Hoofdsponsor

1/35 Nashorn Tamiya

ERVARING
Beginnend
BOUWWIJZE
Out of box
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
Work in progress
COMMENTAREN
Alles van tips wordt aanvaard
Vandaag voor de eerste keer een camouflage geprobeerd.
Daarna krijgt de Nashorn een winterjasje.
Ik werk verder aan de rupsbanden en dan kan ik beginnen met het kanon.
Ik dacht na 15jaar gestopt te zijn dat het een beetje stroef ging verlopen maar het komt allemaal geleidelijk terug en de goesting om te bouwen wordt alleen maar groter.
Ik ga ook eens opzoeken hoe ik een white Wash moet doen want ik ben hiervan niet meer zo zeker hoe dit gebeurt.
 
Nog een vraagje, ik heb eens rond gezocht op het internet over washes enzo maar ik ben nu nog meer in de war dan ervoor. Blijkbaar ben ik toch het een en ander vergeten in al die tijd gestopt te zijn
Ik heb mijn model gespoten met acryl verf van Tamiya alsook de camo.
Wat is de volgende stap?
1-Mate vernislaag?
2-white wash?
3- verweren ( verdunde enamel verf? )
4- decals? ( decal clear? )
5- laklaag als laatste?
 
Ik zou eerst de decals doen en dan er een vernislaagje op.
Dan pas verweren.
 
Zorg dat de whitewash de boel niet terug mat maakt dan, hij moet glanzen voor je gaat decallen. Dat mag plaatselijk zijn als het maar weinig decals zijn, en erna nog een laagje tegen het verweren.
 
Nee ik zou eerst de decals doen. Dan een vernis laagje en dan verweren. De white wash hoort bij verweren in mijn gedachtegang. Zo zijn de decals ook voorzien van white wash.

Hoe het verweren aan te pakken geef ik geen raad want heb daar zelf niet genoeg kennis in.
 
Dit wordt verwarrend voor Stephane makkers ;)

Om de decals te plaatsen is het belangrijk dat je een gladde ondergrond hebt om geen "silvering" te krijgen.
Dus best een laagje blinkende lak voor je de decals plaatst (toch minstens op die plaatsen waar de decal moet komen.
Daarna kan je best de decal terug beschermen met een laagje vernis.
Dan kan je beginnen met verweren naar hartenlust ;)
 
Hier ben ik nog eens met een vraag. 😊

X-22 Tamiya is de blinkende vernis die ik ga gebruiken voor de decals zoals jullie voorstellen en dan werk ik af met matte vernis of blinkende vernis? En dan de white Wash en dan nog eens matte vernis?
En de matte vernis van Tamiya is toch de X-35?

Hopelijk ben ik dan klaar met al mijn vragen. 🤔
Vroeger deed ik nooit een vernislaag op mijn modellen maar nu wil ik het goed doen.
 
Matte vernis van tamiya is XF-86. De X-35 is zijdemat dat is tussen glans en mat.
 
Dit zijn enkele van mijn modellen van 15jaar geleden. Toen ook met een white Wash maar zonder vernis.














 
Persoonlijk zou ik na de decals matte vernis gebruiken en dan beginnen verweren. Maar het moet ook gezegd zijn dat er zoveel verschillende wegen zijn die je kan volgen in modelbouw. Iedereen heeft zo zijn manier van werken en kan dus nogal verschillen. Van verweren zelf heb ik zelf niet veel ervaring dus kan je daar niet echt mee helpen.

Vooral de KV1 vind ik erg mooi gedaan hoor. Kan ik ook wat van leren.
 
Toch knappe modellen hoor van 15 jaar terug.

Wat vernis betreft, ik verweer soms op de glanslak na het sealen van de decals maar ook soms eerst een matte laag en dan verweren.
Je kan eigenlijk alle kanten uit, het is maar wat jou het beste ligt.
Voor de vernis gebruik ik regelmatig de parket+ van HG, zowel deze met glans HG51 als deze zonder glans HG52 voor matte afwerking.
Met zo een fles kom je een leven lang toe.

Grtz.

Luc :cool:
 
Als je het niet weet zou ik zeggen bekijk eens enkele filmpjes op Youtube, er zijn er letterlijk honderden over het verweren van modellen. Daar is echter wel een enorm risico aan verbonden ; op den duur bekijk je zoveel filmpjes na elkaar dat je vergeet dat je nog een model verder af te bouwen hebt :winking:
 
Weer eventjes bezig geweest met de Nashorn. Tijd gaat wel snel om eventjes bezig te zijn 😉
Wat is er gebeurd;
- de Nashorn verder gebouwd.
- de decals geplaatst
- de vernis laag aangebracht
- zijn winter kleurtje gegeven
- begonnen het verweren.






 
Als je verweerd met olieverf heb je echt geen vernis nodig op acrylverf,alles droogt matt op...
Hier is mijne panzer alles gedaan met acrylverf en olie en zonder vernis...😉
 

Bijlagen

  • 20230408_212024.jpg
    20230408_212024.jpg
    274,5 KB · Weergaven: 6
Na enkele dagen verweren van de Nashorn ben ik tot volgend resultaat gekomen. Ik heb ook een diorama gemaakt om de Nashorn tot zijn recht te laten komen.
Ik ben dan ook tevreden met het resultaat.
Nu volgt voor mij het moeilijkste en dat is de crew schilderen.
Geef gerust jullie meningen zodat ik nog kan leren om dit nog te verbeteren.










































 
Je hebt al mooi werk geleverd maar voor een voertuig gebruikt in dergelijke omstandigheden vind ik hem te proper en te nieuw aan de binnenzijde. Misschien dat dit nog op je to do lijst staat ?
Vergeet niet dat het winter is en dat dus modder en sneeuw aan de laarzen kleven.
Je mag ook de uitlaten vuiler maken met roet.
 
Je hebt al mooi werk geleverd maar voor een voertuig gebruikt in dergelijke omstandigheden vind ik hem te proper en te nieuw aan de binnenzijde. Misschien dat dit nog op je to do lijst staat ?
Vergeet niet dat het winter is en dat dus modder en sneeuw aan de laarzen kleven.
Je mag ook de uitlaten vuiler maken met roet.
Ok bedankt voor de feedback.
Ik ben inderdaad mijn uitlaten vergeten.
De binnenkant was eigenlijk wel af, maar ik bekijk om dit nog wat vuiler te maken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan