Hoofdsponsor

1/12 Moto Guzzi V10 Centauro "Biertje!" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Here we go Erwin even een korte omschrijving van het net geplukt, scheelt mij weer typen :),

De Geschiedenis van de Caferacer.

De oude rotten onder ons zullen ongetwijfeld weten, welk type motorfiets met de term " Caferacer " wordt bedoeld. Maar de uitdrukking wordt tegenwoordig door Jan en alleman gebruikt. Een reden om je eens af te vragen of iedereen nu ook daadwerkelijk weet, wat hiermee bedoeld wordt? Direkt schieten de volgende vragen door mijn hoofd. Kan je wel een eenduidige omschrijving geven van de caferacer en aan welke criteria moet een motorfiets voldoen om een echte caferacer te zijn? Dus wordt mijn archief er eens op nageslagen, om deze vragen te verduidelijken of misschien wel op te lossen zijn. Maar de vraag: " Wie verantwoordelijk is voor dit type motorfiets en bijbehorende naam?" Zal wel altijd onbeantwoord blijven.

Wanneer het woord " caferacer " in een Engels motor woorden- en terminologieboek opgezocht wordt, staat daar als betekenis:

a roadracer;
a street bike designed like a roadracer.

Met andere woorden; een straatfiets die ontworpen is als een racemotor. Dus ooit is er, in het grijze verleden, iemand in Engeland geweest, die een echte racemotor voorzag van een koplamp en een achterlicht om hiermee ongestraft op de openbare weg te kunnen rijden. Eén deel van de puzzel lijkt dus al ontrafeld. Wanneer een leek of beginnend motorrijder van de term caferacer hoort! Is de daaropvolgend geplaatste vraag altijd: "Da's zeker om van café naar café te scheuren"? Het zal blijken dat deze uitspraak het tweede deel van de puzzel geen geweld aandoet.

Hier waren in de 50- en 60-tiger jaren namelijk diverse ontmoetingspunten waar motorrijders bij elkaar kwamen. De bekendste cafés waren de Busy Bee aan de A41, Johnsons aan de A20 en het beruchte ACE CAFE, dat aan de noordelijke rondweg lag. Verder waren daar de thee stalletjes bij de Chelsea Bridge, High Beach in Epping Forest en Box Hill in Surrey. Denk nou niet dat er in deze cafés gezopen werd!

Want van origine waren dit stop- en rustplaatsen voor truckers, die aan rust toe waren en de inwendige mens wat wilden versterken. Er was dus volgens oeroud Engelse recept voornamelijk thee te verkrijgen. Maar na verloop van tijd verdween de trucker en werd z'n plaats overgenomen door de jeugdige motorrijder. Een groep motorrijders bij elkaar, dan blijft pochen en uitdagen niet uit. Dat was toen en is nu nog zo. Er gold nog geen maximum snelheid, de wegen waren, in vergelijking met nu, slecht en de wegligging van de motoren was verre van optimaal. Maar dit alles vormt voor de café racers geen obstakel om op de openbare weg illegale racetjes te organiseren. Bovendien had de politie geen snelle motoren of auto's en van radarcontrole had men nog helemaal niet gehoord. (Wat moeten dat toch heerlijke tijden geweest zijn!) Zo beginnen de maten dus van het ene café naar het andere te racen.

Een standaard motor met een hoog stuur en volle spatborden vertoond weinig overeenkomsten met een racemotor. Dus ondergaan de meeste fietsen een metamorfose. Om te beginnen wordt alle overbodige rotzooi eraf geschroefd en de ijzerzaag gaat in de lomp grote spatborden. Het stuur wordt door clipons vervangen en als het effen kan, worden ze zo laag mogelijk op de vorkpoten geplaatst. De zithouding verandert zo al snel in een met, "de buik op de tank houding". De voetsteunen worden wat naar achter geplaatst. De buddy-sit wordt vervangen door een single racing seat. En indien aanwezig worden km- en toerenteller zo hoog mogelijk op de bovenste kroonplaat geplaatst. Om het geheel af te ronden wordt de koplamp op de juiste plaats gepositioneerd en de racy look is daar. Ook de dempers ondergaan een modificatie, want bij een snelle motor hoort nu eenmaal een nog sneller geluid. En over een decibelletje meer of minder zeurde toen nog niemand. Het caferacen was als het ware nog een echte sport. De outfit van de caferacer zelf bestond, als hij het zich kon veroorloven, uit een RAF bomber jack, een paar leger laarzen en bijbehorende pothelm. Al was het dragen van een helm nog geen verplichting. 100 mph was ongetwijfeld de ultieme grens, want in die tijd waren er nog niet al teveel fietsen die dat presteerden. Caferacers worden dan ook al snel ton-up boys of coffee-bar
cowboys genoemd.

De mijne word een moderne versie dus.
 
Bedankt Ron, dat heb ik dan ook al weer bijgeleerd.
Gisteren toevallig op National Geographic de serie "What's in the barn" gezien waar in de USA oude moto's worden gezocht om te worden gerestaureerd en in een museum te belanden. Ook daar diverse types omgebouwde Harley's en Indians om onder meer Hill Climbing te doen.

Maar ik begrijp nu tenminste wat er mee bedoeld wordt. Doet mij denken aan mijn jeugd waar Kreidler brommers zeer in waren bij jongelui die deze dan ook trachten om zoveel mogelijk om te bouwen en kracht + lawaai te geven. Een "Kreidler driver" was steeds herkenbaar aan een steek- en een moersleutel die hij op zak had.
 
Dat is inderdaad een leuke serie Erwin, zit dus altijd te genieten hier :)

Dat van de Kreidler rijder is zeer herkenbaar ;) naast mijn Kreidler had ik nog een DKW 50cc 3bak handversnelling, reed harder en betrouwbaarder dan de Kreidler dat oude stuk antiek (de DKW dus) :laugh:
 
Vandaag even alle gaten gevuld in de tank en binnenkort afwerken.

DSC_9290.jpg

Ik ben wel happy met de breedte van de tank want nu komen de cylinders wat beter tot recht.
DSC_9291.jpg
 
Nice, caferacers doen mij steeds denken aan de stripreeks Joe Bar :D
 
Mooi, begint terug vorm aan te nemen.
Echt wel veel stoerder met die naar buiten uitpuilende cilinders...
Laat het vervolg maar op ons los Ron...

Mark
 
JoeBarTeamLigne.jpg
bron Joe Bar Team
:laugh:

Mark staat inderdaad leuk zo maar nu loop ik toch te twijfelen of ik niet een anderen tank gaat scratchen :$
 
Ja, in dit stadium is natuurlijk alles nog mogelijk hé Ron.
Je zou bv. kunnen opteren voor een echte racer tank (à la Ducati 900SS of zo)...
Wat je ook beslist, succes verder. Ik blijf met veel plezier volgen.

Mark

P.S. Leuke Joe Bar tekening...

attachment.php


Had ik vroeger op een T-Shirtje gedrukt staan...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een grove basis tank in elkaar gezet.
Dus het word nu alles eerst in model schuren en dan met Milliput en gewone putty de licht ronde vormen aanbrengen zodat het hoekige iets minder is maar wel aanwezig blijf, klinkt een beetje vaag maar word wel duidelijk als het zover is :)

DSC_9292.jpg

DSC_9293.jpg

DSC_9294.jpg
 
Hé Ron, hoe heb je die tank gemaakt? Ziet er als polystereen uit, klopt dat? Ziet er wel stoer uit!
 
Klopt helemaal Eugene,
Wat plstic plaat,strip en een half rond buisje en jeb iets wat op een tank lijkt :)
 
Vandaag even met Milliput gespeeld .
Ik de bovenkant van de tank een lichte bolling gegeven en moet nu even wachten voordat ik de zijkanten kan gaan aanpakken.
Ook een start gemaakt met het zitje zodat deze ook in zijn basis vorm gereed staat, ik heb er gelijk een achterlicht in verwerkt en nu maar zien hoe dat gaat uitpakken :)

DSC_9295.jpg

DSC_9296.jpg
 
dit begint al een café racer te worden mooi werk
 
Het begint de juiste vorm aan te nemen Ron.
Benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Inderdaad het gaat echt ergens op lijken nu, ik had eerst mijn bedenkingen maar zoals nu de onderdelen in grove vorm op de fiets zitten mmmm cool :)
 
Goed bezig Ron.
Je tank ziet er goed uit.
 
Mooie verbouwingen. bedankt voor de uitleg over de caféracers, weer iets geleerd...
 
Mooie verbouwing aan de tank en het zadel Ron.

Fred
 
Bedankt voor de reacties.

Ondertussen ben ik de tank weer aan het aanpassen omdat ik toch niet helemaal tevreden erover was.
 
Ondertussen toch maar de zijkanten van de tank veranderd omdat ik niet echt helemaal tevreden was over het model.

Nu loop ik te denken over het stuur waar ik 3 opties heb,
Standaard stuur, niet echt mijn favoriet
Dragstuurtje
Clip ons (ofzo iets )

Stand van zaken tot nu toe.

DSC_9297.jpg

DSC_9299.jpg

DSC_9298.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan