Hoofdsponsor

recyclage plug ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
ja je kan met je auto op 10 m van de vijver komen dus waar de boten in het water gaan
 
Vrijdag met harde wind gaan zeilen, helaas geen foto's had mijn handen vol om niet in het riet te belanden.
Mast buigt te hard in het midden, ga de putting van het onderwant 3 cm naar achter verplaatsen om tegendruk te geven als het achterstag word gespannen om het zeil af te vlakken.

Nieuwe opening in het dek gemaakt

nieuwe%252520putting.jpg

Nieuwe putting inox 0.8 mm

putting01.jpg

Een latje van maat gemaakt om te klemmen tijdens het lijmen

putting03.jpg
 
NIEUWE PUTTING ingelijmd met epoxy

PUTTING04%252520001.jpg
 
Hoi René,

Jammer dat je geen foto's van het zeilen hebt.

Een tip: volgende keer neem je gewoon een fotograaf mee. :D


Veel succes met de verbeteringswerken. ;)


Groetjes,


Droop
 
Zal op voorhand eens een oproep plaatsen als ik ga zeilen. Had bij het optuigen een paar handen van een fietser extra om het GZ in de mast te krijgen, deze heeft me ook zijn fiets geleend om mijn hobby aan de overzijde van het kanaal uit het riet te halen :).
 
Na testen met verschillende windsterkten en zeillatten ga ik mijn grootzeil met leuvers aan de mast bevestigen ipv het lijkentouw dat in de groef gaat.

Dit lijkentouw + zoom is te stijf om bij weinig wind de zeillatten de kans te geven om de goede ronding aan te nemen.

Deze leuvers schuiven in de zeilgroef en worden met een 2 mm schroefje door de zeillatten en het voorlijk bevestigd.

2 KLaar, nog 10 te gaan :)
Messing 0.5 mm en koperdraad 1.7 mm
Dubbele lip met 2 mm gaatje is aan het asje van 1.7 mm gesoldeerd en kan vrij in het sleetje bewegen



GZLEUVER%20002.jpg
 
dit lijkt me weer vakwerk van de bovenste plank.

succes met de aanpassingen.
vgr
marc
 
Thx Marc, dat heb je met een proto, blijven veranderen tot alles klopt ;)
 
Volgorde bewerking van messingplaat 0.5 mm tot 7 leuvers

Plaatje messing 23 X 85 mm vouwen met een ronding van 2 mm

leuver%252520001.JPG


leuver%252520002.jpg

Hoogte leuver aftekenen 8 mm tot volgende plooi

leuver%252520003.jpg

Spannen met plaatje alu van 2 mm

leuver%252520005.jpg

Met een beitel omvouwen

leuver%252520007.jpg

Vouw in de bankvijs spannen en een stalen asje van 2 mm, met een ( botte ) beitel de vouw tegen de as vormen langs beide zijden

leuver%252520008.jpg

Dat is het resultaat, hier gaan we de leuvers na solderen uitvijlen

leuver%252520009.jpg

leuver%252520010.jpg

Uitvijlen en afzagen

leuver%252520014.jpg

7 leuvers van 11 X 8.5 mm, het asje 1.7 mm en lipjes van 12 X 5 mm morgen :wink:

leuver%252520015.jpg
 
Dat is een hele mooie how-to die je gemaakt hebt René, klasse !!
 
Thx Wim, heb vooral willen laten zien dat je met eenvoudige middelen en een plaatje messing en koperdraad
toonbare en werkende beslagen kunt maken ;)
 
heb vooral willen laten zien dat je met eenvoudige middelen en een plaatje messing en koperdraad
toonbare en werkende beslagen kunt maken ;)

Dit is je dan heel mooi gelukt René. Is echt prachtig gedaan :)
 
Prachtige sleetjes, maar onbruikbaar :twisted: , kunnen alleen maar in het horizontale vlak scharnieren, dat is onvoldoende zeil en vooral de doorlopende zeillatten moeten ook vertikaal scharnieren.
Dus nieuwe sleetjes gemaakt die wel zowel horizontaal als vertikaal bewegen.
Plaatje messing 11 X 6 MM , 2 gaatjes boren van 1.5 mm koper U plooien door gaatjes in messing plaatje solderen, U met 2 oogjes plooien solderen en oogjes met 2 mm uitboren, hier kan het schroefje van 2 mm door om sleetje aan het zeil en latten te schroeven

001.jpg
 
Jammer van al het voorgaande werk , maar de scharniertjes zullen mischien wel bruikbaar zijn in een ander project.

ik bewonder je vindingrijkheid om steeds weer met een andere oplossing te voorschijn te komen die nog beter is dan de vorige.
vgr
Marc
 
Thx Marc, bij iets nieuw bouwen moet je af en toe met opnieuw beginnen rekening houden.
Die sleetjes gooi ik niet weg, heb gelijk een test gedaan om messing te kleuren sleetje een nacht in de javel ( bleekwater ) laten staan, resultaat bruine kleur . De nieuwe zwart gespoten :unsure: past beter bij carbon mast.
Nu eerst nieuwe schroefjes 2 mm halen en alles aan het GZ bevestigen.
 
Hoi René,

Ik heb het laatste stuk van je verslag eens doorgenomen en terug stond ik vol verwondering te kijken hoe je alles zomaar uit je mouw tovert.
Blijkbaar vind je toch overal een oplossing voor, hé? ^^

Echt knap gedaan maatje. Modelbouw van de bovenste plank!!!! 8)



Droop
 
thx Droop :-$

Sleetjes geplaatst en getest, nu kunnen we de schroefjes afknippen dan zijn ze ook nog zelf borgend

003.jpg

002.jpg

Nieuwe neerhouder
U beugel heeft een gaatje waar een 2 mm schroef doorgaat, deze is in de 3 mm buis gesoldeerd en kan vrij draaien in de beugel.
Het andere eind van de buis een 2 mm draadeind gesoldeerd, deze schroeft in de inox qwicklink, door het vast of los draaien kan de hoogte van de giek geregeld worden


004.jpg
 
Ik ken er niks van maar het ziet er wel heel mooi en stevig uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan