Hoofdsponsor

1/35 M577 Command post car (Tamiya)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Herstellen met wat er te vinden was in de rommeldoos en/of scratshen
BOUWBUDGET
€ 0,0- , alles wat ik nodig acht voor dit model wil ik uit de reserve- onderdelendoos halen of scratshen
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Een reactie is steeds welkom :D

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
000.jpg

Tussen mijn voorraad gekregen (gebouwde) modellen, heb ik twee van deze modellen liggen.
Tijd om er eens één terug in orde te zetten, wel op het gemakje deze keer, want ik ben druk bezig met mijn fysieke revalidatie en de opstart van het werk na anderhalf jaar.
Ik ben op internet enkele foto's tegen gekomen waar deze tijdens de Vietnam oorlog gebruikt is en waarop ik dit model zal baseren.
Hier en daar zal ik onderdelen moeten scratshen en/of vervangen door onderdelen uit de reserve-onderdelendoos.

Wie een beetje M577 geschiedenis wil kan even doorklikken.

Dan een foto van het model waar ik mee aan de slag ben gegaan
001.jpg

En de eerste werken
002.jpg
003.jpg

Ik heb al een foutje gemaakt bij het uitsnijden van de commander luik, maar zal opgelost worden ;)
 
Zo heb ik er ook nog een paar liggen, volger bij ...
 
Vind het een lelijk gedrocht :unsuree: Maar vanwaar die witte plaat plastic op het dak?
 
Knap dat je oude gemaakte modellen een nieuw leven geeft. Het lijkt mij tof om er een diorama bij te maken.
 
Bekijk bijlage 434647

Tussen mijn voorraad gekregen (gebouwde) modellen, heb ik twee van deze modellen liggen.
Tijd om er eens één terug in orde te zetten, wel op het gemakje deze keer, want ik ben druk bezig met mijn fysieke revalidatie en de opstart van het werk na anderhalf jaar.
Ik ben op internet enkele foto's tegen gekomen waar deze tijdens de Vietnam oorlog gebruikt is en waarop ik dit model zal baseren.
Hier en daar zal ik onderdelen moeten scratshen en/of vervangen door onderdelen uit de reserve-onderdelendoos.

Wie een beetje M577 geschiedenis wil kan even doorklikken.

Dan een foto van het model waar ik mee aan de slag ben gegaan
Bekijk bijlage 434648

En de eerste werken
Bekijk bijlage 434649
Bekijk bijlage 434650

Ik heb al een foutje gemaakt bij het uitsnijden van de commander luik, maar zal opgelost worden ;)
Ik volg mee Willy.
 
Dat wordt spannend, een AFV met een racenummer. Heb je een cirkelsnijder, Beyond?
 
ben zeer nieuwsgierig maar weet al op voorhand dat het goed zal uitdraaien
 
Welkom allemaal, wees gezeten :biggrin:

@Ron de reden van het stukje witte plasticcard is voor volgende reden:
De vorige eigenaar had een deel uitgesneden uit het dak, wellicht om te vervangen door een luik (zie eerste twee foto's).
Op de M577 zat er echter geen luik zoals bij de M113 :nowink:
Als ik deze versie had willen herstellen, dan ging dit veel arbeidsintensiever :unsuree: zijn, en dat wil ik niet :ROFLMAO:
Vandaar dus de beslissing om deze volledig te scratshen.

004.jpg
005.jpg

Intussen heb ik de basis van het paneel (midden op de foto) terug zoals het origineel (rechts op de foto)
008.jpg
007.jpg

@Bibolann. , telkens ik een model maak zie ik het in mijn hoofd wel ergens op een dio staan, of het effectief uitgevoerd wordt is een andere zaak... Maar wie weet???

@StevenVD , ik heb enkel een glassnijder voor cirkels, geen andere. Gelukkig niet meer nodig, ik heb het anders opgelost zoals te zien op de foto.
 
Beetje in het warme weer, in de schaduw, wat draadjes geknipt en geplooid vandaag.
Niet te lang, een klein half uurtje, nog niet eens.
Dan de kleine prutsjes in de daarvoor geboorde gaatjes gekleefd.
Nog wat andere details erbij en dan hebben we al dit:

009.jpg
010.jpg

Nu ben ik meer en meer richting dio gaan denken...., merci Bibbolann :aargh4: , :winking: en dan is mijn eerste gedachte interieur....
Probleem is dat er niets voor het interieur bij de kit zit, in tegenstelling van de M113 en M106 van Tamiya.
Dus ben aan het bekijken hoe ik dit voor elkaar kan krijgen :unsuree:
Want het is zoals Ron zegt niet moeders mooiste, dus wil ik de aandacht dan iets verleggen, en ook proberen om het uiterlijk toch iets meer Badass te maken... Het wordt trouwens een versie van de jaren 70 van vorige eeuw (man dat klink zo oud :censored:) Regio Cambodia/Vietnam.
Geen historisch correct model, het wordt een samenraapsel van verschillende referentie foto's van verschillende voertuigen waar ik iets apart of speciaal aan vind en dit dan samen op het model uitproberen. De referentie komt wel van foto's uit die periode en regio.
Ik heb nog een donorkit liggen met interieur van de M113, dus misschien ga ik daar wel chinese vrijwilligers zoeken?
Eerst nog wat laten bezinken en bekijken of het de werken waard is of beter alles scratshen?
We zien wel, intussen nog wat info bekijken van de mogelijkheden en dan zien we verder.
:wavey:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Looking good, Scratch the interior, sure it will all come together just fine
 
Well GreameB, it seems that "reading minds" is not bound by distance :LOL:
When I was searching for some spare parts, I found one (1!) piece from the inside, so I scratshed the rest from there on...

Links op de foto is het nieuwe M577 scratsh-interieur te zien, rechts zoals het uit de doos komt bij de M113.
Het is de bedoeling dat het niet 100% hetzelfde is, deze waren immers niet gelijk ingedeeld. Ook is het een vrije interpretatie naar de voorbeelden te vinden op foto's. Als het er op lijkt ben ik al tevreden..
011.jpg
012.jpg
013.jpg014.jpg

In een andere (2e hands) gestarte kit in de voorraad zat een onderdeeltje waar iemand met warmte had getracht om onderdelen aan elkaar te smelten. Om dit terug mooi te krijgen zat er niets anders op om er een stukje plasticcard aan te bevestigen om de ruimte op te vullen. De laatste gaatjes zijn dan opgevuld met lijm en schuursel van plasticcard. Hier en daar nog wat fijner afwerken...
016.jpg

Om de binnenwanden mooi effen te krijgen moest een oplossing gevonden worden om de dikke rand weg te werken. Om dit makkelijk te maken heb ik gewoon enkele stukjes plasticcard met de dikte van de opstaande rand tegen de wand gekleefd en daartegen komt dan een stukje dun karton of plasticcard. 018.jpg
020.jpg
019.jpg
015.jpg

En zo ben ik terug een beetje verder met het op te vullen van deze lege schoendoos..
017.jpg
 
Well GreameB, it seems that "reading minds" is not bound by distance :LOL:
When I was searching for some spare parts, I found one (1!) piece from the inside, so I scratshed the rest from there on...

Links op de foto is het nieuwe M577 scratsh-interieur te zien, rechts zoals het uit de doos komt bij de M113.
Het is de bedoeling dat het niet 100% hetzelfde is, deze waren immers niet gelijk ingedeeld. Ook is het een vrije interpretatie naar de voorbeelden te vinden op foto's. Als het er op lijkt ben ik al tevreden..
Bekijk bijlage 434732
Bekijk bijlage 434733
Bekijk bijlage 434734Bekijk bijlage 434735

In een andere (2e hands) gestarte kit in de voorraad zat een onderdeeltje waar iemand met warmte had getracht om onderdelen aan elkaar te smelten. Om dit terug mooi te krijgen zat er niets anders op om er een stukje plasticcard aan te bevestigen om de ruimte op te vullen. De laatste gaatjes zijn dan opgevuld met lijm en schuursel van plasticcard. Hier en daar nog wat fijner afwerken...
Bekijk bijlage 434736

Om de binnenwanden mooi effen te krijgen moest een oplossing gevonden worden om de dikke rand weg te werken. Om dit makkelijk te maken heb ik gewoon enkele stukjes plasticcard met de dikte van de opstaande rand tegen de wand gekleefd en daartegen komt dan een stukje dun karton of plasticcard. Bekijk bijlage 434737
Bekijk bijlage 434738
Bekijk bijlage 434739
Bekijk bijlage 434740

En zo ben ik terug een beetje verder met het op te vullen van deze lege schoendoos..
Bekijk bijlage 434741
Als men geen foto's of tekeningen van het interieur heeft is het veel giswerk maar je bent goed bezig met scratchen. Succes. Willy.
 
Merci voor de complimentjes mannen :-)

Voor de laatste sessie van het interieur had ik volgende onderdelen
022.jpg

Ik doe nu en dan een beetje verder, met volgende resultaten als gevolg.
Klaptafels, banken en rekken geplaatst, met enkele radio's erbij voor het oog:
024.jpg
025.jpg
026.jpg
027.jpg

En om te schilderen kan ik alle onderdelen van deze 3D-puzzel nog uit elkaar halen....
029.jpg

Nog wat kleine details hier en daar, en ik denk dat het interieur klaar zal zijn?
 
Laatst bewerkt:
Wow, the radios really make it pop, excellent idea.
 
Die details doen het wel en is heel knap.
Vind het altijd tof als je in voertuigen de details kan zien via een opening.
 
Thanx @GraemeB
In the meantime I've changed some of the radio's with homemade items. Since it will be barely visible, and since it's a cheap model, I decided not to use too much (expensive) aftermarket items. Don't have pics yet...

@Pascal, deze voertuigen lenen zich uitstekend om het binnenwerk te bewerken en bekijken, nadeel is dat bijna iedere M113 zo word gepresenteerd...

@Willy , ik heb wel wat referentie ter beschikking, probleem is dat er veel verschillende versies mogelijk zijn en dat er nergens echt mooie en duidelijk foto's te vinden zijn.
Zo zijn er verschillen tussen commando posten voor artillerie en infanterie, dan heb je er nog om verbinding te maken met hoofdkwartier, en er zullen er nog wel zijn....
Ook de tijdsgeest speelt hier een belangrijke rol, gebruikte radio's en zenders uit de jaren 1960-'70 zijn anders dan die van 20 jaar later bijvoorbeeld...
Het is een kwestie van verschillende foto's te vinden uit dezelfde periode en daar dan op af te gaan...
Vandaar ook dat dit een samenraapsel is van elementen welke ik zie op de referentie foto's.

@coachke, bedankt voor het vertrouwen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan