Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Iedereen die eens iets opmerkelijks wil bouwen en er de plek voor heeft, raad ik deze kit aan. Vandaag verbouw ik het front van de cabine van de M250. Het basisonderdeel is identiek met de andere cabine maar de openingen zijn afgesloten met deksels. Dat is maar dun en geen pantserplaat zoals Renwal het doet uitschijnen.

attachment.jpg

Als die deksels gaan er af, want ik wil wel het onderdeel hergebruiken. Er moeten ook wat rivets verplaatst worden.

attachment.jpg

Zonder handvat blijven deze zaagjes mooi werk verrichten.

attachment.jpg

Een metalen plaatje komt in de plaats, met het juiste aantal rivets op. Je ziet ook waar de hydraulica aangesloten wordt.

attachment.jpg

Een dryfitje toont dat het onderaan nog niet klopt.

attachment.jpg

Alle ontbrekende rivets worden nu aangeduid en met secondelijm en een tandenstoker teruggezet.

attachment.jpg
 
Nu de achterkant.

attachment.jpg

Ik heb de dikke plastic plaat weggehaald en er een dun plaatje voor teruggezet waardoor ik aan de binnenkant een steunprofiel kon zetten. Dan is er met een metaalplaat wat reliëf op het plastic gezet.

attachment.jpg

Een scharnier bestaande uit een draad is toegevoegd.

attachment.jpg

Wie binnenkijkt, ziet de steunstructuur.

attachment.jpg

Een test met de motorkap toont dat die mooi aansluit met de foto.
 
Dit is scratchbuilding van de bovenste plank in mijn ogen :wow:, zelf ben ik niet van het militair materiaal, maar wat jij presteerd kan je niet anders dan met veel interesse lezen. Dit word echt wel een kunstwerkje op zich. Proficiat, van geduld gesproken.
 
Hier moet Stef 100% bijtreden , militair is zeker mijn ding ook niet maar toch kijk ik altijd vol verwondering naar jullie bouw ook op de beurzen
En zeker Steven die trekt toch altijd veel volk ( en prijzen ) op de beurzen
Hier ook weer zie ik iets fantastisch groeien hoe het mogelijk is weet ik niet maar je doet het toch iedere keer
Weer knappe dingen Steven
Marc
 
Bedankt, Stef en Marc. Vandaag gaan we wat handgrepen ophangen.

attachment.jpg

Hier zie je de bouten van Meng die op het plastic gekleefd konden worden. Bij het nader bekijken van de foto vielen er nog reeksen van rivets op, die ik nu niet meer in het metaal kon drukken. Ik heb ze dan met druppels secondelijm aangebracht.

attachment.jpg

Dit zijn de handgrepen. De bevestigingsplaatjes zijn uitgesneden rond de boorgaten, die er eerst waren.

attachment.jpg

De deur die open zal staan is hier al voorzien van een handgreep.

attachment.jpg

Ik had ergens op een foto gezien dat er aan het plafond een dergelijke structuur zat.
 
Jeetje je blijft bezig met toevoegen en aanpassen! 8)

Heb je niet de wens om eens iets volledig te scratchen, iets waar geen kit van bestaat? Jij weet dat je het kunt, iedereen weet dat je het kunt. Maar is dat ook een ambitie? Of toch liever kits als geraamte blijven gebruiken?
 
Bedankt, Roy. Misschien moet er eens iemand zich bezig houden met een lijst van onderwerpen die nog niet in een kit zijn omgezet en waar ook geen andere kits voor kunnen omgebouwd worden. Ik vind dat deze wel eens mag gaan verschijnen in 1/35:

attachment.jpg

Maar ik heb geen zin om zonder plannen aan zoiets te beginnen... Over een paar jaar vroeg ik me nog af of ze deze eens gingen uitbrengen:

attachment.jpg

Leek toen weinig waarschijnlijk maar nu komt hij er al.
 
Vandaag een update over de motorkap van de achterste truck. Als je die uit de kit wil gebruiken, kan die er mee door voor de standaard uit die tijd: de afmetingen kloppen en de details zijn wel redelijk aanwezig. Toch ga ik ze helemaal vervangen. Leg je ze naast een foto, dan zijn er allemaal kleine afwijkingen die alles samen toch wel een lastige ombouw zouden opleveren.

attachment.jpg

Het grootste probleem zijn de verluchtingsroosters. Het gaas kan wel wat fijner, ik heb er een geknipt PE-vel voor liggen. Ook de wanden zelf moeten daarom dunner uitgevoerd worden, waarbij ineens de ontbrekende rivets ingedrukt kunnen worden.

attachment.jpg

Ik sneed de boven- en achterplaten uit in Evergreen omdat de scharnieren als eenvoudige groeven uitgevoerd waren en net een millimeter teveel naar het midden zaten. Ik telde hoeveel ogen er aan de scharnier zaten en berekende dat ik om de 1,75mm de draad moest rollen met een scalpel.

attachment.jpg

Zo heb je ineens hetzelfde effect als een Voyager scharnier. Dit heb ik tweemaal uitgevoerd en er zijn ook deksels voor de kap gemaakt, die helaas nu nog even uit beeld blijven.

attachment.jpg

Voor de roosterplaten wordt de methode gevolgd die Roy hierboven ook al uitgelegd had.

attachment.jpg

De hoekpunten worden voorgeboord met een kleinere maat.

attachment.jpg

Na het snijden en bijvijlen van de vorige fase kunnen de rivets aangeduid worden.

attachment.jpg

Een van de twee platen wordt vergeleken met het origineel.

attachment.jpg

Hier zitten de platen al op de Evergreen bak gekleefd. Ik heb er onder en vooraan een lip aan gemaakt zodat verlijmen van de bak eenvoudiger zal zijn. Als ze vast zitten, wordt de lijmnaad aan de binnenkant nog eens met l-strips verstevigd.

attachment.jpg

Het gaas zit hier tegen de binnenkant. Het benadert vrij goed de maaswijdte, 40 i.p.v. 47 horizontale draadjes. Het gaas wordt aan de binnenkant vastgezet met strips metaal.

attachment.jpg

Een close-up. Bij deze heb ik een aanpassing gedaan aan de afmetingen van de verluchtingsgaten, dus moest ik de rivets opnieuw doen. Er zijn nog schuur sporen onderaan van de oude reeks maar die hebben geen reliëf.

attachment.jpg

De kap voor de voorste truck is niet helemaal goed van afmetingen.
 
Ja steven amai mijne frak.
En dan nu een domme vraag maar scratch wil dit zeggen dat u opbouwt met overschotten aan materialen of zie ik dit verkeerd ben leek he.
grt Pascal
 
Bedankt, Pascal. Bij scratch worden ruwe materialen gebruikt die je dan zelf in de juiste vorm brengt, in tegenstelling tot een kit waar ze al voorgevormd zijn.
 
Prachtig werk. He, beter honderd keer herhalen dan alleen maar stilzwijgend toe blijven kijken vind ik.
 
Bedankt voor de niet aflatende appreciatie. Ik heb nu de tegenhanger van het vorige stuk gemaakt, die komt op de voorste truck.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Je ziet dat de motorkap niet leeg gelaten kan worden.

attachment.jpg

Dit had de winch moeten worden, je ziet aan de pijltjes waar alles thuishoort.

attachment.jpg

Helaas is alles ook een vierde te groot.

attachment.jpg

Anders had ik deze schijf misschien kunnen recupereren. Overigens had ik vandaag mijn eerste werkdag op mijn nieuwe job. Het heeft hier ook nog wat mee te maken, ik mag onderdeeltjes van bussen ontwerpen bij Van Hool. Zo'n 1/1 model is pas een uitdaging...
 
Gefeliciteerd met je nieuwe baan Steven. Hopelijk houd je nog wat tijd over voor het bouwen van de miniaturen.

Sowieso denk ik dat je dat deksel de nodige aanpassingen had gegeven, gelet op de verkeerde positionering van bijvoorbeeld het stelwieltje in de vloeistofleiding, dat je verder waarschijnlijk diagonaal had gezet in plaats van verticaal. Ook alle andere reliëffen op dit deksel staan net verkeerd... wees dus niet getreurd, ik denk dat je dit sneller gescratcht dan hersteld hebt.

Aan meten zijn ze bij Renwal niet echt toegekomen lijkt het, is het wel?
 
Het lijkt of ze niet voor alle onderdelen een totaalplan gebruikt hebben. Het frame klopte wel met mijn foto maar voor deze plaatjes moesten ze waarschijnlijk teveel inzoomen en hebben ze niet alles meer nagemeten.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Je laat prachtige werken zien, ik vind je bouw erg interessant om te volgen en verwacht enkele technieken zelf te kunnen toepassen.
Groet, Ronald
 
Terug mooie vorderingen in je bouw :)

Proficiat met je nieuwe uitdaging ;)
 
Die grille is een hele grote verbetering maar is er nu geen grotere kans op doorkijk in een lege ruimte?
 
Knap resultaat man. Succes met je nieuwe job.
Ik zal eens aan je denken op het werk. Ik werk bij De Lijn.
 
Bedankt voor jullie felicitaties, de tweede werkdag vandaag was ook weer boeiend. Heb werkkleding gekregen en een bureaustoel. De collega's blijken ook toffe kerels te zijn.

@Erwin: ik wist op voorhand dat die ruimte niet leeg kon blijven maar nu wordt het duidelijk dat er ook nog eens een grotere mate van detail zal moeten zijn.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan