Hoofdsponsor

1/35 Main Battle Tank Comet A34.[???]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Prachtig Guy, altijd gewoonweg machtig om je model te zien evolueren bij het verweren.

Groeten Rik
 
Ongelooflijk mooi, maar je hebt achteraan op de tank een foutje gemaakt denk ik, moest er niet staan "CELEBRITY" in plaats van CELERITY? Want dat is hij wel of wordt hij wel hoor hier op het forum, een CELEBRTIY :): ;)
 
...vooral de pigmenten blijf ik tricky vinden, en dan niet zozeer de opgedroogde en natte modder maar wel het stof dat zich ophoopt, tricky business.

Inderdaad Guy maar anders moet ge olieverf gebruiken dit kan je beter controleren, maar wel eerst even de olie uit de verf halen!

Cheers,
André
 
Sprakeloos.... ... ... :O


Terug een prachtstuk uit de hand van de meester, Guy.



Droop
 
Als ik jullie reacties zo lees kan ik niets anders dan weer keihard verder gaan aan de afwerking van deze bak, dus heb ik ditmaal een begin gemaakt met de jerrycans, ttz. die gaan morgen de spuit moeten trotseren. De tracks (Friul) kregen een eerste laag van een Humbrol enamelverf mengeling die nog het meest lijkt op een lichte roestlaag. Twee stevige lagen die met tussentijdse droging werden aangebracht. Na uitharding volgde dan een pigmentwash (AK track rust + white spirit) die na droging het gewenste resultaat opleverde. Een keertje passeren met een zachte borstel om het teveel weg te halen is wel nodig. De roesttonen moeten vooral in de dieper gelegen delen van de trackdelen te zien zijn. Morgen zwier ik een mistje stof (acrylverf Buff + aardtintje) over het geheel, waarna de zand/modder pigmenten die nog volgen beter hechten. Om af te sluiten haal ik de metaalkleur van de Friuls weer op door te passeren met een schuurpapiertje.

comet003.jpg
 
Mooi werk hier, volg nog steeds.
@Beyond: Celerity betekend (ongeveer) snelheid, vluchtig...Zoiets.
Het komt van het Latijnse woord celeritas, en daar komt ook het symbool "C" van dat gebruikt wordt voor de lichtsnelheid in een vacuum.

Heb het opgezocht omdat ik ook dacht dat er een foutje in stond.
 
Mooie toelichting Koekie, weet ik dat ook weer...
 
Ik had het als grapje bedoeld ;)
Maar ik leer alweer iets bij, over de C en de lichtsnelhied :D
 
Drie dagen schilderen en weatheren makkers, ik hoop dat ik een en ander kan verwezenlijken...straks zeker een update van de gun mantlet die ik vandaag grondig wil attaqueren !
 
fantastisch werk G, ik zag dat je wat prijzen gepakt hebt op moveleo... proficiat! Zat er aan te komen!!
 
Dank je voor je bezoekje Koen, dat herinnert me altijd aan de good ol' days of modelling !

Vandaag wat aan de gun mantlet cover gepenseeld, nu moet deze grondig indrogen voor ik weer verder kan.

67.jpg

Daarom heb ik eveneens de wielen al eens grondig in de pigmenten gezet.

Een werkwijze voor de geïnteresseerden, maar ik denk dat iedereen ermee vertrouwd is geraakt ondertussen :

Pigmenten :

- European earth,

- Dark mud,

- Gulf war sand,

Eerst tik ik met een goed gevulde zachte borstel de pigmentpoeders European earth en Gulf war sand over de wielen. Dit zijn de lichte zandkleuren, ideaal om gedroogde zand- en modderrestanten mee te maken.

Deze tik ik aan met white spirit zonder ze te beroeren, de poeders zuigen deze op en hechten zich reeds een beetje. Als alles er dan goed uitziet, kan ik met pigment fixer de toestand definitief vastzetten.

Nu kan er over de droge zandresten Dark mud gelegd worden, om vochtiger (donkerder dus) zand mee te simuleren. Zelfde werkwijze als hierboven wat betreft het vastzetten.

Terwijl de fixer opdroogt, kan ik eveneens Engine grime opbrengen langs de binnenzijde waar de wielen op de assen zitten, hier hangt een vette laag smeer en troep. In de natte engine grime (AK) tamponneer ik Dark mud om de glans weg te halen.

Aan de zichtzijde van de wielen gebruik ik diverse producten van AK om smeer en olievlekken te simuleren. Met een fijn penseeltje opbrengen waar nodig en de aanwezige poeders doen de rest !

Ook vochtig zand en natte zones op de wielen zijn met Damp earth gemakkelijk na te bootsen. Het is simpel aan te brengen met een penseel, dit door het even aantikken van de pigmenten zonder deze te verstoren.

Verder verwerkte ik ook Engine oil, Grease stains etc. om een zo gevarieerd mogelijk scala aan effecten te verkrijgen. Ik probeer telkens een ander uitziend wiel te verkrijgen.

Het rubber van elk wiel werd gewassen met een wash bestaande uit white spirit en de lichte pigmenten European earth en Gulf war sand. Na droging depte ik het teveel van de poeders weg op elk loopvlak, zodat de opstaande randen meer aftekenen.

68.jpg

Nu laat ik jullie aan het woord en morgen kom ik met foto's van de achterzijdes van de wielen alsook de tracks...

Eerst vanavond weer wat referentiefoto's natrekken.
 
Serieuze verwering op de wielen Guy. In welke setting wilt ge dit voertuig situeren ? Zomer / zand / droge setting, Lente of herfst / modder / natte setting, winter / sneew en ijs setting.
 
Selderke, ik wil een tank neerzetten die zich situeert in België in het late najaar van '44 (Aarschot was een verzamelplaats voor het 11th Armoured, in afwachting van hun tocht naar Duitsland), of voorjaar (maart) '45, ergens in Duitsland. Nattigheid zeer goed mogelijk dus...

...dus ik ging voor een zanderig uitzicht, met droge en opdrogende plekken, alsof er door plassen gereden werd en het zootje aan het opdrogen is. De zaveltonen van bepaalde gebieden verraden doorploegde aarde van het trainen van het tankpersoneel, omdat het hier om een nieuwe tank ging en men vertrouwd diende te geraken met de karakteristieken van het materieel.

De kans is groot dat de schade bij de fenders in het gevecht werd opgelopen, dus Duitsland past dan beter in het plaatje.
 
Laatst bewerkt:
Je zou eens wat foto's moeten maken van de Tamiya wielen...Niet dat die echte wielen niet mooi zijn, maar zo kan ik het ook.
 
Haha Koekie, het zijn toch de Bronco wieltjes hoor, geen echte, noch Tamiya's ! Maar het is een tof compliment.
 
Bedankt voor de uitleg Guy. De verwering van de wielen past perfect bij de gekozen setting. Heel knap gedaan.
 
Selderke, de tekst werd wat aangepast, heb m'n documentatie erop nagekeken, maar diende niet echt veel te veranderen.

Een afbeelding van de binnenzijdes van de loopwielen. Leuk om mee te geven is dat de smerige laag rond de wielassen en op de wielen zelf heel makkelijk na te maken is : eerst wat Engine grime opbrengen en dan in de natte toestand Dark mud pigmenten deppen. Je kan bij het ene wiel het effect wat zwaarder doorzetten dan bij het andere, om variatie te krijgen. Zo kan je meer of minder glans creëren : meer Dark mud betekent minder tot geen glans, meer Engine grime geeft een vetter/ranziger uitzicht.

69.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan