Hoofdsponsor

Mercedes zetros bluswagen 6x6 crawler voertuig 1/14

ERVARING
Ben al heel wat jaartjes actief, maar dit is toch een nieuwe richting die ik nu insla
BOUWWIJZE
3D printen en verder scratch
BOUWBUDGET
geen budget maar liefst zoveel mogelijk zelf maken
BOUWSTATUS
net geboren na enkele maanden te rijpen in mijn geest
COMMENTAREN
hou je vooral niet in ;)
lijkt inderdaad wel dat we samen aan het posten waren.
Het gaat voor mij ook snel genoeg , al wil je natuurlijk altijd dat het wat sneller gaat als je een onderdeel aan het ontwikkelen bent van af foto
tot je uiteindelijk uit de printer krijgt wat je ook werkelijk aanstaat. Voor de rolluiken heb ik zomaar 3x opnieuw begonnen omdat de print me niet aanstond :(
Momenteel begin je inderdaad goed te zien welke richting het uitgaat maar er is nog veel werk aan , ach wat zou ik anders ook weer moeten verzinnen :)
 
4 L water? Wist niet dat deze ook operationeel ging werken, dacht dat ie enkel zou rijden.

Wat betreft die geprinte achteruitkijkspiegels: zou je die niet wat vlak schuren voor een egaal oppervlak?
 
Video gaat nog wel minstens een maandje duren vrees ik maar zodra de meeste elektronica er in zit ga ik zelf ook reuze benieuwd zijn of ie wel bolt
 
dit was een test printje Erwin, de echte gaan in resin geprint worden en het spiegel opp daarvoor heb ik spiegel papier liggen dat er op dient gekleefd te worden.
 
Kan alleen maar met open mond volgen.
Hou wel veel van uw manier van denken om alles van schepen tot brandweerwagens te laten werken.
Zelf ben ik daar niet toe in staat en kan het alleen maar bewonderen.
Volg met plezier maar verder dan ho's en ha's kom ik niet.
Maar genieten is het wel.
 
Het heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar er waren andere prioriteiten met al dat neerdalend hemelwater hier in Vlaanderen en waarschijnlijk ook in Nederland.
Na het plaatsen van een langsschot en het kleiner maken van de doorstroomgaten mocht de tank eveneens aan 1 zijkant gesloten worden.
Hierna kon de batterij box afgewerkt worden. Ik heb geopteerd om niet met magneetjes te werken maar heb gekozen voor 2 inbusboutjes om het deksel gesloten te houden.
Daarna was het aan de andere zijde om hier een aansluitpunt voor de waterpomp en een vulopening te creëren. Het plaatsen van de waterpomp heeft nog heel wat meet en pas werk gekost, de in en uit waren een beetje verkeerd gepositioneerd om eenvoudig inwerken mogelijk te maken. gelukkig is het een zelf aanzuigende pomp en geeft de huidige inbouw me enkel wat minder plaats voor de overige elektronica, maar er is nog ruimte te over vermoed ik.
17 (4).jpg
17 (3).jpg
17 (1).jpg
17 (2).jpg
Volgende x kan ook de laatste zijde dicht van de watertank en kunnen we deze verder beginnen afwerken.
tot later,
Marc
 
en natuurlijk ook bedankt aan de mee volgers en leuk klikkers.
 
en we maken nog steeds vorderingen.
Veel foto materiaal bekijken, daarna wat in 3D tekenen en printen.
Soms al eens opnieuw tekenen of aanpassen en dan uiteindelijk het geprinte spul in elkaar zetten en monteren op de wagen.
de meeste items zijn nog in dry fit, i.v.m. schilderen, maar je kan de eindmeet al een beetje zien heeeeeel in de verte :)

een kleine rondwandeling,
18 (4).jpg
18 (3).jpg
18 (2).jpg
mocht iemand zich afvragen waar de bron voor deze inspiratie te vinden is....
236012-large.jpgfihmilmqxg.1400.jpg
maxresdefault.jpg

tot later met hopelijk weer wat meer ,
Marc
 
Die eindstreep is inderdaad in zicht :wall:

Qua tips en tricks heb je gewoon niets aan mij.......vind het gewoon mooi.

Fred
 
Moet zeggen dat die vrachtwagen in het echt ook mijn volle aandacht zou krijgen.
 
hey allemaal, het heeft wat langer geduurd deze x maar af en toe is het al eens te mooi weer om binnen te blijven.
Maar er zijn weer heel wat kleine dingen gebeurd waarvan de meeste meer tijd in beslag nemen dan ze groot zijn
:)

Handvaten voor de rolluiken zijn geprint en gemonteerd net zoals de koppelingen voor de blus/aanzuig leidingen.
Maar de kleine maat gaan we overdoen met de rezin printer.
Het plaatje waarop ze gemonteerd zijn doet eveneens dienst als deksel voor het lood compartiment ( voor als we gaan rijden op ruwer terrein en geen water mee nemen)
Achter aan zit de trekhaak op zijn plaats, als ik nog een veel tijd heb wil ik nog een aanhanger met varende zodiac gaan bouwen( gaat nog wel enkel jaren duren vrees ik)
De basis voor de achterlichten en gaten voor de leds zijn geboord alsook nog wat doorvoergaten voor bedrading naar het elektronica compartiment.
Onder de bak lopen eveneens nog enkele kabelgoten om de bekabeling straks netjes weg te moffelen.
Blijft enkel nog over, hoe we de bak op het chassis gaan vastzetten en de blusmonitor voor we kleur gaan kunnen aanbrengen.
deze laatste is ondertussen uit de printer en kunnen we gaan testen en daarna monteren.
toch nog een hele opsomming van gedane werkjes.

Een iets minder leuke vaststelling is dat de zwarte verf van het chassis niet hecht op de primer.
Foutje van mij om nog een oude half lege bus verf te gebruiken die ik nog ergens had gevonden zonder te testen
:(

schilderwerk van het chassis gaat dus nog eens over gedaan dienen te worden. :(


Naast de waterpomp die in een eerdere post al eens te zien was is ondertussen ook de 2de besteld en zijn beide pompen even getest.
Beide voldoen, de grotere geeft wat meer debiet zoals vermeld in de specificaties en spuit een dikke 0.5m verder dan de kleine pomp. respectievelijk 2.5m a 3m met een spuitgat van 1mm en 1.5m a 1m met een spuitgat van 2mm.
De kleine pomp pompte op 1.5minuut 1L water weg met een spuitgat van 1mm.
Dat word dan straks tussen de 4 en 5min continu water spuiten. Meer dan water genoeg dus want continu spuiten ga ik echt niet gebruiken :)
De grotere pomp heb ik niet meer verder getest vermits de kleinere pomp voldoet aan mijn verwachtingen en minder plaats inneemt.

rest er nog wat foto materiaal om mijn verhaal te staven.

19 (2).jpg

19 (5).jpg
19 (4).jpg
19 (3).jpg
19 (1).jpg
19 (6).jpg
tot later, Marc
 
Niet verder vertellen, maar eigenlijk ben ik gewoon jaloers op je werk en kunnen. :winking:
Ik had dat ding waarschijnlijk al een paar keer van de muur kunnen krabben.
 
ieder zijn ding, jouw schilder en figuur aanpassingen maken mij dan weer stik jaloers.
modelbouw heeft voor velen wat te bieden op verschillende takken.
 
Ik blijf mij afvragen waar je het blijft uitvinden en vol bewondering (opnieuw).
 
Ik kan net zoals anderen alleen maar in bewondering volgen. Prachtig project.
 
Weet op den duur ook niet meer wat schrijven.
Zeer onder de indruk van wat jij allemaal uitsteekt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan