Hoofdsponsor

1/35 "Operation Venerable, Royan burnt to the ground." [wip]

Erwin, bedankt voor de aanmoediging maat !

Het branden van het koperdraad was misschien wel een goede oplossing geweest maar je weet hoe graag ik met de verfkes speel he !


Buzzy, ik wist niet alles van het onderwerp maar ik was verbaasd over de beslissing om alsnog zo'n zware aanval op een eigen stadje te doen.

De oorlog was bijna voorbij, Hitler's troepen stonden op zwichten.

Ze wilden niet wachten op overgave van de stad, met 1500 dode burgers voor gevolg.


Mark, zoals gezegd, ik was met stomheid geslagen !
 
Nu heb ik een how to'ke in mekaar geflanst om brokstukken uit vloeren van gewapend beton te simuleren.

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft...

1) Architectenkarton in vorm snijden...

28_zpsd6a55099.jpg

2) in twee helften verdelen...

29_zpse6823349.jpg

3) monteren met cyano lijm...

30_zps1775385e.jpg

4) pleisterplamuur voorbereiden...

31_zpse7bc8905.jpg

5) pleisterlaagje opbrengen met een paletmes...

32_zps4fa7e63d.jpg

6) even laten drogen en bewerken met borstel voor wat basis-structuur...

33_zpsf9c63838.jpg

7) met een sponsje de effecten van de borstel afzwakken...

34_zps4646b442.jpg

8) met het schildersmes even over het oppervlak passeren om wat extra uit te vlakken...

35_zps432e587b.jpg

9) het resultaat van de werken, ik maakte er een PUINHOOP van !

36_zps7c36e573.jpg

10) detail...

37_zpsdf148e68.jpg


Nog een beetje doordoen en ik kan bij wijze van afwisseling weer even verder met het dak van de Rusty Admiral barn.
 
Dank voor de tutorial, dat ga ik zeker gebruiken wanneer ik zelf een diorama maak.
 
Schitterende How-To die je er bij doet G.
Knappe werken ook, dit gaat weer naar ongekende hoogten...

Mark
 
Mooie tutorial G.
Je maakt er een puinhoop van zeg je, maar wel een schitterende puinhoop.
Jammer genoeg kan ik (raar maar waar) de laatste foto niet zien.
 
G,
vraagje. Waarom staat al het ijzer en brokstukken naar beneden? Ik zou daar variatie in brengen.
 
Daar gaat voor een heel groot stuk de zwaartekracht iets mee te maken hebben...
Het gewicht van het beton doet het ijzer naar beneden plooien, plus dat de impact van de bom van boven komt...

Mark
 
Dit topic wordt steeds interessanter ! Krijgen we nu al een beetje geschiedenisles ook. Alhoewel die historie omtrent Royan me bekend was, vorig jaar was ik op vakantie in de buurt en heb ik dit kuststadje bezocht.

Om de geallieerden de faciliteiten van een havenstad te ontnemen, hebben de Duitsers meerdere kleine en grotere havensteden zo lang mogelijk bezet gehouden.

Mooie vorderingen ook aan je puinhoop. Is je ruïne van industriële oorsprong of eerder een woonblok ? In het geval van een woonblok zul je vloertegels moeten voorzien, of toch de restanten.
Komt er nog een restant van interieur in ? Met je kunsten wordt dit een makkie. Wat werktafels, enkele kasten, nutsvoorzieningen zoals elektrische leidingen op de muur een aan het plafond.
'k wil je niet opjagen, hé Guy, alleen maar wat brainstormen... :laugh:

Groeten Rik
 
Daar gaat voor een heel groot stuk de zwaartekracht iets mee te maken hebben...
Het gewicht van het beton doet het ijzer naar beneden plooien, plus dat de impact van de bom van boven komt...

Mark

Hoi Mark,

deels zal dat zo zijn, waar de brokstukken zwaar genoeg zijn om het staal te plooien. Ik twijfel hier echter aan... Ik heb al heel wat bunkers bezocht en vanuit die ervaring meen ik me te herinneren dat het staal naar alle kanten stond... dat is ook ergens normaal gezien de kracht van de explosie. Volgens mij is het vooral die kracht en de plaats van inslag die de richting van het geplooide wapeningsijzer bepaalt...

dat is alvast mijn gedacht :)
 
hier nog wat referenties:

hitler-bunker-berlijn.large.jpg?0.jpg
bunker_fort_westervoort.jpg

013-25.jpg
 
Bedankt voor de mooie foto's Koen. Ik ga m'n bak eigen foto's nog 'ns doorspitten en zien of ik iets kan vinden met opstaande stukken gewapend beton.

Rik, ik ga zeker nog wat deels afgerukte leidingen etc. tegen muren en plafond leggen. Het moet er allemaal zo overtuigend mogelijk uit gaan zien.

Dit topic gaat even On hold wegens de eindsprint van de Rusty Admiral, met het oog op Helchteren...
 
Ook ik maak de oversprong graag mee naar de "Admiral", G.
Tot daar...

Mark
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan