Hoofdsponsor

1/28 Oseberg Vikingskippet. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
dit gaat steeds mooier worden Fred. het touw ziet er goed gelukt uit. (welke kleur ecoline heb je daarvoor gebruikt)
en inderdaad die kleine details maken het geheel wel af (jammer dat ze in de meeste kits ontbreken) en geeft voor de kenners aan dat er onderzoek is gedaan naar hoe het model echt geweest is.

het lichte touw was inderdaad voor een goed idee met de ledendag en als oefening waar je mogelijk vast kon komen te zitten, maar dit wordt nog veel mooier.
 
Er is iets vreemds aan de hand met dat watervat...... Op mijn poster zie ik duidelijk geen hoepels zitten!!
Ik heb de foto's die ik zelf gemaakt heb eens goed bestudeerd en wat schetst mijn verbazing:

Kijk in de rode cirkel en.......inderdaad geen hoepels:
watervat_1.jpg

Maar......pak ik een foto van de andere kant genomen, kijk in de rode cirkel....wel hoepels:
watervat_2.jpg

Na goed de foto's te hebben bestudeerd blijken de hoepels maar half te zijn dus.
Wat nu gedaan, hele of halve maken??

En speciaal voor Johan1, hierbij de foto waar we het op de ledendag over hadden.
Deze hut stond op het dek en daarin lagen de skeletten van de 2 dames.
IMG_2595.jpg

@ JanV voor de touwen heb ik Ecoline sepia gebruikt.

Fred
 
Dilemma Fred ;)

Ik heb het alleen maar aangegeven omdat ik ze wel zag zitten, het is geheel aan jou wat je er mee gaat doen. Wil je het zoals op het schip dan zou ik halve ringen maken. Je hebt volgens mij de vrijheid dit aan te passen zoals jij het mooi vindt, dit zal zeker geen afbreuk doen aan het schip in het geheel (mijn 2 centen :) ).
 
Mogelijkheid 1: het vat had halve hoepels, lijkt me onwaarschijnlijk uit constructief oogpunt.
Mogelijkheid 2: het vat heeft zo in de bodem gelegen dat een helft weggeoxideerd is en de andere helft niet, zou best kunnen....
Mogelijkheid 3: iets anders????

Als je er voor gaat om het schip te bouwen zoals het was ten tijde van de begrafenis zou ik gaan voor hele hoepels.
maar zoals Wim al zegt: het is jouw dilemma!
 
De hoepels bleken in die tijd van wilgentenen gemaakt te zijn, maar hoe maak je die op een model....
Nou, gewoon proberen dus!

Ik heb katoen draad om het vat gespannen:
IMG_6431.jpg

En dat heb ik met beits in gesmeerd:
IMG_6434.jpg

Het was gewoon om te proberen maar het is prima gelukt. De draad is door de beits gekrompen en vast geplakt;)
IMG_6433.jpg

En het eind resultaat mag er wezen!!
IMG_6436.jpg

Fred
 
ik val in herhaling Fred, het wordt steeds mooier
 
Ja Fred das top en dan nog de bijkomende geschiedenisles is ook heel boeiend. Ik blijf genieten.
 
krijg het idee dat het zelfs beter word dan ik had gedacht, die kleine extra's verhogen de waarde aanzienlijk.

vgr
marc
 
Iets anders dus ;). Mooi opgelost Fred.
Je schrijft dat het touw krimpt na de beitsbehandeling. Hoeveel is dat?
Ik gebruik nl. ook beits om het want van de Bounty bij te kleuren. Tot nu toe alleen op de verticale lijnen, die staan dan ook lekker strak :).
Ik ben ook van plan om dat bij de weeflijnen te gaan doen, en wel na het knopen. Moet ik me zorgen maken dat die dan zo ver gaan krimpen dat de hoofdlijnen "afgeknepen" worden?
 
Weer knap werk dat je hier toont Fred, ik wou dat ik je lef had om eraan te beginnen.
 
Het is niet zo dat de krimp héél veel is hoor Jan. Maar wel voldoende om het mooi te maken.
Als je beits op de touwen gebruikt worden ze wel erg hard dus voor het wand zou dat mooi kunnen zijn maar of het te veel krimp, dat weet ik niet.
Dat zou je even moeten uittesten dan.;)

G, gewoon doen, ik ga eerdaags ook eens een plastic kitje openen en heb er nu al schrik voor.....:huh:

Fred
 
Ziet er toch wel even prima uit. Gewoon proberen geeft vaak onverwachte resultaten!..

ROn.
 
Dank mannen voor de comments over de barrel, omdat ik moet wachten op het zeil ( Dit weekend klaar) verder met het volgende.
Ik kreeg de vraag wat dat "ding" in het midden van het schip was.... met die dwars balkjes, nou dat is de loopplank:

Dus een loopplank in elkaar gezet:
IMG_6437.jpg

IMG_6438.jpg

En op het schip erbij gelegd:
IMG_6439.jpg

Fred
 
Een vraagje. Op de tekening op de muur, de rechtse, zie ik denk ik schilden, echte schilden niet de opstaande schilden. Maak je die ook?
Is echt een mooi bootje.
Is een schoonmoeder toch eens handig!
 
De schilden op de rechtse tekening zijn gewoon de schilden die er bij de kit zitten hoor, alleen heb ik ze iets aangepast;)

Ondertussen is het zeil terug en ligt hier te drogen na een badje verdunde Ecoline sepia.
IMG_6444.jpg

Ben benieuwd hoe dat er uit ziet als het droog is, maar dat zien we morgen wel.

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan