Hoofdsponsor

1/72 Nieuport NiD-29 C1 België 1926

ERVARING
Beschouw mij als gemiddeld bouwer maar in deze beginnend
BOUWWIJZE
kijk uit naar het riggen van de vleugels waar ik 0,25 mm draad nog heb liggen.
BOUWBUDGET
niet van toepassing
BOUWSTATUS
Ga er nu aan beginnen
COMMENTAREN
Alle hulp is welkom en kan wel tegen een stootje als het maar met wat sarcasme bij is.
Het is echt wel iets nieuw en ben al tegen de lamp gelopen.
Heb het onderstel volledig verkeerd begrepen waardoor ik al twee dagen bezig ben om dit recht te zetten.
De wielstang moest boven op de driehoeken aangebracht worden.
Ik dacht dat dit in de driehoek volledig in moest en heb dan 4 deeltjes aangegeven op de plastiek weg gehaald zodat het er tussen zakte.
Fout natuurlijk en had het pas echt laat door.
Maar al doende leert me en denk hem nog eens een 2de keer te maken met de ervaring die ik met deze opdoe.

Bekijk bijlage 428821

Bekijk bijlage 428822

Bekijk bijlage 428823

Bekijk bijlage 428824

Bekijk bijlage 428825

Bekijk bijlage 428826

Bekijk bijlage 428827

Bekijk bijlage 428828

Bekijk bijlage 428829

Bekijk bijlage 428830

Bekijk bijlage 428831Bekijk bijlage 428832Bekijk bijlage 428833

De wielen zijn nog los .
Ja Pascal dat is inderdaad allemaal niet zo simpel voor de eerste keer. Als ik een bemerking mag maken over het roosterje vooraan , in de straalbrekers van waterkranen zit een metalen gaasje dat met een beetje paswerk zou kunnen dienen om in de opening vooraan van je vliegtuig aan te brengen. Succes. Willy.
 
Als ik een bemerking mag maken over het roosterje vooraan , in de straalbrekers van waterkranen zit een metalen gaasje dat met een beetje paswerk zou kunnen dienen om in de opening vooraan van je vliegtuig aan te brengen. Succes. Willy.
Bedankt voor de tip Willy.
Straalbreker niet in het bezit maar dit had ik wel nog bij gehouden. (oude koffie filter).

DSC00717.JPG

DSC00716.JPG
 
Dat ziet er al erg mooi uit Pascal, serieus wat detaillering op dergelijke schaal !
 
Pascal is die neus al vlak geschuurd? Op de foto lijkt het alsof je nog met een spleet zit tussen de romphelften boven de opening van de schroefas.
 
Ik zou eerst plamuren, schuren en primeren en indien nodig dit herhalen tot het goed is en dan pas details aanbrengen.
Zonder primer zie je niet of het goed is om verder te gaan.
 
Pascal is die neus al vlak geschuurd? Op de foto lijkt het alsof je nog met een spleet zit tussen de romphelften boven de opening van de schroefas.
k zou eerst plamuren, schuren en primeren en indien nodig dit herhalen tot het goed is en dan pas details aanbrengen.
Zonder primer zie je niet of het goed is om verder te gaan.
Is gedaan zoals Michel beschrijft en wat u ziet is geschuurde ca lijm.
De spleet is dicht maar wat me meer zorgen baarde is teveel lijm dat ik nu weg ga schuren.
Dit komt door het pas achteraf aanbrengen v/h gaas .
De vleugels dry fitten gaat wat anders zijn en ben nog aan het bekijken hoe ik dit ga aanpakken.

DSC00720.JPG
 
Hij heef wel stevig zijn neus gestoten Pascal 🙂
 
Amai,

Het blijft mij verwonderen hoeveel detail er in deze schaal kan gestoken worden o_O

Grtz.

Luc:cool:
 
Ik kan me wel voorstellen dat je in de war raakte van dat onderstel... de openingen leken zo'n mooie en logische plek voor de as.

Bepaalde kleine onderdeeltjes pas later te plaatsen, omdat je bang bent ze aan te raken en zo te beschadigen, is een goede modelbouwersgewoonte en zou ik dus zeker niet als ongegronde angst bestempelen. We raken zo'n model toch veel meer aan (tijdens het bewerken) dan we ons bewust zijn.

Vleugelstand ziet er op het oog goed uit.
 
Ik kan me wel voorstellen dat je in de war raakte van dat onderstel... de openingen leken zo'n mooie en logische plek voor de as.
Dat is opzettelijk Roy, ontwerpers hebben zo'n sadistisch kantje, zo hadden de Wehrmacht en de Luftwaffe in de oorlog een hele afdeling die de opdracht had camouflagepatronen te ontwerpen die modelbouwers in geen jaren zouden kunnen reproduceren .:ROFLMAO:
 
En de afdeling ernaast zal zich waarschijnlijk hebben bezig gehouden met het bedenken van eindeloze variaties op RLM-kleuren :)
 
Blijft een moeilijke en ben wat verveeld met de verf die maar niet wilde drogen.
Na 24 uur veroorzaakte ik nog vingerafdrukken en denk dat dit komt door de hoge luchtvochtigheid in huis.
Nu staan er 2 lagen vernis op en laat het verder drogen.
De vleugels hun steunen zijn na een paar pogingen nog niet echt gelukt.
Vermits dit leerschool is behoud ik de decals apart moest deze tegenslagen want dan kan ik die nog gebruiken op een ander toestel.
Belgische zijn moeilijk te vinden vandaar mijn zuinige kijk erop.
Ook zijn er gaten gemaakt in de vleugels om later te riggen.

DSC00736.JPG

DSC00735.JPG

DSC00734.JPG

DSC00732.JPG

DSC00733.JPG

Het rooster aan de voorkant moet ik ontdoen van de verf maar dat is wanner de vernis is uitgehard.
 
Mig aluminium op vallejo primer Roy maar is intussen uitgehard.
Het is dat ik niet graag opgeef maar is toch een paar keer dicht bij geweest.
Bij het bevestigen van tweede vleugel die ik slecht heb aangepakt brak heel de cinema.
Niet 1,2 .. maar meerdere pogingen met als resultaat lijmschade door het afbreken, bijgevolg de lengtes van de palen niet meer juist waren.
Het kan stukken beter maar het kon ook een pak slechter.
Zal nog wat bij geschilderd worden na het riggen.
De volgende keer ga ik dit allemaal wel anders aanpakken.

DSC00745.JPG

DSC00744.JPG

DSC00743.JPG

DSC00742.JPG

DSC00741.JPG

DSC00740.JPG

De schilderwerken zijn lange nog niet klaar.
Voor te verweren zal ik nog wat moeten opzoeken want weet niet waar die vuil word.
Aan de motor lijkt me logisch maar ga eerst de rest al eens proberen af te werken.
 
Toch mooie vorderingen opnieuw Pascal. Vergeet niet dat dit geen shake and bake kit is maar wel één van de moeilijkere soort.
Wat het bevuilen betreft enkele tips:
- de motoren van toen gebruikten dunnere olie dan nu en dus mag de motor er wel iets vuiler uitzien (bij zover die zichtbaar is natuurlijk).
- uitlaatsporen, smal aan het begin maar breder en vager uitgesmeerd naar achteren toe.
- iets wat veel vergeten wordt: sporen van modder en aarde waar de wielen dit naar omhoog kunnen werpen bij het ronddraaien. Dit is bv. aan de onderzijde van de vleugels maar ook aan het staartstuk.
- slijtagesporen waar piloot en mekanieker het vliegtuig betreden om in te stappen.
- slijtagesporen aan de panelen van het motorcompartiment waar dit losgevezen kan worden.

Als je dit laatste al realiseert sta je al veel verder dan veel andere modelbouwers die dit al eens durven vergeten aan hun vliegtuigen.
 
Ondanks de problematiek bij deze bouw vind ik het geheel er toch goed uit zien Pascal (y)
 
Aanhouder wint Pascal.
Ondanks alles ziet het er toch goed uit.
 
Eindelijk nog eens wat verder gedaan.
Dat hij nog blinkt is omdat ik nog moet verweren en wacht even af met de rest van de decals.
Ga nog enkele bouwen en beslis dan hoe het verder gaat.
De decals die er nu al op zijn heb ik gekregen van Erwin en nog enkele andere waar ik zuinig mee ben want zijn moeilijk te vinden.
Dus deze blijft nog even zoals hij er nu staat en begin met een andere.
Welke smaldelen ze gaan worden zie ik later wel.

DSC00774.JPG

DSC00775.JPG

DSC00776.JPG

DSC00778.JPG

DSC00779.JPG

DSC00780.JPG

DSC00781.JPG

DSC00782.JPG

DSC00783.JPG

DSC00784.JPG
 
Ziet er goed uit na al de problemen die je gehad hebt, hier en daar de spanning van de kabels nog iets verbeteren maar ik doe het je zeker niet na.

Pascal, als je zeldzame decals hebt scan ze dan eerst gewoon in en houd ze ergens digitaal bij. Ons autofreaks maken hun decals bijna allemaal zelf, ze hebben al menig clublid geholpen met herstellen en bezorgen van decals.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan