Hoofdsponsor

1/72 Nieuport NiD-29 C1 België 1926

ERVARING
Beschouw mij als gemiddeld bouwer maar in deze beginnend
BOUWWIJZE
kijk uit naar het riggen van de vleugels waar ik 0,25 mm draad nog heb liggen.
BOUWBUDGET
niet van toepassing
BOUWSTATUS
Ga er nu aan beginnen
COMMENTAREN
Alle hulp is welkom en kan wel tegen een stootje als het maar met wat sarcasme bij is.
Pascal als mij even een PB met adres doe want ik heb hier nog drie rolletjes rigging wire liggen waar ik niets mee doe.
 
Ben er zeker wat mee en heb een vertaler bij de hand hé
Voor de kleuren zal ik gewoon het summiere schema gebruiken .
Veel van het interieur ga je toch niet zien.
 
Bedankt mannen.
Enkele zaken genoteerd en sommige zal ik via internet moeten bestellen.
Pascal als mij even een PB met adres doe want ik heb hier nog drie rolletjes rigging wire liggen waar ik niets mee doe.
Het is vandaag aangekomen Ron, en tot mijn grote verrassing blijkt het om de Uschi te gaan waar Roy het over had.
Hier was een spontaan vreugde dansje op zijn plaats waarvoor dank.

DSC00642.JPG

Dit was de draad die ik eerst wilde proberen maar na de Uschi te zien twijfel ik geen seconde die te gaan gebruiken.

DSC00641.JPG

Na de eerste werken kan ik niet genoeg mijn respect uitdrukken voor de 1/72 bouwers.
Het mag gezegd dat dit mijn eerste poging is om een vliegtuig te bouwen in deze schaal.
De details schilderen valt ferm tegen en meerder pogingen dienen zich aan.
Nu, weet intussen dat je dit op een afstand moet bekijken maar dan nog blijft het moeilijk.
Dit vraagt nog vele oefeningen.
Toch ben ik tot hier geraakt en heb eigenlijk wel goesting om nog zo'n tuigen te maken .
Vermits het nieuw is kan ik gelijk maar eens gaan proberen de lijnen te krassen die bijna weg geschuurd zijn.

DSC00615.JPG

DSC00621.JPG







DSC00624.JPG

DSC00626.JPG

DSC00633.JPG

DSC00636.JPG

DSC00637.JPG

DSC00639.JPG

Wordt vervolgd....
 
Toch ben ik tot hier geraakt en heb eigenlijk wel goesting om nog zo'n tuigen te maken .

Tweedekkers ? WO1 ? of vliegtuigen in het algemeen ?
Je moet het maar zeggen hé ...
 
Dat is een bijzonder fijn cadeautje van Ron, het is kwalitatief erg hoogstaand spul en niet het goedkoopst. Het grote voordeel is de elasticiteit… je kunt de lijntjes makkelijk met wat spanning monteren, zodat ze niet gaan hangen.

Scheelt weer een item meenemen voor de ledendag hier :)
 
Passingen zijn toch niet zo geweldig maar dit kan ook aan mijn onervarenheid liggen in deze .
We doen verder ons best en zien wel waar we uit komen.
De eerste foto toont overschot plastiek aan de binnenkant waarvan ik eerst dacht dat die niet in de weg gingen zitten.
Tot ik de motor moest plaatsen en dit maar niet juist kreeg.
Dus besefte ik dat het wel weg moest en had dit beter helemaal in het begin aangepakt met gevolg dat het nu lastiger werd om dit alsnog te verwijderen.
Door de zachtheid van de plastiek viel het uiteindelijk nog wel mee .
Les geleerd voor in de toekomst

DSC00655.JPG

DSC00656.JPG

DSC00658.JPG

DSC00659.JPG

DSC00664.JPG

DSC00665.JPG

DSC00666.JPG
 
Laatst bewerkt:
Na het bekijken van enkele foto's heb ik besloten de rand die rond de cockpit loopt weg te schuren.

025.jpg

DSC00666.JPG

DSC00669.JPG

DSC00667.JPG
 
Strak werk, ziet er wel gestroomlijnd uit zo.. wel benieuwd hoe die plastieken stroomlijnkappen eindigden (die tussen de resin stukken). Lijkt nu vrij dik, hoewel daar nu waarschijnlijk nog weinig aan te doen is.
 
die plastieken stroomlijnkappen eindigden (die tussen de resin stukken). Lijkt nu vrij dik, hoewel daar nu waarschijnlijk nog weinig aan te doen is.
Als ik de opmerking goed begrijp gaat het niet over stroomlijnkappen maar zijn dit beschermingen voor de bewapening.
Om misverstand te vermijden deze plannen.
DSC00670.JPG


DSC00676.JPG

Als ik het goed voor heb gaat het over A20,21.
Heb voor deze setting gekozen omdat het vrede is (1926 )
En dan de eerlijke versie om het mij niet nog meer moeilijker te maken naar het schilderen toe en later bij het riggen.
Waar ik toch veel zal moeten in die gevoelige buurt.
Er zijn onderdelen waar ik liever mee wacht omdat ik ze steeds ga beschadigen bij het manipuleren van romp.
( zelfkennis nietwaar ).
 
Het is echt wel iets nieuw en ben al tegen de lamp gelopen.
Heb het onderstel volledig verkeerd begrepen waardoor ik al twee dagen bezig ben om dit recht te zetten.
De wielstang moest boven op de driehoeken aangebracht worden.
Ik dacht dat dit in de driehoek volledig in moest en heb dan 4 deeltjes aangegeven op de plastiek weg gehaald zodat het er tussen zakte.
Fout natuurlijk en had het pas echt laat door.
Maar al doende leert me en denk hem nog eens een 2de keer te maken met de ervaring die ik met deze opdoe.

DSC00696.JPG

DSC00698.JPG

DSC00699.JPG

DSC00682.JPG

DSC00684.JPG

DSC00687.JPG

DSC00689.JPG

DSC00690.JPG

DSC00691.JPG

DSC00692.JPG

DSC00693.JPGDSC00694.JPGDSC00695.JPG

De wielen zijn nog los .
 
Met vallen en opstaan leer je het meest hoor, niet altijd leuk maar hoort er gewoon bij 🙂 Maar toch wel aardige vorderingen aan het vlieggeval (y)
 
Reeds heel wat detail, en dat op deze schaal.
Waar haal je de decals vandaan ? Zitten die in deze kit ? Het distel embleem heb ik steeds een mooi insigne gevonden.
 
Heb het je gezegd dat dit geen gemakkelijke kit was en zoals Ron zegt: al doende leer je.
Wat mij minder aanstaat is dat de vleugels blijkbaar niet horizontaal staan.
Als dit komt door het landingsgestel, dan zal je dit moeten aanpassen maar als het de vleugels zelf zijn dan vrees ik dat je deze (of één ervan) zal moeten losmaken en herplaatsen.
Lijkt erg maar niets onoverkomelijk zolang je met CA lijm en filler kan werken.
Tip: gebruik een tekendriehoek en/of een gradenboog. De lasnaad tussen de 2 romphelften is de verticale, de vleugelbasis is in principe de horizontale. Let er wel op dat het kan zijn dat de vleugeltips hoger staan dan de basis. In ieder geval moeten de beide vleugeltips even hoog van de grond staan.
 
Als dit komt door het landingsgestel, dan zal je dit moeten aanpassen maar als het de vleugels zelf zijn dan vrees ik dat je deze (of één ervan) zal moeten losmaken en herplaatsen.
Dit komt door mijn fout met het landingsgestel door het knoeiwerk waar ik toch niet meer ga aan prutsen want het verschil is te klein.
Tenzij de vleugels over heel de lijn waterpas moet staan valt dit toch mee?
Nu staat hij op een plaats die waterpas staat.

DSC00704.JPG

DSC00709.JPG

DSC00711.JPG
Waar haal je de decals vandaan ? Zitten die in deze kit ?
Zitten bij in de kit.

DSC00703.JPG
 
Ik zie geen probleem met de stand van de vleugels (op misschien een millimetertje na...).
Zoals Erwin zegt kan je dit bij een volgende bouw controleren alvorens je de vleugels definitief vastlijmt. Even een gradenboog zetten tegen het uiteinde van de vleugels ter controle en dan vastlijmen. Bij dit model zou ik de vleugels laten zoals ze zijn.
 
De vleugels zijn goed, lag dus blijkbaar aan het landingsgestel.
Blijven controleren als je de wielen past.
Zie dat je ook al wat rigging gedaan hebt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan