Hoofdsponsor

Mercedes zetros bluswagen 6x6 crawler voertuig 1/14

ERVARING
Ben al heel wat jaartjes actief, maar dit is toch een nieuwe richting die ik nu insla
BOUWWIJZE
3D printen en verder scratch
BOUWBUDGET
geen budget maar liefst zoveel mogelijk zelf maken
BOUWSTATUS
net geboren na enkele maanden te rijpen in mijn geest
COMMENTAREN
hou je vooral niet in ;)
Eerste stappen voor de chassis verlaging zijn achter de rug,
Ik heb in de oude chassis balk enkel een inkeping gezaagd om de vol alu beugels te kunnen plaatsen.
Op deze manier ben ik er zeker van dat alles netjes recht op maat blijft.
Chassis balk aan de binnenkant verf verwijderd en met behulp van Bison combi power en enkele boutjes alles voor eeuwig verenigd.
Als straks alles uitgehard is kan ik het overbodige materiaal weg slijpen en wat netjes schuren.
06 (5).jpg
06 (4).jpg
06 (3).jpg06 (2).jpg
06 (1).jpg
tot later, Marc
 
Maar snel wat verder gedaan vandaag , want stiekem was ik wel benieuwd naar het resultaat.
uiteindelijk niet zo heel veel vooruitgang maar voldoende om tevreden te zijn over de gepresteerde arbeid.
Eerst de overbodige stukken weggeslepen en daarna met de vijl alles netjes gemaakt. Draagplaatje voor de motor is eveneens reeds gemaakt maar nog niet definitief bevestigd.
07 (3).jpg
07 (2).jpg
07 (1).jpg

tot later, Marc
 
Ben beetje verschoten van de afmetingen, redelijk groot beest.
 
tja is schaal 1/ 14 met een lengte van 65 cm. hoogte 25cm en breedte 19cm wielen hebben hoogte van 9.5 cm .
 
Volg van op afstand. In handelingen met draaibanken en freesmachines ben ik totaal niet thuis. Wel interessant om als leek zoiets te volgen.
 
Mooi werk Marc. Het enige dat me wat stoort is dat het chassis nu zo een knik heeft naar onder. Ik begrijp dat het zo is gedaan om de motor erin te kunnen plaatsen maar is in het echt niet zo denk ik dan.

Is niet slecht bedoelt hé.
 
Tja, in het RC gebeuren kan je nu eenmaal niet altijd op schaal werken , de motor en versnellingsbak zijn in verhouding bijna dubbel zo groot.
Helaas moet je dan enkel kunstgrepen uitvoeren om het geheel toch rijdende te krijgen.
Voor de meest voorkomende 1/14 baan truck die op een vlakke ondergrond rijden is de motor net wat kleiner en past deze tussen de chassis balken.
Maar als straks de bak en cabine erop zitten zie je hier niets meer van hoor ;)
 
Enkele maanden geleden dit project op een zeer laag pitje gezet, maar nu het vaarseizoen als gesloten kan beschouwd worden, en alle schepen hun winteronderhoud gekregen hebben is er terug wat meer ruimte om ook aan deze wat verder te knutselen.
Veel verschil zie je niet maar er zitten ondertussen al redelijk wat uurtjes in om de assen gemonteerd te krijgen aan het chassis zodat ook alle vering en cardanassen netjes blijven lopen in welke richting je eender welk wiel manipuleert over een afstand van 2cm.
Meeste kopzorgen gingen naar de stuurinrichting vermits je naast de cardanas ook nog de stuur servo als vast punt hebt.
Maar waar ik nog het meest heb om @!!@;?;#?# is wel het feit dat bij het uiteindelijke testen de voorste wielen in achteruit gingen terwijl achteraan de wielen in vooruit gingen. Hoe kan je dat nu vergeten na te kijken voor je begint te monteren??? Zullen wel beginners fouten zijn hoop ik maar want anders is het de ouderdom aan het worden :)
Momenteel ben ik bezig de servo's te plaatsen, enkel die van de sper differentieel moet nu nog gebeuren. (De kabeltjes in de veren)
stuur servo werkt eindelijk netjes na veel heen en weer schuiven om de juiste positie te vinden.
hoge en lage versnelling gaat ook netjes enkel de inschakeling van de voorste as dient nog wat fijn tuning want die wil af en toe niet uitschakelen.
tot slot nog maar wat foto's om mijn verhaal te staven :)
08 (1).jpg
08 (2).jpg
08 (3).jpg
08 (4).jpg
tot later maar weer, Marc
 
Goed te zien dat deze terug een plek aan de werktafel heeft gevonden! Het ziet er al imposant uit.
 
En wat een verhaal.
Knap als je dit allemaal kan.
 
Mijn velooke is veel te klein voor dit allemaal maar volg wel met veel bewondering...
 
Om de servo voor de bediening van het sper difrencieel in de assen juist te kunnen plaatsen moest ik eerst de printer terug aan het werk zetten om de definitieve motorkap te printen . Deze bestaat alvast uit 3 afzonderlijke onderdelen die ik alle 3 nodig heb om uiteindelijn de servo correct te kunnen plaatsen. we beginnen met de bumber gevolgt door de spatborden, de kap en daarna de gril nog.
06 (3).jpg
06 (2).jpg
06 (1).jpg
hier en daar is er zeker wat extra schuurwerk nodig om alles netjes glad te krijgen voor er een kleurtje kan aangebracht worden.
Nog werk voldoende dus . Tot later, Marc
 
bijna een maand geleden, maar we hebben nog eens verder kunnen bouwen.
op 1 van de vorige foto's kon je merken dat ik 2 afzonderlijke servo plaatjes had geprint voor onder de motorkap.
Hier hebben we ondertussen een ander plaatje voor getekend, uitgeprint en geplaatst. ziet er een stuk beter uit
09 (2).jpg

Om de juiste wielbasis te bekomen dienen er verbreders op de assen gemonteerd te worden. De eerste exemplaren had ik geprint maar uiteindelijk toch maar voor messing exemplaren gegaan. De wiel meenemers die origineel op de assen zitten zijn vervaardigd met een ring die in de kogellager schuift, Was me net even te veel van het goeie en heb geopteerd om losse pas ringen te vervaardigen. Daarna kon alles opnieuw gemonteerd worden en zijn we weeral een stapje dichter bij het proefrijden.09 (5).jpg09 (4).jpg09 (3).jpg

tot later, Marc

:)
 
Modelbouw en techniek, toch mooi als alles samen komt.
 
ja, ja, het tempo zit er terug een beetje in :)
Momenteel zijn we een beetje aan het modelbouwen, De verschillende onderdelen van de stuurhut waarvan de printer er dagelijks eentje uitspuwt zijn we aan het opkuisen, vlakschuren en uiteindelijk aan elkaar aan het kleven.
De bumper, spatborden , motorkap en gril waren al uitgeprint maar verder was er nog niets mee gebeurd.
Als eerste stap heb ik met een mini houtrasp de uitstulpingen van elke print lijn weg gevijld, Waarom een mini houtrasp, wel omdat van al de andere vijltjes die ik uitgetest heb het plastic warm werd door het te veel heen en weer gaan waardoor er uiteindelijk geen materiaal werd weggenomen. Nadeel was wel dat deze vijltjes krasjes achterlaten nadat alle heuveltjes zijn weg geraspt. Maar hiervoor dient dan stap 2, het geheel voorzien van spuitplamuur. vergelijkbaar met primer maar met een meer vullend karakter, Niet direct bruikbaar voor het fijne modelwerk al zou ik Pascal toch willen adviseren het een keer op zijn geprinte paarden uit te proberen. Wie niet waagt niet wind.
Stap 3 bestaat dan weer uit het wegschuren van deze spuitplamuur, eventjes met grof schuurpapier korrel 80 en daarna wat voorzichtiger met 240.
Mij lijkt dit het gewenste resultaat te geven om over te gaan naar stap 4. Het samenvoegen van de verschillende onderdelen waarna in de toekomst opnieuw met de spuitplamuur een dunner laagje dan de eerste x kan aangebracht worden........ maar zover zijn we nog niet.

10 (3).jpg
hier boven de eerste onderdelen na de behandeling met spuitplamuur en de start van de schuur beurt erna
hieronder duidelijk de opgevulde de krasjes te zien, veroorzaakt door het wegvijlen van de print bergjes maar nu toch vrij glad te benoemen.
10 (2).jpg
en uiteindelijk geen weg terug meer na het definitief samenvoegen van de eerste kabine onderdelen.
De printer gaat ondertussen rustig verder met het volgende onderdeeltje.
10 (1).jpg

10 (4).jpg

uiteindelijk ook al eens een test gedaan of de voorruit wel te vervaardigen was zoals bedacht, en ja, test geslaagd al mag het wat dikker zijn in de definitieve uitvoering en natuur lijk een beetje beter op maat te snijden. Gelukkig heb ik nu alvast een malletje :)

10 (5).jpg
en zo gaan we rustig verder, tot later, Marc
 
Laatst bewerkt:
Dit is de eerste keer dat ik iemand zie die de pintlijnen wegschuurt en daarvoor geef ik je een dikke duim :)

Meestal zegt men van : dit zie je bijna niet in het echt.

Mooi werk Marc.

Edit: Pascal heeft dat ook al geprobeerd. Was wat te snel met typen maar blijf erbij dat het meestal niet gedaan wordt.
 
Erwin, wel een ander merk , maar geeft het zelfde resultaat
 
Niet direct bruikbaar voor het fijne modelwerk al zou ik Pascal toch willen adviseren het een keer op zijn geprinte paarden uit te proberen. Wie niet waagt niet wind.
De oppervlakte en de details van de paarden maken het extra moeilijk en voor mij teveel en onbegonnen werk.
In dit geval is het geweldig en ongezien wat je hier weer neerzet.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan