee gaat werken?

Dit zijn een aantal voorbeelden van de huidplaten die op de romp komen, dunne houten plaatjes:

DSC_0010-15.gif

Denk je dat ik een ander soort lijm moet gebruiken?

Groeten, Rinie
 
Dat is idd hout.

Mijn advies is nu om de verflaag er toch weer helemaal af te halen. Deze tweede huidlaag dan op de eerste huidlaag te lijmen om zo een goed hechting te verkrijgen. Anders zal dit echt los gaan laten. Als je deze huidlaag op er op hebt zitten, dan kun je ook alles netjes gaan bijwerken en plamuren. Zodat je een afgewerkt product heb en dus een solide basis. Dan als deze rompbasis klaar is. Dan primeren en na het primeren alles nog eens mooi glad schuren om zo de laatste hand te leggen aan de romp voordat je gaat schilderen/spuiten. Dan eerst de waterlijn. Dus het rood. Dan de bovenbouw. Zorg er wel voor dat de witte lijn is afgeplakt. De primer die je gebruikt bijvoorbeeld grijs is. Anders moet je het wit heel vaak schilderen om het goed dekkend te krijgen.

Dus stap voor stap werken.
 
Dat is idd hout.

Mijn advies is nu om de verflaag er toch weer helemaal af te halen. Deze tweede huidlaag dan op de eerste huidlaag te lijmen om zo een goed hechting te verkrijgen. Anders zal dit echt los gaan laten. Als je deze huidlaag op er op hebt zitten, dan kun je ook alles netjes gaan bijwerken en plamuren. Zodat je een afgewerkt product heb en dus een solide basis. Dan als deze rompbasis klaar is. Dan primeren en na het primeren alles nog eens mooi glad schuren om zo de laatste hand te leggen aan de romp voordat je gaat schilderen/spuiten. Dan eerst de waterlijn. Dus het rood. Dan de bovenbouw. Zorg er wel voor dat de witte lijn is afgeplakt. De primer die je gebruikt bijvoorbeeld grijs is. Anders moet je het wit heel vaak schilderen om het goed dekkend te krijgen.

Dus stap voor stap werken.

Oei, de hele verflaag eraf halen? De bouwbeschrijving adviseert om zoals ik gedaan heb eerst de romp een of twee lagen verf te geven en vervolgens de stroken waar de huidplaatjes komen te schuren om daar vervolgens de plaatjes met houtlijm vast te zetten.

In beide gevallen kan het schuren dus weer beginnen :$

Bedankt voor de adviezen Rik, het is even slikken maar het belangrijkste is dat het een mooi model gaat worden!

Groeten, Rinie
 
Vandaag weer wat verder geknutseld.
Eerst begonnen met de bovenste witte huidplaten. Deze wil ik erop hebben voordat ik het voor en achterdek kan beplanken, zodat ik de beplanking netjes tegen deze witte plaatjes kan laten aansluiten.

DSC_0006-37.jpg

Ik heb wel alvast wat latjes om het voordek gelegd om op te warmen:

DSC_0010-26.jpg

De beplanking van de well decks staat in de lak, op de foto is het wat donker, maar ik ben tevreden met de kleur:

DSC_0011-25.jpg

DSC_0012-15.jpg

En tenslotte heeft de romp een tweede laagje verf gekregen:

DSC_0013-16.jpg

Nu moet er dus weer geschuurd worden. De stroken waar de huidplanken op de romp komen moeten kaal genoeg zijn om de lijm te laten hechten.
Daar gaat m'n lak ;)

Wordt dus weer vervolgd!

Groeten, Rinie
 
Een belangrijke weet is dat houtlijm een lijm is die in het hout trekt. Impregneert zeg maar. Dat is de wijze waarop deze lijm werkt. Probeer maar eens een drupeltje lijm op een geschilderd vlak te laten lopen. Kijk maar eens de volgende dag. Steek daar eens een mesje onder. Je kunt deze zonder veel moeite loshalen. De lijm en de verf is dan in takt.

Dit soort modelbouw handleidingen geven vaak adviesen om de mensen binnen een bepaalde tijd een model neer te zetten en zo de klant eigenlijk over te halen om nog eens een model aan te schaffen. Maar kwalitatief, daar kijken ze niet zo heel nauw naar. Zo ook worden er vaak consesies gedaan over de werkelijkheid. Maar dat is een discussie apart. Je moet maar zo denken zo´n fabriekant wil graag zijn modellen aan de klant kwijt. En de klant die voor het eerst zo´n model bouwt moet deze toch wel af zien te krijgen zonder al te veel moeite.

In jou geval een zeer goede keuze om deze er nu eerst kaal te maken en dan verder te gaan met de bouw. Zoals de profesionele werkwijze. Als je hier nu gelijk aan went. Dan heb je gelijk een goede methode aangeleerd. Dat is de basis van houtbewerken. En daar zul je nog veel plezier aan hebben als je straks meer met hout gaat doen.
 
Zo vandaag met pijn in mijn hart (;)) het schuurpapier weer op de romp gezet om een strook kaal te maken voor de eerste huidplaten.
Dat is meteen een heel ander gezicht:

DSC_0006-38.jpg

DSC_0009-24.jpg

DSC_0008-30.jpg

Door het verwijderen van de verf zitten de huidplaatjes nu muurvast. Dank voor de tip Rik!
Nu de bovenste huidplaten bevestigd zijn kan ik ook verder met de beplanking van het voor- en achterdek. Latjes, latjes, latjes, het duizelt me nog een beetje...

DSC_0005-43.jpg

DSC_0002-43.jpg

DSC_0003-49.jpg

De volgende rij huidplaten ligt al klaar:

DSC_0001-42.jpg

Dus het schuren kan weer beginnen :D

Groeten, Rinie
 
Netjes Mega.

Nu alles wat zwart is toch terug schuren en daar ook de huidlatjes vastmaken.

De volgende keer gewoon met kaal hout blijven werken. Dat is makkelijker werken. En ook uiteindelijk toch wel netter. Dan zul je zien dat het effect ook mooier is.

Je bent op de goede weg. :laugh:

Enne oh ja. Ik heb deze ook gebouwd weet je nog.... Ik weet dus wat je handleiding verteld. Jammerlijk niet altijd correct. Dus twijfel je. Gewoon vragen. En je grijze cellen blijven gebruiken. Denk altijd aan de basis van houtbewerken.
 
Dank je Rik! Ik zal zeker gebruik blijven maken van jouw ervaring!

Ik zal ook mijn grijze cellen blijven aanspreken, alhoewel ik na het beplanken alleen nog maar 2mm brede latjes voorbij zie zweven :D

Groeten, Rinie
 
Ik weet het Mega, moet je voorstellen. Ik heb de Titanic destijds verlicht gemaakt. En dan ook nog volgens de eerste bouwmethode. Dus niets van die mooie voorgeboorde huidlatjes. :huh: Dan ook nog verschillende maten patrijspoortjes mogen uitboren, jewel met de handvijs. Dus niet met de dremel.Dat ging te hard en kreeg ik van die vervelende gaatjes. ;) Het waren met opboren erbij 1100 keer omdat het eerst ook voorgeboord moest worden. En dan een tussenboring, waarna de eindmaat. :| Ik voel het nog in de vingers. :wacko:

Ach het PE zal er niet om liegen straks. Zul je wel erg leuk vinden maar veel, heel veel vouw werk, alleen de davids al. :D:D
 
Ik weet het Mega, moet je voorstellen. Ik heb de Titanic destijds verlicht gemaakt. En dan ook nog volgens de eerste bouwmethode. Dus niets van die mooie voorgeboorde huidlatjes. :huh: Dan ook nog verschillende maten patrijspoortjes mogen uitboren, jewel met de handvijs. Dus niet met de dremel.Dat ging te hard en kreeg ik van die vervelende gaatjes. ;) Het waren met opboren erbij 1100 keer omdat het eerst ook voorgeboord moest worden. En dan een tussenboring, waarna de eindmaat. :| Ik voel het nog in de vingers. :wacko:

Ach het PE zal er niet om liegen straks. Zul je wel erg leuk vinden maar veel, heel veel vouw werk, alleen de davids al. :D:D

Tsja, en dat noemen ze dan 'hobby' :laugh:
Ik kijk inderdaad uit naar het PE en zowiezo de hele opbouw van de Titanic, dan begint het eigenlijk pas (terwijl ik al ruim een half jaar bezig ben :) )!

Groeten, Rinie
 
Latjes, latjes, latjes, latjes en nog eens latjes :ohmy:, maar ze zien er wel strak uit Rinie. Volg deze op de voet, heb die van Amati (in 100 delen) liggen voor volgend jaar of zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan