Hoofdsponsor

recyclage plug ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat bedoel je met de vochtafscheider op de tank René? Dat onderaan de tank op het water uit de tank te laten? Dat heeft geen invloed erop, dat is enkel om achteraf het water uit de tank te laten.

Ik bedoel een waterafscheider die tussen de luichtuitgang van de compressor en de luchtslang geplaatst wordt.
Zo iets:

Foto=V337PTY8.jpg

De werking van de compressor geeft bijna altijd water in de lucht. De lucht wordt namelijk eerst op druk gebracht in de tank. Als je de lucht eruit laat via vb. het luchtpistool dan daalt de druk ineens en dat zorgt ervoor dat de lucht afkoelt. Hierdoor krijg je condesatie omdat de waterdamp in de lucht door af te koelen water wordt. Als de buitenlucht heel droog is heb je daar niet zo veel last van maar zoals nu met 90% vochtigheidsgraad van de lucht krijg je zekers water.

Misschien eens langsgaan bij een auto speciaalzaak ofzo voor wat info. Je moet voor u doeleinden nu ook niet het meest geavanceerde hebben. Bij de doe het zelf vind je het misschien ook wel.

Welk merk enz.. kan ik u geen raad mee geven. Ik ken enkel de theorie ervan.
Bij m'n compressor voor de airbrush zit dat er ook tussen en is daar echt bij nodig. Dat is echter te klein voor op een grote compressor te zetten denk ik.
 
Duidelijk Michel , bij mijn spuitpistool zit dat er niet bij, ben eens op internet gaan kijken wat er zoal in de handel is.
Ga volgende week eens langs bij de leveransier van de comprssor.
 
Bakje 500 X 100 X 50 mm in MDF.
Vuurvaste cement en de mal erin, laten drogen tot de mal loskomt, kan wel een paar weken duren.

002.jpg
 
Rene,
is het de bedoeling dat je later 2 helften tegen elkaar gaat lijmen?
of maak je 2 mallen die je tegen elkaar plaatst waardoor je de bulb in 1x giet?

vgr
Marc
 
Maak 2 helften, en lijm ze op elkaar met de kiel er tussen geschroeft.
 
De moedermal uit de cementen negatief verwijdert, cement kan nu volledig uitdrogen voor lood in de mal word gegoten.
Volledige droging is echt nodig, lood spat in de omgeving en oppervlak word door stoombellen zeer ruw gemaakt. :wub:

002.jpg
 
Rene,
ben echt een leek betreffende lood gieten , maar het ziet er in ieder geval netjes uit.
dus ik veronderstel dat het goed gelukt is.

vgr
Marc
 
Marc, de truk is alles langzaam laten drogen.
De houten moedermal is onbehandelt grenen, deze neemt water op van de cement en zet uit.
Bij het drogen krimt het hout en wanneer er een klein barstje ontstaat kan je het hout verwijderen na een paar lichte tikken op de moedermal :)
 
Ben ondertussen ook een nieuwe kiel aan het maken, glesvezel en carbon in een halve mal maar dat is zo een geklieder dat ik wijselijk mijn foto toestel uit de omgeving heb gelaten.
Halve mal heb ik gemaakt van 8 mm mdf met 2 stroken multyplex van 5 mm, dit is halve dikte van de kiel.
Dat rechthoekige bakje heb ik met een metalen halve mal van de kiel en polyester plamuur de juiste vorm gegeven. Om te lossen uit de mal een strook P.E. FOLIE gebruikt, 1 laag 80 gr glasvezel en 1 tot 4 lagen carbon 200 gr met epoxy gelamineert, 4 lagen op de plaats waar de kiel uit de romp komt dat is de plaats van de grootste belasting.

De 2 helften zijn ondertussen aan elkaar gezet, om niet alleen op de sterkte van de epoxy lijm te vertouwen is aan de binnen zijde een strook glasvezel gelamineert.
Om dat de kiel 700 X 100 X 10 mm is kan je daar natuurlijk niet aan !
Om dit op te lossen de kiel droog op elkaar gezet, de voorkant met een brede strook inpak plakband verbonden en open geklapt als een boek, strook glasvezel over de 2 helften gelamineert en dicht gevouwen, de plakband zorgt er voor dat alles stevig en juist op zijn plaats komt en blijft.
De achterzijde ook gelijk met epoxy gelijmd, hier was door de grotere afschuining het contactvlak groot genoeg om een stevige verlijming te hebben.

Zal van dit alles eens een tekening maken om een en ander te verduidelijken :)
 
Een box om de nieuwe kiel, roer, zeilen + rc te vervoeren heb ik ook gemaakt.

BOX.jpg

Mal kiel

KIELMAL.jpg
 
2 Helften bulb, plankje verzwaard me lood, anders gaat het drijven op het voeibare lood tijdens het gieten.
De onderzijde van het plankje is een mal om de uitsparing waar de kiel in past te gieten.

Totaal gewicht 9,5 kg na het opkuisen hopen we 9 kg over te houden

LOODBULB%2520003.jpg
.
 
Daar is weer goed over nagedacht. :)
 
Totaal gewicht 9,5 kg na het opkuisen hopen we 9 kg over te houden
9 Kg? :O
Da's ook niet weinig hé. Zo zie je nog maar eens hoe een foto kan bedriegen want ik had nooit gedacht dat dit zo zwaar zou gaan wegen. ;)


Droop
 
@ Michel, door een malletje te gebruiken en de gietmal waterpas te zetten krijg je op iedere helft een recht vlak, de onderzijde van de kiel heeft ook een evenwijdig recht vlak hier schroef ik de 2 helften op en dan zijn deze mooi uitgelijnd op de as van de kiel. bovenzijde van de kiel is ook recht, als dan de kielkast ook recht in het schip staat is alles goed uitgelijnd. O-oO

@ Droop, lood is zwaar 9,5 Kg / 11,3 (S.G.) = 0,84 lieter lood niet op je voet laten vallen :)
 
mooi hoor rené er kruipt best wat lood in een bulb van 9 kg .

je opberg kist gaat ook zeker wat wegen als ze is volgetast maar je hebt denk nog een goede rug ( dus houden zo )
 
prachtige vooruitgang .

heb je de kist al af, of alleen het ontwerp?

vgr
Marc
 
De kist s af, moet alleen de schuimvulling nog plaatsen waar alles in past, daar moet eerst de kiel en bulb voor klaar zijn.
 
Kist met vepakkings schuim met oude kiel, rc en zeilen op definitieve plaats.
De kader is van 2 X 5 mm multiplex, bodem en deksel 5 mm alles met epoxy gelijmd. :)
Handvat van oude gereedschap koffer ( Recyclage ):D

005.jpg

004.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan