Hoofdsponsor

1/72 Nieuport NiD-29 C1 België 1926

ERVARING
Beschouw mij als gemiddeld bouwer maar in deze beginnend
BOUWWIJZE
kijk uit naar het riggen van de vleugels waar ik 0,25 mm draad nog heb liggen.
BOUWBUDGET
niet van toepassing
BOUWSTATUS
Ga er nu aan beginnen
COMMENTAREN
Alle hulp is welkom en kan wel tegen een stootje als het maar met wat sarcasme bij is.

Pascal

Administrator/V.I.P.
Administrator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
8.657
Zat wat wegens gezondheid in slecht vel maar nu het weer beter gaat start ik met dit in mijn ogen een knap toestel.
Om te beginnen geen gemakkelijke is me gezegd maar vind hem mooi en neem het risico gewoon mee.
Zal mijn tijd nemen tussen het schilderen van buste waar ik ook mee verder zal gaan.

delage 1926.PNG

delange.PNG

DSC00588.JPG

DSC00589.JPG

025.jpg
 
Veel succes Pascal, ik ga je zeker volgen, dat weet je.
 
deze wil ik perse volgen omdat Pascal altijd iets speciaals maakt en dat heeft mijn interesse gewekt
 
Bedankt mannen en als het niet lukt verwijs ik naar zijn history hierboven.

(accident at Schaffen on 20 april 1930)
:wall:
 
Iets met Delage moet ik natuurlijk volgen, hoe dan ook :D

Ik ben het met je eens dat dit een mooi toestel is. Het wordt een hele uitdaging, als dit je eerste rigging-karwei wordt, op deze schaal. Wat voor type 025mm-draad heb je?
 
Mooie camo, welk een merk is deze?
Hij bestaat in weinig varianten.
Deze word aan de onderkant zilver kleurig en bovenaan groen zoals afbeelding.
Helemaal groen zou ook kunnen wat ik kan afleiden uit de meeste zw/w foto's.

Wat voor type 025mm-draad heb je?
Ik heb hier ijzerdraad (mijn voorkeur) en visdraad.

Intussen wat verder gedaan.
Wat ik ondervind is dat de ca lijm Zap en tamiya moeite heeft om plastiek te verlijmen zonder steeds uit elkaar te vallen.
De humbrol poly daarentegen werkt dan weer te goed zodat weinig lijm de plastiek al vast smelt.
Voor de PE kan ik niet anders dan CA lijm en lukt het pas na vele pogingen om het vast te zetten maar uiteindelijk is het gelukt.
Gevaar voor teveel lijm word dan weer een probleem.
Dryfit met dashbord cockpit kreeg ik niet klaar dus aan 1 kant vast gezet en dan aangepast maar door te veel gesmolten lijm zag het er niet uit.
Heb daarom koperen draad errond gezet om het de verdoezelen.

DSC00600.JPG

De volgende foto heb ik de plaats waar de hendel komt een 1.5mm dikker gemaakt want anders kon ik het daar niet zetten zonder de PE in de helft te plooien.

DSC00601.JPG

DSC00602.JPG

DSC00605.JPG

DSC00608.JPG

Dashbord cockpit is afgeplakt omdat er ook wijzertjes in form van harde plastiek is onder de PE bevestigd.
Wist niet dat dit bestond op die manier.
Zal dus primer en schilderen met losse hand moeten doen.

DSC00611.JPG
 
Laatst bewerkt:
Is je CA lijm al oud Pascal?
CA lijm heeft een beperkte houdbaarheid.
 
mooi begin. Is dit de Azur kit? meestal iets lagere kwaliteit dan, maar wel de exotischer types... Leuk met die distel, kwam ook in later tijden nog terug (dacht de Hurricanes net voor WWII), de Mirage V's en mss de F-104's
 
Is dit de Azur kit?
Sorry voor de kortsluiting bij uw eerste vraag.
Is inderdaad een Azur kit en was niet mee met de vraag.
Beter laat dan nooit de doos met inhoud
DSC00586.JPG

DSC00588.JPG

DSC00589.JPG
Is je CA lijm al oud Pascal?
CA lijm heeft een beperkte houdbaarheid.
Iets meer dan een jaar oud Michel samen met twee anderen zap dik,medium en lopend wat ik het meeste gebruik.
Gebruik daar weinig van en gaan dus lang mee
Zal eens opzoeken hoe lang die meegaat want op verpakking vind ik niets terug.
Tamiya is niet zo lang geleden aangeschaft.
Uitdrogen wist ik wel maar sterkte verliezen dan weer niet.
 
tamiya blijft goed, als je de plastic lijm bedoelt maar CA vervang ik op zijn minst na 1 jaar.
CA verliest na een tijd sterkte.

Als je CA versneller hebt dan kan je dat wel testen. Bij een nieuw potje CA wordt het direct hard als je er versneller op doet.
Bij oude CA kan dat langer duren tot zelf redelijk lang. Ik vervang mijn potjes na 1 jaar. Ik gebruik het ook niet veel en er is meestal nog bijna een vol potje over...

Ik bestel daarom al zeker de kleinste formaat.
 
IJzerdraad… weet je dat zeker? Het heeft nagenoeg geen rek he. Ben bang dat je het jezelf erg moeilijk maakt.

Als je zolang kunt wachten en als je ervoor open staat, wil ik op de ledendag wel een paar stukken Uschi draad in verschillende dikte meenemen; dat is zwart, elastisch en makkelijk in het gebruik. Als je niet zo lang wilt wachten, wil ik het je ook toesturen. Stuur me dan even een PM met je adres als je wil.
 
Ik gebruik ook veel CA lijm en ben niet zo tevreden van die ZAP.
Momenteel gebruik ik of het goedkoopste uit bv. Action, Aldi of dergelijke (soms in aanbieding) of Pattex Crocodile (rond 8,5 €). Nadeel van die laatste is dat je deze niet kan doseren maar dan doe ik een druppel op een plaatje en breng ik het aan mits behulp van een tandenstoker, stukje ijzerdraad, CA ndle (speciaal ontworpen daarvoor) of de tip van een mesje.
Als CA versneller gebruik ik Roket Blaster van Deluxe Materials. Het hebben van 3 handen kan dan wel eens nuttig zijn want je moet het verlijmde op zijn plaats houden terwijl je de versneller er op vaporiseert. Het ding stinkt als de pest dus best in een goed verluchte ruimte doen en een mondmasker aan.
 
Ik gebruik Albion alloys nsr02 rod voor de rigging, is stijf , kan met een schaartje op maat geknipt worden en met van lijm geplakt. Als lijm voor kleine stukjes gebruik ik ammo mig ultra glue : ziet er uit als houtlijm maar is eigenlijk CA lijm , laat toe dat je de stukjes past en wordt hard en sterk na ong. 10 minuten.
Te koop bij passion132.com en ook andere
 
Ik gebruik veel CA lijm, en heb er al veel in de vuilbak gegooid. Sinds vorig jaar gebruik ik deze van Greenstuff world, met kanule.
Die blijft gewoon openstaan op mijn werkblad en droogt niet uit, kleeft bijna alles (vingers incluis) zonder versneller.
DSC_1246.JPG

ik heb er zelfs gisteren gewoon een 90mm white metal paard mee gekleefd
DSC_1250.JPG
Is geen reclame, maar bij mij werkt het.
 
IJzerdraad… weet je dat zeker?
Neen, maar heb daar al goede resultaten mee gehad.
Tof ,wil zeker eens kennis maken met die Uschi draad.
Ik heb geduld hoor al probeer ik eerst de ijzerdraad en de visdraad.
Niet om koppig te zijn maar om ervaring op te doen wat werkt en wat zeker niet.

Als je CA versneller hebt dan kan je dat wel testen. Bij een nieuw potje CA wordt het direct hard als je er versneller op doet.
Met de dunne lijm klopt uw theorie en is dus bij deze ontslagen.
Nu ik dit weet zal ik de datum van aankoop opschrijven.
Die blijft gewoon openstaan op mijn werkblad en droogt niet uit, kleeft bijna alles (vingers incluis) zonder versneller.
Dat doet de Zap ook wel maar ze hebben hier de greenstuff ook en ga die alsook aanschaffen na uw ondervinding op metaal.
Ik gebruik Albion alloys nsr02 rod voor de rigging, is stijf
Nu dit lijkt me iets wat ik kan gebruiken voor algemene werken ook.
Toch ga ik proberen die rond een oogje te plooien maar weet niet of dit me gaat lukken .
Maar als het in mijn hoofd zit ,zit het niet in mijn tenen.
Kan even snel toegeven dat ik te hoog mik ook hoor.

Bedankt voor alle informatie waar ik zeker weer mee vooruit ben.
Albion alloys nrs 02
greenstuff world en uschi draad.
Zal weten te zeggen of ik het eraan ben geraakt.
Alle drie de zaken kan ik zeker gebruiken in het algemeen dus top.
 
Ok dat is al heel wat info waar we allemaal slimmer van worden interessant
Marc
 
Om de rigging te maken zou ik aanraden om elastische Rigging Wire te gebruiken, gelijk welk merk (kan eventueel zelfs in een naaiwinkel aangeschaft worden ;) )
Koperdraad heb ik het ooit op dit model gebruikt, maar zou het nu met zo'n draad doen...
Metaaldraad is moeilijker om mooi recht te houden. Van de minste aanraking ga je de draad verbuigen, en dit is zeer moeilijk terug te herstellen.
De elastische draad daarentegen geeft mooi mee en neemt terug een mooie strakke lijn aan bij het loslaten.
Om de draad makkelijk door fijne gaatjes of oogjes te krijgen volstaat het om +-1cm van het uiteinde van de draad even door was CA lijm de halen en te laten uitharden. Op die manier wordt dit verharde stukje een "naald" en is het makkelijker te hanteren...
 
Ok ik neem het mee en dan kun je het inderdaad vergelijken… ben zelf ook benieuwd naar je bevindingen want zo’n vergelijking heb ik nog niet gezien.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan