Hoofdsponsor

1/35 Revell M47 Patton [wip]

Dat is inderdaad een prachtige set, maar indien lastig te verkrijgen en/of duur misschien niet die moeite waard.

Wat betreft de boutjes waar ik het over had, wilde ik je toch nog even tonen hoe die eruit zien. Dit is een voorbeeld:

27526190832_064c4c32cb_b.jpg

Deze zijn 1,2mm. breed. Ik heb ze in huis van 0,5 - 0,7 - 0,9 - 1,2 - 1,4 mm. maar er zijn ook tussenmaten voor de heel preciezen. Er zijn ook aparte moertjes en aparte schroefjes en zelfs boutjes met rivetjes. Ik heb deze hier besteld. Let op, ze hebben hier allerlei dingen waarvan de meeste modelbouwers het bestaan niet van weten en een bezoekje aan die webshop is dus niet zonder financieel risico.

Nog over het vervangen van de bouten, mocht je dat toch nog overwegen: dat is een kwestie van oude bout wegsnijden, op de oude plek (daar is het plastic meestal wat lichter) een gaatje boren en daardoor het nieuwe boutje rijgen.

Dit gewoon voor de volledigheid; ik begrijp het volledig als je niet voor elk wissewasje een boutje gaat bestellen. Met of zonder, blijft het een mooi model tank en zul je er zeker iets moois van maken.
 
Ik gebruik ook boutjes die je zo van een plaat moet snijden, je hebt meestal toch alleen de kop nodig. Je moet dan ook geen gaatje boren. Het probleem is dat ze allemaal in een circulair patroon gezet zouden moeten worden. Je kan dit niet bij zes wielen even nauwkeurig doen, zelfs al zou je de afdruk van de oude boutjes kunnen gebruiken. Je moet die dan wel tot tegen de velg wegschuren als je wil dat de nieuwe goed aansluiten. Op een platte ronde plaat lukt me dat wel maar in een holle velg is het moeilijk om af te meten. Misschien als je een template maakt in metaal met gaatjes in voor de bouten.
 
Ja ik had die boutjes van Meng wel gezien; die hebben voor- en nadelen. Misschien dat het boren van gaatjes preciezer werkt. Ik had overigens niet in de gaten dat de bouten zich op een hellend vlak bevonden.

Zoals gezegd, goed is goed. Er zal niemand ene nacht minder om slapen als je de huidige boutjes netjes op hun plaats houdt.
 
Dit weekend niet zoveel vorderingen want het was de laatste dag van het gezelschapsspellenclubseizoen, daar ga ik tweemaal per maand 's avonds naartoe: http://www.sirplayalot.com/. Ik heb wel enkele stukjes bewerkt.

attachment.jpg

Deze uitlaat wordt hier onder druk verlijmd met Tamiya Extra Thin. Er is wel een detail te zien dat niet in orde is als je Out Of The Box wil bouwen. De knalpotten hebben ze op buisjes gezet en er zouden latjes onder moeten als je naar het voorbeeld gaat kijken. Dit is met een weinig scratchwerk wel op te lossen.

attachment.jpg

De materiaalkisten zien er op het eerste zicht OK uit. Als je van naderbij gaat kijken zijn er allemaal langwerpige sinkmarks op de plaatsen waar er aan de binnenkant ejector pin marks zitten.

Ik heb ook de grilles al dichtgekleefd, de optie was er om ze open te zetten maar dan moest de motor helemaal gedetailleerd gaan worden en dat leek me niet veel toe te voegen in dit geval.
 
Goed gezien van die in de lengte liggende littekens. Beetje schuren en weg ermee.
 
De tank is al een eind gevorderd nu, de laatste prullaria moeten er nog op komen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De kenmerkende koepel, die smaller gemaakt werd dan bij zijn voorgangers om een kleiner frontaal doewit op te leveren, moet ik hier nog plamuren. Aan de loop heb ik wel wat schuurwerk gehad. Ik koos voor de mondingsrem die ook zit op de tank in woestijncamo die ik nabouw van op de voorpagina.
 
De onderdelen van de tank zijn nu allemaal uit het gietraam. Sommige zijn nog los om wat aan te scratchen of om in de sparebox te gooien, de rest zit al ineen om te gaan schilderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
volg dit weeral graag grt Pascal
 
Bedankt, jongens. Ik heb vandaag in Au 16 Escadron een spuitbus TS-46 Light Sand gehaald, zodat er mogelijk morgen al geschilderd kan worden. Ik ben ook naar de boekenwinkel geweest maar die was veranderd. De doorgang naar de achterkamertjes was niet meer in het krantenwinkeltje. Ik dacht eerst dat het ermee gedaan was. Gelukkig was de winkel alleen afgescheiden van de krantenwinkel, de toegang is nu links daarvan. Dat betekent wel dat de kassa pal voor de sectie met handboeken over tanks terechtgekomen is, waar ik graag rondstruinde. Het is dus nog iets krapper geworden dan het al was. Dat hield me niet tegen om een aantal boekjes te kopen, waaronder eentje voor de Centurion die ik ga verbouwen:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze kreeg ik van mijn baas die het in zijn jeugd gemaakt had. Ik ga hem in een natuurlijker jasje steken. Het elektrische gedeelte werkt terug nadat ik de motor een keer heb opengelegd, je kan er een filmpje van bekijken.


https://www.youtube.com/watch?v=BVXf3WWlMpo
Maar dat is nog niet voor nu.
 
Laatst bewerkt:
Na nog wat plamuurbelevenissen heb ik de tank in de zandbruine primer gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De tank is wel een keer van de stand gedenderd en werd door mijn voet opgevangen, waardoor de voorste fenders wat verfomfaaid erbij hingen. Meer was er niet aan, dus heb ik er gewoon nog een laagje bij gespoten. Dan was het de beurt aan de rubberblokken voor de tracks. Ik vond te weinig van mijn kneedgom om alles daarmee te fixeren, dus gebruikte ik tweezijdige kleefband. Die had als voordeel dat de blokjes geheel bereikbaar waren voor de verfstraal terwijl de gom altijd nog een hoekje afdekt.

attachment.jpg

attachment.jpg

De eerste lading ging in de droogbakjes. Deze spuitbus, Hubo RAL 7016 antracietgrijs, droogde namelijk iets trager dan de Tamiya spuitbus, dus kon ik de blokjes niet in een bakje stapelen.

attachment.jpg

En dan de andere helft. De schijf is nu verdeeld in een linkse en een rechtse helft, je ziet de horizontale scheidingslijn. Nu ben ik met de uitlaten aan de gang geweest, er zijn bijvoorbeeld stukjes aluminiumbuis voor de plastic buishelften in de plaats gekomen. Ook de track pins gaan in de primer, ik ga daarvoor misschien roestkleur gebruiken. Ik moet ook een verfschema opstellen voor de camouflage. Ik moet nog bepalen welke de twee kleuren voor de bruine vlekken moeten worden.
 
Het was een vreemde dag vandaag. Een oude vriendin is zonet aan een slepende ziekte gestorven en ik hoorde ook net dat een neef van 44 jaar gisteravond een hartaanval gehad heeft. Er komt een verlofperiode aan maar plezant gaat het allemaal niet worden. Toch weer een update van de M47.

Ik ging de uitlaat nog ombouwen. De steunen moesten plaatmateriaal worden en er kwamen geen afdekplaten op, dus moest de inlaatbuis uitgewerkt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ter bescherming van de koplampen waren er beugels bij de kit, maar naast het feit dat deze beschadigd geraakt waren voor ik de doos bekeken had, kon je er ook nog eens iemand mee doodknuppelen. Dat zou er beter uitzien in metaal maar dan moest er wel geplooid en gebogen worden.

attachment.jpg

Ik moest ook de trackpins nog schilderen. Ik heb ze zo stevig mogelijk vastgekleefd.

attachment.jpg

Ik heb de tracks zilver gespoten, als er daarna roest over komt zullen ze er wel uitzien als deze nieuwe M47-tracks (foto http://hmvf.co.uk/forumvb/showthread.php?29690-Sam-Weiners-Surplus-Adventure/page2.

attachment.jpg
 
Hey,

Steven, dat ziet er meer of goed uit. Je gaat je kunnen uitleven met al die blokskes voor de tracks.
Spijtig dat je iets of wat slecht nieuws hebt ontvangen, maar je hebt een goeie hobby om het van je af te zetten...😉
 
Merci voor de ondersteunende woorden, Pascal. Dat van de neef was blijkbaar een abuis, die had geen hartaanval maar een beroerte. Hij lijkt er wel bovenop te kunnen komen, van wat ik gehoord heb.

Vandaag begint de congé, dus heb ik alweer wat kunnen knutselen.

attachment.jpg

De uitlaten zijn bruin geprimerd, samen met het werkgerief.

attachment.jpg

De armaturen voor de lampjes lijken het minpuntje van deze kit, zo fijn als de rest gegoten is, zo log zien deze eruit. Dat kon dus beter en er lagen toevallig ook stukjes koperdraad in de buurt.

attachment.jpg

Die dingen op de tank kleven zal nog een gedoe worden.

attachment.jpg

Ze zijn wel al in de grondkleur gezet, samen met de beugels en een paar regengoten die op dit exemplaar zitten.
 
Ik zal nog even laten zien hoe dat er gisteren op de tank uitzag.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat zag er goed uit, helaas is het bij het spuiten vandaag wat misgelopen zodat het er alweer vanaf gedenderd is. Eerst spoot ik de tracks roestkleurig.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het sputterde wat maar bij roestvorming is dat niet zo'n probleem. Ik ben al begonnen met het monteren van de tracklinks, een karwei van even lange adem als het schoonmaken ervan, in het geval dat je het wil aanpakken zoals ik: de links apart schilderen van de pinnen. Dat lijkt me het mooiste resultaat te geven. Het betekent wel dat je aan de buitenkant geen lijm meer mag hebben.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Je ziet hier het resultaat van een uur werk. Er liggen nog bergen van dit spul te wachten in de bakjes. De detailfoto toont een nieuwe track ter vergelijking.

attachment.jpg

Hier zie je de hull met shadows en highlights er op. Ik ga dit effect op alle volgende camo-fases toepassen. Zoals je ziet, blijft er van de lichten niet veel over, gelukkig vond ik de plastic onderdelen toch terug maar een van de beschermbeugels is na een uur zoeken nog steeds niet te vinden. Wel idioot als de ondergrond klinkers met een paar sprietjes gedroogd gras zijn. Ik ga er maar een nieuwe plooien en spuiten.

attachment.jpg

attachment.jpg

De schaduwen zijn gemaakt door bij Deck Tan een druppeltje roodbruin te doen. De highlights zijn puur Deck Tan.

attachment.jpg

Enkele van de wielen zijn al in Mud gezet. Dat benadert wel de donkerste van de twee bruine camo-kleuren op de foto's. Je ziet ook welke potjes ik gebruikt heb.

attachment.jpg

Ook de rollers hebben een drupje gehad. Ik vind het belangrijk dat alle onderdelen betrokken zijn in de kleurvariatie.
 
is weeral snoepen om te volgen grt
 
Bedankt, Pascal. Da's vast met al die chocoladekleuren.

De helft van de tracklinks zijn nu verlijmd. Daarover heb ik nu dus een volledige dag gedaan.

attachment.jpg

Hier zat ik nog maar net aan de andere kant van de track. Dat stuk gaat iets sneller omdat je de pinnetjes niet meer hoeft uit te lijnen. De helften van de rubberblokjes moeten wel een tijdje op elkaar geklemd worden, dus wisselde ik af met het uiteinde van de eerste rij.

attachment.jpg

Ik heb nog een paar pinnen overgelaten. Er verandert namelijk iets fundamenteels aan het onderstel. Ik ontdekte dat mijn voorbeeld de "auxiliary track tensioning idlers" mist die op dit model aanwezig zijn. Dat zijn de extra rollers die passen in het oogje dat je rechts van het tweede bruine wiel tevoorschijn ziet komen. Dit oogje moet er terug af. Gelukkig mag de aanhechting ervan met het torsiesysteem blijven zitten en moet dit niet van de hull gezaagd worden. Deze wijziging vond plaats na de aflevering van de M47 aan een aantal landen, zoals bijvoorbeeld Iran:

The small track tension idler wheel was deleted, and the rear road wheel was moved abt. 9.7cm to the rear to compensate for the loss of it.
(http://www.patton-mania.com/M47_Patton/m47_patton.html)

attachment.jpg

Dat laatste loopwiel ga ik wel mooi laten zitten, ik zie in dit geval visueel geen verschil met de tank op de foto. Nu nog een paar foto's van hoe de track op zijn plek komt te zitten. De wielen en rollers zijn nog gedryfit, ze zitten niet allemaal maximaal tegen de hull gedrukt omdat dit zeer nauw past en het anders gevaarlijk werd om terug te demonteren. Je ziet wel nog kieren in de rubberblokjes, die ga ik apart nog eens onder druk verlijmen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu de moed vinden om van tracklink 0 te herbeginnen aan de andere kant.
 
Hey,

Jawade, wat een geduldig werkje man. Maar we kennen dit natuurlijk.... :)
Ook dit 'tussendoortje' zal zijn plaats krijgen in de kast, knappe werken....;)
 
Bedankt, Swaken, maar dan moet het wel eerst geschilderd raken. En dat wil nu net niet lukken.

attachment.jpg

Ik had gisteren een nieuwe naald voor de airbrush gekocht, de nozzle zou nog goed zijn. Toch heb ik een hele tijd gespoten zonder dat het ophield met spetteren. Door wat harder te spuiten was dat wel iets minder, maar daardoor kreeg ik dan weer overspray.

attachment.jpg

Er bleek ook nog verf achter de trekker gelopen te zijn. Nu ligt hij in de ultrasoon. Ik ga dus dinsdag terug met die airbrush en hoop dat ze hem eens willen testen. De koepel heb ik nog niet beschilderd vandaag, wel zitten de nieuwe goten er nu waterdicht op.

attachment.jpg
 
Ondanks de spuitproblemen ziet het er al prima uit. Is het erg zichtbaar? Anders verdwijnen de spetters misschien nog onder een laagje stof en weathering..? Dikke bak in ieder geval!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan