Hoofdsponsor

1/24 Mitsubishi Lancer Evo X - Steve Bécaert - TAC Rally 2015 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

Rocknrolla

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 feb 2014
Berichten
380
Mitsubishi Lancer Evo X - Steve Bécaert - Ypres Rally 2015 wip]

Tijd voor eens wat totaal anders. Om je grenzen te willen verleggen moet je af en toe eens een nieuwe uitdaging aangaan.
Ik denk dat het voor mij wel eens tijd werd om dit te gaan doen en wel als volgt:

De Evo X bestaat niet in rally uitvoering, dus moet het gehele interieur vervangen worden door scratchbuild onderdelen. (sommige onderdelen kunnen na lichte aanpassingen wel gebruikt worden)
Een interieur scratchen heb ik ooit eens gedaan op een die cast maar al met al bleek dat er toch wel ruimte voor verbetering was.
Dus gaan we dat met deze build proberen waar te maken.

Maar goed, de auto waar het om gaat:

2di4o6c.jpg

De bouwdoos:

2iau5h2.jpg

En dan kunnen we van start. Ik begin met het chassis. Hier weinig poespas, maar gewoon netjes in elkaar steken.
Enige aanpassing die hier moest gebeuren, was de uitlaat. Die had er slechts eentje, dus moest er een stukje af.
Tot nu toe, weinig moeilijks aan de bouw. :p

2ytxm5j.jpg

zo8j93.jpg

Vervolgens werd alles klaargezet om een laag witte Tamiya primer te krijgen.

10cug6s.jpg

Na de primer, kreeg alles ook nog eens een kleurtje. Sommige onderdelen werden geairbrusht, anderen werden geverfd met het penseeltje.

3589oqp.jpg

En na een nachtje drogen, kon alles samen worden gezet. En zo, is op de wielen na, het chassis al af. Zoals ik al zei, niet veel poespas.;)

1z2n3lz.jpg

De velgen in de kit komen helaas niet overeen met de echte, dus werd er een setje van de Belkits 207 gebruikt, die het meest op de echte lijken.
Hier werden alvast gaatjes ingeboord om zowel moertjes als een ventieltje aan te kunnen toevoegen.

2njg392.jpg

28qp93.jpg

Om het wiel te laten passen op de remschijven, werd een kleine ingreep gedaan. Het hart werd uitgeboord en voila, ze passen. :D

2mre4ig.jpg

In de kit kun je kiezen tussen een normale rijhoogte of een verlaagde.
Omdat de donor wielen ietsje groter waren dan de originele, heb ik er voor gekozen om de normale rijhoogte aan te houden en zoals je kan zien op onderstaande foto, is de rijhoogte perfect.

zko6c6.jpg

Tot dusver de stand van deze build.
Nu mag het moeilijke gedeelte gaan beginnen, het interieur :O
 
Laatst bewerkt:
Amaai Cedric goe bezig hoor ( is dat uw geheimepje waar je het over had ? )
grt
Marc
 
Dank je wel Marc.
Nee, dit is nog niet het geheime project. Die is inmiddels al klaar maar ik moet nog even wachten alvorens ik het bekend mag maken. ;)
Nog even afwachten dus. :p
 
mooi project en weer schitterend werk die je levert. moest je problemen hebben met het interieur, ik heb hier nog een doos liggen van de lancer met wissel stukken.
 
Ziet er al goed uit.
Veel plezier met het interieur.
 
Zeer mooi begin de toevoeging van de bouten op de wielen is super als deze wagen zo verder zal voorzien worden van details word dit een heel leerzaam topic 😉
 
Dank je wel mannen.
Het is inderdaad de bedoeling om er een gedetailleerde bouw van te gaan maken.
Gelukkig heb ik een schat aan referentie materiaal. Komend weekend ga ik trouwens nog eens langs bij de echte wagen om nog wat meer foto's te nemen.
Inmiddels al begonnen met het uitzagen van het interieur maar daar komen later nog wat foto's van.
 
Met zulke ambitieuze scratchwerkzaamheden in het verschiet wil ik deze graag volgen!
 
Roy, die een moderne rally wagen volgt? Moet niet gekker gaan worden hier :p

Maar goed, we zijn een ietsiepietsie verder met de Lancer.
Zo werden de wielen volledig afgewerkt en ook bevestigd. Ze zitten nog niet vastgelijmd want ik moet ze nog wat meer naar buiten brengen.
Nu zitten ze naar mijn mening, iets te diep in de wielkasten.
jal9a8.jpg

2d8rinm.jpg

Toch nog even een totaalplaatje van wagen tot dusver.

mjo7cz.jpg

En dan naar het interieur. Het originele werd volledig gestript, zoals je kan zien op onderstaande foto's.
Nu is het vooral veel referentie foto's bekijken en inschatten wat er eerst moet gebeuren en dan gaan passen en meten.

Het originele interieur:

f0t45z.jpg

En na enkele uurtjes hakken en zagen:

1zcppwn.jpg

Het ziet er nog wat ruw uit maar eens ik terug begin met alles aan te kleden, zal het er een stuk beter uit zien. ;)
Naja, dat hopen we toch. :p


Tot de volgende
 
Roy, die een moderne rally wagen volgt? Moet niet gekker gaan worden hier :p

Ik moet toegeven dat ik jouw en Rebelish' posts regelmatig bekijk, maar als er een stukje ingrijpende scratchbouw bij komt kijken dan wil ik het wel wat intensiever volgen :)

Tot nu toe is het inderdaad niet mis met de incisies.
 
Terug een leerrijk topic, ik kom ook regelmatig eens binnen om te kijken hoor ;) (ik zal proberen om niet in de weg te lopen van de werken en de toeschouwers :D )
 
Er werd een begin gemaakt aan de rolkooi. Dit was voornamelijk goed passen en meten.. Dan nog eens passen en meten om vervolgens nog eens te passen en meten.. Zo kan ik nog wel even verder gaan.. :p
Hij is nog niet helemaal af maar de hoogte en breedte zitten in ieder geval al goed.
Het is nu enkel nog kwestie van wat stukken tussen in te plaatsen en de achterkant klaar te krijgen. Dan zou de kooi klaar moeten zijn.
Een totaal plaatje van de werken waar ik voor de lol ook even wat stoelen en het reservewiel aan heb toegevoegd:
Mijn excuses voor de slechte foto's trouwens, mijn camera heeft het begeven en moet het even doen met mijn telefoon..:dry::dry:
24gsr5i.jpg

2ymyq1x.jpg

2s156xj.jpg

Wat me opgevallen is, is dat het interieur meteen goed gevuld is.
Nu twijfel ik dus nog of ik heel veel details zal gaan toevoegen aangezien het zeer moeilijk zal worden om ze nog te zien eens de body over het chassis zal zitten.
We zien wel, denk wel dat ik het niet zal kunnen laten. :)
 
Hey Cedric fantastisch man ik geniet er van om zoiets te zien geboren worden stuk na stuk groeit dat tot iets prachtig , ik blijf volgen al was het om te leren
Knap man
Marc
 
Mooie vooruitgang ;)
Maak je die rolkooi zelf? Of zit deze in de bouwkit?
 
De rolkooi is, op het kruis in het midden na, volledig zelf gebouwd met styreenbuisjes van 0.5 cm dik.
Het kruis komt van een Lancer evo 7 die ik als donorkitje gebruik.
 
Mooi werk, niet echt mijn ding maar kan ik ten volle appreciëren.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan