Hoofdsponsor

1/35 "Operation Venerable, Royan burnt to the ground." [wip]

Buiten de gewone oooh's en aaah's en WOW's geen opmerkingen, oh meester...
Prachtig gedaan G. Dit wordt weer genieten tot het laatste plaatje.
Benieuwd naar wat het vervolg brengt...

Mark
 
Peter, je was inderdaad wat vroeg, maar dat neemt niet weg dat ik alle wapening weer heb weggenomen.

Bedankt voor je tussenkomst, hierdoor ben ik wel terug in mijn documentatie gevlogen. Om te constateren dat mijn wapening overall toch net iets te dik scheen.

Buzzy, thanks !

Oh Mark, blij dat je weer zorgt voor de nodige steun ! Toch, zoals ik al zei, heb ik de wapening weggenomen en de randen van de platen bijgewerkt met gips en een schuursponsje.

Nu kan ik fijnere draden gaan inlijmen die bovendien vlotter buigen om ze uit twee richtingen te laten komen.

Deze prachtige referentie (ik kan hier naar kijken als was het een kunstproject) wou ik jullie niet onthouden !

collapse_zpsbafe53bd.jpg

Ne goeie Pasen btw !
 
Dat is inderdaad een droomreferentie! Ideaal standpunt en goede kwaliteit. Top dat je dan gewoon besluit om het staal er gewoon weer uit te trekken :)
 
Ben jij ook al langs de paashaas geweest om de eitjes te laten schilderen G ? :laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:
Ook een vrolijk pasen.
Ik kijk al uit naar je veranderingen en jou kennende zal je wel weer wat uit je mouw schudden.
Toffe referentie foto ook. Daar zie je inderdaad hoe het toen werd gedaan.

Mark
 
Eén vrolijk en gelukkig Paasfeest! :p

Ziet er weer mooi uit Guy!
Wat voor materiaal gebruik je om het staal te imiteren?
 
Mooie referentiefoto, Guy !

De foto is niet gedateerd, maar mogelijks een 'art of work' uit deze periode. Duidelijk is te zien dat de wapening niet werd gespaard. Een tweede grote fout die toen werd gemaakt : de wapening zat te dicht van de buitenzijde. Bij beton blootgesteld aan de weersomstandigheden, voornamelijk regen, was er insijpeling in de buitenste betonlaag. Wanneer de wapening te dicht van de buitenkant zit, kan deze gemakkelijk roesten, waardoor de beton springt, enzovoort...
Op je foto is duidelijk te zien dat een dunne pel afgeschilferd is onder de wapening.

Misschien kun je op een stukje gyproc een laagje afkrabben en hierin groeven trekken om de kapotte wapening te imiteren. Dit stuk kan je dan tegen je bestaande vloer aanwerken.

Voorts zou ik niet te dik gaan met je draden, maximum 0.8 mm (28 mm in werkelijkheid, wat redelijk dik is). Misschien een stukje belledraad ontmantelen en deze dunne draadjes in je beton verwerken. In ieder geval verschillende diktes gebruiken !

Succes.

Groeten Rik
 
Peter, je was inderdaad wat vroeg, maar dat neemt niet weg dat ik alle wapening weer heb weggenomen.

Ik was inderdaad te vroeg, zowel met mijn opmerking als met op mijn werk komen.
Door dat laatste had ik nog even tijd om te kijken naar een kantoorflat, vlak bij mijn werk, die gesloopt word.
Hoewel de wapening daar ook kruislings gelegd is, is bij de afgebroken stukken geen net te zien alsof het staal kruislings op elkaar is gelegd en niet aan elkaar is vastgemaakt.
Helaas neem ik nooit een fotocamera mee naar mijn werk, maar op deze foto is het ook redelijk te zien:

http://www.eindhoven-in-beeld.nl/picture/show/39987/Sloop-Rabotoren-45

In het plafond zie je duidelijk een netstructuur van kruisend ijzer, waar het beton al is weggeknipt, zie je losse draden.
(Ik wil je niet aan het werk zetten, maar jou een beetje kennende ga je nu gelijk de plafonds aanpassen)

Vrolijk Pasen!
Peter
 
Bedankt voor jullie tips en adviezen mannen.

Ik heb niet veel kunnen doen maar het iets dunnere koperdraad is meer in schaalverhouding.

Een beetje wapening werd al geplaatst maar dient nog definitief gemodelleerd te worden.

Je ziet immers maar amper kruislingse wapening daar waar het beton weggeslagen is.

Peter, het was mij ook al opgevallen dat de wapening eerder tegen de rand werd gelegd.

24_zpsebdaec3c.jpg

Hier zie je wat een chaotische dradentoestand het kan zijn.

ds_zpsca79ccc7.jpg
ONLY for reference purposes !!!
 
Laatst bewerkt:
Gewone betonnetten zoals voor vloeren zijn samengesteld uit enerzijds dik betonijzer met kruiselings dunner betonijzer.
Het dunne, dwarse ijzer werd en wordt meestal nog steeds met simpele ijzerdraad als het ware aaneen geknoopt.
Wanneer die vloer inzakt springen die ijzerdraadjes onherroepelijk los, zo krijg je dus die spaghetti zoals op je referentiefoto.
Je hebt dus nog heel wat werk voor de boeg maar jou kennende.... ik blijf volgen!:D
 
Hey,

Guy-tje, hopelijk weer goed hersteld, maar zo te zien ben je de drive zeker niet kwijt.
Knap werk dat je weer laat zien man.
Ik volg je, maar dat wist ge zeker al...:)
 
Dank jullie mannen.

De reeds geplaatste wapening heeft een modellering achter de rug, nu begint het toch al op iets te trekken.

Nog veel draad in't verschiet, we gaan rustig door met de werken.

25_zps66d45790.jpg

8)Guy.
 
Zeker en vast rustig verder doen. Ziet er al goed uit G.
Laat den draad maar komen (en als ge niet moest toekomen... ik heb nog wel een doosje vol... ;) :D :laugh: )

Mark
 
Ik zit met den draad Mark, ik kan gewoon niet meer rond de tafel lopen zonder knopen te veroorzaken !

Nog een beetje progressie :

2144_zps8a92f6ff.jpg
 
:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh: (Man bijt hond;););) )
Begint er overigens hoe langer hoe beter uit te zien (maar das de bedoeling zeker ?).

Mark
 
Jaja G da komt goe,fraai werkje die betonijzer(tjes)...!

Grtz yves,
 
Ik zal toch content zijn de dag dat ik met primer aan de slag kan op dit geval.

Het diorama verdient een woordje uitleg rond de historische grondslag, want het gaat hier om een 90% platgebombardeerd gebouw in een late WOII setting.

Op 7 oktober 1944 werd het 13de Dragoon Regt. van de Vrije Fransen gevormd. Deze eenheid beschikte over het algemeen over Somua S35 tanks maar de 2de compagnie was ondermeer in het bezit van 19 Char B1 Bis tanks en B2 varianten. Tot 2 april 1945 waren ze gestationeerd in Orléans waar ze de aanval op La Rochelle voorbereidden, het laatste Duitse bolwerk op Frans grondgebied (kust), met ongeveer 20.000 Duitse troepen. Het 13de Dragoons Regt. maakte deel uit van de 10de Franse Divisie.
Begonnen werd met een aanval op de nabij gelegen stad Royan, welk door 5.500 Duitsers bezet werd. Een eerste strategisch bombardement door de RAF op 5 januari 1945 vormde de opener. Op 14 en 15 april 1945 viel de USAAF de stad opnieuw aan. Ook vanuit zee kreeg de plaats het zwaar te verduren. Een landaanval door de 10de Franse Divisie en de 66ste US Divisie completeerde operatie Vénérable. 27.000 artilleriegranaten daalden neer over de verwoeste stad. Er stierven 1500 burgers tijdens de gevechten. De USAAF gebruikte ondermeer hier voor het eerst napalmbommen.

Deze geschiedenis heeft echter weinig met "Libération !" te maken. Het heeft er alle schijn van dat dit eerder een misdaad tegen de menselijkheid was. De titel van mijn diorama wordt dus aangepast als "Operation Vénérable, Royan burnt to the ground."
 
Laatst bewerkt:
Weerom prachtig werk Guy, grote dikke proficiat.
Ik heb gelezen dat je nu koperdraad gebruikt om de beton bewapening na te bootsen. Gewoon een idee van mij maar zou het niet interessant zijn om de betonijzers eens op te warmen en te "branden" vooraleer ze in het dio te plaatsen? Denk dat je op die manier een eerder natuurlijke verkleuring krijgt dan door ze te verven. Is maar een idee hé.
 
Ziet er goed uit en leuk dat er een geschiedenis achter zit.
 
Fijn dat je dio een historisch gezicht krijgt G.
Zo leren wij als modelbouwers nog steeds bij over de geschiedenis.

Mark
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan