Hoofdsponsor

1/35 "Operation Venerable, Royan burnt to the ground." [wip]

Schitterend gedaan weer hé G. Ge blijft ons verbazen met uw kunnen...
Ben benieuwd wat er nu gaat volgen ?

Mark
 
Hoelang geleden moet de fabriek gebombardeerd zijn?

Indien meer dan een paar weken (of misschien wel twee of drie jaar; de meeste bombardementen in de bezette gebieden vonden volgens mij in het begin van de oorlog plaats; 'liberation day' impliceert haast dat zo'n gebouw een paar jaar lang er zo bijgelegen heeft), hierbij een tip vanuit een andere hobby van mij.

Ga eens naar Google Images en zoek op "urbex fabriek" of "urbex factory" of "urbex usine" of "urbex power plant" of "urbex centrale" en dergelijke, je snapt de bedoeling. Urbex staat voor 'urban exploration' en dat betekent dat hobbyisten met een camera op pad gaan om verlaten gebouwen en voertuigen te fotograferen. Ik denk dat je, door bovengenoemde zoektermen te gebruiken, misschien wel inspiratie kunt opdoen over hoe zo'n gebouw (waarvan ook het interieur blootgesteld is geweest aan de weersinvloeden) er van binnen en van buiten uit kan zien.

Ik zal je voortgang met veel plezier en interesse gaan volgen.
 
Iedereen bedankt voor de reacties.

Roy, alleereerst welkom in mijn topic !

Dit diorama zal een fabrieksruïne tonen op een straathoek, waar de bemanning van een Char B1 in geallieerde markeringen halt houdt om te overleggen met verzetsstrijders.

Bedoeling is een recentelijk vernielde gevel te maken.

Mvg. G.
 
Komen er ook voertuigen in te staan behalve de tank, zoals bijv. een motor of een fiets of een auto, of is dat nog een verrassing?
 
Dat is allemaal nog aan het borrelen zeg maar, wellicht een SiG 33 geschut en een tot wrak herleid autootje...verder een aantal figuren, niets is zeker want ik heb niet de neiging om iets 100% voor te bereiden. Ik ga uit van een basisidee en laat dit dan op me inwerken, dit is mijn grootste plezier, het ontwikkelen door veel wartime foto's te bestuderen.
 
Terug al een knap resultaat makker.
Blijft leuk om te volgen.
 
Dat is allemaal nog aan het borrelen zeg maar,...

Lekker zoals het bij U borrelt,... het schenkt ons tal van verrassingen ! Altijd plezierig om in dit topic eens langs te komen.

Wel opletten Guy, dat Uw dio niet te zwaar komt, als ge naast U Char nog een SiG en een autowrak wil plaatsen...
Te veel items op een klein oppervlak,... Ge begrijpt me wel. ;)

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rik, inderdaad, ik moet straks gaan bepalen hoe groot ik het geheel wil maken, ik zal er zeker op letten dat het niet te bombastisch gaat overkomen. Ik wil zeker een aanzienlijk aantal figuren in het diorama.

Buzzy, dank je !
 
Hey G, ziet er weer fenomenaal uit. Maar dat zijn we gewoon, hé. Ben benieuwd naar de rest van je dio, ideeën zijn er genoeg in ieder geval.
 
ziet er fantastisch uit , ga dat zeker blijven volgen.
en nog veel beterschap.

grt nicolas
 
Dat borrelen ken ik, ook hier is er een basisidee en dan begint dat een eigen leven te leiden. Je bent goed bezig en ik blijf je project volgen.
 
Thanks boys !

Vandaag heb ik kans gezien om even te werken aan de verdieping.

Ik had eerder al een aantal stukken uit de vloerplaat gesneden als voorbereiding. Deze stukken zette ik dan langs onder tijdelijk vast met tape.

Daarna kwam er een fijn uitgestreken laagje pleistergips (+ houtlijm !) overheen.

Na droging brak ik dan makkelijk de delen weer los, zodat fijne scheuren ontstonden tussen de segmenten.

Deze werden vastgezet met een flinke portie superlijm. Ze vormen een verzakt geheel.

Nu moet ik hier en daar nog uitstekende stukken wapening inboren met her en der een brok beton aan.

22_zps067ecab3.jpg

Gr. Guy.
 
Man man hoe komt ge erop! Echt hoedje af...! Dit smaakt naar meer...:-)

Grtz yves,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig gedaan weer G. Genieten van begin tot eind met uw kunstwerkjes.

Mark
 
Dat ziet er ontzettend goed gelukt uit, heel realistisch!

Je hebt de bouw zo goed onder controle en denkt dusdanig goed bij alles na dat ik waarschijnlijk een opmerking ten overvloede maak, maar voor de zekerheid maak ik hem toch; omstreeks 1890 kwam het gewapend beton in opmars. Vooral onder de art nouveau werd het veel gebruikt (architectuur is weer een andere hobby van me, ben blij dat ik zoveel van mijn hobby's in jouw thread kwijt kan :) ).

Je gebouw ziet eruit alsof het uit die periode zou kunnen zijn. Het is dus goed mogelijk dat de vloer gewapend beton was, zeker nu het een (meestal meer dan regulier belaste) fabrieksvloer is. In jouw geval kun je daar mooi gebruik van maken door de vloer visueel aantrekkelijker te maken: eenvoudig op regelmatige afstand een aantal stukken staal uit het beton laten komen en bepaalde kanten op buigen (goed kijken naar foto's van panden in afbraak) is makkelijk gedaan en geeft een interessant beeld. Je kunt er bovendien interessante verweringen op los laten.

Vanzelfsprekend weer een vrijblijvende suggestie :)
 
Peter, Yves, Mark en Roy, bedankt voor de steun.

Roy, inderdaad dat wordt de bedoeling, betonwapening met brokken vloer aan, hangend en zo de ruimte eronder wat meer drama gevend.

De details zijn het leukst uiteindelijk en hier zijn suggesties altijd meer dan welkom.

Mijn vorige (The Rusty Admiral, nog niet 100% af) diorama kwam reeds tot stand vanwege het meedenken van de leden.
 
Prachtig Guy !

Die gekraakte vloer is een juweeltje, nu nog een realistische wapening. Hou er rekening mee dat met toen nog geen (of weinig) ervaring had met de hoeveelheid ijzer en de dikte van de wapening die met in het beton stopte. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de beschadigde bunkers die je nog veelvuldig vind in Normandië.
Men stopte er te veel en te zware wapening in. Rekening houdende dat de bunkers gebouwd werden door civiele bouwondernemingen, zal dit in de fabrieksgebouwen niet anders geweest zijn.

Stop dus maar lekker veel draadjes in je vloer. :D:D:D

Tevens kun je aan de kleur van de wapening afleiden of de breuk recent is of niet. Zo is de wapening van pas gebroken beton nog niet roest, je zou kunnen starten met zwart + gunmetal en wat grafiet. Dit komt omdat het beton de eventuele roestvorming op het ijzer vasthoud en de roest dus mee met het betonpuin verdwijnt.
Na enkele dagen zal het ijzer dan toch beginnen roesten, het verloop in de roesttinten weet je wel weer te geven. Dat heb je al meermaals bewezen. ;)

Succes nog met de bouw, of is het breuk ?

Groeten Rik
 
Bedankt voor de tips Rik !

Ik heb al wat wapening in de vloerplaat gemonteerd, met een referentiefoto erbij als leidraad. Nog lang niet klaar met dit werkje...

23_zps8134627d.jpg

Groeten Guy.
 
Ik ken die referentiefoto niet.
Maar de foto's die ik wel gezien heb, hebben allemaal een "net" van wapeningsstaal.
(Of ben ik te vroeg met deze opmerking)
Ze zien er wel mooi regelmatig geplaatst uit, wat je zou verwachten bij een rooster.

Peter
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan