Dank je voor je bezoekje Koen, dat herinnert me altijd aan de good ol' days of modelling !
Vandaag wat aan de gun mantlet cover gepenseeld, nu moet deze grondig indrogen voor ik weer verder kan.
Daarom heb ik eveneens de wielen al eens grondig in de pigmenten gezet.
Een werkwijze voor de geïnteresseerden, maar ik denk dat iedereen ermee vertrouwd is geraakt ondertussen :
Pigmenten :
- European earth,
- Dark mud,
- Gulf war sand,
Eerst tik ik met een goed gevulde zachte borstel de pigmentpoeders European earth en Gulf war sand over de wielen. Dit zijn de lichte zandkleuren, ideaal om gedroogde zand- en modderrestanten mee te maken.
Deze tik ik aan met white spirit zonder ze te beroeren, de poeders zuigen deze op en hechten zich reeds een beetje. Als alles er dan goed uitziet, kan ik met pigment fixer de toestand definitief vastzetten.
Nu kan er over de droge zandresten Dark mud gelegd worden, om vochtiger (donkerder dus) zand mee te simuleren. Zelfde werkwijze als hierboven wat betreft het vastzetten.
Terwijl de fixer opdroogt, kan ik eveneens Engine grime opbrengen langs de binnenzijde waar de wielen op de assen zitten, hier hangt een vette laag smeer en troep. In de natte engine grime (AK) tamponneer ik Dark mud om de glans weg te halen.
Aan de zichtzijde van de wielen gebruik ik diverse producten van AK om smeer en olievlekken te simuleren. Met een fijn penseeltje opbrengen waar nodig en de aanwezige poeders doen de rest !
Ook vochtig zand en natte zones op de wielen zijn met Damp earth gemakkelijk na te bootsen. Het is simpel aan te brengen met een penseel, dit door het even aantikken van de pigmenten zonder deze te verstoren.
Verder verwerkte ik ook Engine oil, Grease stains etc. om een zo gevarieerd mogelijk scala aan effecten te verkrijgen. Ik probeer telkens een ander uitziend wiel te verkrijgen.
Het rubber van elk wiel werd gewassen met een wash bestaande uit white spirit en de lichte pigmenten European earth en Gulf war sand. Na droging depte ik het teveel van de poeders weg op elk loopvlak, zodat de opstaande randen meer aftekenen.
Nu laat ik jullie aan het woord en morgen kom ik met foto's van de achterzijdes van de wielen alsook de tracks...
Eerst vanavond weer wat referentiefoto's natrekken.