Hoofdsponsor

Mercedes zetros bluswagen 6x6 crawler voertuig 1/14

ERVARING
Ben al heel wat jaartjes actief, maar dit is toch een nieuwe richting die ik nu insla
BOUWWIJZE
3D printen en verder scratch
BOUWBUDGET
geen budget maar liefst zoveel mogelijk zelf maken
BOUWSTATUS
net geboren na enkele maanden te rijpen in mijn geest
COMMENTAREN
hou je vooral niet in ;)

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.219
Hey allemaal, het is even rustig geweest maar na 2 bouwverslagen gelijktijdig beëindigd te hebben, zeehond en Black pearl moest ik even bezinnen waarmee we jullie de komende tijd mee gaan ......... ;)
Stilgezeten heb ik niet echt maar restauratie werken van bestaande schepen en een avondcursus Arduino zijn nu niet de zaken waar je een boeiend bouwverslag mee kan vullen.
Na (Ron) het was dus Roy zijn brandweer ladderwagen kwam een heel oud idee van mij terug op de voorgrond en ondertussen heb ik ook de vaardigheden en technieken om deze klus tot een werkende RC truck te komen, althans dat hoop ik toch :)

Het idee uitgewerkt,
Ik ga geen bestaand voertuig exact nabouwen maar wel eentje dat net zo goed wel in het echt zou kunnen bestaan, met 1kleine uitzondering. Vermits ik niet echt mezelf op zo een geschilderde weg zie rijden zoals de rc truck meestal op beurzen bezig zijn wil ik een off road model bouwen om wat meer uitdaging tijdens het rijden te krijgen. dit houd in dat de wielen een beetje groter gaan zijn en de vering wat hoger dan de 1/1 modellen. maar ik wil het wel realistisch houden, dus geen monstertruck toestanden.

de foto's die dienen als referentie en dus zeker herkenbaar moeten blijven tijdens de bouw.

001.jpg
MA39207.jpg

Waar zijn we momenteel beland na enkele weken 3D ontwerp , 3/4 het ontwerp zou ik durven beweren :)
Er moeten nog wel wat details uitgewerkt worden maar het voertuig is zeker al herkenbaar.
Mersedes Zetros 25feb.png

Zoals gewend van mij , niet wekelijks een update maar we gaan door tot het einde......
Marc
 
Laatst bewerkt:
Dat is dan ook het enige wat we wél gewend zijn van jou Marc... de rest? Wat is dit ineens voor ingeving? :D

Wat niet wil zeggen dat ik op het puntje van m'n stoel ga zitten volgen. Als de kwaliteit van de schepen in deze bouw kan worden geëvenaard, belooft dat veel goeds.
 
Mijn interesse is gewekt, ik volg alvast ook mee vanop de zijlijn.
 
Volg alles dus kom stoelen te kort :ROFLMAO:
 
Volgmodus aangezet :)

Veel plezier met deze uitdaging.
 
oeps, 1ste rechtzetting. Het was dus wel Roy zijn bouwverslag met zijn ladderwagen dat mij terug deed denken aan een oude wens die tot nu toe nog niet in vervulling was gegaan. sorry .
 
RC niet echt mijn ding maar altijd interesse in dergelijke bouw dus nog een volger bij.
 
Wel een bruut voertuig, volg zeker mee

Greetzzzz Modest.
 
Speciaal project. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken of waartoe het zal leiden. Je maakt me wel nieuwsgierig.
Je vorige projecten indachtig zeker de moeite waard om te volgen. Succes met de bouw.
 
Van piraten naar brandweerwagen.
Ferme droom die ik graag mee volg want dit gaat goed komen.
 
Brandweerwagens vind ik altijd fascinerend, alleen daarom al zal ik komen kijken ;)
Verder ben ik wel benieuwd wat er allemaal bij komt kijken om zelf alles te ontwerpen/printen/afwerken,.... Want de 3D toestanden zijn moeilijker en moeilijker weg te denken uit onze hobby... (en ik ben een leek op dit gebied.)
Alvast veel plezier
 
Hey allemaal, het is even rustig geweest maar na 2 bouwverslagen gelijktijdig beëindigd te hebben, zeehond en Black pearl moest ik even bezinnen waarmee we jullie de komende tijd mee gaan ......... ;)
Stilgezeten heb ik niet echt maar restauratie werken van bestaande schepen en een avondcursus Arduino zijn nu niet de zaken waar je een boeiend bouwverslag mee kan vullen.
Na (Ron) het was dus Roy zijn brandweer ladderwagen kwam een heel oud idee van mij terug op de voorgrond en ondertussen heb ik ook de vaardigheden en technieken om deze klus tot een werkende RC truck te komen, althans dat hoop ik toch :)

Het idee uitgewerkt,
Ik ga geen bestaand voertuig exact nabouwen maar wel eentje dat net zo goed wel in het echt zou kunnen bestaan, met 1kleine uitzondering. Vermits ik niet echt mezelf op zo een geschilderde weg zie rijden zoals de rc truck meestal op beurzen bezig zijn wil ik een off road model bouwen om wat meer uitdaging tijdens het rijden te krijgen. dit houd in dat de wielen een beetje groter gaan zijn en de vering wat hoger dan de 1/1 modellen. maar ik wil het wel realistisch houden, dus geen monstertruck toestanden.

de foto's die dienen als referentie en dus zeker herkenbaar moeten blijven tijdens de bouw.

Bekijk bijlage 431397
Bekijk bijlage 431398

Waar zijn we momenteel beland na enkele weken 3D ontwerp , 3/4 het ontwerp zou ik durven beweren :)
Er moeten nog wel wat details uitgewerkt worden maar het voertuig is zeker al herkenbaar.
Bekijk bijlage 431399

Zoals gewend van mij , niet wekelijks een update maar we gaan door tot het einde......
Marc
Zeer imposant voertuig. Volg mee. Willy.
 
Een eerste update, voorlopig alleen nog maar 3D tekeningen in Fusion.
In de openingspost heb ik al een eerste schets laten zien waar ik mee bezig was, helaas voldeed deze niet aan de verwachtingen en heb ik de neus hertekend. Het resultaat is beter maar niet bevredigend. Een aantal onderdelen zijn mijn inziens wel in orde en hier ga ik mee starten om enkele test print uit te voeren.
Ik zal eerst de originele uitvoering nog eens even plaatsen zodat je niet telkens helemaal naar boven moet scrollen om te vergelijken.
1024_3943530352125.jpg

poging 1: de gril vertoont enkel gelijkenis en de spatborden lopen veel te schuin aan.
Mersedes Zetros cabine.png
poging 2: spatborden zijn nu veel meer gelijkend en de gril leuntiets meer aan bij het origineel ,maar volgt de contouren van de motorkap niet.
Mersedes Zetros cabine V2.png
Er zal dus nog een poging 3....... volgen

Het interieur daarentegen krijgt stilaan wel zijn definitieve vorm lk moet ook hier nog wat extra tekenwerk uitgevoerd worden.
Mersedes Zetros2_ 25 feb.png

voor de aandachtige volgers , het interieur teken ik gewoon verder in de eerste tekening die ik gestart was. Voor de cabine hen ik een nieuwe schets begonnen zodat ik steeds kan vergelijken met wat ik voordien reeds had getekend.
tot later, Marc
 
Dat ziet er al keurig uit. Met Fusion is het een kwestie van ver tevoren plannen wat je wilt gaan doen en eigenlijk liefst zo weinig mogelijk fouten maken, omdat de fouten die je maakt invloed hebben op de rest van je tekening als je ze in een later stadium wilt herstellen.

Werk ook vooral in subassemblies en geef ze allemaal een naam, om later nog wijs te kunnen worden uit de steeds ingewikkelder worden de tekening.

Je kunt wel raden hoe ik dit allemaal zo mooi kan vertellen… schade en schande. :(

Maar voor de rest is het een heel fijn programma met veel mogelijkheden.
 
Let ook op de dikte en lengte (hoogte) van de luchthapper.

Is er geen schaaltekening beschikbaar?
 
Klopt helemaal Roy, dit is mijn eerste werk in Fusion, heb daarvoor vele jaren met Inventor getekend, is wel van dezelfde ontwikkelaars maar er zijn toch echt wel verschillen. De reden waarom de neus niet wil lukken is inderdaad omdat ik niet ver genoeg vooruit had gekeken. Het leek me dus ook verstandiger om deze helemaal opnieuw te starten voor poging3 zonder al de overige rompslomp.
Ik gebruik inderdaad enkele technische tekeningen die ik op het net gevonden heb als referentie op de achtergrond.
De luchthapper is er maar snel aangetekend, enkel het koppelstuk met de motorkap is voorlopig zoals het hoort :)
Mercedes-Benz_Zetros_2020.gif
 
Ja ik ben met de Delage ook een paar keer opnieuw begonnen, uiteindelijk het bovenstaande advies indachtig.
 
we zijn ondertussen enkele avonden verder en ik heb een reeks beelden voor jullie van de cabine onder verschillende kijk hoeken.
Persoonlijk vind ik de neus in orde, aan de voorraam kader zie ik nog een klein foutje tegen het dak maar dat is gewoon afvlakken.
Graag jullie reactie, Marc
1024_3943530352125.jpgcabine V3a.pngcabine V3b.pngcabine V3c.pngcabine V3d.pngcabine V3e.pngcabineV3f.png
 
Volgens mij zit de vorm er al beter in dan tevoren. Misschien kun je de grille nog een beetje schuin zetten, in plaats van verticaal zoals 'ie nu staat.





De wielkuip is ook wat hoekig, i.p.v. rond. De 'schub' naast de motorruimte lijkt niet helemaal op de juiste plaats te zitten en op mij komt de zijkant van de motorruimte wat slanker over op jouw tekening dan op de blauwdruk.

De cabine is wat lang vergeleken met de blauwdruk, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je er een brandweerwagen van maakt.

De kop van de luchthapper zou je recht kunnen kantelen:





Op de laatste vergelijking meen ik ook te zien dat de bovenlijn van de grille op jouw tekening iets 'hangt' terwijl die op de blauwdruk juist een fractie van een staande boog wegheeft.

Veel kijken en vergelijken, om 'm nog beter te krijgen. Ik vind het nu al knap dat je deze toch wel complexe vorm er zo goed ingekregen hebt.
 
Vind dit knap om te zien maar.......

dit-gaat-mijn-petje-te-boven-daar-snap-ik-niks-van.png


Succes met deze mooie brandweerwagen Mark, zal vanaf de zijlijn mee volgen.

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan