Hoofdsponsor

1/72 "Normandy '44" - Waco CG-4 A "Hadrian" [DONE]

En voilà, de Waco is uit de spuitcabine.
Nog wat "retouchkes" te doen maar in het algemeen valt het goed mee.

attachment.jpg

attachment.jpg

Volgende stap: bijwerken waar nodig en aanbrengen van glansvernis waar de decals moeten komen.

Wordt vervolgd.
 
OH my goodness, she is looking absolutely fabulous. Nice work M8 , looks like you might just have a winner there.
 
Ziet er inderdaad al heel goed uit Erwin.
Die decals gaat ook helemaal goed komen.
Weer een beauty die je hebt gebouwd...

Mark
 
Hey,

Indd Ewrin, da's meer of strak spuitwerk. :)
Mooi, zo te zien op de foto's hoeft er niet teveel geretoucheerd te worden, ze staat strak in de vest.
Volgens de foto's die ik heb gezien zal je nog wel wat werk hebben aan de decals.
En,..... zoals Graeme al heeft gezegd, een mogelijke winner komt eruit, ze zijn niet teveel te zien op de tafels... ;)
 
Bedankt voor de comments.

De Waco welke ik aan het bouwen ben betreft de 47 "Jughead" s/n 341820. Vermits deze decals niet in de kit steken wordt het dus improviseren.
De naam "Jughead" werd vermoedelijk door één der piloten op de neus van het toestel aangebracht of met witte verf of met wit krijt wat eerder waarschijnlijk is. De foto's in mijn bezit tonen telkens de rechterzijde van het toestel en ik weet dus niet of die naam ook aan de linkerzijde herhaald was doch ik vermoed dat dit wel zo was.
Daarom vandaag overgegaan tot een poging om de naam op de neus van het toestel te schrijven.

attachment.jpg

attachment.jpg

De naam werd aangebracht met een witte stift en is uiteindelijk slechts 1,5 cm lang.
De vierde poging lijkt mij de beste.

Ondertussen zijn al de "retouchkes" uitgevoerd en zal overgegaan worden tot het vernissen van de plaatsen waar de decals moeten komen; dit afgaande op de foto's en niet op het bouwplan.
Wordt vervolgd.
 
Magic Erwin, I think you have got the writing perfect, looks very realistic as if painted on the runway just before takeoff :)
 
Ziet er goed uit.

Kan je een foto posten van de echte Jughead? En klopt het dat de piloten van die zwevers niet altijd een degelijke opleiding hadden gekregen waardoor er al eens iets grondig verkeerd liep tijdens de landing? Dacht dat ik dat eens ergen gelezen had.
 
Tx Graeme en MrArtex
Wat de foto van het echte toestel betreft weet ik niet of dit gaat lukken. Hij is aan te treffen in één der boeken die ik als referentie opgegeven heb en ik wil ten eerste geen problemen met copyright maar ook ben ik niet zo een crack in paint/photoshop toestanden. Zal zien wat ik kan doen.

Wat die piloten betreft is het zo dat men al doende leert. Als je met een auto leert rijden heb je nog geen ondervinding in het verkeer en rijden op een autosnelweg is heel iets anders dan rijden op terrein of op circuit. Dat was ook zo met die piloten.
De meeste glider piloten waren vrijwilligers en in het begin dienden zij allemaal reeds een bepaalde vliegervaring te hebben zij het burger of militair. In dienst leerden zij dan met de gliders vliegen, zeker niet te vergelijken met een sport glider, en kregen zij ook een infanterie opleiding want eens zij geland waren dienden zij de eerste dagen bij de strijdende troepen te blijven.
Maar niet alleen de glider piloten moesten met dat toestel leren vliegen, ook de piloten van de transporttoestellen moesten leren wat het was om een ander toestel te trekken tot boven vijandelijk gebied en daar liep het al eens mis.
Bij de eerste grote landing in Sicilië zijn er veel fouten gemaakt door zowel de piloten van de transporten als door enkele glider piloten. Eén der grootste fouten was het te vroeg loskoppelen van de gliders om reden dat de transporten onder vijandelijk vuur kwamen. Dit had als gevolg dat verschillende onder hen in zee terecht kwamen en een glider is natuurlijk niet gemaakt voor een dergelijke landing. Beeld je eens in dat je als soldaat, gepakt en gezakt, plotseling in zo een glider in het water terecht komt. Verschrikking, ongeloof, paniek en noem maar op resulterend in verdrinking.
Ook heeft men toen ondervonden dat de gliders te weinig bescherming hadden voor de piloten en de Griswold Nose was hierbij een verbetering doch niet alle gliders waren er met uitgerust.
Ook in Normandië zouden verschillende gliders te vroeg losgekoppeld worden omwille van de flak of omdat hun transport geraakt was hetgeen leidde tot verspreiding van de troepen over een groot grondgebied.

Als je de volledige geschiedenis wil weten kan ik je slechts mijn boeken aanraden.
Ook interessant is de film "Silent Wings" te vinden op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=jsAKWma3zbY

Erwin
 
Hier zijn we terug.
Het was effe spannend maar de decals staan er op. Deze van het s/n nummer werden gevonden op een oud Ventura decal vel en dienden stuk voor stuk uitgesneden en geplaatst te worden. De witte "47" werd vervaardigd uit op maat gesneden MicroScale witte strips. Voor de nationaliteitstekens werden deze uit de kit gebruikt.

Op vraag van MrArtex eerst en vooral een foto van deze uit het boek; misschien niet erg duidelijk maar meer kon ik er niet van maken. De foto werd genomen enkele dagen na de landing door Len Lebenson, één der glider piloten.

attachment.jpg

Op de achtergrond zie je het wrak van een Horsa zwever. De Waco zelf is bijna onbeschadigd. Vooraan de open neus kan je zien dat er 2 uitrij planken liggen wat er op duidt dat het toestel een jeep, kanon of aanhangwagen vervoerde. Dit wordt ook bevestigd door het feit dat er geen zitbanken te zien zijn.

Nu terug naar ons model dat deze morgen ter inspectie voorgelegd werd aan mijn generaal, lees: de vrouw des huizes/ criticus nr. 1.
Er werd beslist een fotokader te gebruiken (vermoedelijk uit de Aldi) alsook een groen basis van MiniNatur set 723-21 S, Moerassige wei Lente. Dit laat zich gemakkelijk bewerken en werd op de kader gelijmd d.m.v. houtlijm.

attachment.jpg

Opvallend is de kleurnuance in het gras dat ongeveer overeenkomt met het licht en schaduw spel op de foto van het echte toestel.
Let op: het is hier slechts een eerste paswerkje, er moet nog veel gebeuren aan het toestel eer het af is maar het geeft reeds een idee hoe het er ongeveer zal uitzien.

Wordt vervolgd.
 
Ziet er goed uit Erwin. Alle stukjes beginnen op hun plaats te vallen.
Kijken weeral uit naar het vervolg.

Mark
 
Opvallend die vergelijking tussen de foto en het model!
Ziet er 95% hetzelfde!!!!!

Thierry
 
Hey,

Erwin, dat ziet er zeer goed uit man, zeer gelijkend met de foto ;)
 
Goe bezig Erwin en rete-strak gespoten man !
 
Dat lijkt inderdaad zeer goed op de foto. Mooi gedaan.
 
Prachtig werk Erwin, tof om eens een zwever gebouwd te zien worden !
 
Het einde is in zicht want de eindstreep is bereikt.
Niet zonder moeilijkheden werd de redelijk zware neus aan het toestel bevestigd. Het kreeg een donkere wash in de paneel lijnen en een matte vernis en de spankoorden aan de staart en de cockpit werden eveneens aangebracht. Verder werden nog de uitrij planken gemonteerd en werd het toestel, afgaande op de foto, een beetje schuin liggend op de basis geplaatst.

attachment.jpg

Volgens foto. De uitgeworpen zijdeur staat tegen de wand van het toestel achter het landingsgestel.

attachment.jpg

Vooraanzicht (van iets mindere kwaliteit)

attachment.jpg

en tenslotte een zicht van bovenaf.

Als "Jughead" het overleefd tot zondag, dan kan je hem zien op de beurs en misschien in de wedstrijd te Middelkerke.

Indien op- of aanmerkingen, laat maar horen; altijd voor verbetering vatbaar.
Op naar het volgende "Normandy '44" item !!!!
 
Niets op aan te merken Erwin !
Zal hem zondag eens bekijken.
 
Prachtig model geworden Erwin. Niets op aan te merken.

Mark
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan