Hoofdsponsor

1/30 Norden T.78 Billing Boats schaal 1/30 [wip]

Big Jim

learning by doing
Registered
Lid geworden
27 feb 2008
Berichten
421
Norden T.78 Billing Boats Serie 600

Na ongeveer één sabbat jaar waarin ik geen of nauwelijks aan modelbouw heb gedaan toch een poging doen om nog eens een model in elkaar te steken. Gekozen voor een volgens Billings Boats gemakkelijk model voor beginners, ik ben benieuwd.

Geschiedenis.
De Norden is een vissersboot zoals er vele varen langs de westkust van Denemarken. Dit type schip is in 1930 ontstaan en gebouwd op kleine scheepswerfjes, zoals die in Klitmolle en Vorupor te vinden zijn. Ten opzichte van de bestaande vissersschepen waren deze schepen een grote verbetering.
De Norden is een stabiel, zwaar gebouwd en zeewaardig schip met een max. snelheid van 6 knopen.
Met deze schepen werd met een spankuilnet gevist. Hiervoor zijn 2 schepen nodig, die ieder een kant van het net trekken.
Omdat er weinig havens waren, werden de schepen s’avonds met een lier op het strand getrokken. Om ze de volgende dag weer vlot te trekken had men ver in zee een paal verankerd met een katrol. Van de lier liep via de katrol een kabel, waarmee men de boot weer kon vlot trekken. Met harde wind moest men de boot eerst draaien, het geen vaak niet mee viel.

Schaal: 1/30
Hoogte: 28 cm
Lengte: 34,5 cm
Breedte: 11,5 cm

Hier kan je zien hoe ze een boot in zee slepen.

http://youtu.be/3jA0CscY1YU

Een paar foto's van de doos en inhoud.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ga proberen elke vooruitgang ASAP op het forum te plaatsen.

Groeten, Big Jim
 
Norden T.78

Beginnen bij het begin, in de kit zitten vier triplex platen die voorgesneden zijn met de laser en een bouwplaat.

attachment.jpg

Snij met een scherp cuttermes de kiel uit, dit doe je het best langs de voor en de achterkant en dan komen de onderdelen gemakkelijk los. Snij of vijl de restjes weg.

attachment.jpg

Alvorens het uitsnijden van de spanten schrijf met potlood de spantnummers op de spanten volgens de gebruiksaanwijzing, dit om later problemen te vermijden.

attachment.jpg
 
He Jim, goed je hier weer te zien en nog wel met een leuk schip!
Een beginners model van BB is nog steeds lastig hoor, dit omdat de bouwbeschrijving nogal summier is :P
Succes met deze mooi dame.

Fred
 
Leuk bootje, dit was jaaren terug m'n eerste houten model :)
 
Hoi Fred, ik ben inderdaad terug, ik denk ook dat het toch niet zo simpel gaat zijn maar we zullen wel zien en ons best doen. Stapje voor stapje, nu lego blokjes zoeken.
 
Ziet er een prachtig scheepje uit succes met de bouw.

Misschien nog wel aan de vroege kant maar als ik mag, alvast 1 kleine tip: maak eerst de zeilen voor je aan mast begint.
vgr Marc
 
dat word weer smullen jim veel suc6
 
De spanten haaks vast gelijmd met behulp van lego blokjes waar ik natuurlijk ben vergeten foto's van te maken maar dat lijkt mij niet moeilijk om zich dat te kunnen voorstellen. Nadat alles een nachtje gedroogd had in al mijn enthousiasme en het goed voornemen om de bouwbeschrijving te volgen compleet verkeerd begonnen met de beplanking.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier viel mijne euro dat er iets mis was, effe opgezocht op ons forum en inderdaad ik had aan de kiel moeten beginnen. Slopen leek mij geen optie dan maar beginnen beplanken van af de kiel met dit als resultaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Al met al is het nog best meegevallen, en ziet het er volgens mij nog redelijk goed uit, de romp moet toch geschilderd worden. De plankjes heb ik wel een nacht in water moeten laten weken om dat ze zeer droog en broos waren.
Zo moet het dus niet!
 
Norden T.78

De afgelopen week wat verder kunnen doen en aan de tweede helft van de romp begonnen. Deze keer begon ik van de kiel om zo bij het dek te eindigen, dit ging goed tot als ik half de romp was en de andere helft voor mij had liggen als hoe het niet moest. Als ik nu zo verder zou doen ga ik wel twee verschillende helften hebben en dan toch de beslissing genomen om de rest van het dek naar beneden te beplanken we zullen wel zien. Wel afgemeten waar het bovenste plankje moest komen en dan maar naar beneden verder beplankt.
Met dit als resultaat, het ziet er vrij goed uit allez volgens mij dan toch.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze kant van de romp is nog niet geschuurd.
 
De beide helften samen lijmen en de verschansing plaatsen, het balsa blokje moet nog in model gesneden en geschuurd worden. De passing van de twee helften is redelijk goed niet voor honderd procent maar geen probleem, tot nu toe.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Jammer dat ik niet meer heb kunnen laten zien van het beplanken, ik ben er ook geen held in en de finesse zal voor een van de volgende zijn.

Tot binnenkort.
 
Netjes en strak ,zo te zien schiet het werk lekker vlot op .
 
Dit ziet er helemaal niet slecht uit,Het gebeurd wel vaker bij de eerste laag dat deze niet perfect is. Maar zoals je zelf aangeeft word later alles geschilderd.
Het is gewoon belangrijk dat je nu eerst goed gaat schuren en eventueel wat bij plamuren tot de romp eruit ziet zoals het hoort.
Steek hier voldoende tijd in , het is zeker niet op 1 avond geklaard. Als je denkt klaar te zijn, breng dan een laagje grondverf aan en je zal merken dat je nog fouten zal ontdekken. Geef hier opnieuw de nodige aandacht aan en neem er tijd voor.

Waarom vertel ik je dit, Een schip met een niet correcte romp zal later snel in een vergeethoekje terecht komen.
Wat dan weer zonde is van al het werk dat je er aan besteed hebt.
succes met de verdere bouw
vgr Marc
 
Het ergste is voorbij en ik ben best wel tevreden over het resultaat.

Schuren en plamuren is inderdaad belangrijk maar ik ga proberen zo weinig mogelijk te plamuren ik zou graag de beplanking door de verf kunnen zien, met die echte vissersbootjes zie je namelijk de beplanking ook. Als dit niet lukt kan ik nog altijd een extra laagje zetten.
 
Ik denk als je goed schuurt dat het al heel veel beter is, ziet er goed uit.
 
Na het schuren van de romp aan de dek beplanking begonnen. Om de lengte te bepalen ben ik uitgegaan van de afmetingen van het in de handel zijn de hout nl: 10 voet wat overeenkomt met 10 cm op schaal 1/30 dit leek mij een mooie maat op deze schaal. Ook even opgezocht hoe een dek beplanking er uit ziet en gekozen voor een luxe beplanking waar je negen kansen op de tien bijna niks meer gaat van zien het dek is nl rijkelijk voorzien van bebouwing.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier moet je wel een beetje aandachtig zijn om niet verkeerd te beplanken.
 
@ Dirk en Mark, ik probeer mijn best te doen en het lukt aardig, het hout bij de kit is niet van topkwaliteit kan ook zijn door de ouderdom van de kit maar al bij al valt het best mee, nog even verder het dek beplanken en daarna zal ik een overzicht posten van de reeds uitgevoerde werken.
Tot binnenkort.
 
ja je ziet het aan de dekplanken dat het niet eerste keus is hopelijk moet je die niet gaan gebruiken om een tweede laag langs buiten tegen te zetten want dan ga je nog vloeken denk ik. ze knappen zo in 2 aan de struktuur te zien. als je dezelvde plankjes hebt voor een tweede huidlaag moet je goed uitkijken als je ze in het water legt want te lang in het water kunnen deze latjes niet aan. dan beter op een warm strijkijzer plooien en droog.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan